Gå til innhold

Hvor bredt styre på din sti-/endurosykkel?


Styrebredde  

97 stemmer

  1. 1. Hvor bredt er ditt styre? (sti-/endurosykkel)

    • 820+
      3
    • 800
      25
    • 780
      38
    • 760
      27
    • 740
      2
    • 720
      2
    • 700
      0


Anbefalte innlegg

Trenden har gått i retning bredere styrer de siste åra. Men har trenden snudd mot noe smalere varianter nå, eller sverger folket fortsatt til 800mm+?

Har selv eksperimentert litt siste to sesonger, fra 820mm via 800mm og 780mm til 760mm nå. Ble noe overrasket over hvor stor forskjell det faktisk utgjør, og jeg tror viktigheten av oppsettet styre/stem er noe underkommunisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett alltid kjørt med 780. Var en liten tur innom 820 og 800, men det ble for bredt. Og kappet ned til 780 igjen. Har ikke prøvd smalere.  Har kjøpt nytt styre nå og tenker å kappe ned det gamle i 1cm intervaller over noen turer og se når det blir for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuskpelle skrev (9 timer siden):

...

Har selv eksperimentert litt siste to sesonger, fra 820mm via 800mm og 780mm til 760mm nå. Ble noe overrasket over hvor stor forskjell det faktisk utgjør, og jeg tror viktigheten av oppsettet styre/stem er noe underkommunisert.

Kan du forklare forskjellen?


Jeg kjører med 800 på grov stisykkel, og er 190 høy. Vurderer å gå ned, men er jo vanskelig å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Kan du forklare forskjellen?

Skal sies at jeg forsåvidt trivdes med 800mm+, og tenkte lenge det var veien å gå. 
 

Noen for/mot smalere styre:

+ Mere rom for å være aktiv/bevegelig på sykkelen. Særlig gjeldende når man vil lene sykkelen i sving.

+ Kvikkere følelse i styring og generell handling av sykkelen. Mindre «bussratt» følelse.

+ Jeg er betydlig sterkere ved smalere armposisjon. Tar kompresjoner bedre og det føles tryggere å «bombe» gjennom rufsete ting. Får jo også en potensiell lengre arbeidsvei for armene, og dermed noen cm ekstra «dempervandring» i armene.

- Noe mindre stabilitet i høy fart. Kun egentlig vært aktuelt i typ maskinbygd bikeparkløyper. 
 

 

Kroppsbygning vil nok spille inn her, og du er en god del lengre enn meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800, stort sett fordi jeg er en lat slask som ikke gadd å kappe det sykkelen kom med, og har bare vent meg til det. 

Men skal jo sies det er enkelte steder der det er litt bredt å tråkle seg gjennom trær med det.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden bestemmer lengden for armene og skal man superbred må man kanskje kutte ned lende på stem, eller øke vinkel. Fikk vondt i nakken med for bredt styre og 0° vinkel på stem. Kappet styre og byttet stem. Ble ok etter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Vurderer å gå ned, men er jo vanskelig å angre.

Du kan flytte grep osv lengre inn for å teste (hvis ikke grepene dine er lukket i enden da). Jeg har tenkt å gjøre det, men ikke kommet så langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 780 på enduroen og 800 på hardtailen. Begge deler fungerer supert. 1 cm på hver side bryr meg lite. Dessuten så har det bredere styre mer plass.

Dog, jeg er  188 og godt over 190cm i vingespenn. Tror ikke jeg tar kompresjoner bedre eller dårligere med 76cm styre eller 82cm... Under 75 vil nok føles nervøst for skikkelig kjøring i terrenget. For min del er eneste ulempen med så bredt styre høy luftmotstand på transportetapper på grus og asfalt. Om jeg hadde vært 5 prosent kortere, 180 f.eks., så hadde jeg nok også hatt 5 prosent smalere styre, 76cm f.eks. 😉 

Jeg stusser fremdeles når jeg ser eksempelvis kortarmede damer på 165 kjøre med styrer som er 74-78cm. Typisk ukuttet fra butikken. Det fungerer jo ikke. De har knapt mulighet til å manøvrere...

På landeveien kjører jeg 38 cm og har lyst til å prøve smalere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bredt og du har mindre handlingsrom for svinger etc. For smalt, og du blir mindre stabil både som rytter på sykkelen og i styringen. Alt er avhengig av proporsjoner. Jesse Melamed, som er en av verdens beste enduroproffer, er en liten tass. Han kjører med 720mm.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med 780, men har lyst til å prøve 760. Jeg synes at det er relevant å tenke på hvor bredt du vil holde når du tar benkpress, jeg tipper at det er veldig få som vil ha >800 mm mellom hendene. Ja jeg skjønner at det ikke sier alt, men når det kommer til å ha bevegelighet til å få kraft ned i styret, og andre bevegelser, så har jeg litt vanskelig for å se for meg når f. eks. 820 mm er riktig. Pinkbike har vel flere undersøkelser som viser at nesten ingen av proffene kjører med bredere enn 780 (fritt etter manns minne). På akkurat dette punktet tenker jeg at det som er bra for en proff også er riktig for en enkel amatør. 

 

Pinkbike handlebar poll: https://www.pinkbike.com/news/pinkbike-poll-whats-your-ideal-handlebar-width.html

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er betydelig kortere enn @EirikPeirikså for min del var det bare et ressonnement at rekkevidden og dynamikken ble dårligere av å ha for bredt styre, i tråd med det som Bike James++ sier. Jeg har ikke testet nok til å vurdere om jeg skal enda lenger ned, men siden jeg er bittelitt lavere enn Bike James så er det nok ikke utenkelig at jeg går ned 2-4cm i neste runde.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 172. Hadde 800, og syntes det var bra. Så kom ny sesong og, sykkelen understyrte så jeg flere ganger holdt på å havne utfor stien. Prøvde litt og fant ut at jeg ikke hadde rom nok for bevegelse med så bredt styre. Kappa en cm på hver side og det ble bedre. Prøvde noen uker før jeg kappet en til på hver side og endte opp på 76 cm og har brukt det i mange år siden. Holder litt inn på håndtaket så kan sikkert ta en halv cm til på begge sidene, men gidder ikke.

På transportetapper der det er litt vind eller luftmotstand holder jeg smalere, oppå bremsekroppen, der jeg kan gire og bremse (litt) så funker bra til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 190 og har 760 til 780 på syklene. Merker litt forskjell, men mest når jeg sneier et tre så tenker på at dette var med det styret som var litt breiere, men det er ytterst anekdotisk og sikkert mere hjernen min som famler etter en bortforklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

191 høy og 780 på endurosykkel,og 760 på 130/120 mm stisykkel. Syntes det funker bra og hjernen er innstilt på denne bredden i smale passasjer.

siden 2010 har det skjedd mye på flere fronter på stisykler. Slakkere vinkler, lenger rammer, kortere stem og bredere styrer. Styrebredden har vokst fra 685 som var normen i 2010 til styggbrede Easton Haven på 711 til ekstreme Syntace på 740, og nå ligger de fleste mellom 760-800.

Jeg har relativt tett kontakt med Norges raskeste? Endurosyklist som har 2 hele EWS sesonger bak seg og han har landet på 770 som det optimale, men går ned til 750 hvis det er trange passasjer. Ikke for at dette betyr noe for folk flest. Han er 186 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskap førte til at jeg nå er på 800 på ny sykkel. Har tidligere funnet sweetspot rundt 760, men kapper nok ikke mer enn to centimeter i første omgang. Cockpiten er jo ikke den samme som sist uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes følelsen mellom 78 og 80 er neglisjerbar, så for meg blir det 780 fordi 800 rett og slett smeller borti mye fler trær 😄
Målestokken er stien i Trondheim som heter Smalhans, og der blir 800 ubrukelig for meg.

  • Like 2
  • Haha 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DownCountry-sykkel med 115/120 mm vandring brukes til alt av sti/terrengsykling, fra maratonritt til endurolignende nedoverjaging på utvalgte Strava-segmenter. Bruker 760 mm styre. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...