Gå til innhold

Måltidserstatning/næringsdrikk i ritt??


Anbefalte innlegg

Sliter med å bare ha gel i mtb ritt som varer over 3 t( sjokolade/banan fungerer au dårlig 😩

Har noen erfaring med å bruke,måltidserstatning/næringsdrikk/nutri fra apotek, under ritt??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte dette litt før på ritt som var lange i lav intensitet. Nå har jeg gått over til å kun legge opp til å telle g karbo. Ikke mye gel du trenger hvis du bruker sportsdrikk som har bra med karbo i seg.

  • Like 1
  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
traa skrev (På 19.6.2024 den 14.48):

Sliter med å bare ha gel i mtb ritt som varer over 3 t( sjokolade/banan fungerer au dårlig 😩

Har noen erfaring med å bruke,måltidserstatning/næringsdrikk/nutri fra apotek, under ritt??

 

Funker det. Ganske mye kcal og næringstoffer i ganske lite format. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du sportsdrikker med veldig konsentrert karbo-innhold. F.eks SIS BetaFuel som skal/kan blandes til 80 gram carbo pr 0,5 liter. 

Tilsvarende får du fra Maurten og andre. Enervit Isocarb er laget for 60 gram carbo pr halvliter osv. 

Drikker med 2:1 forhold på maltodekstrin og fruktose skal sørge for at kroppen klarer å ta opp mer karbo enn ved å bare spise/drikke en type sukker/karb. 
Måltidserstatning og tilsvarende vil vel også inneholde proteiner mm. Det vil i så fall bare hemme carbo-opptaket underveis i et ritt. 

Det beste er nok å kombinere drikke med geler. 

I lørdagens Gravel World Series syklet jeg med 40 gram carbs i hver flaske på sykkelen, samt 80 gram karbs i camelbaken med 1,3 liter vann i miksen. 

I tillegg inntok jeg 5 SIS-gels med 40 gram carbs i hver ( en av dem med 200 mg coffein), samt en Gu-gel med 25 gram carb og litt ekstra coffein og natrium (også kjent som sodium på engelsk). Totalt 385 gram carbs  - 1540 kcal. 
Konkurransetid var 4:30 og planen var egentlig å få i meg 430-450 gram carbs totalt, men jeg mistet en eller to gels ut av lommene på sekkestroppene underveis. 
Forbruket var omtrent 4000 kilokalorier - noe som tilsvarer omtrent 1000 gram carbs. 

I tillegg har man +- tilsvarende 1200-1600 kcal (300-400 g carbs) lagret i musklene i form av glykogen. Noe energi vil så klart også komme fra fett underveis. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Nutridrink under Offroad Finnmark 300 , 8 stk kombinert med sportsdrikk , gel , barer , cola og haribo fordelt på 20 timer . 
her er det lav puls / tempo og utfordringen er distansen og tiden.

på kortere ritt typ under 5-6 timer ville jeg kun brukt sportsdrikk og gel , kanskje en bar eller to for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips 🙂

Har prøvd ut Maurten sportsdrikke og SIS gela  i sommer og det var egentlig ikke så gæernt, har også prøvd å ha ett fast drikke mønster og Gel system under rittene og har ikke gått på de store smellene i år.... foreløpig ;).

Laban seigmenn og litt anna smågodt/surt Haribo har også godt overaskende greit ned selv med høy puls. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...