Gå til innhold

Garmin Edge 1050


Anbefalte innlegg

Vesentlig bedre skjerm adresserer jo absolutt det som mange brukere synes er en svakhet med dagens modeller. Så spørs det hvordan den faktisk er i sterkt sollys hvor jo dagens 1040 i praksis er bedre den  som har hatt mest lyssterk skjerm inntil nå, dvs. Karoo. 

Så synes jeg kostnaden er litt høy dersom lekkasjene stemmer, nemlig nærmest en halvering av batteritid. Det å lade så sjelden som en trenger med dagens 1040 Solar er ganske ok. Så skal minnet dobles til 64 Gb, og det trengs nok ift. de som bruker ClimbPro som er temmelig grådig på minne (personlig bruker jeg den ikke), Garmin Pay klarer jeg heller ikke la meg begeistre av. 

Jeg bestilte 1040 Solar den dagen den ble lansert sist, det var ett år med seriøs plunder og heft, herunder rotering av kart og kompass, manglende sensorstøtte (som 1030 hadde) som egentlig gjorde den ganske ubrukelig for mitt formål hele første leveår. Hadde mye dialog med brukerstøtte, fikk til og med en ny device uten at det hjalp, og det viste seg som så ofte før med Garmin at det var umoden software. Så spørs det da, om de introduserer ny vesentlig software med 1050, eller om den bare kjører videre med dagens firmware med mindre oppgraderinger. Er det førstnevnte ville jeg ikke tatt i den med ildtang engang ut fra mine erfaringer med 1040. 

Siste året har min 1040 Solar vært relativt stabil, selv om en av og til irriteres over Garmin sin manglende testing av SW før de slipper ny firmware, så har det ikke vært noen showstoppere for min del. 

Jeg hadde noen forventninger om at Karoo i siste versjon med SRAM på eiersiden skulle ta en tetposisjon, det har den ikke gjort, så sånn sett kan jo denne befeste Garmin sin posisjon gitt at SW er stabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Edge 830 og bedre skjerm og berøringsrespons står på ønskelisten. Jeg begynner å bli gammel og langsynt, så hvis skjermen er bedre å se og helst også større, så kan det få meg til å oppgradere. Jeg liker også silikondekslet jeg har på 830'en. Designet på 1050 vist over med avrundet skjerm syns jeg ikke noe om, spesielt etter å ha hatt Samsung S8 mobil med lignende skjerm for noen år siden, med reflekser fra de avrundede kantene selv inne.

Om jeg oppgraderer til 1050 eller en fremtidig 850 vet jeg ikke, for 830'en fungerer helt greit. Jeg får også se på prisen; jeg betalte 3700 for Edge 830 bundle da jeg kjøpte den sommeren 2021, og nå er det kampanje på 840 med tilsvarende pakke til 6500 kroner. Sykkelkomponenter og Bikeable har forresten tilsvarende pakke med Edge 1040 til 6500 kroner nå.

Jeg håper også at Garmin lager en bedre integrasjon mellom klokkene og GPS'ene. Helst så man kan starte en felles treningsøkt samtidig på begge, for jeg bruker å ha GPS'en til å vise kart og klokka data. Nå starter jeg begge og så sletter jeg den ene loggingen etterpå. Jeg ser at Edge x40 har "Unified Training Status" som hjelper litt på integrasjon mellom klokke og sykkel-GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette ser ekstremt bra ut. Godt med batteritid, som noen var urolig for. Jeg tar uansett av denne etter tur og lader den, da jeg bruker forskjellige sykler.

Det er en digital ringeklokke på den nå. Men det er vel ikke lovlig etter norske forskrifter?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det var (del av) en diskusjon i det gamle forumet om det var lovlig med typen man pumper opp, og da var vel konklusjonen at det ikke var lov... men ut fra ordlyden i loven så har du nok rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 10.000 for en bundlepakke. Det er veldig drøyt for noe som tradisjonelt ikke funker skikkelig det første året. Så er den hot stuff et par år før ryktene om ny modell dukker opp og den brått er gammel når Edge 1060 kommer. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCRainmaker oppsummerer med: 

Quote

But overall this is a very solid/stable unit

men tviler ikke et halvt sekund på at enkelte (som ikke tar seg bryet med å sette seg inn i hvordan ting fungerer, har meget tjukke pølsefingre og har liten teknologibrukerkompetanse) kommer til å slite med dette produktet fra Garmin også. For de det gjelder er det nok best å styre unna, finn heller frem den gode gamle Sigma BC 400.

 

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (14 minutter siden):

men tviler ikke et halvt sekund på at enkelte (som ikke tar seg bryet med å sette seg inn i hvordan ting fungerer, har meget tjukke pølsefingre og har liten teknologibrukerkompetanse) kommer til å slite med dette produktet fra Garmin også. For de det gjelder er det nok best å styre unna, finn heller frem den gode gamle Sigma BC 400.

 

😉

Offensivt, det skal du ha, men det er dessverre ikke slik. 

Nå gjenstår det å se hvordan 1050 faktisk er, men min 1040 Solar klarte å rotere kart og kompass når man var stillestående så den pekte i total annen retning enn den man fulgte. Den klarte også å snappe deg til stier en ikke fulgte, selv om snap var skrudd av. Garmin support skjønte ingenting, sendte ny device med akkurat samme problem. Mao en navigasjonsenhet som sender deg på villstrå i skogen. Tok nærmere ett år før det var i orden, problemet var at det det var en gruppe som hadde dette problemet, de fleste var det ok for, men gruppen var ikke ubetydelig. 

Videre så glemte Garmin å regresjonsteste programvaren, så en kunne ikke ha AXS og EP8 sensorer samtidig. Tok vel tre-kvart år å fikse. Alle hadde dette problemet. 

For ikke å snakke om synke-feil til Garmin-connect, hvor gitte kombinasjoner av sensorer gjorde at kabel var det eneste som fungerte i en lang periode. 

De har også gjort diverse release-blemmer underveis som er ganske alvorlige som inkluderer full reset av enheten for å komme videre. Her har jeg vært heldig og unngått disse. 

Alle disse eksemplene er helt eller delvis løst gjennom firmware-oppdateringer. Akkurat nå er det for øvrig problem med rendering av 3. parts kart fordi Garmin har endret på måten de gjør det på, herunder norske kart som frikart.no 

Ingen av disse eksemplene har noe som helst å si om en har pølsefingere eller ikke, det første problemet er faktisk ganske alvorlig. 

Alt det ovenstående fungerte for øvrig helt glimrende på 1030. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

spacer.png

 

Alle har ulike behov, og for min egen del funker det fjell med en standard håndholdt sak(garmin gpsmap 66sr) med fysiske knapper. Da har jeg gps både til fots og til "hjuls" i én og samme enhet. Jeg var skeptisk til stripsløsning til å begynne med, men det funker faktisk veldig bra(har backup i sekken om det skulle ryke en dag)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (7 timer siden):

Jeg kjøpte nettopp 1040 solar, utelukkende for batteriet og solceller.  Heldigvis er ikke 1050 bedre på dette, ellers hadde jeg blitt litt snurt.

Markant større batteri, så jeg tror ikke du tjente noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å stå i mot fristelsen, 1050 hentet på posten i dag, ikke prøvd ute i skogen, men skjermen virker veldig bra. Ser også ut som om de innebygde Garmin kartene er rimelig bra, hvor bra vil vise seg når det skal sykles. Her er 1050 med Garmin-kart, 1040 har frikart.no. Samme oppløsning 80 meter på begge. 

IMG_9593.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sykkeltur på sti gjennomført med 1050, og dette er en skjermkvalitet som jeg setter pris på som bruker mye navigasjon. Det ble til at jeg brukte frikart.no sitt Topo-kart rett og slett fordi detaljgraden er langt bedre på omgivelsene her jeg sykler i et område med mange hytter noe Garmin sine kart ikke viser. 

Det sagt så er Garmin sitt kart veldig lesbart og oppdateringsnivået virker temmelig bra, selv om stier jeg har tegnet inn i nå i våsesongen på OSM  ikke er med. 

Jeg bruker MapDashboard som IQ-felt på kartvisningen, og her virker ikke temperatur - det er en detalj som jeg kan leve med og melding er sendt til utvikler om det. 

Skjermoverflaten er temmelig glossy, noe som kan skape refleksjoner hvis man vinkler den ugunstig, men det var ikke noe følt problem under min prøvetur på drøye 2,5 timer - da gikk det unna 14% batteri og det var stort sett sol som krever at den bruker en del baklys. 

Funksjonelt gjorde den det den skulle, brukte litt til på å kalibrere inn kompasset/kartvisningen, men når det var på plass var kompass og kartorientering som det skal være - der feilet 1040 Solar stort for min del da den var ny. 

Ellers har Garmin tatt vekk silikonbeskyttelsen som fulgte med i esken med 1040 Solar, den må nå evt. kjøpes separat, det er litt kjipt tenker jeg på en så dyr enhet. Den er i kategorien kjekk å ha dersom en sykler på sti. 

Selve innfestingen mot holderen har endret plassering, som kan volde problemer for noen.  Hvis en lurer på det er det bare å montere 1040 feil vei og se hvordan det går. Det er heller ikke metall lenger i festet slik 1040 har, men det er til gjengjeld enkelt utskiftbart skulle uhellet være ute. 

Er det noen grunn til å oppgradere fra 1040 hvis man allerede har den? Det er vel egentlig ikke det, det blir litt som Epix2 vs. Fenix av Garmin sine smartklokker. Begge gjør en god jobb, men hvis man som meg ikke har like godt syn som før, så setter man unektelig pris på den langt bedre skjermen til kost av kortere batterilevetid. Jeg angrer ikke. 
 

Her et tilfeldig valgt utsnitt fra Østmarka sammen med en gammel sporlogg med Topo Summer fra frikartIMG_9642.jpeg.4f166675c25eac5833a838caed5a7bd4.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...