Gå til innhold

Snuser på gravel - 3T el. annet?


Anbefalte innlegg

Hei og hå og trenger litt råd!

Jeg skal ha meg en gravel som skal brukes til litt backpacking, men mest grussykling, pendling, trening og litt vintersykling(ved fint vær ;)). Kanskje jeg sykler Birken med den.
Et must er elektronisk gir, har ikke bestemt meg for om 40mm er tilstrekkelig. Har ikke erfaring med mer enn 33mm på en Cannnondale Synapse 2018. Gikk greit på Nordsjølrittet, men ble litt humpete og slitsomt.

Her sett litt på denne krabaten - 3T Exploro Primo Grussykkel. Liker veldig godt 3T, men skulle gjerne funnet litt mer review på den. 
https://bikeshop.no/3t/9339ffaz83w/3t-exploro-primo-grussykkel-grey-str-l

Hva tenker dere her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gravolini endret tittelen til Snuser på gravel - 3T el. annet?

Korrekte pedaler for grussykling er landeveispedaler, helst produsert i Frankrike, med unntak av turene med fare for gange. Da er dobbelsidig terrengpedal å foretrekke. XT/XTR er vel det flest av på forumet. 

Styre+stem i én konstruksjon har begrenset oppside aerodynamisk og estetisk når kablene går utenfor. Og så koster de nesten like mye som et hjulsett. Vil tro sistnevnte er en bedre investering for denne sykkelen, som blir levert med 1950 grams RacingRed 900. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (5 timer siden):

Korrekte pedaler for grussykling er landeveispedaler, helst produsert i Frankrike, med unntak av turene med fare for gange. Da er dobbelsidig terrengpedal å foretrekke. XT/XTR er vel det flest av på forumet. 

Uten at dette skal bli en Look/Shimano-debatt. jeg vil mene at Shimanos landeveis-cleats er vesentlig bedre og tryggere å gå med på cafe-gulv enn Look sine cleats. Pedalene produsert i Malaysia eller Japan er også mer pålitelige enn de franske - etter min erfaring/mening.  
Time er forøvrig også av fransk opprinnelse, selv om de nå er i amerikansk eie. 

Jeg bruker Shimano SL - landeveispedaler som oftest på grussykkelen. På turer der det kanskje skal forseres noe mer terreng bruker jeg, som Yolo sier, XTR og tilhørende sko. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (14 timer siden):

Har bittelitt tåoverlapp, med skjermer. Vurderer flats for enklere flytting av fot, samt slippe kuldeoverføring, til vintern. 

Det er lite plass til skjermer og det er ikke skjermfester. Så må finne en løsning for høst og vinter.

Hva mener du med «flats»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravolini skrev (19 timer siden):

Litt mer multi purpose dekk på plass.

Specialized Pathfinder Pro 700x38c

 

IMG_4880.jpeg

IMG_4877.jpeg

Skal sies at jeg testet med samme dekk i 42mm. Fikk bare testet bak og det kunne jeg brukt til «nøds». Testet ikke framme, ser ut som 42 hadde gått greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...