Gå til innhold

Bra, lett og selvfølgelig billig telt


Anbefalte innlegg

Ringstind 1 Superlight koster vel kr 4999 på XXL (kontra kr 3999 tidligere) nå, likt som MSR teltet.

Jeg har Ringstind 1 Superlight, og det er litt kistefølelse. Lav takhøyde osv. Ville kanskje valgt Ringstind 2 superlight i ettertid. Volum er ofte viktigere enn selve vekten.

3F UL Gear Lashan Pro teltene var/er veldig populære, men de krever vel en form for stang. Mange av lettvektsteltene gjør det. Teltene fra Durston får mye skryt. Samme får Zpacks, men de er vel et par hakk dyrere.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes drøssevis med telt og jeg vil anbefale at du bruker litt tid på nettet.

skal du ha ett rent sommertelt, må det være veldig vanntett, tåle vind, være solid, trenger du virkelig fortelt, litt ekstra plass eller kan du bruke noe som kun dekker soveposen og har en forhøyning rundt hodet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Six Moons design. Bare billig ræl, eller fungerer det?

Min bruk er 2-5 sykkelturer i året. Må ha nogenlunde vanntett, myggtett, akkurat plass til en pers. og relativt lett å sette opp. Har ikke noe mer krav enn det. Har et "vanlig" større telt til familieturer. Dette er kun for å få ly og en liten sovesesh før jeg fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (36 minutter siden):

Tenkte å kjøpe et 1manns telt til sykkelbruk (sommer). Burde vel selvfølgelig (?) kjøpt Helsport Ringstind 1 når det var på tilbud på XXL, men gjorde det ikke.

Noen som har noen tips? Bør kunne pakkes lite og være lett 1000-1400 gram. Dette feks: https://www.milrab.no/utstyr/telt/3-sesongstelt/msr-carbon-reflex-1/ ??

Jeg har selv søkt en tid etter et lett 2P(kuppel) telt som erstatning til noen gamle 2P telt.  Men det ser ut til å være en trend, muligens for å gjøre telt lettere, at en slår opp innertelt med stenger og deretter trer ytterduk over.
Jeg kan ikke forstå at dette er praktisk for nordiske forhold, på regnværsdager og vind, da innertelt og bunn blir våt før en har fått på ytterduken.  Derfor har jeg tilgode å se instruksjonsvideoer av slike telt som slås opp under slike forhold.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Naturehike teltene på foreksempel pakklett.no. Billige:

https://pakklett.no/collections/2-manns-telt

Jeg har et CloudUp2 til solo-jakt. Det har holdt grei stand i vær og vind, både i høgfjell og lavland! Jeg har 20d utgaven på 1,3kg (uten stormklaffer), får det også i 10d på 930gram.

 

https://www.utemagasinet.no/turutstyr/telt/naturehike-vik-1p-test

https://jaktogfiske.njff.no/telt-turutstyr/billigtelt-som-overrasker/254888

https://www.fjellforum.no/topic/60771-erfaringer-med-teltet-cloudup-1-fra-naturehike/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun ha ly kan Outdoor Research Helium Bivy være noe, men det er endel nedsider(fukt/kondens, klaustrofobisk) med bivy løsningen. Oppsiden er vekt og volum. En kamerat har det, og han har vel nevnt han sover bedre i teltet (Terra Nova utgaven av Ringstind 1 superlight). @torhovland brukte vel det under Atlas Race.

Annet lettvektløsning er STS myggmeshtelt og UL tarp. Telt er gjerne bare enklere, enn den løsningen.

Ringstind 1 Superlight er kanskje et bedre valg, mtp. komfortøkningen og gjensalgsverdien. Jeg kan fint lese bok og "henge" en kveld i teltet. Det er bare ganske trangt og og lavt, så sitte utgår. Til ren ly og soving fungerer det bra. Det er vel det teltet er lagd for. Barents har en lignende utgave, men mer kostbar (akkurrat nå).

Ultralight Outdoor Gear sin tent/shelter side har et ganske stort vektrangert utvalg. Norske Backpacking Light har også litt andre merker enn standardmerkene.

Utfordringen er om en vil på de mer nettbaserte merkene; Zpack, Durston osv. De har veldig mange tilhengere, men singlewall telt har ulemper mtp. kondens. Om sommeren er det vel neppe noen krise. Fordelen med telt som Rignstind er at de gjør akkurrat det de skal, uten mikkmakk.

Telt har fått en veldig premium pris de siste årene, så det er nok en markant forskjell på hvor mye valuta en får for pengene. Jeg kan forstå en trenger et skikkelig kvalitetstelt hvis en skal på vidda i snøstorm. Kan også forstå de som har 10-40 utenetter, som ønsker et ultralett Zpacks telt fordi skal gå/løpe/sykle flere mil mellom hver overnatting. For alt i mellom, så merker en kanskje ikke helt den store forskjellen hvis teltet har ish-samme kvalitet. De store forskjellene er jo litt i materialer og i produksjonen/finishen. En kan seamseale telt selv, noe som sparer endel i produksjonen. F.eks. min Amok UL tarp anbefales vel å seamseale selv om en føler behov for det. Kostnaden på tarpen ville blitt endel høyere om de hadde gjort det på fabrikken.

Når det kommer til material, er det ikke til å stikke under en stol at jo lettere, jo mer skjørt er materialet. Jeg har riftet mitt Helsport, dog, en veldig klønete greie. Fikk fikset det hos Sømhuset. De kjente singlewall ultralett teltene kan også fåes i Dyneema, som er vel samme som seil produseres i. Det øker prisen endel, men skal være veldig sterkt.

san skrev (38 minutter siden):

Jeg har selv søkt en tid etter et lett 2P(kuppel) telt som erstatning til noen gamle 2P telt.  Men det ser ut til å være en trend, muligens for å gjøre telt lettere, at en slår opp innertelt med stenger og deretter trer ytterduk over.
Jeg kan ikke forstå at dette er praktisk for nordiske forhold, på regnværsdager og vind, da innertelt og bunn blir våt før en har fått på ytterduken.  Derfor har jeg tilgode å se instruksjonsvideoer av slike telt som slås opp under slike forhold.

Tror litt av greia at at man kan spare litt vekt, ved å droppe ytterduken, samt man kan ligge å titte på stjernene gjennom meshen. Vil nok fungere ganske greit siden de aller flere, drar på tur når det er meldt bra vær. Et par youtubere har spøket med at bjørnene kan se hva matutvalget er, når de sover uten ytterduk, dog jeg tror veldig mange som sover i grizzlyområder foretrekker å cowboycampe (kun liggeunderlag og sovepose).

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Andreas said:

Ringstind 1 Superlight koster vel kr 4999 på XXL (kontra kr 3999 tidligere) nå, likt som MSR teltet.

Jeg har Ringstind 1 Superlight, og det er litt kistefølelse. Lav takhøyde osv. Ville kanskje valgt Ringstind 2 superlight i ettertid. Volum er ofte viktigere enn selve vekten.

3F UL Gear Lashan Pro teltene var/er veldig populære, men de krever vel en form for stang. Mange av lettvektsteltene gjør det. Teltene fra Durston får mye skryt. Samme får Zpacks, men de er vel et par hakk dyrere.

Jeg har lanshan 2 med 2 karbon pinner! Masse plass billig og lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Ringstind 1 på det varmeste, og er uenig at det gir kistefølese😎 det er etter min mening romslig til én person.  Pluss at det er så enkelt å sette opp at en klarer det selv om en er så trøtt at en ser i kryss.  Jeg kjøpte mitt på finn, men til 4 lapper på xxl, så burde du ha hugget til ja😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer ikke inn med billig, men skårer høyt hos meg: Big Agnes copper spur hv ul1. Jeg har mtnGLO utgaven som leveres med innsydde lysdioder og batteripakke, men dropper dette på neste telt. Alt virker som det skal, men dette løste jeg med en lettere løs utgave på MSR teltet mitt. 

Teltet tikker inn på 1156g med nevnte lyspakke og alt av stenger, plugger og barduner. Ferdig pakket i oppbevaringsposen passer den akkurat mellom hendlene uten å ta ut stengene. Vurderer å bytte det ut med Bikepacking utgaven for å få kortere stangsegment og litt bedre plass mellom hendlene. 

Såkalt amerikansk oppsett med tilhørende fordeler og bakdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyneema er det letteste, men har større pakkvolum en silpoly/silnylon. Det kan være viktig om en ikke har så mye plass på sykkelen. 

Har et Tarptent Aeon Li i Dyneema nå (ca 650 gram ink alt), og det er merkbart større pakket ned enn mitt forrige telt i silnylon (Gossamer Gear The One). Ikke helt sammenlignbare telt da, Gossamer-teltet ville jeg ikke brukt på fjellet mens Aeon Li er ganske stormproof. Forøvrig er Dyneema superlett å reparere om man skulle være så uheldig å få en rift eller et hull.

Ellers synes jeg singlewall telt er prima til bikepacking. Kondens kan minimeres med godt valg av teltplass og rikelig med ventilasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje modere min kiste-beskrivelse. Teltet føles bare ikke spesielt stor, når man er stiv og støl. Ingen overraskelse siden det er et 1personstelt. Hovedsakelig er det er man ikke kan sitte, som er irritasjonen. Det gjør det å kle på seg litt utfordrende. Er det 20-30 grader, så er det bare å ta på shortsen utenfor teltet. Jeg bruker mitt til vintercamping også, og da er det litt mer knot å kle på seg stilongs og bukse, liggende. Helst uten å være nær taket, som kan ha litt kondens. Skal sies at jeg opplever mindre kondens i Ringstind superlight 1 enn jeg ser andre oppleve i sine 1personstelt.

02c2c932222340f5aa4eeca4df9f516b?quality=75&resize=1080,1080

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter samme, vanskelig å finne godt kompromiss mellom god nok plass/takhøyde, lett, holdbart og tilstrekkelig lufting. Akkurat nå har jeg landet på Helsport Fonnfell UL, liker veldig godt den luftige åpningen og god takhøyde i hele teltet;

 

https://www.platousport.com/produkt/helsport-fonnfjell-superlight-2-bla/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw4MSzBhC8ARIsAPFOuyX19dMwVYoSfNF9It-z31oDa_H30NYlBPUjfMgnA-e9YkpNSkH82qEaAhWPEALw_wcB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørlite tyngre, men har selv tittet litt på Helsport Reinsfjell Superlight 2. Ser ut som Fonnfjell Superlight er på vei ut?

Fonnfjell Superlight 2:

hel_163-016-usp.jpg

Reinsfell Superlight 2:

cjzoeinh18hmamjeq1lu.avif

Det er litt større, noe som øker marginalt vanskelighetene med å finne gode teltplasser. Det er en av argumentene jeg har brukt når jeg har hatt lyst på litt større telt enn Ringstind 1 Superlight. 2'ern har større flate og gir ikke så mye mer plass, til at det er verdt det. Reinsfjell Superlight 2 er større, men gir mye mer goder enn Ringstind Superlight teltene, selv om det øker arealet som trengs for en fin teltplass. Verdt å huske på at forteltene trenger jo ikke ligge på flat mark.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-mid 1/2 et vist det beste lettvekt telte om du ikke tenker på pris, 5-600gram og funker til så og si alt unntatt kanskje vinter da kondens er litt irr. Lanshan 1/2 er 20d sil nylon og veier 700-1000g og koster typ 1500kr på Aliexpress, masse plass men 1 lags telt så du må være litt ops på placering og ventilasjon men ellers har jeg fint sovet i storm med den

jeg har med en mini UL klut til å fjerne kondens om det skulle oppstå og kaster regnjakker over bunnen av soveposen om det er unngåelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordisk(dansk) har også 1 persons variant av Lofoten. Men vektangivelse er 3-delt.


image.png.842e40de319ef484f0df92966a4d68b0.png

For lengre personer + underlag + event. pute bør en være oppmerksom på skråen i fotende og hodeende i teltet på endukstelt. Hvis liten avstand og med litt bevegelse risikerer en kondensgjennomslag og gjør at en våkner fuktig i fotende og hodeende.  Irriterende er det også å subbe hodet i duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et MSR Freelite 1 som brukes til bikepacking. Funker veldig bra til formålet. 

Som noen andre har nevn allerede så var jeg skeptisk til såkalt "Amerikansk oppsett" hvor man setter opp innerteltet først. Var redd for hvordan det skulle bli i forbindelse med regn og at innerteltet skulle bli vått ved oppsett.

Det har ikke vært problematisk i praksis. Om ytterduken og stengene ligger klar, så har jeg ytterduken på plass på godt under 30 sekunder. Så kan man klipse opp innerteltet fra innsiden etterpå. Om jeg vet at det skal bli vått så har jeg har også en bunnduk med tre maljer jeg har montert som gjør at jeg kan slå opp ytterduken først og krype inn å henge opp innerteltet etterpå. Kan også løses ved å knyte et triangel av lett nylonsnøre som man spenner opp stengene i. På våte turer har jeg antakelig også med tarp som henges opp først. så kan jeg jobbe tørt under der...

Er nå faktisk veldig glad for at teltet er så modulært. På varme dager eller stjerneklare høstkvelder kan jeg droppe hele ytterduken.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...