Gå til innhold

Tips til gode fotoressurser


Anbefalte innlegg

På tur tilbake til Trondheim snubla jeg plutselig i bilen i rundkjøringa ved Stjørdal, mistet kontrollen og endte opp utenfor Stjørdal Foto. Plutselig hadde jeg et R6 Markii i hånda, og har nå lyst til å ta opp igjen fotointeressen.

Så langt basert på tilårskommen EF-optikk som virker å funke bra med adapter.

Har lyst til å bli en teknisk bedre fotograf, og foruten teori jeg kan og det å gå ut og ta bilder, er jeg på jakt etter litt inspirasjon og ressurser for å bli bedre. Er det noen her som har noen gode tips å komme med? Feks nettsteder, gode Youtubere du synes har gjort en forskjell for deg, det er jo mye der ute, men ofte litt ymse kvalitet.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags bilder du liker/ønsker å ta, men denne traff meg veldig for et par år siden. Kanskje litt motpolen til det du spør om dog; mantraet er at de viktigste teknikkene man bør lære sitter ikke i kameraet, men i ens eget øye og hode..! Har kikka litt på andre videoer fra samme kanal, og det var en del bra, men også litt mye av det samme etterhvert. Var nok vel så mye Ernst Haas sin stil som traff meg her og inspirerte meg og fikk meg til å gå mer ut for å ta bilder igjen! Men hovedmantraet til denne kanalen støtter jeg fullt ut, det er helt på linje med alt jeg har lært og erfart på andre kreative områder også.


Det rent tekniske når det kommer til kamera, lys o.l. er en mengdetreningssak, tenker jeg. Jeg brukte noen år på det selv, leste manualer grundig, så en del tutorials for konkrete teknikker, men aller mest studerte jeg bilder jeg likte og prøvde å finne ut hvordan jeg kunne gjenskape de selv. Der lå det mye teknisk læring.

Etter hvert kommer man til et punkt der man kan det man føler man trenger, og hvor man heller bør fokusere på å gjøre kameraet til en slags naturlig forlengelse av kroppen, som man ikke tenker så mye på at er der. Det blir litt som å lære å sykle; det krever masse konsentrasjon og prøving og feiling, men når du først har lært det, blir "den tekniske" kunnskapen om hvordan balansere på en slik doning sortert ned i underbevisstheten og noe man bare bruker på ren intuisjon.

Forøvrig - ikke direkte fotorelatert, men likevel; John Cleese med et spot-on foredrag om det å jobbe kreativt.

https://youtu.be/Pb5oIIPO62g?si=IRiu7a08J7iwdrm5

Det er mye overføringsverdi her, spesielt det med å komme inn i riktig "mood", selvom man i ifm foto må organisere det litt annerledes enn han beskriver her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Joaaso said:

Nå vet jeg ikke hva slags bilder du liker/ønsker å ta, men denne traff meg veldig for et par år siden. Kanskje litt motpolen til det du spør om dog; mantraet er at de viktigste teknikkene man bør lære sitter ikke i kameraet, men i ens eget øye og hode..! Har kikka litt på andre videoer fra samme kanal, og det var en del bra, men også litt mye av det samme etterhvert. Var nok vel så mye Ernst Haas sin stil som traff meg her og inspirerte meg og fikk meg til å gå mer ut for å ta bilder igjen! Men hovedmantraet til denne kanalen støtter jeg fullt ut, det er helt på linje med alt jeg har lært og erfart på andre kreative områder også.


Det rent tekniske når det kommer til kamera, lys o.l. er en mengdetreningssak, tenker jeg. Jeg brukte noen år på det selv, leste manualer grundig, så en del tutorials for konkrete teknikker, men aller mest studerte jeg bilder jeg likte og prøvde å finne ut hvordan jeg kunne gjenskape de selv. Der lå det mye teknisk læring.

Etter hvert kommer man til et punkt der man kan det man føler man trenger, og hvor man heller bør fokusere på å gjøre kameraet til en slags naturlig forlengelse av kroppen, som man ikke tenker så mye på at er der. Det blir litt som å lære å sykle; det krever masse konsentrasjon og prøving og feiling, men når du først har lært det, blir "den tekniske" kunnskapen om hvordan balansere på en slik doning sortert ned i underbevisstheten og noe man bare bruker på ren intuisjon.

Forøvrig - ikke direkte fotorelatert, men likevel; John Cleese med et spot-on foredrag om det å jobbe kreativt.

https://youtu.be/Pb5oIIPO62g?si=IRiu7a08J7iwdrm5

Det er mye overføringsverdi her, spesielt det med å komme inn i riktig "mood", selvom man i ifm foto må organisere det litt annerledes enn han beskriver her.

 

Det er jo mye i den retninga jeg er ute etter å utfordre meg sjøl og, og det er jo helt åpenbart at det viktigste er fotografens evne til å se og improvisere. Skal se denne etter jobb, tror ikke jeg har sett noe fra denne karen tidligere.

Det som var grunnen til at jeg oppgraderte handla primært om fordelen med fullformat i dårlig lys, der mitt nåværende kamera fra 15 år tilbake er rimelig sugent sammenligna med dagens løsning. Der er det litt vanskelig å gjøre mye med teknikk alene om man feks skal fange et viktig øyeblikk i en mørk kirke.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vemod Zachariassen said:

Fotzoom! Ikkje skift brennvidde utan at du har veldig gode grunnar til det.

Den er litt vanskelig å motstå fristelsen når jeg primært har zoom-objektiv, eneste fastobjektivet er vel en 100mm makro 😄 Men prøver å jobbe mye med å plassere meg sjøl ja, der det er mulig og sosialt akseptert. 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Det som var grunnen til at jeg oppgraderte handla primært om fordelen med fullformat i dårlig lys, der mitt nåværende kamera fra 15 år tilbake er rimelig sugent sammenligna med dagens løsning. Der er det litt vanskelig å gjøre mye med teknikk alene om man feks skal fange et viktig øyeblikk i en mørk kirke.

Støttes - har anskaffet utstyr etter samme tanke selv. Alle muligheter åpne. Samtidig er det ofte veldig kreativt stimulerende å ha begrensninger man må forholde seg til - typisk argument for fastobjektiver f.eks. Men begrensninger kan man lage seg selv på mange andre måter enn gjennom kamerautstyr, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Joaaso said:

Støttes - har anskaffet utstyr etter samme tanke selv. Alle muligheter åpne. Samtidig er det ofte veldig kreativt stimulerende å ha begrensninger man må forholde seg til - typisk argument for fastobjektiver f.eks. Men begrensninger kan man lage seg selv på mange andre måter enn gjennom kamerautstyr, tenker jeg. 

Ble trigga av en barnedåp for et par helger siden der det som kunne vært skikkelig bra bilder ble litt redusert av vanskelige lysforhold. Irriterende når man må balansere mellom altfor mye støy og for korte eksponeringstider.

Akkurat sånt er vanskelig å løse for de mer drevne fotografene og tror jeg, selv om kreativiteten nok er et par hakk over mine evner.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (14 timer siden):

Ble trigga av en barnedåp for et par helger siden der det som kunne vært skikkelig bra bilder ble litt redusert av vanskelige lysforhold. Irriterende når man må balansere mellom altfor mye støy og for korte eksponeringstider.

Akkurat sånt er vanskelig å løse for de mer drevne fotografene og tror jeg, selv om kreativiteten nok er et par hakk over mine evner.

Ja også er jo forventningene til den type bilder gjerne litt annerledes enn det man tar når man bare er ute og leker seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På YouTube kanaler du kan søke opp.

Photography Online - generelle teknikker

Simon d'Entremont - triks og tips

MarkusPix - ta bilder med lys riktig med en gang

Ivan Chow - gate foto.

ThomasEisl.Photography - foto Nerd med stor N

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (21 timer siden):

Strobist leste jeg og endel på ja, litt skummelt mtp å få lyst på mer lysutstyr enn man har bruk for 🙂

Jeg var veldig nær til å gå ‘all-in’ (som vanlig med nye interesser) på studiolys.

Så oppdaget jeg Strobist! 

Der fant jeg mitt egentlige behov og fornuftige forslag til oppsett. Sparte sikker mye penger på det, samtidig som at det ble mye brukt. Dette var the-happy-days hvor dollaren var billig og frakt fra USA var rask og rimelig. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det litt lyst på større samling med kinablitser som ble trigga, men kom meg ned på bakken etterhvert, og klarte meg med min ene Canonblits.
 

Men har et problem nå mtp at nykamera ikke har innebyd blits eller annen sender som kan trigge slave… Så mulig det blir et rimelig finnkjøp av en eller annen blits snart.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo flere utenlandske forum ja, men husker jeg hang endel på foto.no for mange år siden.

Fant fram til forumet der tidligere i dag, virker å ha lidd samme skjebne som terrengsykkelforumet, kjøpt opp av nye eiere som ikke ser mulighet til å drive videre. Komplett med sjokkerte brukere som er triste for at det legges ned.

Spørs om de trenger en ildsjel for å sette opp noe nytt de og.

Skikkelig morsomt med nytt kamera, tok et par nydelige bilder av familie på ISO2000 i helga (kameraet sto bare på automatisk ISO), og de ble jo supre. 1600 og over var jo i mine øyne ikke mye brukandes på gamle 7Den.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fotografering så er det ikke prisen eller størrelsen på utstyret som teller, men blikket for gode bilder.
Det ligger endel filmer på utube som viser hvordan du tar bilder, hvordan du planlegger å ta bilder og hvor du tar dem, tidspunktet osv. Utstyret er sekundært for amatører, når du får draget på det derimot så er det mye dyrt og fint utstyr å kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (12 minutter siden):

Utstyret er sekundært for amatører

Dette virker å være en ganske vanlig mening, men jeg er av den oppfatning at riktig og godt utstyr kan være ganske viktig for fotogleden (og kvaliteten), særlig hos amatører. En dyktig fotograf har langt bedre forutsetninger for å kompensere for dårlig utstyr enn en amatør. En dyktig fotograf kan for eksempel fange bird in flight med Fuji sin autofokus, mens slike som meg har nok med å fange barn in flight med Sony sin.

  • Haha 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Lucky said:

Når det gjelder fotografering så er det ikke prisen eller størrelsen på utstyret som teller, men blikket for gode bilder.
Det ligger endel filmer på utube som viser hvordan du tar bilder, hvordan du planlegger å ta bilder og hvor du tar dem, tidspunktet osv. Utstyret er sekundært for amatører, når du får draget på det derimot så er det mye dyrt og fint utstyr å kjøpe

Når det gjelder å ta bilder i et mørkt lokale uten å forstyrre med blits, eller å prøve å ta bilder av storspover i flukt som flyr forbi som jeg gjorde i helga (kom til kort med kun 200mm tele), kommer du ikke utenom at dyrt utstyr er bortimot en nødvendighet, så det er en noe betinget sannhet det der.

Mitt forrige kamera var rett og slett ikke i stand til å ta de bildene jeg tok i helga av familie og folk inne i et dårlig belyst miljø med et godt resultat, uansett om jeg var stæsjkåte perbl eller Ansel Adams. ISO 1600 var det bare å glemme, nå sitter jeg og ser på nydelige bilder der ISO lå på 2000 med minimalt med ødeleggende støy.

At utstyret ikke er det som tar gode bilder er jeg enig i, men for å ta enkelte gode bilder, er du avhengig av utstyr som feks slipper inn mye lys eller lar deg komme tett nok på motivene.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en betinget sannhet at utstyret er sekundært i en del sammenhenger, men hvis du skal kunne klare å ta gode bilder så er det mye som skal på plass føre du kjøper avansert utstyr.

Hvis du derimot kan ta bilder er det lettere å forsvare dyrt fotoutstyr enn en dyr landeveissykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relatert til de fancy kameraene, men jeg kjøpte meg nylig denne rariteten til kikkerten, i et håp om at dyr jeg ser i marka ikke kun blir en prikk på mobilkamerabildet. Sett et par hauk (evnt. fiskeørn) eller traner i Nordmarka, som ja, ser ut som noen prikker.

w1199h1200.webp

Erstatter aldri teleobjektiv, men veier 80 gram og kikkert+mobil er som regel med på tur.

20240603_215213Kopi.jpg.ae802a58ebad65c65a2d4fcf18749e9d.jpg

Håpet er litt bedre detaljer av den hauken her.

20240518_110028Kopi.jpg.81270d1922d5633fda445489571f3251.jpg

Eller få tatt et bilde av de to tranene her, før de synes jeg er for nærme.

20240517_141002Kopi.jpg.ebd565fd8bf14083110a3cb876895a31.jpg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler da glemme at Swarovski er et merke, og iallfall ikke lese seg opp på hvorfor endel foretrekker det merket ovenfor bla. Zeiss.

Ganske fornøyd med Zeiss Terra ED Pocket 8x25. Synes det var litt dyrt til kr 2500 på tilbud engang, men i kikkertverden er det lavpris. Tror ikke jeg hadde villet ta med meg noe større på tur.

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...