Gå til innhold

Klarer ikke gire til minste tannhjul bak


Anbefalte innlegg

Shimano GRX. 400 om jeg ikke husker feil. Kommer ikke til de to ytterste / tyngste girene bak.

Om jeg for hånd dytter på derailleuren eller løsner girkabelen fra derailleuren så går det. Så det er altså ikke limit-skruen som er problemet, for kjeder kommer seg dit. Men om jeg så girer opp og ned igjen så er den igjen stuck på cog 8 av 10. Når jeg girer de to siste hakkene ned, kan jeg kjenne at det ikke dras ut mer kabel nederst.

Hva trengs? Ny kabel? Ny housing til kabelen også? Eller er det fjæra på derailleuren som er for slapp og ikke klarer trekke seg tilbake og overvinne motstanden i kabelen?

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kabel og strømpe pleier å løse det problemet. 
Se over den gamle om det er en knekk et eller annet sted. Jeg løste nettopp giringsproblemer på XT giret mitt når jeg oppdaget at hylse-enda som gikk inn i giret hadde brukket og lagde ujevn friksjon avhengig av hvor på kassetten kjedet lå. 

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte på ny styreteip for litt over en måned siden, så vil gjerne ikke gjøre det på nytt (eller klarer jeg gjenbruke den om jeg surrer den opp?). Men kanskje ny strømpe de andre plassene. Er vel begrenset hvor ødelagt eller mengden smuss som kommer på den strømpa som er beskyttet godt der, kan jeg jo håpe...? Takk for svar.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du (som meg) har girstrømpe i flere deler kan du selvsagt beholde den under styretapen. Bare kjenn etter at ting er snuuud når du monterer ny vaier. Det er som oftest nederst ved giret det er problemer. Eller oppflising inni girhendelen om du har uflaks. 

LarsB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (22 timer siden):

Ny kabel og strømpe pleier å løse det problemet. 

Dæven det var mer avansert nå enn sist jeg restaurerte en sykkel. Da kjøpte jeg en tilfeldig girkabel og det var greit. Her er det masse ulike kabler å velge i, optislick eller ei. Og så ulike strømper også. Skal jeg ha SP41 hele veien, eller RS-900 siste stykket bak mot giret som manualen til derailleuren anbefaler...?

Det som taler mot sistnevnte er at ingen har Y8ZG98090 inne, som er det settet med to ulike strømper, mens Y60198010 kan jeg få tak i på dagen.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 17.6.2024 den 11.20):

Eller oppflising inni girhendelen om du har uflaks. 

Det var her størstedelen av problemet lå, ja!

20240619_125626.jpg.18d24395d04ccc9db69f3ebf2133bec4.jpg

Faktisk var det noe ordentlig herk å få den ut, for inni der var det en bunt med ståltråd som gjorde det ikke roterte skikkelig når jeg giret mot de små tannhjulene. Så det ble pirking i en evighet for å brette ett og ett strå riktig slik at jeg til slutt fikk fisket ut stopperen.

Neste steg var å bytte ut strømpa. Intern føring... var heldigvis smart nok til å dra ut den gamle strømpa men etterlate den gamle kabelen, så jeg kunne bruke den for å guide den nye strømpa. Men det var enormt fiklearbeid der også for å få den ut riktig i andre enden. Men nå er det gjort så nå funker alle gir igjen 😎 

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. 🤨

Av og til er jeg glad for at min girvaier er ute i frisk luft. Og at alt løper på utsiden. På Colnagoen tar det mindre enn 10 minutter å bytte girvaier og strømper. Men det innsparte må jeg nok gi tilbake i økt luftmotstand. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (11 timer siden):

På Colnagoen tar det mindre enn 10 minutter å bytte girvaier og strømper.

Det her tok meg godt over to timer. Heldigvis var det på hjemmekontor med et møte på øret (og passet på jeg var mutet pga mengden banning når jeg skulle føre den kabelen gjennom ramma...). Så kunne fortsatt få brukt ettermiddagen til å sykle 😎 

  • Haha 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...