Gå til innhold

Hvordan velge riktig sykkel?


Anbefalte innlegg

Skal investere i en ny sykkel, budsjett rundt 10k, men kan gå noe opp hvis det er absolutt nødvendig. Ser etter en sykkel som er bra nok, men ikke over the top for hva jeg trenger. Er sykkelnovise uten sykkelkyndige bekjentskaper, så håper noen her kan hjelpe 🙂

Skal bruke den i hverdagen for å komme fra A til B, og til langturer med overnatting. Må derfor ha mulighet for bagasjebrett til sykkelvesker foran og bak.
Blir mest sykling på asfalt og grusveier, men også noe sti. Vil ikke primært bruke den til stisykling dog, så det er ikke alfa og omega.

Bør jeg gå for hybrid eller gravel? Hvor mye har antall gir å si? Vekt på sykkelen? Andre ting jeg må tenke på?

Har sett på ulike hybrid og gravelsykler som disse:

https://www.antonsport.no/gekko-34-firm-str-p23703/matte-black-16-v161873?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIk6C9_eDchgMVVheiAx2I9wLkEAAYAiAAEgL45_D_BwE

https://trondheimsykkelservice.no/product/marin-larkspur-1/

https://www.xxl.no/white-gx-lite-claris-23-gravelsykkel-unisex/p/1194787_1_Style

Vil noe sånt passe mine behov? Andre forslag?
På forhånd takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 16.6.2024 den 20.09):

Av disse ville jeg valgt White. Men det er lav prisklasse, så finn.no bør også vurderes.

Takk for svar 🙂 Vil helst unngå å kjøpe brukt, når jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Bør jeg gå opp i pris i stedet, hvor mye bør man ligge på i så fall for en ok sykkel? Vil heller bruke litt mer på en skikkelig sykkel jeg kan ha lenge.

Vemod Zachariassen skrev (11 timer siden):

Konemor har denne: https://trondheimsykkelservice.no/product/sykkel-marin-dsx-1-grey/. Veldig bra sykkel. Merk dog at det ikkje er feste til bagasjebrett framme. Løysinga som er valt, er såkalla triple cage mounts, som med kompatibelt stativ gir deg høve til å ha lett last på kvar si side av gaffelen.

Takk for tips, den kan være noe 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 timer siden):

Mitt inntrykk er at mellom 15-20k får du gode sykler.

Skjønner at man får det man betaler for, så hvis forskjellen på sykkel til 10k og 15-20k er så stor at det er verdt det, kan jeg strekke meg dit 🙂 

Soeder skrev (9 timer siden):

Denne er et godt kjøpt og på tilbud igjen:

https://www.xxl.no/white-gx-ltd-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-gronn/p/1228506_1_Style

Har nok ikke feste til brett eller vesker foran, men man kan jo komme lang med brett og sidevesker bak + ev. styreveske foran.

Ja, den så fin ut 🙂 Jeg vil kunne sykle på telttur, så tror det blir litt lite uten å ha to vesker foran også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kuriosa skrev (1 time siden):

Ja, den så fin ut 🙂 Jeg vil kunne sykle på telttur, så tror det blir litt lite uten å ha to vesker foran også?

Har samme sykkel, men i 22model og slik ser den ut, ferdig pakket for 1+uke med avreise i morgen.

38FB13C5-A3DD-47C9-BA79-FDB3FF6BFAAC.jpeg.6bf9e8fabf17a0e5bc5d0ea2ed3fda72.jpeg

Ikke så lett å se, men har samme oppsett som jeg hadde fjorårets tur. Syns litt bedre på dette bildet fra fjoråret.

955C410E-A3B7-4F14-8F52-6F9B820330B3.jpeg.777581f4a93956a388e925e2d4d16376.jpeg

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt å si på fordelingen av syklingen og hva du ønsker.

Gravel/hybrid på sti er ikke gøy, men går til nødstilfelle om f.eks. det er en fin teltplass i enden av stien. Hvis sti er noe som ønskes, velg heller en ren terrengsykkel. Det går litt saktere i hverdagen, men vil være langt bedre på sti. Til summen får en dessverre ikke så gode dempere, om en ikke finner svært gode tilbud.

Hvis sti ikke er spesielt relevant, så fungerer gravel og hybrid veldig godt. Hva som er best er gjerne litt smakssak. Begge fungerer bra. Hybrid er kanskje litt mer behagelig til bybruk, da en gjerne sitter litt mer oppreist. Gravel har en litt med "aggressiv" sittestilling, mao. mer fremoverbøyd. For noen, vil dette føles litt på korsryggen og skuldre i starten, men det pleier å gå over etterhvert. Gravel er kanskje et bedre valg om en ønsker å sykle litt langt, si turer på 15-20-80-100km.

Campingutstyr er ganske relevant. Det kommer i forskjellige størrelser og prisklasser. Bikepackere har ofte relativt kostbart utstyr, som er lite i volum og vekt, som dyttes i mindre vesker, sånn litt over alt på sykkelen. Styrebag, rammebag, setebag/seterakett osv.. Bike tourere (om det er det de som driver med bike touring kalles) har gjerne bagasjebrett og kanskje styrebag. De har gjerne to større bager (panniers), hvor Ortlieb Back Roller Classic nesten er bransjestandarden. Disse panniersene tar ca. 20L og en kan klart laste på bagasjebrettet også.

Som en som har drevet med begge. Bikepacking kan foretrekkes om en har lettvektsutstyret, vil sykle langt og er komfortabel med alle de mindre bagene. Biketouring er rett og slett litt enklere. En kan kaste tingene i panniersene, laste resten av sykkelen og komme seg i vei. Synes personlig bike touring er ganske komfortabelt, siden det bare er lettere (og jeg har en elsykkel klar til bruken). Mine turer er som regel 15-25km inn i marka, og tilbake. Dog, drasser tidvis med meg en packraft, som påvirker mitt valg. Den får jeg ikke med om jeg vil bikepacke. Skulle jeg f.eks. syklet Gjøvik-Oslo eller andre lengre turer med overnatting, ville jeg nok foretrukket å sette alle de mindre bagene på gravelsykkelen.

I det daglige er skjermer usedvanlig behgaelig å ha på sykkelen. Det gjør at man gidder å sykle etter regnvær, hvor man uten hadde droppet det. Her finnes det mange løsninger, enten fastmonterte, eller minimalistiske ned til Ass Savers. Har faste skjermer på elsykkelen og det er mye bedre enn Ass saver(Mudder Mini og Win Wing) som jeg har på gravelen.

White sykkelen virker som et godt kjøpt, men kjenner ikke sykkelen godt nok til å kunne si om den har skruefester for bagasjebrett. Hvis den har det, finnes det bagasjebrett en kan ta av sykkelen når en ikke bruker det, f.eks. Ortlieb Quick-Rack. Mange foretrekker ofte fast brett, siden til jobbpendling og annet, er det ofte fint å bare kaste laptop og annet i vesken, og slippe en svett rygg.

Stilmessig er gravel litt kulere enn hybrid, og er nok en grunn til at mange velger gravel over hybrid. Gravel innbyr gjerne til mer og raskere sykling enn hybrid. Alt fungerer, så lenge en finner det utstyret en ønsker.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...