Gå til innhold

Klar for å få noen kattunger drept


Anbefalte innlegg

Orbea Laufey H30 klatret videre oppover på shortlisten etter denne artikkelen fra SingletrackWorld:
Orbea Laufey H-LTD review - Singletrack World Magazine

Noen sitater:
"A hardtail, arguably more than a full susser, sinks or swims by its geometry. And it’s in this regard that the Orbea Laufey scores some pretty high marks.

The seat angle makes climbing as pleasant and efficient as possible. The long reach gives the bike a nice roominess"

"At the end of the day, this H-LTD model is not the Orbea Laufey I would choose. I would totally opt for the £1,599 Orbea Laufey H30. That way I’d still enjoy the excellent general geometry, frame storage, decent dropper, wide gear range, capable brakes and all the important stuff for a whole lot less cash."

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nykomling på forumet her 🙂

Ser Laufey er nevnt flere ganger og du vurdere? Besitter en Laufey H10 golden sand 2023 nyinnkjøpt.

Vært borte fra MTB sirkuset i en årrekke, faktisk flere... helt siden i fjor sommer dagdrømmet jeg om MTB og terrengsykling, til først nå tok steget å gikk til innkjøp! Angrer ikke et sekund er utrolig befriende og gøy. Etter mange år i dvale er naturligvis rytteren nokså fersk og merker jeg er ganske forsiktig i løypene enn jeg engang var – er vel «eldre og smartere?!?»

Uansett så falt valget på Laufey etter min mening en «hybrid» som fungerer utmerket i terrenget, sti, grus og løyper – eksakt hva jeg var på jakt etter. Etter hva jeg kan jeg si «det er mye sykkel for pengene» men mulig noe overkill, men heller det enn «underkill» - er opptatt av «kvalitet og reliabilitet» så lang innfrir den til toppkarakter. Da du har begrenset budsjett hva med H30?

Til kardiovaskulært trening på asfalt gir jeg strykkarakter; høy rullemotstand og kjører fort ut girene, men fungerer dog loffe til nærmeste løype. Kan brukes som oppvarming da faktorene strider imot.

Tenker med tiden det kommer en asfalt kriger tilegnet til trening.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til @sondre123 som tipset @afixy og som dermed fikk meg til å gjøre en intens hurtigutredning av Orbea Laufey opp mot en håndfull alternativer. Den vant på estetikk og gode anmeldelser og ikke minst at den kunne bestilles til italiensk LBS på sykkelavstand fra min italienske sykkelbod. Har sendt depositum og endelig bestilling nå i kveld.

Endte på en H30 i «Metallic Olive Green» som fremstår som elegant brun i absolutt alle bilder og videoer. Blir spennende å se fargen IRL.

 

IMG_0888.jpeg

  • Like 8

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før noen sier «jammen du skrev jo asfaltklatringer?» Joda, men det er bare for å komme hit. 😃

 

IMG_4610.jpeg

  • Like 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 17.6.2024 den 21.06):

Takk til @sondre123 som tipset @afixy og som dermed fikk meg til å gjøre en intens hurtigutredning av Orbea Laufey opp mot en håndfull alternativer. Den vant på estetikk og gode anmeldelser og ikke minst at den kunne bestilles til italiensk LBS på sykkelavstand fra min italienske sykkelbod. Har sendt depositum og endelig bestilling nå i kveld.

Endte på en H30 i «Metallic Olive Green» som fremstår som elegant brun i absolutt alle bilder og videoer. Blir spennende å se fargen IRL.

Morsomt, flott sykkel og godt fargevalg! Er ganske sikker du kommer til å bli fornøyd 100%. Kom gjerne med en liten oppdatering når du har fått prøvekjørt den. 🙂

Hva koster det å kjøpe sykkelen i Italia kontra Norge? Vi nordmenn som klager alt er så dyrt her MVA, avgifter etc .. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (3 minutter siden):

Hva koster det å kjøpe sykkelen i Italia kontra Norge? Vi nordmenn som klager alt er så dyrt her MVA, avgifter etc .. 

Kursen jeg fikk da jeg betalte depositum var ganske eksakt 11,50 og det gir en totalpris på 17238,-. Hvis jeg velger Norge som land på Orbea sin side så er prisen 19500,-. Så et par tusen å spare skulle man tro. Men på den annen side så har Unaas salg på Orbea og selger H10 til 19600,-. Vet ikke hva de ville ha solgt H30 for, siden den ikke står på siden deres, men hvis den hadde hatt tilsvarende rabatt så ville den nok ha kostet under 17000,-. Og jeg må bare innrømme at jeg ikke prutet i kontakten med den italienske butikken. De har helt sikkert margin for det.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (34 minutter siden):

Kursen jeg fikk da jeg betalte depositum var ganske eksakt 11,50 og det gir en totalpris på 17238,-. Hvis jeg velger Norge som land på Orbea sin side så er prisen 19500,-. Så et par tusen å spare skulle man tro. Men på den annen side så har Unaas salg på Orbea og selger H10 til 19600,-. Vet ikke hva de ville ha solgt H30 for, siden den ikke står på siden deres, men hvis den hadde hatt tilsvarende rabatt så ville den nok ha kostet under 17000,-. Og jeg må bare innrømme at jeg ikke prutet i kontakten med den italienske butikken. De har helt sikkert margin for det.

Interessant, nå er jo krona ganske svak også. Sett med norske lønninger og øyner ikke så verst for oss nordmenn i dett tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo sies at jeg for den prisen får sykkelen ferdig montert og med bremsehendlene flyttet over til "moto" som jeg liker det, så jeg får jo noe mer i leveransen enn bare en pappeske og klapp på skulderen. 🙂

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (8 minutter siden):

Det skal jo sies at jeg for den prisen får sykkelen ferdig montert og med bremsehendlene flyttet over til "moto" som jeg liker det, så jeg får jo noe mer i leveransen enn bare en pappeske og klapp på skulderen. 🙂

Det er jo luksus det. Jeg er så sær at jeg liker å montere alt selv fra bunnen, samtidig som jeg blir kjent med duppedittene og den slags og koser meg med det.

Min laufey ble levert i så stor eske var det problematisk transportere den, så ser fordelen ferdig levert,  samt man slipper håndtere avfall og slikt 🙂 Er egentlig bare fordeler men ferdig levert når jeg tenker meg om haha 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (34 minutter siden):

Det er jo luksus det. Jeg er så sær at jeg liker å montere alt selv fra bunnen, samtidig som jeg blir kjent med duppedittene og den slags og koser meg med det.

Joda, delesanking og hjulbygging mens man ventet på leveranse av ramme var moro det. Men jeg begynner å bli gammel og lat og ønsker ting servert på sølvfat. 🙂

  • Like 1
  • Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (15 minutter siden):

Har du bombeflyet ditt fremdeles, Dan? 

Nei, dessverre. Det ble forsøkt gjenopplivet flere ganger men trengte mer enn bare litt TLC. Da jeg satte opp regnskap for alt som måtte byttes og fikses for å få det såvidt brukbart så ga jeg opp. Til slutt endte det faktisk i gjenvinningen grunnet plassmangel. 😐 Jeg sender det en kjærlig tanke hver gang jeg drikker en boks øl.

 

  • Sad 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Dan said:

Nei, dessverre. Det ble forsøkt gjenopplivet flere ganger men trengte mer enn bare litt TLC. Da jeg satte opp regnskap for alt som måtte byttes og fikses for å få det såvidt brukbart så ga jeg opp. Til slutt endte det faktisk i gjenvinningen grunnet plassmangel. 😐 Jeg sender det en kjærlig tanke hver gang jeg drikker en boks øl.

 

Synd, men forståelig. Hadde jo vært kult som en retro Freeride/Enduro-sak. I bruk så er selv en middels godt utstyrt Laufey bedre på tilnærmet alle fronter sammenlignet med en Patriot fra 20 år tilbake...

Er jo noe fascinerende med produkter som kan brukes over lang tid. GeirK hadde eksempelvis sin RFX i bruk i over 10 år. Det er kult.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Supermann said:

Synd, men forståelig. Hadde jo vært kult som en retro Freeride/Enduro-sak. I bruk så er selv en middels godt utstyrt Laufey bedre på tilnærmet alle fronter sammenlignet med en Patriot fra 20 år tilbake...

Er jo noe fascinerende med produkter som kan brukes over lang tid. GeirK hadde eksempelvis sin RFX i bruk i over 10 år. Det er kult.  

Sykler ikke GeirK på en svart RFX nå da? Mener det var en rød Sixpack han hadde før? (Utfra bildene og filmene hans ser det nå ut til å være en RFX fortsatt)

Min Nomad er vel og straks ti år 🙂  Har aldri følt jeg har råd til denne årlige utbyttingen av sykler mange virker å drive med.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (9 minutter siden):

Er jo noe fascinerende med produkter som kan brukes over lang tid. GeirK hadde eksempelvis sin RFX i bruk i over 10 år. Det er kult.  

Ja, min nummer én-sykkel, Travers Rudy Fat, er på tiende året nå, med minimale forandringer i oppsett (bortsett fra noen runder med Kindernay montert). I tillegg til slitedeler så er det er vel omtrent bare kranken som er skiftet, fordi det begynte å bli vanskelig å få tak i Middleburn-drev. De andre syklene er eldre, men er i mer sporadisk bruk. Moro når et sykkelkjøp treffer perfekt, som med Traversen. Så gjenstår det å se om Laufeyen passer meg så bra som jeg drømmer om.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er premiæreturen tatt! Gøy! Tungt! Vondt! Men gøy!

Gir: Føltes som at det gikk veldig sakte oppover på asfalt.

Dempergaffel: Må få opp farten litt før den begynner å jobbe tenker jeg. Ingen aha-opplevelse her, sammenlignet med stiv 29+ som jeg er vant til.

Dropper post: Hvorfor har ingen fortalt meg om dette før (på en overbevisende nok måte)? Det var jo superdigg! Kontorstol FTW!

Og altså, gøy å kunne sykle oppoversti uten å få 220 i puls. Takk gir! Men det her er helt klart min tyngste sykkel, og det kjennes i asfaltklatringen. Men gikk det saktere? Måtte sjekke Strava. Standardklatringen opp til stiene tok 31.23 i dag, med Laufey. I går tok det 31.17 med singlespeed. Ikke så tregt som det føltes altså.

Vondt? Ja, 800 mm styre var plagsomt. Vinglete og vondt for skuldrene. Skal kuttes i morgen. Og de tynne holkene ga meg krampe i fingrene på den lange, steinete utforstien. Skal flytte over mine chunky ESI-holker fra singlespeeden i morgen.

Så med litt tweaking så blir nok det her en morosykkel. Den er forresten skikkelig XL, så det er god plass til alle mine 194 cm. Jeg fikk ikke fargen jeg hadde bestilt, siden jeg da ville ha måttet vente på produksjon av en ny batch. Men butikken så at det fantes én grå-blå XL i det europeiske lagersystemet og snatchet den for meg. Det var den fargen jeg egentlig hadde bestemt meg for før jeg begynte å vingle over mot olivengrønnbrun. Synes fargen er fin, men den ligner veldig på Singularen.

IMG_0893.jpeg

  • Like 14

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første ordentlige tur unnagjort. Må innrømme at jeg ble litt forbauset over hvordan det føltes og hva Strava viser. Jeg syklet nemlig akkurat den samme turen i dag med Laufey som for seks dager siden med singlespeed. Noe var som forventet, annet var overraskende.

Disclaimer: Turen med singlespeed var på den femte sykkeldagen uten hvile. Dagens tur var på den ellevte dagen uten hvile. Så mulig at jeg rett og slett trenger litt restitusjon.

Ok, så hvordan var turen? De første 5,5 km oppover til stistart føltes det som at det gikk sakte, men som allerede beskrevet fra gårsdagens tur så gikk det omtrent i samme tempo som med singlespeeden.

Så var det oppoversti med stein og rotknot i kneikene. Her ble jeg fullstendig skutt i pusten med Laufeyen. Med singlespeeden så blir jeg fullstendig skutt i lår og rygg. Dette segmentet tok 4.07 med singlespeed, 5.00 med Laufey. Ok, tyngre sykkel, sliten rytter. Burde kunne bli bedre.

Neste segment er en blå utforløype, Cinque Stelle. Her syntes jeg at jeg dro på ganske greit. Jeg stolte på at siden jeg klarer den på stiv singlespeed med fastrustet setepinne i høyeste posisjon så burde jeg klare å ta ny personlig rekord. Men neida. Jeg var riktignok fire sekunder raskere enn jeg var med singlespeeden i forrige uke. Men åtte sekunder tregere enn det jeg var med singlespeeden i fjor. Min rekord er 2.40, i dag, 2.48.

Etter litt slak nedovertransport på asfalt, så var det dags for neste moroparti, Passo del Bandito. Her er det flere partier oppover til passet som jeg ikke klarer med singlespeeden, fordi det er for bratt. Med gir gikk det akkurat, med unntak av den siste kneiken hvor jeg spant ut og ikke klarte å starte igjen.

Ned fra passet er det skikkelig underholdende. Bredden er som en smal grusvei, men underlaget er stein, hardpakket sand, løs sand, stokker på tvers for å lede vannet og en masse renner og svaberg. Her føltes det som at det gikk mye raskere og mer kontrollert enn med singlespeeden. Hva sier Strava? At jeg syklet det ene segmentet på 6.00 med Laufey og 5.51 med singlespeed.

Pokker da, har jeg kastet bort pengene på å kjøpe ny sykkel som er tregere enn den gamle? Nei, at det går fortere med stiv singlespeed er fordi man ikke tør å nøle, så man må bare la det stå til. Med Laufeyen kunne jeg slappe av noen steder, se etter morsomme linjer og hoppe litt lengre enn med singlespeeden. Rett og slett mer komfortabelt og dermed en bedre totalopplevelse. Tipper at det går fortere etter hvert som jeg blir kjent med sykkelen. Særlig trenger jeg å venne meg til geometriforandringen når gaffelen komprimerer mot berm. Skikkelig guffent når man er vant til stiv, forutsigbar sykkel. 🙂

Resten av turen gikk på smale, kuperte asfaltveier. Her var det litt deilig å kunne tråkke på letteste gir i de tre-fire kneikene som med singlespeed er skikkelig hhnngghh-opplevelser på grensen til å sprenge et blodkar.

Totalt: Turen tok 2h21m med Laufey, 2h19m med singlespeed. Gjennomsnittspulsen var 153 med Laufey, 145 med singlespeed. Men akkurat pulsen tror jeg er litt på bærtur fordi jeg trenger en hviledag snart.

Konklusjon: Laufeyen er moro, men jeg er jævlig god på singlespeed. 😃

  • Like 5
  • Haha 4
  • Wow 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (7 minutter siden):

Tipper at det går fortere etter hvert som jeg blir kjent med sykkelen. Særlig trenger jeg å venne meg til geometriforandringen når gaffelen komprimerer mot berm. Skikkelig guffent når man er vant til stiv, forutsigbar sykkel. 🙂

Ny test her på forumet om noen uker?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk på å slå min singlespeedrekord på Cinque Stelle. Klarte det ikke nå heller, men jeg klarte i hvert fall å tangere den, så nå er jeg like rask med Laufey som med singlespeed. Jeg tror at det er i svingene at jeg taper. Må rett og slett bli bedre på å holde linjen.

Ellers er konklusjonen nå at denne sykkelen er laget for nedoversti og bortoversti. I går syklet jeg langtur, med morogrus nedover, masse asfalt bortover og avsluttet med 900 høydemeter oppover. Det var tuuungt. Faktisk brukte jeg på minuttet dobbelt så lang tid som med raceren, 2h8m mot 1h4m. Jadda, rekorden satte jeg for tolv år siden, en fin novemberdag. Men likevel, Laufeyen veier nok rundt 15 kg med litt verktøy i rammerommet og det merkes.

Men jeg har begynt å akseptere at det ikke må gå lynende fort oppover og kan til og med uten å se det som et nederlag trille sykkelen opp de verste kneikene for å få fin nedover/bortoversti som belønning. Til det funker sykkelen veldig bra. Og så er dropperen genial når man skal dra på nedover svingete asfaltvei. Lavere tyngdepunkt og mindre luftmotstand. 😃

IMG_7171.jpeg

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dissector 2,6 foran og bak. De reneste landeveisdekkene sammenlignet med Minion 3,0 som jeg er vant til på singlespeeden. 😃

Der jeg sykler er det mye sand og Minion var en åpenbaring sammenlignet med hva jeg nå brukte før. Dissector satt ikke like bra følte jeg, da jeg var oppe på et av de mest sandete stedene. Så jeg tror at jeg må leve med grove dekk selv om det koster i oppoverbakkene.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten si at det med rammerom er helt genialt. Det frigjør en lomme på ryggen hvor man isteden kan ha en midlertidig vann/iste/brusflaske. Og jeg er veldig glad for at jeg har tatt vare på alle mine fine Thomson-poser. Stemposen er perfekt å legge pumpen i, seteklemmeposen rommer unbrakonøkler og dekkspaker (usikker på om de trengs til disse felgene) og setepinneposen rommer en veldig slim vaierlås de gangene man har lyst å kunne gå fra sykkelen for å handle eller bestille ved baren. Og alle tre posene rommes i rammerommet.

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 11.7.2024 den 22.49):

...
Med Laufeyen kunne jeg slappe av noen steder, se etter morsomme linjer og hoppe litt lengre enn med singlespeeden. Rett og slett mer komfortabelt og dermed en bedre totalopplevelse. Tipper at det går fortere etter hvert som jeg blir kjent med sykkelen. Særlig trenger jeg å venne meg til geometriforandringen når gaffelen komprimerer mot berm. Skikkelig guffent når man er vant til stiv, forutsigbar sykkel. 
...

Morsomt høre dine erfaringer så lang, kan relatere meg. Uforutsigbar sykkel, tja, mulig? Til å begynne med, ja absolutt men, etter noen kilometer og eksperimentering/justeringer dekktrykk, seteposisjon og vinkler på gir etc osv – har jeg tilslutt funnet meg godt til rette på sykkelsete og geometri. Neste er å bli kjent med gaffelens egenskaper og justeringer tilpasset mitt bruk, så er alt prima!
 

Sykler desidert mest i variert/kupert terreng og her svarer sykkelen så til de grader til mine forventninger og bruk. Du er også inne på asfalt egenskapene, blir transportetapper da løypene har varierende avstand. Sykkelen oppleves svært tungkjørt på asfalt, korte strekker funger dog. Heldigvis har jeg også løype i relativ nærhet, dagene med mindre krutt/tid.

Kom gjerne med en mer utfyllende oppdatering når du er blitt bedre kjent med kjøretøyet! 🙂

 

Er nok en overgang fra singelspeed og stivgaffel men husk, laufey - King of the mountain 😅

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...