Gå til innhold

Klar for å få noen kattunger drept


Anbefalte innlegg

Supermann skrev (På 19.6.2024 den 14.54):

Er jo noe fascinerende med produkter som kan brukes over lang tid. GeirK hadde eksempelvis sin RFX i bruk i over 10 år. Det er kult.  

Eller som meg, som ikke har råd til stadige utskiftninger.
Singlespeed - 18 år
Grusbanker/Birkensykkel - 12 år
Grusracer - 5 år
Stisykkel - 4 år
 

De to siste er jo nesten som bleiebarn å regne.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd er en sak av bildet, jeg synes også det er et miljøaspekt inne her som gjør at selv om jeg har råd til å bytte oftere, byr det meg litt i mot å være med på et oppgraderingssirkus med årlige sykler når jeg synes det jeg har funker fint nok for meg. Endel folk jeg følger virker jo å ha new bike day mange ganger i året når alle kategorier byttes ut ofte.

Stisykkelen er vel passert ti, fatbiken er i ferd med å gjøre det, grusraceren er fem. Eneste box fresh-sykkel er elsykkelen til transport som såvidt er over to 🙂

(Men jeg skal jo på ingen måte skryte på meg å være en utpreget minimalist sånn generelt da, med et godt over snittet stæsjforbruk, selv om jeg får mindreverdighetskompleks sammenligna med endel i terrengsykkelsegmentet.)

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (19 timer siden):

Kan avsløre at siste utvikling i saken er at en ny Laufey H30 er bestilt. Bortsett fra vekten så er det en super sykkel for meg. Så det ble dønn lik sykkel som i Italia, bare annen farge. 🙂

Det vel for sent nå, men jeg ville gått for H10, for den har 10-51 kassett og det går kanskje å sette på større krankdrev på den uten stor kostnad. Uansett, gratulerer og lykke til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (24 minutter siden):

Det vel for sent nå, men jeg ville gått for H10, for den har 10-51 kassett og det går kanskje å sette på større krankdrev på den uten stor kostnad. Uansett, gratulerer og lykke til.

Husk at jeg er vant til konstant 32:20, så jeg er god til å spinne av gårde på flata. Og med senkepinne kan man få opp turtallet enda høyere, så akkurat toppfarten bekymrer meg ikke. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (1 time siden):

Eller som meg, som ikke har råd til stadige utskiftninger.
Singlespeed - 18 år
Grusbanker/Birkensykkel - 12 år
Grusracer - 5 år
Stisykkel - 4 år

Racer - 16 år
NOS-racer - 15 år (42 år siden produksjon)
Fixie - 14 år
Singlespeed NO - 9 år
Singlespeed IT - 9 år
Vintersykkel - 5 år

Det er overleverne. Så har det gått med noen flere vintersykler også, som har dødd etter alt for få sesonger. Men det er gøy når man får tak i sykler som bare funker, år etter år.

  • Like 4

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet morsomt konsept er jo å ha en "forever bike", altså den du virkelig har tro på at kommer til å være med deg resten av livet, med litt oppgraderinger underveis. For min del er det min hjemme-singlespeed, Traversen, som nok kommer til å overleve alle de andre syklene. (Titanramme hjelper.)

Og så kan man se på hvorfor noen sykler ikke ble forever bikes. Min kjære Kelly for eksempel, som gjorde tjeneste 2006-2015. Den ble rett og slett utdatert. I 2015 føltes ikke lenger 26" like hot. Bombeflyet, 2003-2013, døde grunnet manglende vedlikehold og teknisk gjeld. Fatbiken, 2013-2015, døde grunnet sprekk i felg og tidlig prototypegeometri i bakramma som gjorde at jeg ikke gadd å bygge nytt bakhjul til den.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må jo ta en siste oppdatering i tråden her.

image.jpeg.c23a1c4a29cee8fb5945912951c6be16.jpeg

Styret ble kappet ned til 75 cm, slik som på Italia-Laufeyen, siden det ikke var mulig å transplantere Raven-styret fra singlespeeden. (Hvorfor trenger jeg enda 4 mm større diameter på styret? Jeg knakk ikke styrer på 1"-tiden, så allerede oversized var oversized.) Videre så hadde jeg gode bilder på plasseringen av hendlene på Italia-Laufeyen og kunne derfor få alt perfekt montert fra start. Det eneste er at jeg bremser med låst bakhjul hver eneste gang fordi jeg glemmer at jeg ikke har snudd til moto ennå.

  • Like 5

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvor raskt man venner seg til ny geometri. Ikke minst visuelt. Jeg har bilder av mine sykler som bakgrunnsbildespill på skjermene her, og hver gang Traversen kommer opp rett etter Laufey så synes jeg Traversen ser slik ut:

violabranchalex-seegis-1540564702.jpg

  • Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faren med å kjøpe sykkel "man kan ha hele livet". At man blir sittende resten av livet med inkompatibel ramme med gammeldags geometri. 

Det er derfor Singularen har fått bukkestyre og tittel som "monstergrævvelcommuter". Det er ikke dens skyld at 73 grader styrevinkel ikke lenger føles særlig trygt på sti. (Men den har bevist at den ikke er for hele livet da)

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...