Gå til innhold

Klar for å få noen kattunger drept


Anbefalte innlegg

Jeg har dårlig erfaring med dissector foran mtp uforutsigbarhet. Veldig markert overgang mellom midt- og sideknaster. Mulig det var kollaps av sideknastene også som gjorde at jeg følte dekket ikke ga trygghet i de krappeste ikke-doserte svingene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått enda noen turer på sykkelen og selv om jeg fortsatt kløner på steinete utforsti så begynner jeg å føle meg mer og mer komfortabel. Jeg klarer å sette forhjulet der jeg vil ha det og så er det bare å stole på at gaffel og resten av sykkelen lever livet i omtrent samme vektor som meg selv.

Ikke minst går nedoverbakker på asfalt ganske bra nå. Føler at sykkelen er like stødig som singlespeeden, og med muligheten til å sette ned setet så får jeg enda mer vekt på ytterpedalen og kan ta hårnålssvinger i ganske godt driv.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (1 time siden):

Nå har jeg fått enda noen turer på sykkelen og selv om jeg fortsatt kløner på steinete utforsti så begynner jeg å føle meg mer og mer komfortabel. Jeg klarer å sette forhjulet der jeg vil ha det og så er det bare å stole på at gaffel og resten av sykkelen lever livet i omtrent samme vektor som meg selv.

Ikke minst går nedoverbakker på asfalt ganske bra nå. Føler at sykkelen er like stødig som singlespeeden, og med muligheten til å sette ned setet så får jeg enda mer vekt på ytterpedalen og kan ta hårnålssvinger i ganske godt driv.

Litt for lavttrykk i en grus/steinete utforkjøring med grei fart, framdekk knaster spiste seg i underlaget og skar sidelengs, dette resulterte i at jeg nesten ble kastet av sykkelen og inn i skauen, skummel opplevelse. Økte da dekktrykket betraktelig i ren frykt, som påvirket opplevelse i terrenget, men funket godt på asfalt lol. 🙂 Har nå funnet «den gyldne mellomvei» i mitt bruk til terreng som ruller og demper godt.

Cirka PSI 20 fram og 22 PSI bak. Kommer nok gå litt ned i trykk etterhvert jeg blir mer dreven rytter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at sykkelen begynner å levere! Men dekkene gjør sykkelen unødvendig tung og treg oppover. Har prøvd diverse Maxxis stidekk, og de skuffer alltid når det gjelder vilje til å dra på bortover og oppover. Kan anbefale Schwalbe Nobby Nic 2.6, de er tunge som fy, men ruller helt fantastisk, og de grove knastene finner feste i alt av løsmasser. Ikke førstevalget på sleipt Nordmarkaføre pga gummiblandingen, men også der funker de så bra at jeg lar det stå på foran. Bak har jeg gått for Wicked Will 2.6 for enda raskere rullings, det har også funket veldig bra bak til løs-tørr-grus-stein i Spania.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Nobby Nic var mitt favorittdekk i gamle dager, da 2,25 ble sett på som breie dekk mens 2,4 var for rølpeungdom som ikke visste at det ikke var mulig å sykle slik de gjorde. At de nå finnes som 2,6 må bety at den rølpete ungdommen har etablert seg innenfor sykkelindustrien.

PS. Slo min rekord ned Cinque Stelle i går med åtte sekunder. Juhu! DS.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet med Nobby Nic i 2.8 for en del år siden og de punkterte lett på steinete underlag. Virket som avstanden mellom knastene var vel stor med tanke på å oppnå robusthet så det er sikkert bedre for smalere dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsterstien til min referansesti Cinque Stelle, som heter Scogli Grossi, starter og slutter på samme sted, men er rød mens Cinque Stelle er blå. Den har jeg åkket og oiet meg ned med singlespeeden en gang og også en gang med Laufeyen, hvor jeg i tillegg til å velge hver eneste tilgjengelige kyllingrute måtte gå gjennom tre av cruxene som ikke har alternativer. Dog ikke noen av de i det første bildet. Her kan man velge enten den venstre veien, via fjell og trerampe eller den til høyre, hvor man sykler opp en trerampe som ikke vises i bildet og ned på fjellet. Begge to går fra bratt til flatt på en så ekkel måte at det ikke er snakk om å teste det uten verneutstyr. Isteden tar jeg kyllingruta som gjemmer seg mellom disse to.

image.png.c90af7f41c73065df84e94d7932a6335.png

I går fikk jeg en liten seier ved at jeg tok to av de tre cruxene som ikke har alternativer. Det første er en veldig bratt utforkneik, med noen steinkanter som gjør den enda brattere. Og så ender den i en dump hvor man må ha med all farten for å komme opp igjen på andre siden. Den gikk fint som bare det. Da jeg skjønte at den var neste utfordring så klarte jeg å la være å nøle og beordret fingrene vekk fra bremsene. Ser selvfølgelig ikke bratt ut i bildet, men det er grisebratt. Dog, fin roll-out opp dit jeg står med kameraet.

image.png.02c5499957edde58a76f3bc3d82b2991.png

Neste crux er ikke farlig i det hele tatt. Det er bare et høyt "trappetrinn" over en rot. Her må man ha nok fart til å hoppe ut, siden det er akkurat for høyt til at man klarer å liste seg ned uten å sette kranken i roten. Udramatisk på andre forsøk, etter at jeg først glemte at det var der jeg var og hadde for lite fart.

Det siste cruxet fikk jeg ikke til og vet ikke helt hvordan jeg skal klare det, annet enn ved å ta en veldig bratt og humpete linje. Utfordringen her er å komme rundt på venstre side av steinen uten å slå styret i det skrå treet eller sette krank eller pedal i steinen. Stopping og hopping kan være en løsning, men hver gang jeg prøvde så bikket jeg plutselig inn i treet før jeg hadde kommet rundt. Så jeg må nok bare bite tennene sammen og ta linjen over steinen eller over røttene på høyre side. (Og igjen, det er mye større og brattere enn det ser ut i bildet.)

image.png.d557ea3fedbb26f45b76d11172ffe715.png

Uansett, godt fornøyd med å klare nesten hele stien. Laufey FTW! Og da jeg kom ned så oppdaget jeg at jeg hadde kjørt med lock-out hele veien. 😄

  • Like 3
  • Thanks 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva senkepinne og forhjulet et godt stykke framme kan gi oss middelaldrende pyser av pågangsmot. 
Dette med lockouten kjenner jeg meg ikke igjen i, i det hele tatt, la det være klinkende klart. Men enkelte crux kan være lettere å ta nå ikke hjulet plutselig blir borte under deg. Det er mange steder jeg har satt nedovercrux første gang med Singularen. 

Og det med at hjulet blir borte skjer altså mindre og mindre med slakere vinkel. 

Gønn på!
LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (4 minutter siden):

Men enkelte crux kan være lettere å ta nå ikke hjulet plutselig blir borte under deg. Det er mange steder jeg har satt nedovercrux første gang med Singularen.

Ja, jeg tenkte den tanken, at det blir skummelt å teste igjen, med demping. Særlig disse dumpene som det er et par stykker av, hvor du må få med deg farten opp på andre siden. Ser for meg at jeg kommer med vekta bak setet ned i bunn, komprimerer gaffelen og så rekker jeg ikke frem igjen i oppoverbakken før gaffelen har spyttet meg av og jeg ligger på rygg og spreller.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk i kveld. Tok nesten hele Scogli Grossi i én fei. Ble overrasket av et nedovertrinn hvor jeg lærte i går hvilken linje man må holde. Trinnet er i en sving, så det er vanskelig å hoppe uten å hoppe ut av stien. Så i dag ble det dab og listing ned kanten. Ellers var det bare det cruxet på det siste bildet over som jeg igjen måtte pingle ut på. Jeg jukser ved å løfte sykkelen ut på utsiden av treet og starter der. Da får jeg med meg hele nedoverkneiken og har god fart inn i neste parti som er en helt nydelig pump track-sti. Latterlig god følelse når man klarer å overbevise seg selv om at man pumper, selv om det sikkert er mest gravitasjonen som står for fremdriften. 😄

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva jeg kommer til å savne mest når jeg drar hjem. Min nye sykkel eller denne stien. Sannsynligvis kombinasjonen. 😄

Film for å illustrere, ikke tatt av meg selvfølgelig, siden vedkommende tar noen av cruxene hvor jeg tar kyllingruta:

 

 

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vekker tråden til liv igjen siden jeg ikke kan la kattungene hjemme i Norge gå sikre heller.

Å kjøpe Laufey i Italia var en fantastisk suksess. Min stisykling fikk en nytenning som var utrolig gøy. Hvem skulle trodd at sykkelgeriatri (gir, demper osv) skulle gi så mye ekstra bonus i form av utforutfoldelse? Så nå gjenstår det selvfølgelig bare å kjøre samme manøver her hjemme, dvs å kjøpe hyllevare med gir, dempergaffel og kontorstol.

Men forutsetningene er litt annerledes enn de var i Italia. I Italia så er all min sykling enten bare for moro eller for trening med moro som bonus. Her hjemme så er nesten all min sykling jobbpendling, men gjerne med litt moro på omveier i Bærum. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å dra jevnlig til Frognerseteren eller dra på Bamsemumsturer inn i marka på sleipe, rotete stier. Så, mye asfalt og grus men med mulighet for litt hopp og sprett på favorittstiene.

Så da er det bare å gå til toppen av tråden og se at det kanskje står mellom to alternativer. Enten en Laufey til eller en Grand Canyon 7. Men Laufey selges til fullpris 16799,-. Sleipingene på bikester har satt "Flash sale"-banner på den selv om det ikke er salg på den og på epostforespørsel forsvarte de seg med at det er en generell kampanje og det banneret står på aaalle syklene (nei, det gjør det ikke). Grand Canyon 7 er satt ned fra 15799,- til 11499,- men litt søk på forumet her viser at den kampanjen har foregått i flere måneder, slik at man kan lure på om 11499,- eeegentlig er fullpris og speiler lavere spec på GC7 sammenlignet med Laufey H30.

Jeg er i ferd med å bestemme meg for GC7, etter en lang PM-tråd med mentor Bjølzen hvor han riktig nok ikke sa noe spesifikt om GC7 men derimot om forskjellene på herjesykler og "vanlige" sykler med tanke på daglig pendlerbruk. Det har jeg tatt så ad notam at Laufey nok er utelukket denne gangen.

Så da gjenstår spørsmålet, hvorfor skal jeg/skal jeg ikke kjøpe meg en Grand Canyon 7?


full_2023_3271_grand-canyon-7_gn_P5.webp.64a48e2800a23967601b1733f4609219.webp

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canyon ser ut til å ha kampanje på forskjellige modeller med ujevne mellomrom. Søsteren min kjøpte en GC8 W på tilbud til ~14k i fjor og herremodellen har vært på tilbud rundt til 15k før i år hvis jeg husker rett. GC7 har en god pris og ser fin ut, men det er litt kjedelig med 11-50 kassett i stedet for 10-50/51/52 og tilsvarende litt lavere toppfart. Krankdrev og kassett i stål er dog ingen ulempe for en pendlersykkel.

GC6 er også på kampanje og har 10-51 kassett med greit girsystem, men gaffel har kortere vandring og det er vanlige hurtigkoblinger på ramme/bakhjul, m.m.

Jeg hadde vurdert en sykkel med skikkelige skjermer, lys og kanskje bagasjebærer til pendling. Det fungerer nok dog dårlig til små hopp og lignende, samt vekten blir også høyere, så du må vurdere hva som teller mest. Et alternativ fra Cube:
https://bikeshop.no/cube/601420m/cube-aim-race-allroad-terrengsykkel-flash-grey-n-black-str-m
Men å få en slik med både 1x gir uten å bytte deler ser ikke ut til å gå, selv om samme ramme kommer med det uten skjermer:
https://bikeshop.no/cube/612110l/cube-reaction-pro-terrengsykkel-switch-blue-n-black-str-l
Rammen har visst også hull for ruting av hev-/senkepinne med skjult vaier, men diameter er 27.2mm så utvalget er litt mindre enn for 30,9 og 31,6.

Det finnes også andre alternativer, så du må finne ut hva som er viktigst for deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Cube-tips! Men skjermer utgår med høye kneløft og så trenger jeg minimum 120 mm for ikke å tukle med selvbildet mitt. 🙂

Laufey har for øvrig 11-51, men da kombinert med 32T foran. GC7 har som du sier 11-50 men med bare 30T foran, og jeg synes allerede at Laufey er litt kortbeint i slake nedoverbakker, så det er absolutt noe å tenke på.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om BMC Twostroke i andre tråder. Pen sykkel, og prisen er grei. Men jeg tror at den er vesentlig lavere spekket enn GC7, ikke minst ved at dropper ikke inngår.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg hadde bestemt meg, la en GC7 i handlekurven. Og ble litt misfornøyd. Jeg tror man kan kalle det lokkepris når de skriver at prisen er 11499,- men så legger de på hele 1099,- for frakt og 210,- for pappesken. Totalpris 12808,-. Det er slikt som gir meg fullstendig avtenning selv om det ikke er hysterisk mye penger.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min byttet til 36 tenners krankdrev (eller kanskje det var 34) på sin GC8 som også brukes til pendling. Den er størrelse S og dermed med 27,5" hjul. For 36 tenner så må man opp på XT, mens 34 får man i SLX som er rimeligere. Til SRAM er det også et godt utvalg av krankdrev så du kan få større. Stål er holdbart og billig, men 34T er maks. Husk også ny kjede eller forlenging hvis du bytter.

Den Twostroke'n ser fin ut, har bra geometri, er lett og har en fin pris. Jeg hadde hatt mer lyst på den enn GC7, og komponenter ser da mye tilsvarende ut. Rammen skal i hvert fall være så bra at sykkelen er verd å oppgradere også. Dog 100 mm gaffelvandring, og hev-/senkepinne kommer i tillegg. Prisen hos Birk er temmelig mye høyere:
https://birk.no/bmc-twostroke-01-five-terrengsykkel

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gjennom en litt lik prosess. Der Grand Canyon 7 var den vi egentlig tenkte å kjøpe. 

Endte opp med å bestille Trek Procaliber 6 hos en lokal forhandler, da vi fikk den enda litt billigere der enn tilbudet hos Glade Hjul.

Årsakene til at vi valgte Procaliber over Grand Canyon var f eks. 1,5kg lavere vekt, 29" hjul også i våre størrelser (small og medium).

Hjelp til valg av "lett sti hardtail" med senkepinne - Terrengsykler, utstyr, mekking - Sykkel.org
 
Trek Procaliber 6 2024 Grå | Glade Hjul

Procaliber 6 - Trek Bikes (NO)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Trek Procaliber, så kommer karbonutgaven med ny ramme til neste år:


Brattere styrevinkel (fra 68,8 til 67 grader) og litt brattere seterør (74,3 i stedet for 73,8 grader) med 120 mm gaffel i stedet for 100 mm, samt at den leveres med hev-/senkepinne er vel hovedforskjellene fra dagens. Karbonutgaven ligner mer på dagens aluminiumsutgaver, samt BMC Twostroke. Hvis man har lyst på Procaliber så kan man enten vente på en mer allsidig modell, eller få et godt tilbud på utgående.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at Canyon GC 7 framstår som et godt valg. Ser ingen grunn til å velge hardtail med brattere styrevinkel enn 66 grader eller så hvis sykkelen skal brukes i terrenget. For vanlige mennesker er det ingen negative konsekvenser med litt slakkere styrevinkel. Veltende forhjul er ikke noe problem med f.eks. 65 grader, og det er fremdeles enkelt å få vektet forhjulet skikkelig. Om sykkelen føles kvikk eller ikke bestemmes fremdeles i første rekke av dekkvalg, gaffeloppsett og krankhushøyde.

Videre så har Canyonen en ganske slakk setevinkel som gjør at jeg ikke helt forstår bruksområdet til denne sykkelen. I bakker så vil den bli unødvendig slitsom å ha en god posisjon på. 

Gikk fra Canyon GC 2019 modell (68,5 grader styrevinkel) til Rose bonero med 65 grader og opplever absolutt ingenting negativ med den slakkere styrevinkelen. En Bonero får du fra 999EUR, og jeg er overbevist om at servicen selv i Norge er like dårlig/god som med Canyon. 

Om du vil ha en tilsynelatende kvikkere sykkel med brattere styrevinkel framstår nye Procaliber eller Twostroke som bedre kandidater. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan avsløre at siste utvikling i saken er at en ny Laufey H30 er bestilt. Bortsett fra vekten så er det en super sykkel for meg. Så det ble dønn lik sykkel som i Italia, bare annen farge. 🙂

  • Like 9

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (16 timer siden):

Kan avsløre at siste utvikling i saken er at en ny Laufey H30 er bestilt. Bortsett fra vekten så er det en super sykkel for meg. Så det ble dønn lik sykkel som i Italia, bare annen farge. 🙂

Alt annet enn vekta er det viktige, altså.

Synd vekt er det "eneste" målbare vi har funnet opp for "kvalitet" på sykkel, for det sier jo nada om hvor bra en sykkel fungerer for den enkelte.

Moro at du er på en skikkelig progressiv hardcore hardtail 🙂

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (28 minutter siden):

Moro at du er på en skikkelig progressiv hardcore hardtail 🙂

Ja, nå må jeg bare finne den pøbleste veien til jobben også. 🙂 Og så blir det spennende å se hvor lang tid leveringen tar. Skulle ta 3-10 arbeidsdager tror jeg, og vi er nå på fire and counting uten noe annet enn en bestillingsbekreftelse og tydelige bitemerker på Visa-kortet.

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...