Gå til innhold

Klar for å få noen kattunger drept


Anbefalte innlegg

Det er lenge siden det var new bike day i heimen og jeg begynner å leke med tanken på å bruke disse nymotens girgreiene, siden jeg allerede har to singlespeeds og én fixie. Men hva skal man ha? Jeg har absolutt ingen anelse, selv om jeg har noen sikkert vanskelig kombinerbare ønsker:

  • Terrengsykkel for komfortabel landeveisklatring og stibruk.
  • 29” eller 29+.
  • Nulldemper eller muligens halvdemper.
  • 1x12 eller hva som er riktig tall i dagens samfunn.
  • Crabon eller aluminium siden stål er dyrt hvis det skal være noe tess.
  • Geriatriske vinkler og stor ramme (plass til 194 cm pilot med lang overkropp).
  • Et merke med i hvert fall et snev av trailcred.
  • Pris 10-15 kkr.
  • Skal helst kunne prøvesykles og kjøpes over disk i Italia.

Noen idéer?

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å foreslå noe som omtrent ikke tilfredsstiller noen av kriteriene dine, hva med en cotic solaris eller escapade?

En canyon grand canyon 8 er neeesten innenfor budsjett, men 32-gaffelen er kanskje litt pysete for en stor mann.

https://www.canyon.com/no-no/terrengsykler/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-8/3273.html?dwvar_3273_pv_rahmenfarbe=BK

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cotic er litt over budsjett, mens Grand Canyon på mange måter ser slik ut som jeg ser for meg at jeg har lyst på. GC8 finnes dessverre ikke i XL, mens GC7 finnes. Og den er omtrent innenfor budsjett. Men jeg lurer på om 27,5 vil se puslete ut når man er vant til 29+. Har 27,5 blåst 29 av banen de siste årene eller hvordan har utviklingen gått?

Kan også nevne at selv om jeg er 194 høy så veier jeg bare såvidt 80 kg, så jeg tror jeg skal klare meg uten gjennomslag med en hvilken som helst gaffel. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, må kunne kjøpes i eller leveres til Italia. Og litt av poenget med å kjøpe ny sykkel er at den skal være ny. Jeg har lyst å oppleve all herlighet i teknisk utvikling som har foregått de siste årene. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du faktisk oppleve hva S og S har brukt millioner av kroner å utvikle, så må du grave dypere.

Jeg ville siktet meg inn mot en moderne gravelsykkel med elektrisk giring for ditt bruksområde.

Hva med en Canyon Grail med Ekar i Oregano? Tysk/italiensk-blend av beste sort.

https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/adventure/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-8-1by-ekar/3700.html?dwvar_3700_pv_rahmenfarbe=R095_P10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Jeg synes budsjettet ditt er ekstremt lavt om du skal ha en ny sykkel som er OK.

Ja, men det her skal være en sykkel nr 3, og den skal bo permanent i Italia og kommer altså til å bli foreldet før den blir utslitt. Derfor må budsjettet holdes nøkternt. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (41 minutter siden):

Jeg ville siktet meg inn mot en moderne gravelsykkel med elektrisk giring for ditt bruksområde.

Hvis jeg hadde hatt bedre plass og større budsjett så kunne jeg gjerne hatt en gravel også. Men bruken er ikke bare asfalt og røffe grusveier, men også en del stiknot, merkede utforløyper og korte øyeblikk av airtime. 😄

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orbea Laufey, som afixy fikk anbefalt og kjøpte, ser også ut til å høre hjemme på shortlisten.

Et annet spørsmål, jeg ser at Canyon leveres med dropper post. Hva er sjansen for at en dropper post er høy nok for mine lange bein? Jeg har vel omtrent aldri kunnet bruke levert setepinne de gangene jeg har kjøpt en ferdigmontert sykkel. Har ikke lyst å betale ekstra for dropper hvis den viser seg å være for kort og bare må erstattes av en vanlig setepinne med én gang.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (15 timer siden):

Orbea Laufey, som afixy fikk anbefalt og kjøpte, ser også ut til å høre hjemme på shortlisten.

Et annet spørsmål, jeg ser at Canyon leveres med dropper post. Hva er sjansen for at en dropper post er høy nok for mine lange bein? Jeg har vel omtrent aldri kunnet bruke levert setepinne de gangene jeg har kjøpt en ferdigmontert sykkel. Har ikke lyst å betale ekstra for dropper hvis den viser seg å være for kort og bare må erstattes av en vanlig setepinne med én gang.

Signerer denne. Dersom du er ute etter en kvalitets terrengsykkel som gir meget mye for pengene kan jeg absolutt på det sterkeste anbefale. Derimot om du skal farte mesteparten/mye på asfalt ville jeg funnet noe mer asfalt vennlig sykkel. Laufey fungerer sikkert på asfalt med riktig dekkoppsett, men den hører ikke hjemme her.

Jeg har H10, du kan se på H30 om du ønsker spare noen kroner.

Var i dag i mer krevende terreng å prøvde sykkelen, liker den egentlig bare bedre og bedre! 🙂 Nå blir det litt styrketrening så skal det sykles inn mot neste helg igjen! (Blir vel små lufteturer på kveldene da dog) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalten er transport for å komme opp i høyden. For rene asfaltturer har jeg både landeveisykkel og nulldempet singlespeed. Hovedpoenget er at sykkelen skal være leken på teknisk sti og rufsete grusvei (rufs i form av fjell i dagen og rock gardens). Men den må selvfølgelig da ikke være en fullstendig plage å sykle oppover.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg føler at det butter med singlespeeden er tre ting:

  • Korte oppoverkneiker med mye rufs hvor det er vanskelig å få nok moment til å komme seg opp. Der vil nok et lavere gir og mer ettergivende front hjelpe. Joda, det går med singlespeed også, men da har jeg plutselig 200 i puls og sprutende melkesyre.
  • Hopp og steps nedover hvor singlespeeden kjører litt for mye på forhjulet. Her hjelper det nok med dropper isteden for fastrustet setepinne i øverste posisjon, men litt slakkere vinkler og demping kan sikkert også være et poeng.
  • De 600 høydemeterne på grus eller asfalt for å komme meg hjem etter fullført stiglede. Jeg må innrømme at akkurat der ser jeg for meg at gir kan ha noe for seg. 🙂

Men kanskje 140 mm er overkill og at 120 mm funker bedre.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på BMC Twostroke Al. En moderne "rundbanehardtail" med 67 graders styrerør og ellers ryddig spec, kansje med unntak av gaffel. Tror uansett at du i den prisklassen vil slite med å finne en veldig god gaffel. Kan være en ide og kjøe en Twostroke Al six, og finne en mere funksjonell gaffel på bruktmarkedet.

Angående gafler; selv om du har levd godt med 32mm gafler til nå så er det ganske stor forskjell når det blir rufsete. 34/35mm gafler veier litt mer men gir veldig mye bedre funksjon, ihvertfall på gafler over 100 mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 15.6.2024 den 12.37):

Det er lenge siden det var new bike day i heimen og jeg begynner å leke med tanken på å bruke disse nymotens girgreiene, siden jeg allerede har to singlespeeds og én fixie. Men hva skal man ha? Jeg har absolutt ingen anelse, selv om jeg har noen sikkert vanskelig kombinerbare ønsker:

  • Terrengsykkel for komfortabel landeveisklatring og stibruk.
  • 29” eller 29+.
  • Nulldemper eller muligens halvdemper.
  • 1x12 eller hva som er riktig tall i dagens samfunn.
  • Crabon eller aluminium siden stål er dyrt hvis det skal være noe tess.
  • Geriatriske vinkler og stor ramme (plass til 194 cm pilot med lang overkropp).
  • Et merke med i hvert fall et snev av trailcred.
  • Pris 10-15 kkr.
  • Skal helst kunne prøvesykles og kjøpes over disk i Italia.

Noen idéer?

En ide er at du stikker innom meg og låner en sånn moderne greie i XL.
Den er dessverre karbon og dyrere enn grensen, men har litt kred.
Da kan du se om dette er noe for deg. 

image.png.5b3ba140faab7bcca8a98e937811640b.png

 

ps. jeg har alltid trodd at dette med kattunger var bare tull......


LarsB

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet! Uansett så kunne jeg tenke meg noen oppmuntrende betraktninger om å gå fra blå Singular singlespeed til moderne sykkel, sett med øynene til mann i øvre 50-årene. (Jeez, vi er jo tilnærmet dobbeltgjengere.)

  • Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Dan said:

Der jeg føler at det butter med singlespeeden er tre ting:

  • Korte oppoverkneiker med mye rufs hvor det er vanskelig å få nok moment til å komme seg opp. Der vil nok et lavere gir og mer ettergivende front hjelpe. Joda, det går med singlespeed også, men da har jeg plutselig 200 i puls og sprutende melkesyre.
  • Hopp og steps nedover hvor singlespeeden kjører litt for mye på forhjulet. Her hjelper det nok med dropper isteden for fastrustet setepinne i øverste posisjon, men litt slakkere vinkler og demping kan sikkert også være et poeng.
  • De 600 høydemeterne på grus eller asfalt for å komme meg hjem etter fullført stiglede. Jeg må innrømme at akkurat der ser jeg for meg at gir kan ha noe for seg. 🙂

Men kanskje 140 mm er overkill og at 120 mm funker bedre.

Forskjellen på 120 og 140mm demper er neglisjerbar ift framdrift når du allikevel er lang nok til å dele erfaringer med langen om setepinnelengder. Særlig siden akselavstanden siden du sist kjøpte sykkel har vokst 10 til 20cm. 

Har prøvd 140 og 120mm back to back også. Forskjellen i fremdrift ligger i dekk og sittestilling. Ikke om du har 120 eller 150mm vandring foran. Det er feil fokus. Ulempen med lenger vandring er ofte å få fronten lav nok for rask sykling. Det tror jeg ikke blir noe problem for deg... 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...