Gå til innhold

Lovforslag: forbud mot elsykling på sti


Poll: Elsykkel på sti   

172 stemmer

  1. 1. Hva synes du om (el)sykling på sti?

    • All sykling på sti bør forbys
      1
    • Sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
      66
    • Sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
      80
    • Det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
      23
    • Fullt frislipp av motorisert ferdsel
      0
    • Bryr meg ikke om det
      2


Anbefalte innlegg

Arve skrev (7 minutter siden):

Det virker på meg som om det er fem hovedleire:

  1. De som mener all sykling i utmark bør forbys (antatt veldig få av dem her)
  2. De som mener sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
  3. De som mener sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell, hva nå det betyr) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
  4. De som mener det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
  5. De som er for fullt frislipp av motorisert ferdsel.

Stemmer det med deres oppfatning? Kanskje vi skulle laget en poll for å se hvor forumfolket står?

Tipper det er en del i leieren: Bryr meg ikke om det.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området er iaf flere av stiene mer rævkjørte nå. Det er vel heller fordi elsykler har fått flere ut på sti enn at elsyklene i seg selv sliter underlaget. Uansett ikke et problem, da det er mye stier å ta av.

Ang. motor så ønsker jeg meg egne traseer/områder hvor man kan kjøre skikkelige motorsykler, men det kommer nok ikke til å skje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (14 minutter siden):

Her i området er iaf flere av stiene mer rævkjørte nå. Det er vel heller fordi elsykler har fått flere ut på sti enn at elsyklene i seg selv sliter underlaget. Uansett ikke et problem, da det er mye stier å ta av.

Ang. motor så ønsker jeg meg egne traseer/områder hvor man kan kjøre skikkelige motorsykler, men det kommer nok ikke til å skje.

 

det finnes egne traseer/områder hvor man kan kjøre skikkelige motorsykler flere steder i landet, såkalte motorsportanlegg.

https://track-registry-production.web.app/track-map

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hopper jeg ut i det og sier ja til ikke-motorisert friluftsliv 🏕 Men: Med forbehold om fungerende løsninger for dem som har helsemessig behov for hjelpemidler, slik lovforslaget drøfter.

Sykling som sport og idrettsgren tror jeg overlever godt og kanskje best uten motor 🙂

Men @Andreas vi stemmer over bruk på sti, ikke i all utmark, ikke sant? Lovforslaget åpner for bruk av el-sykkel i utmark, bare ikke utenfor vei og turvei, altså på sti og i terrenget.

***

For øvrig har jeg ingen tro på at lovforslaget går gjennom hva gjelder elsykling.

Dagens regelverk sier kort forklart at elsykling på sti er lovlig med mindre kommunen sier nei. Forslaget sier at elsykling på sti skal være ulovlig med mindre kommunen sier ja. Politisk håpløst å få gjennom en slik arbeidskrevende speiling nå som praksis er vel etablert.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'll fix!

Beklager om noen har stemt feil. Endret utmark -> sti.

Ekstra:

Grunnen til jeg brukte utmark er pga. Motorferdselloven § 2.(virkeområde): Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.

Sti er sikkert enklere ordbruk, da det sikkert er gråsoner.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å være pedant:

Lovforslaget skiller tydelig mellom ferdsel på vei/turvei i utmark og ferdsel utenfor vei/turvei i utmark. Sistnevnte omfatter sti.

Skillet var også helt sentralt forut for forskriftsendring i 2017, da Klima- og miljødepartmentet valgte å se bort fra direktoratets tilråding etter høring. Det foreliggende lovforslaget er på flere vis en tilbakevending til datidens tilråding.

Det er altså ingen som har foreslått generelt forbud mot elsykling i marka (slik trådnavnet tilsier) eller i utmark (slik jeg ser det noen ganger lyder i diskusjonen) 🙂

  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (16 timer siden):

Dagens regelverk sier kort forklart at elsykling på sti er lovlig med mindre kommunen sier nei. Forslaget sier at elsykling på sti skal være ulovlig med mindre kommunen sier ja. Politisk håpløst å få gjennom en slik arbeidskrevende speiling nå som praksis er vel etablert.

Det tror jeg også. En ting er alle de som eier elterrengsykler i dag som for mange plutselig blir ubrukelige til tiltenkt bruk, men det er også mange forhandlere som kommer til å brenne inne med sykler de ikke får solgt. Jeg tror det er politisk veldig tungt å snu dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Sepeda said:

For øvrig har jeg ingen tro på at lovforslaget går gjennom hva gjelder elsykling

Når vi først skal være litt pedantiske så er ikke dette et lovforslag 😉 Det kommer evt. senere i prosessen, og det er langt fra gitt at alle elementene i en NOU ender opp som lovforslag.

Ellers så er jeg enig i at den delen som omhandler elsykkel neppe kommer seg videre i prosessen. Jeg forstår ikke hvilket parti som skulle fronte det i dagens regjering, og tipper på at det blir regjeringsbytte i 2025. Og da ser jeg ihvertfall ikke hvilket parti som skulle ønske dette gjennomført.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i sak helt enig med deg - du har rett - men oss pedanter mellom er det Motorferdsellovutvalgets utredningen med forslag til ny lov. Omtales derfor med rette som lovforslag, selv om det nå er videre saksgang med høring.

Det opplyses at Stortinget ba om en revisjon av loven med sikte på økt lokalt selvstyre og mindre byråkrati samtidig som hensynet til natur og friluftsliv blir ivaretatt. Ettersom den politiske avklaringen om elsykling på sti ble tatt i 2017, til tross for annen tilråding etter høring, er det lite som tyder på at hensynet til natur og friluftsliv vil gi annet utslag nå. Målet om mindre byråkrati tilsier også at det aktuelle forslaget ikke går gjennom. Og hensynet til lokalt selvstyre er allerede ivaretatt. Så nei, det blir neppe endringer hva gjelder elsykling på sti.

Men jeg har tatt feil før 😀

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (21 timer siden):

For øvrig har jeg ingen tro på at lovforslaget går gjennom hva gjelder elsykling.

Dagens regelverk sier kort forklart at elsykling på sti er lovlig med mindre kommunen sier nei. Forslaget sier at elsykling på sti skal være ulovlig med mindre kommunen sier ja. Politisk håpløst å få gjennom en slik arbeidskrevende speiling nå som praksis er vel etablert.

Jeg føler meg ikke helt trygg. Dagens politiske flertall har vist en utrolig vilje til å reversere vedtak gjort av den borgerlige regjeringa, uavhengig av økonomiske og menneskelige omkostninger. Hvis en ikke kjenner detaljene i saken, kan utvalgets forslag nederst på side 284 i NOU-en tolkes som et forslag om sterkere kommunalt sjølstyre. De aller fleste stortingspolitikere kjenner ikke detaljene i saken. Sigbjørn Gjelsvik leder vel Transportkomiteen, og ingen SP-politiker går imot økt kommunalt sjølstyre? (Men han ser kanskje realitetene i saken, og om han er enig med deg Sepeda, blir det neppe noe av denne lovendringa. Han er vel en ganske formidabel fyr.)

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fokuserer nok mer på tog og vei for tida, så dette kan i verste fall gå under radaren. (På den annen side vil kanskje ikke miljøminister Bjellan Eriksen være noen pådriver for flere forbud, så vi har neppe noe å frykte fra den kanten? Eller er jeg for optimistisk?)

Alt i alt: Her tror jeg NOTS spiller en veldig viktig rolle for å skape oppmerksomhet rundt saken!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (8 timer siden):

Dagens politiske flertall har vist en utrolig vilje til å reversere vedtak gjort av den borgerlige regjeringa, uavhengig av økonomiske og menneskelige omkostninger. 

Denne foreslåtte reverseringen er neppe den typen reversering som SP liker 🙂 De ønsker økt tilgang for motoriserte fremkomstmidler i utmark, ikke motsatt. Og kommunene kan allerede si nei til elsykling på sti om de vil.

***

Som sagt er jeg selv for ikke-motorisert friluftsliv og er skeptisk til den pågående motoriseringen av menneskelig ferdsel, særlig i naturen. Men jeg har bare ikke tro på denne reverseringen. Ånden er for lengst ute av flasken og man får den ikke tilbake.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (28 minutter siden):

Denne foreslåtte reverseringen er neppe den typen reversering som SP liker 🙂 De ønsker økt tilgang for motoriserte fremkomstmidler i utmark, ikke motsatt. Og kommunene kan allerede si nei til elsykling på sti om de vil.

Jeg er enig, og derfor tror jeg det er viktig at NOTS er med på å opplyse om realitetene i saken.

P.S: Jeg leser lista over høringsinstanser, og det er ingen organisasjoner for syklister blant dem. Det er temmelig oppsiktsvekkende. Her skal syklistene åpenbart tie i forsamlingen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortingsmelding nr. 18 (2015-2016), eller Friluftsmeldingen som den også kalles med både for og etterarbeider peker i en annen retning enn det dette utvalget nå foreslår. I kjølvannet av denne meldingen fikk vi endringen som tillater elsykkel også på sti (2017), senere også endringer i Markaloven i Oslo (2019).

Selv om meldingen ble framlagt av Solberg-regjeringen etter anbefaling fra departementet, så har det politiske liv vært ganske samstemte i intensjonene her som sakset fra forsiden: "Gjennom meldingen vil regjeringen bidra til at enda flere driver med friluftsliv, og får oppleve friluftsliv som en kilde til bedre helse og høyere livskvalitet. Meldingen omfatter tiltak og føringer innenfor både motivering og rekruttering til friluftsliv, og innenfor forvaltning av områder for friluftsliv"

Nå leser man ikke så mye om elsykkel som sådan i denne meldingen, men føringene som ble gitt er ganske motsatt av hva enkelte statlige forvaltningsorganer prøver seg på ref. endringene jeg referer til over ift. elsykkel, og tilsvarende også endringer ift. reguleringer av nasjonalparker. Dette er bla. Statsforvaltere og nå dette utvalget bla. som ser ut til å gjøre omkamper gang etter gang. Normalt vil jeg se at det Stortinget bestemmer skal ligge i bunnen av en hver oppgave forvaltningen gjør, så også med det mandatet som forelå her. Jeg vil faktisk trekke det så langt å se at dersom man ikke følger disse føringene så burde man få sparken, men det skjer dessverre aldri i offentlig forvaltning. Vi ser det her og vi så det ifm. Østmarka Nasjonalpark hvor det opprinnelige forslaget til Statsforvalteren som gikk i motsatt retning før det ble korrigert gjennom høringsrunden og senere saksbehandling. 

Jeg har lite tro på at det vil komme en reell endring ift. akkurat denne problemstillingen, og for de som her sier at konsekvensene er små ved et evt. forbud, så reflekter litt over at det er solgt elsykler for hundrevis av millioner av kroner med en forventning om at dette er lovlig vare som påvirker tusenvis av kjøpere etter tydelige signaler i forbindelse med nevnte friluftsmelding. Det mulige oppgjøret om det skulle skje ifm. rettsaker, tapt omdømme og tillit, mangel på etterlevelse, osv., osv. kan presumtivt gi stort utslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (16 minutter siden):

reflekter litt over at det er solgt elsykler for hundrevis av millioner av kroner med en forventning om at dette er lovlig vare som påvirker tusenvis av kjøpere etter tydelige signaler i forbindelse med nevnte friluftsmelding. Det mulige oppgjøret om det skulle skje ifm. rettsaker, tapt omdømme og tillit, mangel på etterlevelse, osv., osv. kan presumtivt gi stort utslag. 

Dette nevnes ikke under "Økonomiske og administrative konsekvenser" i NOU-en, og ikke noe annet sted heller, så vidt jeg kan se. Det er heller ingen organisasjonser blant høringsinstansene som er knytta til denne problemstillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 5-10% av sparkesyklene har forsikring, reglene som ble vedtatt gjør at 450000 sparkesykler er bokstøtter, søppel eller brukes ulovlig. Tyder ikke på særlig vellykket ordning. Så regn ikke med at myndighetene tenker veldig mye på de som har brukt penger på elektrisk sti-sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldo472 skrev (2 minutter siden):

Kun 5-10% av sparkesyklene har forsikring, reglene som ble vedtatt gjør at 450000 sparkesykler er bokstøtter, søppel eller brukes ulovlig. Tyder ikke på særlig vellykket ordning. Så regn ikke med at myndighetene tenker veldig mye på de som har brukt penger på elektrisk sti-sykkel.

Og så lenge elsykler forbindes med en urban livsstil, og forslaget i tillegg hinter om økt kommunalt selvstyre, vil jeg ikke på noen som helst måte regne med hjelp og støtte fra SP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, hvor mange % av det totale elsykkelsalget er elstisykler?

Hadde ikke blitt overrasket over om det selges elsykler i Norge for rundt  1 milliard NOK (eller mer) i året. Kan se Evo Sykler og Sykkelpikene begge nærmer seg 80 millioner i driftsinntekter i 2022. Endel andre inntekter som dekkes i den posten. De store kjedene selger også godt, og kanskje i større skala. De aller fleste elsyklene kjøpes til transportformål, hovedsakelig pendling, men noe til rekreasjon på skogsveier som er beregnet for biler. Elstisykler er kanskje en relativt liten andel av totalsalget, litt pga. brukermassen og litt pga. pris.

Generelt er det litt dårlig, hvis en bruker argumenter som egentlig ikke omhandler det som faktisk er tilfelle. Setter en alle elsyklister i en bås, så blir argumentet litt lett å bortvise. Det er jo ikke som at det er en invasjon av elstisyklister. Det er noen av dem, men monetært er det kanskje ikke de aller største verdiene, totalt sett. Personlig er det klart store verdier. Det å bruke det økonomiske argumentet feilaktig, kan fort brukes som at det er voldsomt mange elsyklister på sti. Da vil en bare motivere motstanderne.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, hvor mange % av det totale elsykkelsalget er elstisykler?

Hadde ikke blitt overrasket over om det selges elsykler i Norge for rundt  1 milliard NOK (eller mer) i året. Kan se Evo Sykler og Sykkelpikene begge nærmer seg 80 millioner i driftsinntekter i 2022. Endel andre inntekter som dekkes i den posten. De store kjedene selger også godt, og kanskje i større skala. De aller fleste elsyklene kjøpes til transportformål, hovedsakelig pendling, men noe til rekreasjon på skogsveier som er beregnet for biler. Elstisykler er kanskje en relativt liten andel av totalsalget, litt pga. brukermassen og litt pga. pris.

Generelt er det litt dårlig, hvis en bruker argumenter som egentlig ikke omhandler det som faktisk er tilfelle. Setter en alle elsyklister i en bås, så blir argumentet litt lett å bortvise. Det er jo ikke som at det er en invasjon av elstisyklister. Det er noen av dem, men monetært er det kanskje ikke de aller største verdiene, totalt sett. Personlig er det klart store verdier. Det å bruke det økonomiske argumentet feilaktig, kan fort brukes som at det er voldsomt mange elsyklister på sti. Da vil en bare motivere motstanderne.

Det er vel ingen som kan vare på hvor mange sykler som faktisk er solgt siden frislippet i 2017 da ingen fører en slik statistikk. Bransjen som sådan ser ut til å være fornøyd med å telle på et langt høyere nivå. 

Men, at det er solgt elektriske stisklykler fra 2017 og fram til i dag for hundrevis av millioner som jeg skrev er neppe noen overdrivelse, snarere er det for lavt estimert. Så nei, jeg blåser ikke opp tall snarere tvert i mot, og du prøver på det motsatte og det har du overhodet ingen belegg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok endel som har kjøpt fulldemper el-sykkel, da det blir solgt inn som kjekt å ha. Av de jeg kjenner brukes stielsykkel også til pendling.

Salget av dyre stisykkler har nok tapt seg litt på grunn av at der er mange som har kjøpt elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier hundrevis av millioner. Hva kan stemme best da? La oss si snittprisen de siste 5-8 årene er kr 50 000.

200 mill-> 4000 elstisykler

300 mill-> 6000 elstisykler

400 mill-> 8000 elstisykler

500 mill-> 10 000 elstisykler

Altså 2000 elstisykler per 100 mill, eller 20 elstisykler per mill.

 

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og det er interessant mtp. forvaltning.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

Siden du sier hundrevis av millioner. Hva kan stemme best da? La oss si snittprisen de siste 5-8 årene er kr 50 000.

200 mill-> 4000 elstisykler

300 mill-> 6000 elstisykler

400 mill-> 8000 elstisykler

500 mill-> 10 000 elstisykler

Altså 2000 elstisykler per 100 mill, eller 20 elstisykler per mill.

 

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og det er interessant mtp. forvaltning.

Den som kunne ha kommet med tall på dette er Norsk Sportsbransjeforening, gitt at alle er medlemmer der. De har av og til gått ut med offentlige tall, men da er kategorien "elsykler" og den rommer så mangt. 

Jeg har ikke sett noe nyere tall enn 2020 fra den kanten, og da var totalsalget av elsykler på 85.000, og terrengsykler var 70.000 det året. Det selges 3-400.000 sykler totalt i landet årlig. 

Det er garantert langt mer enn 10.000 elstisykler der ute, det er bare å ta en sveip på Finn etter Levo, Rise, Rail mm, så kommer man fort over 1.000 brukte bare der, og det er sykler lagt ut for salg av privatpersoner. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig sterke meninger, men synes det er interessant å høre argumentene for og mot 😊

Uansett håper jeg dette kan fortsette å være verdens hyggeligste forum 😊

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...