Gå til innhold

Lovforslag: forbud mot elsykling på sti


Poll: Elsykkel på sti   

172 stemmer

  1. 1. Hva synes du om (el)sykling på sti?

    • All sykling på sti bør forbys
      1
    • Sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
      66
    • Sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
      80
    • Det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
      23
    • Fullt frislipp av motorisert ferdsel
      0
    • Bryr meg ikke om det
      2


Anbefalte innlegg

3 hours ago, erikskon said:

Jeg har aldri målt hastigheten, men har opplevd at mens man før kunne være mest oppmerksom på at noen kom fort nedover så kommer mange i høy fart fra alle mulige retninger. Jeg ser også at det stadig vekk lanseres nye og kraftigere motorer, hvordan det henger på greip med den påståtte grensen på 250 W skjønner jeg ikke, men at produsentene finner smutthull for å dra alle opp til minst 25 km/t på flytsti er jeg sikker på. Det er jo bare å lage syklene enda grovere. Poenget med å motor på sti er jo å gjøre alt enkelt og raskt, for å selge nye sykler vil industrien selvsagt lage dem enda kraftigere og enda grovere for å treffe et større marked. 

Produsentene holder seg nok innenfor regelverket, men det er vel gjort på noen minutter å "chippe" de fleste elsykkel-motorer, og det krever ikke stor innsats:

https://www.ebiketech.no/

Som @erikskon sier så er det bare å åpne lommeboken - og man trenger ikke åpne den så veldig mye. Det ser ut til at det koster fra 2000 kr og oppover å fjerne hastighetssperren. Det er jo en relativt liten kostnad for en elsykkel som koster fra 20-30000 og langt oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haaaaakon skrev (35 minutter siden):

Produsentene holder seg nok innenfor regelverket, men det er vel gjort på noen minutter å "chippe" de fleste elsykkel-motorer, og det krever ikke stor innsats:

https://www.ebiketech.no/

Som @erikskon sier så er det bare å åpne lommeboken - og man trenger ikke åpne den så veldig mye. Det ser ut til at det koster fra 2000 kr og oppover å fjerne hastighetssperren. Det er jo en relativt liten kostnad for en elsykkel som koster fra 20-30000 og langt oppover...

Men hva hjelper det deg på de fleste stier?

På grusveier og vei selvsagt, men jeg skjønner ikke hvordan det gjør noe forskjell når man sykler på de fleste stiene. Som jeg prøver å få frem så er allerede 25 kmT så fort at det er sjelden begrensningen. Er også sjelden man vil klare dette på sti oppover så sant det ikke går rett frem og ikke er bratt

  • Like 5

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket ikke erikskon som at alle kommer i 25 km/t, men at hastigheten spesielt oppover, men også bortover, er betydelig større enn før elsyklene. I motsetning til før da hastigheten i hovedsak var stor nedover. 

Angående punktet hans om at produsentene strekker det så langt det går. Jeg ser ut fra:
https://www.bosch-ebike.com/no/produkter/drivenheter
så yter noen av motorene maks 85 Nm x 70 rpm -> 623W, og det er også spesifisert at motoren kan yte 600W maks. Hvor lengde står det ikke noe om. Det er betydelig mer enn de aller fleste syklister kan yte, så mulighetene for misbruk er selvsagt til stede. For ikke å snakke om ulovlige elsykler, som ofte ikke er lett å se forskjell på. Så gjenstår det å se om de fleste sykler fornuftig, eller om man skulle hatt grenser og kontroller som i trafikken. Jeg anser det siste som uaktuelt, så da er kanskje forbud det som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den infoen er jo poengløs hvis du ikke vet hvor lenge den kan yte det, og ikke minst hva lovverket sier? Inntrykket mitt er at lovverket er godt, rimelig og dekkende. 
600w i 0.5sec feks er vel ikke skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ganske overrasket over hva en del av dere skriver i denne tråden. Det har kommet mange gode spørsmål, men også mye som jeg tolker som fordommer og uvitenhet. Som flere har nevnt allerede er det mye synsing, følelser og absurde sammenligninger med f.eks MC og vannscooter. Jeg mistenker også at flere av dere som skriver negativt om elstisykling ikke har prøvd en elsykkel på sti selv. De som sammenligner med MC har i hvert fall ikke prøvd en enduro-mc i en enduroløype!

Når det gjelder trimming av elstisykler foregår dette i mine øyne minimalt og jeg har ikke møtt noen bortsett fra pendlere på vei som holder på med det. Å bruke trimming som et argument for et forbud synes jeg er rart, da det uansett ikke er innenfor i dagens lovverk.

Som biolog er jeg nok over snittet opptatt av naturvern og inngrep som påvirker klima og artsmangfold negativt. Den gjengse menigmann tenker kun på de store dyra (søk opp animal conservation bias) når de tenker på vern og tap av artsmangfold, men de største artsgruppene i skogen (e.g. virvelløse dyr) bryr seg nok lite om at det kommer en syklist susende forbi, med eller uten motor noen få ganger i døgnet. Dyre- og plantelivets største fiende er naturinngrep, og elstisykling på eksisterende stier, slik lovverket i dag tillater, er ikke noe som påvirker dette i stor grad.

Et forbud vil nok først og fremst være fint for de som er skeptiske til det som er «nytt og farlig». At dette blir tatt opp i media nå vil nok føre til at flere mennesker generelt ser på oss stisyklister som noe farlig og skummelt og i verste fall skape enda flere troll som mener de har enerett i skogen med dertil stisabotasje.

Helsemessige fordeler ble også tatt opp tidligere i tråden, og for meg er elstisykling absolutt bra for helsa. Det kan ikke sammenlignes med for eksempel jobbpendling på elsykkel. Min forrige tur på elstisykkel var jeg 50% av turen i sone 3 (145-160bpm) over en 70 minutters økt.

Til slutt, når det nevnes aktsomhet overfor andre brukere i marka er da dette uavhengig om sykkelen har elmotor eller ikke. Syklister skal selvsagt ta hensyn til andre brukere på vei og sti, og jeg prøver alltid å passere i trygg fart og avstand og si høflig hei eller god tur i skogen – spesielt til folk som ser sure ut mens de er ute og går i den fine naturen vi har her i landet:) 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde jo skjønt at noen velger å flytte fokus over på at jeg nevnte 25 km/t. 10, 15 og 17 km/t er også veldig raskt når det kommer oppover og fra helt uventet hold. Og når det skjer mellom gående. 

Når det gjelder hvor mye kraft elsykler egentlig yter så er det jo bare å se presseomtaler av nye modeller og hvor mye de skryter av "insane mega blow away mode". Det er jo mange hundre prosent boost de skryter av. Så ja, de holder seg kanskje innen reglene for nominell effekt, men max power er vel MYE mer enn det? Og så jobber de jo for å øke grensen. 500 W ble vel nevnt? Det må til for å få ut de som synes det blir for mye mas og at det går for sakt med "bare" 250 W. Markedet må vokse. De som ikke gidder må med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, erikskon said:

Når det gjelder hvor mye kraft elsykler egentlig yter så er det jo bare å se presseomtaler av nye modeller og hvor mye de skryter av "insane mega blow away mode". Det er jo mange hundre prosent boost de skryter av. Så ja, de holder seg kanskje innen reglene for nominell effekt, men max power er vel MYE mer enn det? Og så jobber de jo for å øke grensen. 500 W ble vel nevnt? Det må til for å få ut de som synes det blir for mye mas og at det går for sakt med "bare" 250 W. Markedet må vokse. De som ikke gidder må med! 

Hvilke modeller er det som kjører dette braap-fokuset? Sjekka for artighets skyld opp produktomtalene for toppmodeller fra hhv Scott, Santa Cruz og RM, men der var det nå mest fokus på pålitelighet, noe økt moment, men mest om utforegenskapene og ting som vekt og geometri, som feks avsnittet om RM Altitude Powerplay C90 her.

Quote

Den nye generasjonen av Dyname 4.0 systemet har blitt mye mer kompakt og fått en rekke oppgraderinger som sikrer en enda robust og pålitelig motor, i tillegg til mindre kjede vibrasjon og stillere drift. Alle modeller blir levert med 720 Wh batteri (uttakbart med en 5mm unbrakonøkkel). Display er integrert i overrøret på rammen, og navigeres via en ny kompakt og enkel fjernkontroll montert på styret (sykkelen kan også brukes uten fjernkontroll). Totalt er vekten med Dyname 4.0 redusert med -400 gr.

De jeg jeg har sett holde på med borderline ulovligheter i markedsføringen er nå de useriøse elsykkelforhandlerne som pusher sykler som er ulovlige til det meste, uansett om du ferdes på sti eller ikke.

  • Like 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, erikskon said:

Jeg burde jo skjønt at noen velger å flytte fokus over på at jeg nevnte 25 km/t. 10, 15 og 17 km/t er også veldig raskt når det kommer oppover og fra helt uventet hold. Og når det skjer mellom gående. 

Når det gjelder hvor mye kraft elsykler egentlig yter så er det jo bare å se presseomtaler av nye modeller og hvor mye de skryter av "insane mega blow away mode". Det er jo mange hundre prosent boost de skryter av. Så ja, de holder seg kanskje innen reglene for nominell effekt, men max power er vel MYE mer enn det? Og så jobber de jo for å øke grensen. 500 W ble vel nevnt? Det må til for å få ut de som synes det blir for mye mas og at det går for sakt med "bare" 250 W. Markedet må vokse. De som ikke gidder må med! 

Så du tror motorene yter 500 -700W og spinner jord 10meter så fort man puster på pedalen ? Det er nok ikke sånn de fungerer i praksis gitt. Har du prøvd eMTB på sti noen gang? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøttebrigade skrev (5 minutter siden):

Så du tror motorene yter 500 -700W og spinner jord 10meter så fort man puster på pedalen ? Det er nok ikke sånn de fungerer i praksis gitt. Har du prøvd eMTB på sti noen gang? 

 

Det er omtrent sånn de selger inn emtb i alle fall

EMTB-Specialized-Levo-SL-2020-S-Works-eMTB-review-test-031-1140x760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (8 minutter siden):

Det er omtrent sånn de selger inn emtb i alle fall

EMTB-Specialized-Levo-SL-2020-S-Works-eMTB-review-test-031-1140x760.jpg

Sånn selger samme blad inn en ny enduro sykkel. Vet hvem jeg ville møtt på stien. 😉

0883AD5B-E498-4F31-B4C7-DC28CB64481A.jpeg

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, erikskon said:

Det er omtrent sånn de selger inn emtb i alle fall

EMTB-Specialized-Levo-SL-2020-S-Works-eMTB-review-test-031-1140x760.jpg

Det der er jo månestøv, hadde støvet like mye med en vanlig sykkel :)  Uansett så antar jeg at du vet hva effekt er for noe. Hvis du hadde gjort litt research og sett på hvilket turtall/kadens disse effektene oppnås så skjønner du at man må tråkke til ganske så mye på egenhånd også, så nei det faktisk ikke bare å gi en halv pedal i en sving også slædde ut. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg burde jo skjønt at noen velger å flytte fokus over på at jeg nevnte 25 km/t. 10, 15 og 17 km/t er også veldig raskt når det kommer oppover og fra helt uventet hold. Og når det skjer mellom gående. 

Når det gjelder hvor mye kraft elsykler egentlig yter så er det jo bare å se presseomtaler av nye modeller og hvor mye de skryter av "insane mega blow away mode". Det er jo mange hundre prosent boost de skryter av. Så ja, de holder seg kanskje innen reglene for nominell effekt, men max power er vel MYE mer enn det? Og så jobber de jo for å øke grensen. 500 W ble vel nevnt? Det må til for å få ut de som synes det blir for mye mas og at det går for sakt med "bare" 250 W. Markedet må vokse. De som ikke gidder må med! 

Ja du må nesten regne med at folk synes det er greit å bruke reelle hastigheter. Den gående som får denne elsyklisten i mot seg oppover er den forberedt på den syklisten uten motor som prøver å sette KOM som kommer bakfra?

Problemet med elsykler vs vanlig sykler er at de fleste problemer gjelder begge farkoster. Som alt annet så er det noen idioter i begge leire som ødelegger for alle. Jeg tror ikke problemet er så stort i skogen som det virker på nett. Jeg opplever de fleste som hyggelige folk som tar hensyn og sier hei. Jeg har nok møtt flere som har skremt gående på vanlig sykkel enn på elsykkel uten at det er noe fasit. 

  • Like 8

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linket tidligere i tråden til en screenshot av en sykkeltur jeg har hatt med min Bosch 75Nm. Jeg er litt usikker på maksimal effekt, om det er min watt+motorwatt eller kun motorwatt. Når jeg nerdet på det engang var det endel som tilsa førstnevnte. Uansett, den når høy effekt svært sjeldent. Selv på Turbo tviler jeg at noen "flyr" opp stiene. En må ha endel innsats(egen watt) i tråkket når det går oppover, for at motoren skal yte endel. En trenger kanskje ikke være på nivå med @Olechr for å få full guffe oppover, men det er ikke som at en kan sitte å plystre og sykkelen gjør hele jobben. Det krever endel innsats.

Det er vel hovedsakelig på bratte transportetapper at motoren bidrar mest. Nå har jeg ikke elstisykkel, men kan føler alltid jeg må jobbe litt om det er bratt og jeg vil sykle fort. Ser for meg at å sykle oppover på teknisk sti på elstisykkel ikke er så gøy om en fly opp, ei heller tror jeg det er slik det fungerer. Eneste er vel at motoren hjelper slik at en får jevnere tråkk, med mindre motstand. Strengt tatt vil det kanskje bidra til at en reduserer belastningen fordi mange stisyklister har en tendens til monstertråkk, hvor hjulet spinner. Spesielt når de reiser seg opp, i en siste innsats for å klare en kneik. Her vil motoren hjelpe med å gi stisyklisten mulighet til å ha ass-on-seat, dekk i bakken og dermed ha mer kontroll.

Om jeg husker rett så er den turen hovedsakelig i Auto, og jeg sykler opp den bratteste delen av Maridalsveien (i Oslo) i starten. Med en landeveiskamerat på slep som skulle ha en hard økt. Kan se at det maksimale jeg har vært er 498W på en annen tur, opp Dødaren (Oslo), også her med en landeveiskamerat på slep.

Screenshot_20240513-101500_Flow(Large).jpg.b829ac2117f569bc511e911dcba6b9fb.jpg

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Andreas said:

 Ser for meg at å sykle oppover på teknisk sti på elstisykkel ikke er så gøy om en fly opp, ei heller tror jeg det er slik det fungerer. Eneste er vel at motoren hjelper slik at en får jevnere tråkk, med mindre motstand. Strengt tatt vil det kanskje bidra til at en reduserer belastningen fordi mange stisyklister har en tendens til monstertråkk, hvor hjulet spinner. Spesielt når de reiser seg opp, i en siste innsats for å klare en kneik. Her vil motoren hjelpe med å gi stisyklisten mulighet til å ha ass-on-seat, dekk i bakken og dermed ha mer kontroll.

Sykle oppover teknisk med eMTB der jeg ikke har krefter med vanlig sykkel er et av høydepunktene for min del og hender ofte jeg kommer opp i 10-15bpm under makspuls så god trening for blodpumpa også.  Og det er mye snakk om hvor "naturlig" kurve de forskjellige motorene har med å hjelpe til. "insane mega blow away mode" tror jeg hadde vært ganske trist opp glatte svaberg og røtter :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt overrasket over at jeg tydeligvis er den eneste i landet som ikke bruker Turbo-modus. Jeg kunne sett poenget med det på grus, kanskje, men jeg vil heller ha konsistens i hvor mye respons jeg får på tråkket mitt og bruker samme trail-modus til absolutt alt. Ikke har jeg chippa motoren heller. På lørdagen var jeg faktisk jæveli glad for at jeg tok den vanlige sykkelen, for med insane mega blow away mode hadde jeg ikke kommet meg av flekken så glatt som det var der vi sykla.

Uansett, for å prøve å dra det litt tilbake til utgangspunktet igjen så kom NOTS med en uttalelse i dag

https://www.nots.no/nots-sier-nei-til-a-forby-elsykkel-pa-sti/

Kan ikke huske at jeg så noe poste den lenka tidligere men beklager om den allerede ligger på en av de forrige 5 sidene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Olechr said:

Sånn selger samme blad inn en ny enduro sykkel. Vet hvem jeg ville møtt på stien. 😉

0883AD5B-E498-4F31-B4C7-DC28CB64481A.jpeg

å bruke marketing bilder som bevis på at emtb bad er å bruke samme argumenter/logikk som østmarkasvenner og viser litt hvordan mange av de samme argumentene imot emtb kan bli brukt imot mtb også 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, erikskon said:

Vel, det spørs kanskje hva man ser etter og hva man husker. Det tok ikek meg lang tid å finne dette om 2022 Spec Lenovo "THe 2022 updates include the new Turbo Full Power 2.2 motor with 90Nm of torque and 565 peak watts of output, "  https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/electric-mountain-bike/specialized-turbo-levo-comp

Jeg ser ikke etter eller har ambisjoner om å huske noe, da dette er en debatt der jeg føler jeg fortsatt sitter midt på gjerdet og ser argumenter både for og imot. Jeg kjente meg bare ikke igjen i den formidable råkjøringspromoteringen jeg tolka du mener er rådende trend og måtte sjekke et par-tre sykler fra merker jeg har sett på i det siste.

Specializeds bruk av ord som «turbo» har jeg nå mest assosiert med produktnavn/serier framfor primært ytelser og bruk, men skjønner jo det kan leses mer direkte. 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2024 at 8:50 AM, Lars-Erik said:

En elsykkel du klarer å hente ut maksimal nominell effekt på iht. lovverket yter svimlende 0,35 Hk (250W). Når jeg ser på statistikk fra mine turer som motoren logger så klarer jeg ikke å hente ut i nærheten av så mye en gang, selv om peak-effekt noen ganger går utover 250W. Det er en hjelpemotor og en må legge betydelig egeninnsats i det du gjør og i praksis er min erfaring at en beveger seg i størrelsesorden 1-3 km/t raskere enn en tilsvarende analog sykkel når man er på tekniske stier. 

Min forrige motorsykkel hadde 125 Hk, snøskutere har motorer i samme landet som en motorsykkel, dvs. både over og under det tallet min egen hadde. 

Når du ikke klarer å se forskjellen på en elsykkel som krever at man tråkker med strenge regler for både maksimal assistanse i form av hastighet og det samme ift. nominelt uttak vs. 100% motorisert farkost som lett yter 4-500 ganger mer uten noen egentlige begrensninger så skuffer du meg rett og slett. 

Elsykkelen er trolig den redskapen i moderne tid som gir størst helseeffekt og for den saks skyld miljøeffekt i moderne tid. Jeg ser det hver dag på min jobbpendling hvordan antallet har økt dramatisk gjennom de siste fem årene med folk som før passivt heller satt i bil eller på kollektivtrafikk. 

Forskjellen er som jeg skrevet egentlig ganske liten, jeg kjenner folk som sykler raskere og lenger enn meg på analog sykkel i skogen. Så la oss si da at en elsykkel i snitt går 10-15% raskere på sti enn en analog - hvilken rolle spiller egentlig det? På tirsdag syklet jeg elektrisk med snittfart 11.5 km/t, i går syklet jeg analogt med snittfart på 11.4 km/t. Sistnevnte tur var en del kortere, så jeg fant fram en annen tur med omtrent den samme høydeforskjellen og da var den analoge hastigheten 10.7 km/t og også lenger enn den elektriske. Slitasje, vel det handler om rytteren som sitter på toppen og ikke doningen. Her vil jeg f.eks si at de som har #enduro samt O2 snappere som sin greie er de desidert verste, og det spiller ingen rolle om framdriften er analog eller elektrisk, det blir akkurat like ille uansett. Spiller den ekstra vekta inn? I svært liten grad, og mange av de lettere elsyklene som finnes veier inn lavere enn det beistet av en fulldemper du selv har. 

Lovgivningen har klassifisert en elsykkel med maksialt 250W og hastighetssperre på 25 km/t i samme kategori som en sykkel, og det er fordi forskjellene tross alt er marginale. Det at du sammenligner dette med en snøskuter viser veldig manglende forståelse for hva en elsykkel faktisk er. 

Og til eksamensvakt @Kopp - hva er så vanskelig å forstå? 

Du tenker ut fra dagens situasjon - og da er en snøscooter helt korrekt en bensindrevet sak med masse hestekrefter. Mens en elsykkel er en pedaldrevet tohjuling med 250W nominell effekt og (i dag) rundt 600W toppeffekt på de kraftigste utgavene. Ganske korrekt en veldig stor forskjell.

Men så er det ikke helt sikkert at fremtiden ser helt slik ut, og at skillet mellom elsykkel og snøscooter kanskje ikke blir så tydelig i framtiden som du tror. Og det kan også gjelde andre typer kjøretøy som vi ikke har tenkt på enda. Mer om det litt senere i innlegget mitt.

Motorferdselslovutvalget har sin egen nettside https://motorferdsellovutvalget.no/. Jeg har kikket litt rundt der og anbefaler alle engasjerte til å gjøre det samme.

Mandathttps://motorferdsellovutvalget.no/mandat/

Jeg anbefaler egentlig å lese hele mandatet, men kjapt oppsummert med noen sitater:

"Siden vedtakelsen av loven har det vært en sterk økning i antall registrerte motoriserte fremkomstmidler beregnet på ferdsel i naturen. Samtidig er det også skjedd en teknologiutvikling i samfunnet, og det kommer stadig nye måter å ferdes i naturen på. I tillegg skjer det en rask utvikling av motorteknologi. Denne utviklingen skaper nye muligheter, men den skaper også nye utfordringer og et press på motorferdselregelverket."

"sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt"

"Det er foretatt en rekke endringer i regelverket siden vedtakelsen av loven. Særlig har det skjedd mange enkeltstående endringer de siste seks årene. De stadige endringene er blant annet utslag av en polarisert debattom til hvilke formål motorisert ferdsel skal tillates og i hvor stor grad det sentralt fastsatte regelverket skal sette rammer for hva kommunene skal kunne gi tillatelse til.

Hyppige, enkeltstående endringer øker faren for at vi over tid får et fragmentert og komplisert regelverk med dårlig innbyrdes sammenheng."

Og ikke minst: "Utvalget skal gjennomføre sin utredning i tråd med utredningsinstruksen, jf. særlig punkt 2-1 og 2-2." Utredningsinstruksen finnes her:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/instruks-om-utredning-av-statlige-tiltak-utredningsinstruksen/id2476518/

Innspill:

Jeg har kikket rundt og lett etter hvor dette med forbud mot elsykler i utmark kan ha kommet fra, og greier ikke helt å se det. Bortsett fra en liten sak jeg fant.

Innspill fra både organisasjoner og privatpersoner er logget for både organisasjoner og privatpersoner. Våre gamle "venner" Naturvernforbundet er med i referansegruppen så det er mulig de har greid å snike inn noen meninger. Men jeg har ikke greid å finne noe slikt blant de loggede innspillene.

Som forventet går veldig mange av innspillene på snøscooterkjøring og næring, spesialt reindriftsnæring. Lite elsykkel-innspill å spore, men jeg fant dette: https://motorferdsellovutvalget.no/2023/08/23/havard-nordgard-yourguide24/

Og jaggu var den ikke der - den snøscooteren du latterliggjorde @Lars-Erikhttps://elyly.fi/

Kanskje ikke helt i den formen du så for deg, men det er jo hele poenget. Den teknologiske utviklingen går videre og det oppstår kjøretøy verken du eller jeg hadde sett for oss.

Og vedkommende har gitt innspill til motorferdselslovutvalget om at dette bør bli tillatt:

"El-sykkel og eLyly er i langt på vei identiske, men eLyly må ha en større motor på grunn av høyere rullemostand i snøen. eLyly kan trekke pulk med barnesete og turutstyr derfor er det nødvendig at eLyly har større motor en el-sykkel. Motorstørrelsen på eLyly er opptil 1600w. El- sykkel er tillatt i utmark, mens eLyly regnes som motorredskap og inntil videre forbudt. EU jobber også med å øke motorstørrelsen på el-sykkel fra 250W til 1200W. Det vil gjør eLyly enda mer lik en el-sykkel.
Nytt regelverk må tillate bruk av disse stillegående og lette elektriske kjøretøyene som har samme markavtrykk som et skispor."

Så om vi går tilbake til mandatet som sier at "Den teknologiske utviklingen er et viktig bakteppe for eventuelle regelendringer. Utvalget skal legge som premiss at motorferdselsloven fortsatt skal være teknologinøytral" så skal du ikke se bort fra at dette innspillet har fått utvalget til å tenke at det kanskje er like greit å ikke tillate elsykler i utmark. For da ender diskusjonen om slike kjøretøy der.

Generelt: 

For meg virker det som mesteparten handler om helt andre ting enn elsykler (naturlig nok), og veldig mye om snøscooter, nyttetransport, tillatelser og hvordan dette skal organiseres. Elsykler er en bisetning i denne NOU'en.

Derfor tror jeg at med gode høringsinnspill fra både organisasjoner og privatpersoner så kommer de til å droppe å gjøre endringer for elsykler, siden det framstår som en veldig lite viktig del av arbeidet.

 

  • Like 4
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å vite at den el-"sparkesykkelen" finnes gjorde dagen min litt tristere 😅

Men ja, det kan godt hende det første som skjer dersom dette går gjennom er at det innføres et unntak. Jeg føler meg i hvert fall ganske sikker på at turistkommunene rundt om vil være ganske raske på ballen. Særlig i Hallingdal som markedsfører seg som voksende destinasjon for terrengsykkel. 

Kjøper ikke argumentet til YourGuide24 her om at de to tingene i praksis er det samme men jeg skjønner jo at dersom de stadig drukner i sånne søknader om om el-sko, el-skøyter, el-klatretau og lignende kan det være mer praktisk å bare si nei til hele greia. 

Edit:

Veldig praktisk av han å uttale seg på vegne av "YourGuide24" og ikke "ELECTRIC SNOW SCOOTER AS" som er eierselskapet og som også er heleid av samme person.

Mens jeg rota litt rundt og prøvde å finne ut hva det selskapet driver med fant jeg forresten også https://www.snowrex.cc/
(Det var mest som en kuriositet, det ser ikke ut som det er samme selskap som står bak)

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (8 timer siden):

Og vedkommende har gitt innspill til motorferdselslovutvalget om at dette bør bli tillatt:
"El-sykkel og eLyly er i langt på vei identiske, men eLyly må ha en større motor på grunn av høyere rullemostand i snøen. eLyly kan trekke pulk med barnesete og turutstyr derfor er det nødvendig at eLyly har større motor en el-sykkel. Motorstørrelsen på eLyly er opptil 1600w. El- sykkel er tillatt i utmark, mens eLyly regnes som motorredskap og inntil videre forbudt. EU jobber også med å øke motorstørrelsen på el-sykkel fra 250W til 1200W. Det vil gjør eLyly enda mer lik en el-sykkel.

Når sjefen i et e-skuter-selskap hevder dette uten noe kildehenvisning faller det på sin egen urimelighet. Jeg fant iaf 0 på dette, nærmeste var at UK vurderer å øke grensa, men møter stor motstand fra industrien og andre grupper, som burde være ekstra interessant for @erikskon.

Sitat

The proposals have been aired, despite advice against it from a UK trade body and much of the wider industry being keen to maintain the current 250W continuous limit on motor....For a long time the electric bike industry has warned against enhancing the power or speed of motors for fear that, in time, it could jeopardise the legal classification of an ebike, which currently, and fairly, enjoys the same rights as standard pedal cycle users do. This includes the right to use cycle paths, but also, critically, be exempt from any registrations or insurances. The cost to apply such things would outweigh the need, many in the insurance and bicycle industries believe.
Sitat fra Bosch-CEO'en: ‘I hope the sideline discussion on 20mph will stop, as it would surely come with the price of stricter regulations. Be careful what you ask for, I’d say.’
https://www.cyclingelectric.com/news/500w-ebike-consultation

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (22 timer siden):

Men det problemet er ikke på stiene. For 25 km/t på sti er sjukt fort. Uansett hva elsykkelen din sperrer på så skal man være veldig god for å holde 25 km/ på en sti. Så sant det ikke er veldig flyt sti, men da vil uansett slitasjen gjerne være mindre fordi underlaget er fint. Snittfarta for world Cup vinner i utfor i Val De sole var 37 km/t. Så det kryr ikke av syklister som blåser rundt på stiene i feks østmarka i 40 km/t bare de får chippet sykkelen.

På grusveiene og frakt til og fra er det selvsagt noe annet, men på selve stiene tror jeg chipping er ett veldig begrenset problem. Jeg er ok på sti og jeg sliter svært sjeldent med at elsykkelen slutter å dra fordi jeg er over 25/kmt på sti. Det er stort sett nedover hvor jeg ville holdt enda større fart med vanlig sykkel.

OK, ser at det jeg skriver blir misforstått.
Jeg skriver ikke at noen kjører i en angitt hastighet på stiene.

En normal stisyklist vil i større grad kunne sykle gjennom myrer, fortere opp kneiker og holde høyere fart flere steder enn det de ville gjort på en sykkel uten hjelpemotor. Jeg møter el-syklister på stier som kjører mye fortere på stier enn det det er mulig uten hjelpemotor. Med 250watt ekstra i pedalene hadde det blitt fart på meg også...

Min påstand er at el-sykler sliter mer på terrenget enn sykler uten hjelpemotor og at jeg derfor kan forstå at el-sykler faller innunder kategorien motorisert ferdsel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (46 minutter siden):

OK, ser at det jeg skriver blir misforstått.
Jeg skriver ikke at noen kjører i en angitt hastighet på stiene.

En normal stisyklist vil i større grad kunne sykle gjennom myrer, fortere opp kneiker og holde høyere fart flere steder enn det de ville gjort på en sykkel uten hjelpemotor. Jeg møter el-syklister på stier som kjører mye fortere på stier enn det det er mulig uten hjelpemotor. Med 250watt ekstra i pedalene hadde det blitt fart på meg også...

Min påstand er at el-sykler sliter mer på terrenget enn sykler uten hjelpemotor og at jeg derfor kan forstå at el-sykler faller innunder kategorien motorisert ferdsel.

Min kommentar var ikke først og fremst rettet mot det du skrev 🙂 Mer mot at det hørtes ut som bare man chippet elsyklene så ble plutselig alle Luic Bruni. 🙂 

  • Like 1
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mot elsykler i marka i 2017, og meldte meg dessverre ut av NOTS et par år senere på grunn av deres standpunkt i saken. Jeg har selvsagt ingenting imot noen som sykler el i marka i dag, de bedriver en helt lovlig aktivitet som gir dem mye glede. Jeg tar med glede en sykkeltur sammen med elsyklister når som helst.

Min motstand er grunnet i en langsiktig og prinsipiell tanke om at alle brukere av utmark trenger å stå sammen over tid, og at det mest sentrale som definerer oss er aktivitet uten motor. Hvis vi syklister melder oss ut av dette fellesskapet risikerer vi alle (syklister, fotturister, skiløpere og annet) å stå svakere over tid. Det taper alle på.

Per idag ser jeg ingen reelle problemer med bruken av elsykler, men jeg er opptatt av at kommende generasjoner skal ha de samme mulighetene som vi har hatt. Jeg synes fortsatt denne artikkelen oppsummerer mitt ståsted på en god måte. Perspektivet og detaljene er fra USA, men problemstillingen er generell.

https://www.pinkbike.com/news/opinion-a-secret-trail-and-the-argument-against-e-bikes-2014.html

  • Like 8
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...