Gå til innhold

Lovforslag: forbud mot elsykling på sti


Poll: Elsykkel på sti   

172 stemmer

  1. 1. Hva synes du om (el)sykling på sti?

    • All sykling på sti bør forbys
      1
    • Sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
      66
    • Sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
      80
    • Det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
      23
    • Fullt frislipp av motorisert ferdsel
      0
    • Bryr meg ikke om det
      2


Anbefalte innlegg

Sykkelmafiaen skrev (18 timer siden):

Men hva *er* ulempene? Det har jeg enda ikke sett noen gode argumenter for.

Ekstra vekt er det eneste jeg ser nevnes? I så fall bør man jo forby alle her som veier over en viss kg å sykle på vanlig sykkel også i marka?

Jeg ser en betydelig slitasje på en del stier og myrer som jeg "antar" kommer fra elsyklister eller folk som er utrolig sterke beina,
slitasjen har økt de siste årene i takt med at det blir mer populært med el-sykler. Enkelte våtmarksområder er ille oppkjørt.

Regner med at de fleste her på forumet er inneforstått med at mange av terrengsyklister fjerner fartssperrene og at man i realtiteten har
el-motorsykler som kjører i stor fart på stiene. Møter en del av disse på asfalten, grusveier og stier. Når jeg sjekker farten som er registert på Strava blir jeg litt matt. Det er helt klart at vi har endel blandt oss som har sykler som har adskillig sterkere hjelpemotor enn 250watt....
Når jeg holder 40km/t på flata med landeveissykkel og blir frasyklet av en på fulldemper som cruiser forbi så har jeg grunn til å mistenke chipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! skikkelig brannfakkel i seneste oppdateringen fra høringen, at det går ann!

 

Miljødepartementet vedtar forbud mot Strava for å beskytte marka

I et nylig høringsrunde har Statsforvalteren, i samarbeid med Miljødepartementet og resten av regjeringen, besluttet å forby Strava for norske brukere. Dette blir første gang Norge forbyr en nettjeneste. “Årsaken til dette drastiske forslaget er at vi ser en tydelig sammenheng mellom økt slitasje på stier og høyere fart og bruk av stiene,” sier Statsforvalteren.

Vedtaket bygger på observasjoner som viser at deling og virtuelle konkurranser på Strava fører til hittil usett slitasje på sti-segmenter. “Senest i går ble jeg forbikjørt fire ganger av to karer i heseblesende tempo som konkurrerte om Local Legend-status,” sier Uwe Hoff, kjentmann fra Sarabråten. “Før Strava så vi aldri slik bruk av stiene der folk konkurrerte om å kjøre fortest og flest runder, i en meningsløs jakt på virtuelle kroner og plassering i en database,” fortsetter Uwe.

Vedtaket bygger seg på at økt bruk gir økt slitasje. «Gjennom at forby den største platformen for deling og konkurrering på sti segmenter kommer vi at motvirke slitasje og stiene vil ikke bli brukt» står det i vedtaket, som konkluderer: «Mobile GPS enheter som kan monteres på styre kommer også at bli forbudt innen 2033 og vi vurderer installasjon av sk. GPS jammers i markas som tiltak mot bruk av GPS og kartappper»

Gunilla-Lise Snorkeldottir fra interesseklubben Kjærringhøgdas Kollegaer kommenterer også: “Salamanderstien som tidligere slynget seg gjennom landskapet er nå like rett som en linjal! De kutter svingene i jakten på såkalteKOM («King Of the Mountain» – en slags skrytepave på internett, red. anm.), noe som gjør stien rettere og rettere. Det blir rett og slett helt feil!”

Strava vil bli blokkert av alle nett- og telekomleverandører fra 31. august 2024.

  • Haha 19
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (11 timer siden):

Ja, det er den jeg tenkte på. Veldig rar måte å utforme et skilt på, skulle neste tro det var en baktanke med det...

Jeg har ikke vært i det området på snart 12+ år, men jeg husker at lokallaget NOTS Oslo jobbet med denne problemstillingen og vi var på et par befaringer. Om jeg husker riktig, så begynte dette sånn ca fordi "trillesti" var/er ment som en sti hvor det trilles fordi det ikke går an å sykle gjennom der. Men den aktuelle stien hadde vokst såpass i bredde og omfang at det var mer skogsmotorvei enn noe annet.

Jeg husker ikke akkurat hvilken det er på kartet, men jeg husker sånn ca hvordan det ser ut.... Den går inn rundt Blankvann rett etter en bratt steinur av en bakke, og så kommer den ut et stykke på nedsiden av Kobberhaughytta. Så det er kanskje den som er markert rød på Gaia-linken over.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillesti for sykkel er markert på kartet til Skiforeningen - Turplanlegger (søk: Blankvann) med stiplet linje.

Utifra artikkelen til Statsforvalteren, virket det som det er en plan om noe, som kanskje ikke helt er fullført. Artikkelen er datert des. 2023.

Verneforskriften for landskapsvernområdet er endret slik at det legges til rette for at forvaltningsmyndigheten kan gi tillatelse til etablering av sykkelsti etter søknad.

«Dette er en etterlengtet forskriftsendring som gjør det mulig å kanalisere syklistene bort fra de artsrike slåttemarkene»

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig slitasje som er hovedgreia?

Om man sjekker på forum så er det en "sannhet" at elsyklister bare sykler samme stiene og ikke drar lenger innover, enn de som sykler helt for egen maskin.

Om man snakker med folk IRL så nevnes det stadig at man kan ta lengre turer, lenger innover i fjellet/marka, flere repetisjoner, enkelte langturer i fjellet bør kanskje helst gjøres med elsykkel. Sånt blir nevnt, av folk som ikke nødvendigvis er på noe forum.

I villreinforvaltningen så tar de i bruk ethvert middel for å redusere ferdsel, og når det er mulig å forby sykling, så tas det virkemiddelet i bruk, for å få færre folk som ferdes der, uten at det nødvendigvis har noe med slitasje å gjøre.

Så om man har et mål om å bevare mest mulig uforstyrret villmark, så er adgangen til motorisert ferdsel et greit sted å begynne.  Så  reduseres potensielt aksjonsradius endel.  Så kan elgen få være (mer) i fred.   

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere snakket med bekjente som tror at motorisert ferdsel i utmark generelt kommer til å bli åpnet opp i årene fremover på grunn av at kjøretøy blir elektrisk

Støy og eksos har vært noen av argumentene mot snøskuter og ATV.

Da de lydløse snøskuterne kom ble det sett på som en løsning av noen, «endelig kan det åpnes for mer kjøring». Men motsatt ble det også brukt som argument for at det nå blir enda mer plagsomt/farlig for dyr og mennesker siden man ikke hører skuteren, og den kan komme brått på 🤔

Kilde: https://www.nrk.no/innlandet/skal-importere-el-snoskutere-til-norge-1.14930005

ATV legger igjen stygge spor, men det er sikkert mulig å finne tekniske løsninger som løser det også.. (svære ballongdekk?)

Kjørt en del både med snø og vannskuter, og det er utrolig moro. Som rekreasjon er det helt fantastisk. Spesielt vannskuter er det få gode argumenter mot, annet enn misunnelse, men det er klart at det inviterer til litt bajaskjøring - det er jo hele poenget med vannskuter å ha det moro. Det er vel bare noen få tilfeller det kan regnes som nyttefartøy, redning i elver eller av surfere kanskje

Mulig dyrelivet er et viktig argument, og at det kan bli tatt beslutninger basert på at det hensynet er viktigere enn rekreasjon 🤔

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi må ta naturtap veldig alvorlig, men

1. el-stisykling kommer langt med på lista over skadelige aktiviteter.

2. Naturverdi må tas i betraktning. Ihjelkjørt sti i produksjonsskog er noe helt annet enn i skrint fjelllandskap. 

I det hele tatt er vi jo blinde for de andre skadene. Det mest irriterende for meg er de skitraseene for langrenn som ikke er mulig å ferdes i på sommerstid, der de har ryddet skog og kanskje lagt ut noen stokker slik at løypemaskinene ikke går gjennom, men ellers bløtt. Det samme med grusveier overalt. De tar jo enormt med areal til sammen.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ned på lista er helt sant, vindmøller er en stor skandale i forhold, det mener jeg. Men det blir whataboutism 🫣

Siden det er store lokale variasjoner er det kanskje ikke så dumt med lokal regulering likevel.. Men ser for meg at det blir ressurskrevende

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (34 minutter siden):

...Spesielt vannskuter er det få gode argumenter mot, annet enn misunnelse, men det er klart at det inviterer til litt bajaskjøring - det er jo hele poenget med vannskuter å ha det moro.

:::

Noe mer forstyrrende enn vannskuter skal man lete etter. Når bajaskjøring med et veldig støyende fartøy i nærheten av der folk bader og slapper av, samt forstyrrelse av dyreliv er standardmodus så sliter jeg med å se hvorfor det i det hele tatt skal være lovlig. Det viktigste er vel å vise fram at man har penger til å kjøpe og kjøre vannskuter 👿 Da blir også elektrisk lite attraktivt, for da får man ikke nok oppmerksomhet. Fartsbegrensning og håndheving kan vært et alternativ, men det virker til å være lite aktuelt.

Det er dog en avsporing fra temaet i tråden, men poenget med elsykkel på sti er jo også at det er mer moro. Jeg ser absolutt den og er fristet selv, men er prinsipielt imot motorisert ferdsel i utmark. Jeg har ennå ikke sett noen argumenter fra tilhengerne som har fått meg til å endre mening, men savner skikkelig statistikk og data på konsekvensene, i stedet for synsing.

Jeg var i mot legalisering da det skjedde og kan godt støtte et forbud nå, selv om jeg syns slik vingling er en uting. Når man har populistpartier som styrer så er dessverre dette resultatet, i stedet for en skikkelig prosess og vedtak som kan stå seg langsiktig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Jeg sykler el og jeg sykler ikke el. (mest ikke el)

Tror likevel vi skal være litt forsiktig med å lage 2 grupper innenfor terrengsykkel. Veldig mange av grunnene til å stenge ute elsykkel kan også gjelde for vanlige terrengsykler. Mesteparten av slitasjen, Strava linjer og lignende som har blitt laget av vanlige sykler. Så blir det kjørt hardt på det med slitasje så er vanlig mtb neste som forsvinner ut av skogen. Vekt er ikke noe stort grunnlag for å bestemme noe som helst. Ville vært trist om tjukke folk ikke fikk sykle.

 

Det kan du godt si, men poenget er vel at allemannsretten er sterkt forankret i samfunnet og ingen vil nødig gjøre noe med den. Å gjøre sykkel ulovlig i marka er et meget stort steg.

El-sykkel er ikke omfattet her. Derfor tror jeg den i gjengs oppfattelse ligger dårlig an. Frislippet av alle disse elektrisk motoriserte kjøretøyene var jo svært dårlig politisk håndverk og lite ble forankret skikkelig i lovverket. 
Elektriske sparkesykler har jo blitt regulert lokalt her i Oslo i flere omganger etter som bruken har utviklet seg. Det samme er ikke usannsynlig at vil skje med elsykkelen i marka. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):


Regner med at de fleste her på forumet er inneforstått med at mange av terrengsyklister fjerner fartssperrene og at man i realtiteten har
el-motorsykler som kjører i stor fart på stiene. 

Men det problemet er ikke på stiene. For 25 km/t på sti er sjukt fort. Uansett hva elsykkelen din sperrer på så skal man være veldig god for å holde 25 km/ på en sti. Så sant det ikke er veldig flyt sti, men da vil uansett slitasjen gjerne være mindre fordi underlaget er fint. Snittfarta for world Cup vinner i utfor i Val De sole var 37 km/t. Så det kryr ikke av syklister som blåser rundt på stiene i feks østmarka i 40 km/t bare de får chippet sykkelen.

På grusveiene og frakt til og fra er det selvsagt noe annet, men på selve stiene tror jeg chipping er ett veldig begrenset problem. Jeg er ok på sti og jeg sliter svært sjeldent med at elsykkelen slutter å dra fordi jeg er over 25/kmt på sti. Det er stort sett nedover hvor jeg ville holdt enda større fart med vanlig sykkel.

  • Like 11

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Spesielt vannskuter er det få gode argumenter mot, annet enn misunnelse, men det er klart at det inviterer til litt bajaskjøring - det er jo hele poenget med vannskuter å ha det moro. ....

Så når folk bryr seg om dyrevern,og at forsking viser at helseeffekten av natur er koblet til hvor urørt den er, så skyldes motargumenter misunnelse? Jeg er veldig sikker på at ingen av de du ødelegger naturopplevelsen for, eller dyra du stresser, er misunnelige på deg. Vannskuter er jo et eksempel på at noen veldig FÅ ødelegger MYE for veldig MANGE. Vannskuter må jo være et eksempel på noe som er tillatt kun fordi at så veldig mange menn må kompensere for et eller annet med motorbrøl og at det fortsatt er gubber som ruler. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

For 25 km/t på sti er sjukt fort.

Ja, det kan jeg skrive under på. Spesielt når de kommer oppover stier i den hastigheten og kjører sikk-sakk mellom småbarn og hunder. I gamle dager var det så få som kom opp i slike hastigheter - nå er det allemannsaktivitet. Bare å åpne pengeboka. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (13 minutter siden):

Ja, det kan jeg skrive under på. Spesielt når de kommer oppover stier i den hastigheten og kjører sikk-sakk mellom småbarn og hunder. I gamle dager var det så få som kom opp i slike hastigheter - nå er det allemannsaktivitet. Bare å åpne pengeboka. 

Er det noen forskjell om noen sykler opp i 25km/t mellom småbarn og hunder eller ned i kanskje enda høyere hastigheter? Her snakker vi jo ikke om at fremkomstmiddelet som ett problem, men hen oppå og holdninger. Jeg har møtt folk i skogen som har blitt forbanna fordi jeg løp så fort forbi de, og jeg er ikke rask:)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (25 minutter siden):

Ja, det kan jeg skrive under på. Spesielt når de kommer oppover stier i den hastigheten og kjører sikk-sakk mellom småbarn og hunder. I gamle dager var det så få som kom opp i slike hastigheter - nå er det allemannsaktivitet. Bare å åpne pengeboka. 

Hvor har du opplevd det?

 

Og er vel egentlig enda verre når det skjer nedover. Da er det mye vanskeligere for den som sykler å stoppe fort.

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri målt hastigheten, men har opplevd at mens man før kunne være mest oppmerksom på at noen kom fort nedover så kommer mange i høy fart fra alle mulige retninger. Jeg ser også at det stadig vekk lanseres nye og kraftigere motorer, hvordan det henger på greip med den påståtte grensen på 250 W skjønner jeg ikke, men at produsentene finner smutthull for å dra alle opp til minst 25 km/t på flytsti er jeg sikker på. Det er jo bare å lage syklene enda grovere. Poenget med å motor på sti er jo å gjøre alt enkelt og raskt, for å selge nye sykler vil industrien selvsagt lage dem enda kraftigere og enda grovere for å treffe et større marked. 

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan harselere med slike erfaringer, men det endrer ikke at vanlige sykler dekkes av Allemannsretten. Elsykler gjør ikke det. Dermed er det å lett å forby om en verdsetter naturverdiene høyere. Det handler ikke om følelser, men forvaltning og jus. De som roper høyest for elsykler er gjerne de med egeninteresser; enten har de elsykkel eller så har de kommersielle interesser. Tviler på at det er mye misunnelse, bare forskjellige verdier. Stisyklister fikk endel kritikk i starten, siden mange kjørte bajas, men de kunne jo hvile seg på Allemannsretten.

Sett bort fra hvordan en vekter naturverdier, fremstår brukerne som den største fienden for elsykler enkelte steder. Kanskje er idiotene i mindretall, men det gjør det lett å bare forby alle, som gruppe. Det er ikke den største gruppen heller, selv om enkelte er ganske høylytt.

Leser enn f.eks. erfaringene fra turistverten i NRK-artikkelen Skeptisk til elsykkel etter prøveår forstår en utfordringen.

– Elsyklistar har veldig dårleg tid

Vole seier det finst to typar elsyklistar i Glitterheim.

– Det er dei som verkeleg har bruk for elsyklar, også er det dei som har det travelt og vil få med seg mest mogleg på kort tid.

Det er dei sistnemnde elsyklistane Vole er skeptisk til.

Han meiner at fjellfolket er dei vanlegaste turistane på Glitterheim. Folk med god tid og som har ei oppleving av å vera på tur.

– Vi merka at det var andre typar folk som kom enn det som vi til vanleg har her. Det vi ser heilt tydeleg er at mange elsyklistar har veldig dårleg tid, seier Vole.

...

Sjølv om andelen som nytta seg av elsykkel var ganske liten, meiner turistverten under Glittertind at elsyklistane skilte seg ut frå dei andre turistane.

– Det er to typar elsyklistar. Dei som har bruk for ein elsykkel for å koma seg ut i terrenget, og den andre gruppa er dei som har det for travelt, seier Vole.

Han meiner han ser ein tendens til at dei som kjem til Glitterheim på elsykkel har det litt for travelt og berre jaktar opplevingar.

Vole meiner hytta under Glittertind er tilrettelagt for dei som vil på tur.

– Det er fjellfolk som er den vanlegaste turisten i Glitterheim. Dei som kjem inn på elsykkel er nok i større grad opplevingsturistar som jaktar toppturar, seier turistverten.

Ser en på diagrammet til NINA, så viser det 6% elsyklister. At 6% klarer å danne et så dårlig bilde av elsyklister er et ganske dårlig tegn. Kanskje er det bare voksesmerter, men veldig mange så og si kun kjører på Turbo.

Målet med rapporten var å sjå om elsykling auka belastninga på naturen.

– Det vi ser er at folk held seg på grusvegen. På denne strekninga i Jotunheimen er det heilt uproblematisk med elsykkel, seier Gundersen.

Mao. selv forskeren mener det er uproblematisk med elsykkel her. Da fremstår det som et brukerproblem.

 

Mer relatert til sti, så vil vel kanskje en god elstisykkel skape mindre slitasje oppover, da en unngår enkelte av monstertråkene, som ender i intet annet enn oppskrapt mark mens sykkel og syklist står stille.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg har aldri målt hastigheten, men har opplevd at mens man før kunne være mest oppmerksom på at noen kom fort nedover så kommer mange i høy fart fra alle mulige retninger. Jeg ser også at det stadig vekk lanseres nye og kraftigere motorer, hvordan det henger på greip med den påståtte grensen på 250 W skjønner jeg ikke, men at produsentene finner smutthull for å dra alle opp til minst 25 km/t på flytsti er jeg sikker på. Det er jo bare å lage syklene enda grovere. Poenget med å motor på sti er jo å gjøre alt enkelt og raskt, for å selge nye sykler vil industrien selvsagt lage dem enda kraftigere og enda grovere for å treffe et større marked. 

?? De har regelverkt å forholde seg til på dette, fra EU. Produsentene finner ikke smutthull på dette fordi det er ekstremt risky atferd som kan føre til et EU-wide salgsforbud i ytterste konsekvens. Hva tror du det koster å lage en linje ulovlige sykler for feks Pivot og hvor mye ekstra tjener de på dette vs straff/sjanse for å bli tatt? Hvis du selger mange tusen ulovlige sykler kan jeg GARANTERE at du blir snitcha på 😄

Det går selvfølgelig an å chippe, og det er vanskeligere å verne seg mot, men det tror jeg heller ikke er så vanlig på stisykling som nevnt tidligere pga at behovet ikke er der på samme måte som på feks pendling.

Supert om du gidder å gjøre _litt_ research før du hevder ting i hytt og gevær. Worst case bare dra rundt på sykkelsjapper som selger e-mtbs og spør om du får kjøpt en, hvordan ytelsen er ifht regelverk og hvordan det er med chipping etc. Så slipper du å være "sikker", og har heller noe data å slå i bordet med. Min personlige teori er at skikkelige sjapper som selger sykler ikke tør tilby chipping fordi det er så jævli lett å bli tatt for det. Hva er gevinsten for de? Tjene noen få tusinger ekstra pr salg på å gjøre noe som er ulovlig?

 

 

Jeg sykler ikke el, har ingen planer om det, og var heller ikke positiv til el da det kom, men synes det er _ekstremt_ mye svake argumenter mot el for tiden. Det gjør meg mer positivt innstilt til el enn jeg var før. Men ja, det er også fornuftige argumenter mot det, det er ikke det. Men når disse veies mot fordelene så synes jeg det generelt faller ned på positivt for min del.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

En kan harselere med slike erfaringer

 

Når tall om hastigheter bare blitt dratt rett ut a lufta og framstilt som fakta så føler jeg nesten at man må det. Folk som knapt har sett en el-sykkel og langt mindre prøvd å tråkke opp en sti med en i 25 km/t tror nemlig at det stemmer og sitter igjen med et inntrykk av at det farer el-sykler opp Barlindåsen i den farta mens hunder og unger kaster seg ut i grøfta.

Jeg er med på at mange el-syklister er forferdelig dårlige til å vise hensyn til andre brukere av marka. Jeg har sett det selv og jeg har hørt det fra andre. Men kan vi ikke prøve å forankre ting litt i virkeligheten i hvert fall?

Hva en snobbete hotelleier i Jotunheimen mener om at folk sykler litt for fort på en grusvei og at de derfor gjør turisme "feil" kjennes for meg ikke så veldig relevant ut men for all del. El-sykler har et image problem, man trenger ikke dra ting helt ut av kontekst for å si det. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri målt hastigheten, men har opplevd at mens man før kunne være mest oppmerksom på at noen kom fort nedover så kommer mange i høy fart fra alle mulige retninger. Jeg ser også at det stadig vekk lanseres nye og kraftigere motorer, hvordan det henger på greip med den påståtte grensen på 250 W skjønner jeg ikke, men at produsentene finner smutthull for å dra alle opp til minst 25 km/t på flytsti er jeg sikker på. Det er jo bare å lage syklene enda grovere. Poenget med å motor på sti er jo å gjøre alt enkelt og raskt, for å selge nye sykler vil industrien selvsagt lage dem enda kraftigere og enda grovere for å treffe et større marked. 

Ole Christian, som er kjempegod på sti og har blant annet deltatt i VM 2011 på Hafjell, mener at å holde 25 km/t på ordentlig sti er det få som klarer. Intill du har prøvd det ut, bør du ta det som fakta.

Det er også lagd lettere sykler med mindre motorer og batterier fordi folk har funnet ut det ikke er så gøy med så tung sykkel.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri målt hastigheten, men har opplevd at mens man før kunne være mest oppmerksom på at noen kom fort nedover så kommer mange i høy fart fra alle mulige retninger. Jeg ser også at det stadig vekk lanseres nye og kraftigere motorer, hvordan det henger på greip med den påståtte grensen på 250 W skjønner jeg ikke, men at produsentene finner smutthull for å dra alle opp til minst 25 km/t på flytsti er jeg sikker på. Det er jo bare å lage syklene enda grovere. Poenget med å motor på sti er jo å gjøre alt enkelt og raskt, for å selge nye sykler vil industrien selvsagt lage dem enda kraftigere og enda grovere for å treffe et større marked. 

Jeg må bare si at jeg kjenner meg ikke igjen i at man fyker oppover på sti i 25km/t. Relativt langt unna også selv om jeg har fulleffekt. Ser man på Roy som vant Terrengsykkelrittet så har han altså 17,9 km/t i snitt på elsykkel i ritt. De fleste segmentene rundt løypa er han godt under 20 km/t i snitt. Veldig mange av segmentene er rundt 15 km/t i snitt. Når Roy i ritt ikke klarer dette er jeg imponert over at du ser så mange som flyr rundt i marka opp mot 25 km/t i snitt. 

 

For moro skyld så skal jeg ta en runde i Pioneren en dag og sykle alt jeg har med elsykkel for å se hva jeg klarer rundt der 🙂

  • Like 5
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt heller kritikken sakelig enn å harselere. En kan ikke på ene siden late som at det ikke er noe problem med elsyklister, men så nevne etterpå at man har sett endel som er dårlige til å vise hensyn. Brukerproblemet er fremstår større enn selve slitasjeutfordringen. Naturvernargumentet er relevant, men kanskje ikke det største i det mest belastede områdene på Østlandet som brukes av alle gruppene. Mao. der sliter alle på stiene og faunaen er ganske vant til det som for dem er raringene på 2 hjul eller 2 bein. For faunan der er kanskje de firbente stuerene et større problem.

Utfordingen er vel også litt at de som engasjerer seg her inne, gjerne er veldige gode ambassadører for elstisyklister og syklister generelt. Som viser hensyn til natur og andre markabrukere, og er godt reflektert. Så finnes det andre som ikke gjør det. Da har en en sub-gruppe som ødelegger ganske stort for elstisyklist-gruppen. I forvaltningsøymed er det da totaleffekten en ser på. Hvor en marginal gruppe, kanskje påfører en større skade enn det gir nytte. Da bør en kanskje fokusere på denne sub-gruppen, som kanskje ødelegger, kontra å tidvis late som at den ikke eksisterer. Som (sti)syklist på 2000-tallet var det endel fokus på hensyn, etter endel markabrukere klagde i avisene over at de var lei av å bli passert i stor hastighet enten på sti eller grusvei. Frafallet av birkensyklister og syklister generelt minket problemet, sammen med at syklister etterhvert forstod at barnevogner ikke var ment for sykkelslalom. Frafallet etter Covid-boomen har allerede startet.

Det er ganske lett å tilbakevise at elstisykler er rene elmotorsykler. Av de respekterte forhandlerne, har jeg ikke hørt noen anbefale eller nevne chipping. Alle fokuserer vel at f.eks. Bosch har 5 års garanti i Norge, og dermed viktig å ikke klusse med noe. Boschmotoren i seg selv er såpass god at jeg ikke føler den gir rom eller behov for "burning" oppover. Så slikt er kanskje kun relevant for eldre eller kanskje ulovlige motorer? Ikke lovlige/registrerte elsykler er vel ulovlige til slik bruk, og er vel egentlig et annet problem for forvaltningen, som sikkert bør løses hos forhandlerne som selger de. Jeg har bare pendlesykkel med Boschmotor på 75Nm, men aldri opplevd at den har spunnet.

DNT Glitterheim er ikke spesielt snobbete "hotell". DNT som organisasjon har endel påvirkningskraft. Forskeren fra NINA siteres på – Det ser ut til å fungere godt med tanke på verneverdiane, men vi har også sett nokre brukarkonfliktar mellom syklande og gåande, seier Gundersen. Da har en to organisasjoner som sikter (i artikkelen) mer til et brukerproblem enn slitasje- eller verneproblem. Dog, dette er jo ikke sti som nevnes her. Nå nevner ikke NINA forskeren om det er elsyklister, syklister eller gående generelt som er skaperen av brukerkonflikten. Kan være så harmløst som at gående går flere i bredden og syklister må stoppe opp bak. Uansett, de i artikkelen virket uansett positivt til elsykling, men litt erfaring viser at det er noen utfordringer med enkelte elsyklister. Dumt å være sensitiv å snakke dem ned fordi de kommer med relevante punkter. Da bygger en bare opp konfliktnivået. Spesielt når en selv erkjenner at endel ikke viser hensyn.

  • Like 7

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...