Gå til innhold

Lovforslag: forbud mot elsykling på sti


Poll: Elsykkel på sti   

167 stemmer

  1. 1. Hva synes du om (el)sykling på sti?

    • All sykling på sti bør forbys
      1
    • Sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
      64
    • Sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
      78
    • Det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
      22
    • Fullt frislipp av motorisert ferdsel
      0
    • Bryr meg ikke om det
      2


Anbefalte innlegg

Emtb skrev (7 minutter siden):

du skal huske at brorparten av normenn trener 0% og kjører kjører bil så og si overalt. i det tilfellet gir selv korte turer til fots (eller på elsykkel) en enorm helsegevinst (sikkert noe studier som kan hendvises til vis du er i tvil) tror litt du undervuderer litt gidde nivået til folk her, at disse folka hadde blitt i bedre form om de syklet på vanlig sykkel er det ingen tvil om men realiteten er at det er ikke helt relevant da de hadde i utgangpunktet ikke syklet om ikke det var for el

Jeg tror en må akseptere at befolkningen består av mange forskjellige grupper/kohorter. Noen er slappe, andre er syke og noen er spreke. En må ikke blande alt i en lapskaus. Det er politisk triks, som ofte gir uheldige effekter.

En kan kjøre en libertariansk stil å tillate alt, eller så kan en se på argumentene. Som nevnt, jeg ser positive og negative sider ved saken, og tenker det hovedsakelig er brukeren, og dermed ikke fartøyet, som er utfordringen mtp. slitasjen. Med nåværende lovlige elstisykler.

Har full fortståelse for ditt syn, og konsekvensene det har for deg, om et slikt forbud inntreffer. I ytterste konsekvens bør det jo kunne gis tillatelse til enkelte grupper, men det er utfordrende å forvalte i praksis.

Nå har jeg ikke lest rapporten, men hadde ikke blitt overrasket om @Garpen er inne på noe. At de ønsker å være føre var. En lovlig elstisykkel er egentlig ikke allverdens problem. Sett den på steroider og i gråsone elmotocrosser, så er det endel større utfordringer.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (55 minutter siden):

Nå har jeg ikke tid til å sjekke studiene, men slidesen viser egentlig ikke spesielt mye. Klart en kan tolke det slik man vil om en har Confirmation bias.

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til med å kaste ut at jeg er biased. Jeg gjenforteller hva som ble sagt fra en som la frem en forskningsrapport, du baserer deg på egen synsing. Det ene er nok betraktelig mer biased enn det andre. (Og ang. bias så eier jeg eller familien 0 elsykler)

Andreas skrev (55 minutter siden):

Jeg har vanskelig å forstå at en skal naivt innbille seg at å sykle opp Maridalsveien daglig med motor kan sammenlignes på noen som helst måte med å gjøre det uten motor.

Det er det ingen som har påstått. Men de fleste som bor øverst i Maridalsveien ville nok aldri syklet uten elmotor, og da hadde det vært 0 m sykling. Nå blir det titall kilometer i uka, riktignok med hjelp, men fortsatt netto positivt.

Andreas skrev (55 minutter siden):

Jeg har bare egen erfaring om at det ikke er bra for sykkelformen, og at det ikke kan sammenlignes som trening.

Du må skille på trening og helsegevinst. Selv om man ikke øker laktatterskel eller vo2maks på vei til jobb er det fortsatt sunt å være i bevegelse, svette eller ei. Med en befolkning som er enormt stillesittende bør man applaudere alt som får folk til å bevege seg mer, selv om det er med hjelp.

  • Like 7
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for hvorfor eMTB er et gode og ikke et onde, da det oppleves at det er litt skadefryd eller enighet fra mange stisyklister om at eMTB skal forbys på stier.

Mennesker og sporten:

Norsk folkehelse blir gradvis dårligere og deltagelsen i sport faller. eMTB bidrar til å få flere opp på sykkelen, da svært mange synes det ikke er like gøy å være i sone 4-5 i oppoverbakke 80% av tiden, spesielt nybegynnere. Personlig har jeg klart å overbevise mange til å begynne med sporten som har helt OK utholdenhet, men som ellers aldri hadde vært interessert. For øyeblikket appellerer MTB til et segment med svært godt trente mennesker, og inngangsporten er dermed meget høy for mange mennesker. Å få flere folk til å delta i sport har enorme innsparinger for helsevesenet i Norge og bør være noe vi strever etter. eMTB gir muligheten til folk som er gamle, har skader, ikke er i supergod form, eller ikke er interessert i å pushe kondisen hardt, til å komme seg ut og bedre sin fysiske og ikke minst mentale helse. Å inkludere så mange som mulig til å dyrke den sporten vi liker burde være godt for sporten også. Det vil gi mer ressurser til utbygging av sykkelstier og sykkeldestinasjoner og vil styrke sykkelkulturen i Norge. Å gatekeepe sporten er en uting i mine øyne og kan på sikt få konsekvenser i forhold til tilgjengelighet til stier osv., om det ikke er nok folk til å forsvare terrengsyklisters rettigheter.

Naturen:

Innrømmelig nok gir nok eMTB noe mer slitasje på stiene enn MTB, men hvor mye er oppe til diskusjon. Tilrettelegging av sykkelstier a la Pioneren er idealet, da slitasjen kan korrigeres og unngås. Men for at slike stier skal bygges, krever det mer ressurser og flere deltakere, noe eMTB kan bidra til ved økt rekruttering. Det er også verdt å spørre seg hvem som sliter mest på stiene. Joggere, turgåere og evt. hester står vel for brorparten av slitasjen? Så er også spørsmålet hvor stort et problem det er at stiene blir slitt, sammenlignet med andre naturinngrep som f.eks. hyttebygging, veier, skianlegg osv. Om man skal øke støtten til å verne naturen, kan det at folk faktisk ferdes i den, bidra til et ønske om å verne den. Faktisk gror mange av stiene i Norge igjen ved manglende bruk, og eMTB kan potensielt spre slitasjen litt mer da man kan komme seg lenger ut til de mindre beferdede stiene.

Retorikken:

Ironisk nok brukes mange av de samme argumentene mot MTB mot eMTB, men fra terrengsyklister selv. Dette er da ergerlig, da vi heller burde stå sammen mot dem som ikke ønsker stisykling i det hele tatt, fremfor å bekjempe hverandre. Selv om du selv ikke sykler på elsykkel, så er vi en del av den samme sporten, og du står i fare for å skyte deg selv i foten når du putter Østmarkas venner sine argumenter i din munn. Det oppleves også at det er et snev av treningssnobberi. Husk at folk deltar i sporten av forskjellige grunner; noen er som sagt helt uinteressert i aerob utholdenhet og Strava.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eMTB kan potensielt spre slitasjen litt mer da man kan komme seg lenger ut til de mindre beferdede stien".

Dette argumentet gjentas - jeg skulle gjerne sett litt stats der. Det jeg ser er at de som kjører eMTB på sti i stor grad sykler akkurat som de gjorde før de fikk motor. Jeg tviler ihvertfall på at det har en merkbar effekt.

Jeg sykler nok like ofte sammen med folk på eMTB som de uten hjelpemotor. Ingen av eMTB har påstått at de gjør det for trening eller bedre helse. Grunnene jeg har hørt er at det er gøy, uten at det er (like) slitsomt - eller at alle andre kompiser er på E. Helt greit det!

Det er også litt splittelse i eMTB miljøet - akkurat som før er det grupper som sykler grisefort, og følgelig får god trening, eller de som tar det piano og nyter turen av andre grunner, og dermed får mindre helsemessig utbytte.

eMTB ser jeg som en bra greie - om ikke annet for det mentale med å komme seg ut. For min del er en tur med hjelpemotor vs ikke omtrent det samme som å gå tur med hunden vs å jogge/løpe 😎

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi er i som nasjon i risiko for å gå under i fedme og psykiske lidelser.

2. For mange av oss som ikke bor rundt de store byene fremstår debatter om naturslitasje ganske lite relevant.

3. Jeg har i hele dag forsøkt å forklare for meg selv hva som er forskjellen på en elsykkel og en snøscooter. Men jeg har egentlig ikke noe bra svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (15 minutter siden):

1. Vi er i som nasjon i risiko for å gå under i fedme og psykiske lidelser.

2. For mange av oss som ikke bor rundt de store byene fremstår debatter om naturslitasje ganske lite relevant.

3. Jeg har i hele dag forsøkt å forklare for meg selv hva som er forskjellen på en elsykkel og en snøscooter. Men jeg har egentlig ikke noe bra svar.

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på snøskuter og en lovlig elsykkel vil jeg anbefale deg å søke hjelp. 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lars-Erik said:

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på snøskuter og en lovlig elsykkel vil jeg anbefale deg å søke hjelp. 

Nå er du vrang 😉

Jeg forstår godt problemstillingen, hva er den prinsipielle forskjellen mellom en elsykkel og en el-snøscooter? Og om elsykler skal kunne benyttes på sti, hvorfor skal ikke el-snøscooter kunne kjøres på snø over alt? Sporene etter snøscooteren smelter jo bort til våren, til og med.

Til slutt står vi igjen med det prinsipielle spørsmålet - synes vi det er greit med motorisert ferdsel i utmark eller ikke?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utvilsomt i behov for omsorgsfullt tilsyn.

Men gi meg en hånd da;

Om jeg sier at jeg vil bruke elsykkel for å komme meg ut i naturen for å få naturopplevelser, frisk luft, kjenne på mestringsfølelse i møte med elementene, planlegge trygge og utfordrende utflukter; opplevelser jeg kun kan få ved hjelp av min elsykkel. Hva sier man til scooterføreren som legger frem samme argument?

eksamensvakt Kant sitter i hjørnet og følger med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars-Erik jeg tror du må innse at du er et unntak. De færreste elsyklister beveger seg langt inn i marka. 

Ellers er jeg enig med deg i at det er for sent for føre var. Og som andre sier i tråden så er det vanskelig å peke på konkret skade fra elsykkel kontra sykkel; så nå er vi i den situasjonen at vi må ta vare på den retten vi har ved å forvalte stiene som best vi kan. Våre selvpålagte regler om å ta hensyn er viktigere enn noen sinne uansett om du sykler elsykkel eller sykkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fulldemperne vekk fra marka i samme slengen. Ingenting i hele Norge som fører til mere slitasje på stiene enn de. Det var knapt en eneste sykkel å se på stiene før fulldemperene ble allemannseie.

Dette lovforslaget er ingenting annet, enn starten på å få all sykling på stier i marka forbudt.

Elsyklist heller ikke, her må vi stå samlet mot en felles front.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Nå er du vrang 😉

Jeg forstår godt problemstillingen, hva er den prinsipielle forskjellen mellom en elsykkel og en el-snøscooter? Og om elsykler skal kunne benyttes på sti, hvorfor skal ikke el-snøscooter kunne kjøres på snø over alt? Sporene etter snøscooteren smelter jo bort til våren, til og med.

Til slutt står vi igjen med det prinsipielle spørsmålet - synes vi det er greit med motorisert ferdsel i utmark eller ikke?

Jeg er ikke vrang, du er derimot ganske vrang 🙂 

Snøskuter er definert som et motorkjøretøy med alt det innebærer. Faktisk var det slik at den gang jeg tok lappen på tung motorsykkel så fulgte den førerretten med på kjøpet. Så la oss da bytte ut Snøskuter med Ducati motorsykkel siden det er det du har en hang til. Sammenlign den Ducatien med min Orbea Elsykkel. Er det samme ting?????  Give me a break! Akkurat samme sammenligning gjør jeg med en snøskuter som ligner mye mer på en motorsykkel enn en sykkel som du faktisk må tråkke selv, og som får assistanse fra en elmotor. Så at du i det hele tatt setter de i samme båt er temmelig søkt. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kjøretøyene du nevner har motor.

MC kan kun brukes på vei, ihvertfall de som er registrert. 

Snøscooter (offisielt "beltemotorsykkel") kan kun brukes i utmark, men med begrensninger (løyper/nyttekjøring).

Elsykkel kan brukes (nesten) over alt siden de har fått unntak fra forbud om motorferdsel i utmark.

Slik jeg leser NOU så er utvalget bekymret for at flere enn elsyklister skal påberope seg retten til motorisert ferdsel i utmark i framtiden, spesielt når utviklingen går i retning elektrifisering. Samt at nye typer kjøretøy skal komme, og at loven bør være mest mulig teknologinøytral. Derav forslaget deres om å fjerne unntaket for elsykler.

Det finnes flere forslag i NOU om innstramming/fjerning av unntak enn kun for elsykler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Sunnu said:

At folk får sykla meir er jo ein ting, men korleis er slitasje per km sykla? Tungt utstyr med masse demping og motorhjelp fører jo til at folk kan spinne seg opp bakkar med ein veldig slitasje?

EL vs ikkje EL, utgjer ca 8% vektforskjell for min del. 

Om ein hadde kutta ut demping, kunne ein oppnådd ein endå større vektreduksjon. 

Det har større effekt på slitasjen korleis ein syklar, enn vekt. Spinning opp bakkar er ein særdeles lite effektiv måte å sykle på både med el og utan el. Det førar stort sett til at ein må stanse, difor vil dei fleste antakeleg søke å unngå dette, om målet er å kome seg opp bakkane. 

 

(unntaket er feks speedway og traktorpulling, der spinning kan ha positiv effekt. Men det kan eg vanskeleg sjå kan overførast til el-sykling) 

 

Det er vel ingen som har konkludert med at slitasje per km er signifikant høgare med lovlege elsyklar enn stisyklar. Muligens unntatt i bratt oppoverbakke der el kan sykle, men dei færraste utan el triller. I ein del tilfeller vil ein i snitt kunne sykle lengre med el, noko som vil auke slitasjen totalt. Gjerne på stadar som har lite slitasje frå før, fordi det er lengre frå pressområda. 

 

Det kan forsåvidt vere nyttig å ha i bakhodet at Norge er større enn kun Oslo og det sentrale austlandet. Feks består stisyklingsmiljøet på Stord/Bømlo/Fitjar av ca 10 personar.

 

Det framstår for meg snodig/vanskeleg å forstå at ein skal argumentere for generelt forbod for noko som muligens kan verte ei utfordring nokon få stadar ein eller annan gong i framtida. Naturargumentet framstår ekstremt søkt når ein ser korleis ein bombarderer natur med vindturbinar, enorme boligområde (og kallar det hytter), bygge infrastruktur i fleire titals meter breidde i fjell og skog til biladkomst overalt og for at alle skal plass til skøyte når dei dei går på ski. Etc, etc. Det heng ikkje på greip. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (4 timer siden):

1. Vi er i som nasjon i risiko for å gå under i fedme og psykiske lidelser.

2. For mange av oss som ikke bor rundt de store byene fremstår debatter om naturslitasje ganske lite relevant.

3. Jeg har i hele dag forsøkt å forklare for meg selv hva som er forskjellen på en elsykkel og en snøscooter. Men jeg har egentlig ikke noe bra svar.

Man får snøscooter/sykkel med ski foran og belter fra flere leverandører både komplett og ombyggingsett. Har motor og pedaler. Virker som elsykkel. Still deg spørsmålet hva er en sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (17 timer siden):

Det er vel egentlig ikke noe argument, men ‘alle’ med elsykkel jeg har snakket med har ‘chippet’ den. De fleste er heller ikke spesielt flaue over å si det. Mange av disse er pendlere, da jeg ikke kjenner mange stisyklister med motor. Men de to elstisyklistene jeg vet om har modifiserte sykler. 

Dere elsyklister, er mitt erfaringsgrunnlag for smalt til å anta at dette er normalt?

Mitt inntrykk er at dette var mer normalt før og fortsatt ganske vanlig på vei. Jeg kjenner ingen som har det nå mer. 25km/ t på sti er sjukt fort. Så de jeg har pratet med fant ut at å chippe ikke var verdt det med tanke på tap av garanti o.l. 

  • Like 3
  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (10 timer siden):

Alle kjøretøyene du nevner har motor.

MC kan kun brukes på vei, ihvertfall de som er registrert. 

Snøscooter (offisielt "beltemotorsykkel") kan kun brukes i utmark, men med begrensninger (løyper/nyttekjøring).

Elsykkel kan brukes (nesten) over alt siden de har fått unntak fra forbud om motorferdsel i utmark.

Slik jeg leser NOU så er utvalget bekymret for at flere enn elsyklister skal påberope seg retten til motorisert ferdsel i utmark i framtiden, spesielt når utviklingen går i retning elektrifisering. Samt at nye typer kjøretøy skal komme, og at loven bør være mest mulig teknologinøytral. Derav forslaget deres om å fjerne unntaket for elsykler.

Det finnes flere forslag i NOU om innstramming/fjerning av unntak enn kun for elsykler.

En elsykkel du klarer å hente ut maksimal nominell effekt på iht. lovverket yter svimlende 0,35 Hk (250W). Når jeg ser på statistikk fra mine turer som motoren logger så klarer jeg ikke å hente ut i nærheten av så mye en gang, selv om peak-effekt noen ganger går utover 250W. Det er en hjelpemotor og en må legge betydelig egeninnsats i det du gjør og i praksis er min erfaring at en beveger seg i størrelsesorden 1-3 km/t raskere enn en tilsvarende analog sykkel når man er på tekniske stier. 

Min forrige motorsykkel hadde 125 Hk, snøskutere har motorer i samme landet som en motorsykkel, dvs. både over og under det tallet min egen hadde. 

Når du ikke klarer å se forskjellen på en elsykkel som krever at man tråkker med strenge regler for både maksimal assistanse i form av hastighet og det samme ift. nominelt uttak vs. 100% motorisert farkost som lett yter 4-500 ganger mer uten noen egentlige begrensninger så skuffer du meg rett og slett. 

Elsykkelen er trolig den redskapen i moderne tid som gir størst helseeffekt og for den saks skyld miljøeffekt i moderne tid. Jeg ser det hver dag på min jobbpendling hvordan antallet har økt dramatisk gjennom de siste fem årene med folk som før passivt heller satt i bil eller på kollektivtrafikk. 

Forskjellen er som jeg skrevet egentlig ganske liten, jeg kjenner folk som sykler raskere og lenger enn meg på analog sykkel i skogen. Så la oss si da at en elsykkel i snitt går 10-15% raskere på sti enn en analog - hvilken rolle spiller egentlig det? På tirsdag syklet jeg elektrisk med snittfart 11.5 km/t, i går syklet jeg analogt med snittfart på 11.4 km/t. Sistnevnte tur var en del kortere, så jeg fant fram en annen tur med omtrent den samme høydeforskjellen og da var den analoge hastigheten 10.7 km/t og også lenger enn den elektriske. Slitasje, vel det handler om rytteren som sitter på toppen og ikke doningen. Her vil jeg f.eks si at de som har #enduro samt O2 snappere som sin greie er de desidert verste, og det spiller ingen rolle om framdriften er analog eller elektrisk, det blir akkurat like ille uansett. Spiller den ekstra vekta inn? I svært liten grad, og mange av de lettere elsyklene som finnes veier inn lavere enn det beistet av en fulldemper du selv har. 

Lovgivningen har klassifisert en elsykkel med maksialt 250W og hastighetssperre på 25 km/t i samme kategori som en sykkel, og det er fordi forskjellene tross alt er marginale. Det at du sammenligner dette med en snøskuter viser veldig manglende forståelse for hva en elsykkel faktisk er. 

Og til eksamensvakt @Kopp - hva er så vanskelig å forstå? 

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet gjennom forslaget, for det som går på elsykkel, og må si det er syltynn logikk. Enkelt oppsummert sier det at dagens løsning fungerer fint, ingen dokumentert forskjell på eMBT og MBT, men for sikkerhets skyld la oss forby det.

Mye avsporing her om motorsykler, snøscooter osv, men skal man kunne ha en saklig debatt må man forholde seg til at man diskuterer lovlig elsykkel mot vanlig sykkel. Lovlig elsykkel er klart definert som det er, også i NOTS standpunkt på elsykler.

https://www.nots.no/nots-sier-ja-til-el-assisterte-sykler-i-terrenget/

Skal man dra fram urealistiske framtidscenarioer så kan man heller frykte toppturski med EL assistanse.

Treningseffekt med eMBT blir forøvrig akkurat hva man gjør den til. Lovlige elsykler holder ikke 25 kmt opp hverken sti eller traktorvei uansett newtonmeter, og vil tro de fleste som sykler på stier velger å gjøre en liten innsats for å komme fort fram, kontra å trø på turbo i førstegiret.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars-Erik Jeg synes det er vanskelig å forstå. Det er derfor jeg håpet at vi kunne ha en åpen og utforskende debatt om hvorfor skillet ved motorisert ferdsel i naturen går akkurat ved elsykkel. Men når du først ber meg søke hjelp og så gir meg det jeg oppfatter som et retorisk spørsmål, så skal vi vel ikke det. 

Det jeg intuitivt tenker er rett er som kjent ingen universell oppfatning. Jeg tror vi får alle slags festlige batteridrevne lette fremkomstmidler fremover og at dette fremstøtet mot elsykkel handler om å unngå at døren står på gløtt for disse. Lobbyen for el-beltevogn-for-funksjonsnedsatte-i-skisporet er vel svak, men de færreste så vel kommersielle elsparkesykler komme før de snublet i en på fortauet så jeg er spent på hva som kan dukke opp.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (8 minutter siden):

@Lars-Erik Jeg synes det er vanskelig å forstå. Det er derfor jeg håpet at vi kunne ha en åpen og utforskende debatt om hvorfor skillet ved motorisert ferdsel i naturen går akkurat ved elsykkel. Men når du først ber meg søke hjelp og så gir meg det jeg oppfatter som et retorisk spørsmål, så skal vi vel ikke det. 

Det jeg intuitivt tenker er rett er som kjent ingen universell oppfatning. Jeg tror vi får alle slags festlige batteridrevne lette fremkomstmidler fremover og at dette fremstøtet mot elsykkel handler om å unngå at døren står på gløtt for disse. Lobbyen for el-beltevogn-for-funksjonsnedsatte-i-skisporet er vel svak, men de færreste så vel kommersielle elsparkesykler komme før de snublet i en på fortauet så jeg er spent på hva som kan dukke opp.

En elsykkel i den klassen som er tillatt å bruke i marka er klart avgrenset med regler både ift. hastighet og effekt. En elsparkesykkel som er regulert som noe helt annet i "Forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn" og har andre regler å forholde seg til. Der er det ikke krav verken til nominell effekt eller hva som er maksimalt, men at den ikke skal gå fortere enn 20 km/t. Tilsvarende vil en "el-beltevogn-for-funksjonsnedsatte-i- skisporet" være en motorvogn, ikke en sykkel. En elsykkel som går utenfor reglene i Norge blir brått en motorvogn den også og er både registrerigspliktig, en må ansvarsforsikring, motorsykkelhjelm og ikke minst er den ulovlig å bruke på sti. Så hvordan en sykkel med elektrisk assistanse som fremdeles må brukes som en sykkel for at den skal virke skal åpne opp for andre selvgående doninger som f.eks snøskuter som var ditt eksempel ser jeg ingen rasjonell grunn for. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle argumentene her for å forby en type sykkel lett kan overføres til å forby alle. Det er nesten så jeg håper det blir det endelige resultatet, sånn at alle kan jogge eller gå. Håper folk er like fornøyd dersom det blir status om 4-5 år.

Man kommer seg jo mye lenger inn i marka med sykkel, tenk på all slitasjen. Det er en gangvei langs Akerselva dersom folk har lyst til å komme seg i bevegelse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (14 minutter siden):

Alle argumentene her for å forby en type sykkel lett kan overføres til å forby alle.

Kanskje, men hovedutfordringen mener jeg er at det er enda lettere å bruke argumentene andre veien. Hvorfor skal en sette grensen akkurat ved 250w? Hvorfor ikke 500w? De er jo bare én km/t raskere, sliter marginalt mer, kommer an på føreren etc. 

 

Ivar Nilsen skrev (18 minutter siden):

Det er nesten så jeg håper det blir det endelige resultatet, sånn at alle kan jogge eller gå.

Jeg håper det bare er nesten 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi fortsatt har lyst til å få lov til å sykle på sti om 20 år tror jeg vi er best tjent med å legge fra oss motor-hjelpen. Om vi ender med at stort sett all sykling utenfor vei foregår på grove sykler med motor tror jeg det dessverre blir litt for enkelt å bare forby all sykling utenfor vei og definerte sykkel-anlegg.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spesielle med sykkel, er at de er veldig effektive og man kan komme seg mye raskere frem enn ved løp eller gange. Googling beskriver sykkel : "kjøretøy som drives frem av trå eller veiveanordning". Andre kjøretøyer som båter, snøscootere, beltekjøretøyer krever mye høyere effekt for å ta seg frem. Med dagen regel med 250W, er det ikke noe fare for at man kan konstruere snøscooter som drives med pedaler og hjelpemotor på 250w. Eneste minikjøretøy som har mindre enn 250 w er sparkesykler for barn og elektriske skøyter og jeg kan ikke se at de kan gjøre noe skade på sti såfremt de ikke legges igjen som søppel.

De nye reglene ville skape mye misnøye og ville kanskje ikke blitt overholdt. De er også vanskelig å håndheve. Hvis man vil unngå konflikter mellom brukergrupper, bør man ikke legge opp til angiver ordning. Politiet har knapt med ressurser og ledelsen vil ikke prioritere dette.

Eksempelvis er det ingen håndheving av reglene i forhold bruk av vannscooter der jeg har hytte. Politiet har ikke ressurser til å patruljere området.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Ivar Nilsen said:

Alle argumentene her for å forby en type sykkel lett kan overføres til å forby alle. Det er nesten så jeg håper det blir det endelige resultatet, sånn at alle kan jogge eller gå. Håper folk er like fornøyd dersom det blir status om 4-5 år.

Man kommer seg jo mye lenger inn i marka med sykkel, tenk på all slitasjen. Det er en gangvei langs Akerselva dersom folk har lyst til å komme seg i bevegelse.

Din analogi faller i fisk fordi du mener at alle har en mening, og da er det ingen løsning. En mening er aldri ensbetydende med sannhet. Sannhet må bevises. Alt annet er kun teorier.

 

Om man benytter sykkel uten motor så begrenser det seg alltid til den menneskelige fysikk. Selvom mennesker over tid har dyttet prestasjonsnivået for hva som er fysisk mulig oppover, så er det ytterst marginalt over tid. Imponerende helt klart, men fortsatt så er økning marginal over tid av helt naturlige grunner.

 

Når det kommer til elmotoriserte farkoster så bør de fleste med internett tilgang ha sett både det ene og det andre over årene, og den eneste begrensningen her er om folk ønsker å kjøpe det ene eller andre produktet eller ei. Her er det viktig å tenke langsiktig hvilket det alltid er, og hvem som helst kan dobble motoreffekten i en av disse farkostene over natta. Så er det visse individer som får lange øyne, og så ønsker de også mer effekt. Så i løpet av kort tid er dette en trend.

Need I go on...

 

Det handler om hva vi ønsker å promotere i denne verden, og jeg personlig er hvert fall dritt lei denne syntes synd på alle og enhver politikken fordi det gjør absolutt ingen tøffere og sterkere, hvilket kun fører til at fler og fler oppriktig tror de er ofre og det som værre er.

Det bør aldri finnes alternativer til virkelig ytelse fordi det finnes ingen snarveier i denne verden for noen, så man lurer bare seg selv. Elektriske motorsykler burde kun vært tillatt på blå resept, og det mener jeg virkelig. Det er kun mennesker som oppriktig kan trenge drahjelp som bør tillates dette, og fedme er ingen sykdom men et aktivt valg. Derfor kan det velges å gjøre det rette i stede for.

 

Selvom politikere verden over spiller inkluderende og forkynner klima propaganda og det som værre er, betyr aldri at man trenger å tro på dem. El motorsykler er bare et av mange destruktive innfall fra disse menneskene, og jeg ønsker at folk flest skal bli tøffere og sterkere og at vi begynner å belønne ytelse i stede for latskap, igjen.

Belønner man latskap så er man en anarkist så det er viktig å være bevisst av hva man mener er det rette for denne verden. Man får det aldri bedre i sitt liv uten å yte noe. That's it...

 

 

  • Like 1
  • Haha 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (1 time siden):

Jeg håper det bare er nesten 😉


Jeg har en vanlig sykkel også, og bruker begge like mye. Jeg er ute og shopper etter N+1 nå og ser på motorløs enduro, så ja.

Men jeg syns det er synd at så mange andre syklister ikke vil ha meg i marka. Jeg trodde det først og fremst var en holdning blant et fåtall turgåere, og jeg har enda til gode å faktisk møte noen ute på stien. Det var ikke her jeg ventet å finne dem men jeg får vel bare ta det til etteretning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...