Gå til innhold

Lovforslag: forbud mot elsykling på sti


Poll: Elsykkel på sti   

178 stemmer

  1. 1. Hva synes du om (el)sykling på sti?

    • All sykling på sti bør forbys
      1
    • Sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
      69
    • Sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
      82
    • Det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
      24
    • Fullt frislipp av motorisert ferdsel
      0
    • Bryr meg ikke om det
      2


Anbefalte innlegg

Andreas skrev (På 16.9.2024 den 20.38):

 

 

Det var en imponerende andel som sykler sti med elsykkel. Hvordan har NOTS kommet frem til dette tallet?

Edit: Dette forum har 1300 medlemmer, NOTS 2000+ medlemmer og Facebookgruppen eMTB Norge - elektriske terrengsykler har 11 720 medlemmer. Hadde vært interessant å vite metoden bak tallet.

Dette tallet er ikke resultatet av en telling, men et grovt estimat basert på de tallene vi samlet inn.

Grunnlaget er følgende:

- Vi estimerer, basert på egne observasjoner på sti i flere områder, salgstall fra Norges Sportbransjeforbund (NSBF) og importører, og generelle tilbakemeldinger, at det er omtrent like mange el-sykler som vanlige sykler som brukes på sti. Andelen el-sykler er økende.

- Det er solgt omtrent 500 000 el-sykler siste ti år, i følge NSBF. Det finnes dessverre ikke samlede tall på nasjonalt nivå for delgrupper som "el-terrengsykkel" eller undergrupper som "el-fulldemper". Det er i tillegg solgt sykler utenfor dette tallgrunnlaget av butikker som ikke er medlemmer i Norges Sportsbransjeforbund.

- I overkant av 30% av disse er terrengsykler (halvdempere og fulldempere), basert på tilbakemeldinger fra importørene. Dette er litt høyere tall enn NSBF selv bruker.

Dette betyr rundt 150 000 el-terrengsykler. Så er spørsmålet hvor mange av disse som brukes på sti jevnlig? Dette er veldig vanskelig å vite noe sikkert om, men i vernegruppa gjorde vi en grov forenkling og tippet på mellom 5-10%, noe som utgjør 7 500 - 15 000. Så la vi oss i den nedre delen av intervallet og endte opp på 10 000 på el-sykkel på sti ukentlig. Pluss omtrent like mange på vanlig sykkel. I tillegg er det endel (el-)hybridsykler som brukes på snillere stier.

Naturlig nok er det stor usikkerhet i et slikt anslag, og vi ønsker oss bedre data. Vi er også åpne for at dette nødvendigvis ikke er den mest korrekte måten å gjøre et slikt estimat, men det var en gjennomførbar metode med de tilgjengelige dataene. Det har vært vanskelig å få gode data gjennom undersøkelser, eksempelvis gjennom forskjellige nettforum. Grunnene til det er varierte, mye fordi at de som svarte ikke nødvendigvis er representative for flertallet av brukere (eksempelvis vil medlemmer her eller av FB-gruppen "eMTB"-gruppen trolig være mer aktive på sti enn snittet av eMTB-eiere), og det har vært utfordrende å få data fra et bredere brukergrunnlag utenfor slike forum. Jeg ønsker å takke IMBA og Lars fra OFT for innsamling og analyse av sterkt fragmenterte data fra importører.

Vi var usikre på om vi skulle bruke dette tallet i høringssvaret, men følte at det var viktig å vise at det er en betydelig antall brukere av elsykkel på sti, uansett om estimatet er unøyaktig.

  • Like 1
  • Thanks 2

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (På 16.9.2024 den 23.07):

Tidligere i kveld leste jeg en god andel av de 551 høringsinnspillene og tanken slo meg; Leser virkelig Stortingsrepresentantene alt dette før de gir seg opp en mening? Eller er det slik at enkelte utvalgte i partier får tildelt oppgaven og deretter kommer med en anbefaling til eget parti

Jeg kan si at du er inne på noe. Ofte er det faktisk bedre å bli god venn med en rådgiver i partiet og snakke med disse, enn selve politikeren som skal stemme. Politikerne er opptatte og vanskelig å få tid hos om det ikke er mulighet for avisoppslag/synlighet, mens rådgiverne er mer lydhøre. I mange saker (feks byggesaker i Oslo) blir innspill oppsummert og svart ut av forslagsstiller+PBE før det havner til politisk behandling. Da er det ofte den oppsummeringen som brukes, eller igjen en oppsummering av oppsummeringen. Om det i det hele tatt brukes, når saken først har kommet til politisk behandling er den tung å snu, innspillene bør i hovedsak ha klart å påvirke saken underveis.

perbl skrev (På 17.9.2024 den 14.09):

Er det nødvendigvis sånn at man må være enig i hva paraplyorganisasjoner man er medlem av sier? SLF er jo feks også medlemmer av Trygg Trafikk, og det er ikke akkurat stor enighet i tema om ting som hjelmpåbud for all slags hverdagssykling

Jepp, det er alltid debatt rundt om man skal forbli medlem. Men foreløpig har det veid tyngst at ved å være medlem, er man i hvert fall på innsiden og sitter ved samme bord og kan påvirke derifra. Så godt poeng i at man ikke må være enig med alt.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...