Gå til innhold

Lovforslag: forbud mot elsykling på sti


Poll: Elsykkel på sti   

172 stemmer

  1. 1. Hva synes du om (el)sykling på sti?

    • All sykling på sti bør forbys
      1
    • Sykling med muskelkraft bør være tillatt, men all bruk av motor bør være forbudt
      66
    • Sykling med el-sykler innenfor dagens regelverk (250W nominell) bør være tillatt, men ikke noe sterkere selv om dette blir tilgjengelig i fremtiden
      80
    • Det bør være tillatt å sykle med alt som defineres som el-sykkel nå og i fremtiden, uavhengig om motorene blir kraftigere
      23
    • Fullt frislipp av motorisert ferdsel
      0
    • Bryr meg ikke om det
      2


Anbefalte innlegg

erikskon skrev (På 30.7.2024 den 12.30):

Nettopp. Dette holder for meg. Nei til motorisert friluftsliv. Kropp og vilje er en absolutt nødvending begrensning på det stresset vi påfører naturen. 

Jeg trodde det kom til å være slik, at nå kan jeg ta lange episke turer innover viddene som jeg ellers ikke hadde klart, men slik ble det ikke, bare flere turer samme steder som før. Har inntrykk av at det er slik med andre også. Ser i alle fall lite tegn på dreining mot slik sykling. Unntaket er kanskje noen estremt knotete steder som blir for slitsomme opp til at det er verdt nedturen, som man kanskje gidder på el.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lik eller økt treningseffekt er kanskje ikke et avgjørende moment i diskusjonen, men kan prøve å utdype hvorfor det er slik. (Har ikke sett klippet med Loam Ranger eller Wolfgang Wee). Må ta forbehold om at vi her i Bergen kanskje sykler litt annerledes, det går stort sett opp eller ned, lite flatt. Sykling foregår nedover på stier og i terreng, primært de som brukes lite eller ingenting til fots. Oppover er bare transport (med naturopplevelsen som bonus, eller på veien noen steder). For veldig mange her så er blir det mest en type sykling som ligner det vi i gamle dager kalte utforsykling. Slik syklene har endret seg så er det nå egentlig det samme som stisykling, eller enduro som noen kaller det. Det er her elsykkelens fortreffelighet ligger.

Dvs at oppover er det en ren kardioøkt. Nedover er det en av de hardeste idrettene du kan holde på med. Du kommer nær makspuls nesten med en gang, og bare de aller best trente klarer å holde god flyt under terskel slik at du holder mer enn 2-3 minutter i slengen. Kombinasjonen av trening for hode (balanse, koordinasjon og lynraske vurderinger av sporvalg) og kropp (intervalltrening, styrketrening, bevegelighetstrening, osv) er en utrolig komplett og foryngende treningsform. Jeg spiller også squash, noe som også er en komplett og sammenlignbar treningsform, men mer belastende på leddene. På sykkel er bevegelsene mer lineære og kontrollerte, men minst like harde. Ikke så hard støtbelastning, men sykling kan selvsagt også gå litt hardt på leddene. Klatring er en annen om enn mindre heseblesende aktivitet som kan ligne i kravet på fokus, koordinasjon og hard bruk av kroppen.

Dette er høyverdig trening. Mengdetrening på jevn puls i ønsket sone er også fint, men du får så mye mer ut av det på alle måter når du skifter balansen fra timesvis oppover med minutter nedover til noe mer allsidig og gøy. For min egen del får jeg nok kardio på fjellet, langrenn, landeveissykkelen, løping eller hva det måtte være, og mange andre som liker å sykle har sikkert andre aktiviteter eller former for sykling som dekker inn noe av det. Men det er jo ikke slik at du mister det med elsykkel. Du kan gi akkurat like mye gass med beina opp (jeg gjør i alle fall det), og du kan evt redusere på hjelpen for å tilpasse andres fart. Mange som sykler mye liker faktisk å slite, de er bare litt utålmodige og vil fort opp igjen til syklingen. Du holder på like lenge, eller kanskje lenger fordi du faktisk får syklet, og du flyttet en større del av tiden over på selve syklingen slik at du har tatt deg ut på en helt annen måte. Hele tiden jobber du hardt på en eller annen måte. Ingen behov for shuttling eller skiheis, ofte ikke bil til startpunktet heller. Kan det bli bedre?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger, Stimpy, men etter å ha hatt hytte i Kongsberg i mange år og fått erfare hva slags magisk formøkning man fikk når alle turer begynte med 350-600 klatremeter er jeg litt tvilende til grad av høyverdighet 🙂

Dette var da uten motor, og tror dette likner veldig på det du beskriver. De aller fleste turene besto av 60-130 min klatring enten på sti eller traktorvei, fulgt av 20-30 min nedovergøy, for deretter å tråkle seg 20-30 min opp igjen tilbake til hytta.

Det var et rent h*lvete hver vår for en fra flate Østfold, men etter noen langhelger kom formen raskt.

For all del, om jeg hadde bodd der nå, da hadde det nok trillet inn en eMTB i stallen til de dagene kroppen var helt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo en interessant sak. Når vi først åpner opp for motor på sti blir det plutselig veldig åpent for hvordan ny teknologi skal tilpasse naturen til oss. Hvilke moralister er det som i fremtiden som skal sette grensen for hvem som får kjøre på sti og ikke? Bør ikke også overvektige, som har råd til det, få kjøre på sti? Og hvem skal protestere for at sti får bli sti og ikke blir gjort om til universelt utformet grusvei? 

https://www.nrk.no/innlandet/terrengrullestolen-gir-tonje-lilleas-frihet-til-a-vaere-med-familien-pa-tur-1.16984481?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2BIhvU5DjmBG9RcDBeD2UfGX2gGvCQDbvqXsxsc60-Dm_UHD5r0Hb019c_aem_QgNKFBm5nWPZjl9YPUq1dQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (21 minutter siden):

Her er jo en interessant sak. Når vi først åpner opp for motor på sti blir det plutselig veldig åpent for hvordan ny teknologi skal tilpasse naturen til oss. Hvilke moralister er det som i fremtiden som skal sette grensen for hvem som får kjøre på sti og ikke? Bør ikke også overvektige, som har råd til det, få kjøre på sti? Og hvem skal protestere for at sti får bli sti og ikke blir gjort om til universelt utformet grusvei? 

https://www.nrk.no/innlandet/terrengrullestolen-gir-tonje-lilleas-frihet-til-a-vaere-med-familien-pa-tur-1.16984481?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2BIhvU5DjmBG9RcDBeD2UfGX2gGvCQDbvqXsxsc60-Dm_UHD5r0Hb019c_aem_QgNKFBm5nWPZjl9YPUq1dQ

Jeg tror i hvert fall jeg hadde blitt litt forbanna om hun her kjørte oppi klassisk-sporene om vinteren, som det kan virke som om de planlegger....med mindre hun mener brede skøytespor....da synes jeg det er helt greit, og veldig bra for henne. Dersom det er svingete og trangt kan det jo bli farlig for de som kommer i mot....må kjøre med en svær pute foran 😆 Neida, de virker som fornuftige folk, så de vil jo sikkert selv vurdere om det er lurt eller ikke.

Skiløypa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag skrev (5 minutter siden):

En ting er i hvert fall sikkert, dersom de kommer et forbud mot elsykkel på sti skal jeg gjøre alt jeg kan for at et forbud mot gammeldagse stisykler på sti kommer på plass.

Deg om det. Blir det et forbud kommer jeg til å synes synd på de som mister muligheten til å bruke de dyre og fine syklene sine, selv om jeg var mot avgjørelsen fra 2017. Men finner du glede i å sørge for at enda flere mister muligheten til å dyrke sporten sin... vel, you do you!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (Akkurat nå):

Deg om det. Blir det et forbud kommer jeg til å synes synd på de som mister muligheten til å bruke de dyre og fine syklene sine, selv om jeg var mot avgjørelsen fra 2017. Men finner du glede i å sørge for at enda flere mister muligheten til å dyrke sporten sin... vel, you do you!

Absolutt. Sykler i naturen hører kun hjemme i sykkelparker og på parkeringsplasser. Alt annet er slitasje og unødvendig bruk av naturen. 

Hvis dere kommer etter det vi liker best å drive med så oppfordrer jeg alle til å gjøre det samme mot dere. Det er nok masse turgåere som ville vært kjempefornøyd med et slik tiltak. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag skrev (4 minutter siden):

Absolutt. Sykler i naturen hører kun hjemme i sykkelparker og på parkeringsplasser. Alt annet er slitasje og unødvendig bruk av naturen. 

Hvis dere kommer etter det vi liker best å drive med så oppfordrer jeg alle til å gjøre det samme mot dere. Det er nok masse turgåere som ville vært kjempefornøyd med et slik tiltak. 

Så du tenker at en passende hevn for at myndighetene eventuelt innfører et forbud mot elsykler på sti, er å jobbe for å nekte andre syklister å sykle på sti? Snakk om å rette baker for smed. Jeg klarer ikke engang å begynne å prøve å se logikken i noe sånt. 

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Fredag said:

Absolutt. Sykler i naturen hører kun hjemme i sykkelparker og på parkeringsplasser. Alt annet er slitasje og unødvendig bruk av naturen. 

Hvis dere kommer etter det vi liker best å drive med så oppfordrer jeg alle til å gjøre det samme mot dere. Det er nok masse turgåere som ville vært kjempefornøyd med et slik tiltak. 

Folk syklet i naturen lenge før det fantes hverken sykkelparker eller parkeringsplasser, så vi får fjerne disse først og så se an slitasjen.  😉

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjøpte meg en EMTB har begynt med terrengsykling og fikk akkurat vite om dette nye forslaget.

Men der jeg sykler i en skog har folk laget og syklet opp egne stier, uten noen form for godkjenning av grunneier eller kommune.

Så jeg tenkte bare på hva betydning vil egentlig dette forslaget få for min del, altså det er jo ulovlig sykle der uansett? betyr ingenting om du har EL sykkel eller vanlig? Tenker primært på forsikring hvis uhellet skulle komme.

Jeg går utifra at det skal være lovlig sykle med EL sykkel på maskin bygd grus stier? at forslaget egentlig primært går ut på og forby EL sykler i utmark over skogsgrensen, der du ikke trenger forholde deg til godkjent bygde stier?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (På 16.8.2024 den 13.07):

Så du tenker at en passende hevn for at myndighetene eventuelt innfører et forbud mot elsykler på sti, er å jobbe for å nekte andre syklister å sykle på sti? Snakk om å rette baker for smed. Jeg klarer ikke engang å begynne å prøve å se logikken i noe sånt. 

Det er heller ikke noe logikk bak forslaget opprinnelig. Sykkel er sykkel. Fatbike, tynn, analog eller El. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn.

Jeg bare lurte litt på spørsmålet mitt pga jeg hadde tenkt oppgradere deler på min EL sykkel men tror kansje jeg utsetter det til etter lovforslaget, jeg orker ikke holde på med noe *ulovlig*. Men kansje jeg gjør det allerede uansett? 

Jeg så på noen videoer fra Oslomarka og for meg ser det ut som en del av disse stiene også er syklet opp og laget av entusiaster noe jeg setter veldig stor pris på i mine lokale løyper og. Men har kommunen gitt tillatelse bygge disse hoppa og svingene i Oslo området? Det vet jeg kommunen ikke har gjort der jeg bor og sykler,pga jeg har spurt di som har laget løypene, di har med seg sag og spader og ordner og fikser på egenhånd. *ulovlig*

Så hvis jeg kommer der på EL sykkel etter event forbud,  tar av den *lovlige* grus stien og peiser ned løypene, som disse flotte ungdommene har laget, så gjør ikke jeg noe mer ulovlig en han på vanlig sykkel? Pga det er ikke godkjent sykle der i utgangspunktet? 

Kun utmark i Høyfjellet du kan sykle helt fritt, dvs over skog grensen slik jeg har forstått det.

Bare litt sånn, food for thought. Tenker primært på forsikring hvis uhellet er ute og du i værste fall skader en turgåer. Du kan ende opp i million gjeld, uavhengig om det er EL sykkel eller vanlig.

Håper noen har noen innspill til dette.

Takk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring trenger du ikke å tenke på så lenge sykkel er lovlig, hvis den ikke er etter kravene, går for fort, eller har for høy effekt, vil den bli ansett som motorvogn og da må man ha ansvarsforsikring. Du vil da bryte flere lover og kan ved skade bli straffet og få regress krav mot deg hvis du påfører noen skade. Sjekk ut denne linken om skader og ansvar i alpinbakke.

https://www.personskadeadvokat1.no/skadet-i-alpinbakken-eller-skisporet-og-vil-kreve-erstatning/

Det henvises til at de bruker FIS sine regler for kjøring i alpinbakker. Vi har for terrengsykling Stivettreglene som rettesnor selv om det ikke er vedtatt av myndighetene og ved en ulykke vil man vurdere hva som er normalt i forhold til aktsomhet.

Men du kan skade deg selv, og da er  ulykkesforsikring grei å ha. 

Stier du kommer til i skogen kan du bare kjøre på hvis ikke kommunen eller grunneier har satt opp skilt og ilagt forbud. I verneområder og lignende er det egne regler. Stier som har blitt til over tid kan man bruke fritt. Det er problematisk å straffe noen 3.part for å bruke en sti som er laget uten samtykke fra grunneier av 2.part. Stier oppstår ved at noen eller noe går der over tid. Trefall, elveløp, tømmerhogst og gjengroing kan endre hvor stier oppstår og forsvinner. Det er stier som er merket på kart og det er gjerne de stiene man forholder seg til når man skal utbedre skader etter hugst. Det er grunnen til at skogeiere ikke ønsker at det opprettes mange nye stier, det blir mer å passe på. Det er mange stier som er merket på kartet som ikke er blåmerket, og det er mange stier som brukes som ikke er blitt merket hverken på kart eller ved stien.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel relativ liten sannsynlighet for et forbud, men ingen vet utfallet per nå. Det kan være noen kommuner vil ha et forbud, eller som rett og slett vil være veldig treige med å gjøre det lovlig om det blir er slags nasjonalt forbud, hvor kommuene må gi tillatelse. I tid er vel dette uansett noe som ligger langt frem i tid da, forslaget ligger kun ute til høring, og det tar tid(år?) før noe skjer etter det.

Hvis det er slitasjedeler på en lovlig sykkel, er de kanskje slitt ut på nytt, innen enden på visen er klar mtp. det som er ute på høring.

Nå vet jeg ikke hvilke hopp og stier det er snakk om, men generelt er det ulovlig å ta seg til rette uten grunneiers tillatelse. Det har vært drøftet  i andre tråder tidligere, og som regel er det ikke noe grunneier har godkjent. Kun noen som tar seg frihet. Når det kommer til svinger, er det sjeldent jeg har sett så mye annet enn naturlige svinger. Noen få steder har vel enkelte forsterket svingene slik at stien ikke blir ødelagt. Da er det gjerne mindre vedlikehold. NOTS har vel også bidratt enkelte steder med slik stivedlikehold. Sistnevnte skjer vel med tillatelse eller i samarbeid med grunneier og/eller andre.

Du stiller et litt vanskelig spørsmål. Som nevnt er det ikke tillatt å ta seg til rette uten grunneiers tillatelse. Det å sykle en sti hvor noen har drevet vedlikehold eller bygget hopp, uten grunneiers tillatelse, er vel ikke ulovlig? Det er den som har tatt seg til rette som har gjort noe ulovlig. Ut over det så benytter en seg av Allemannsretten.

Allemannsretten gjør at en kan sykle de fleste steder, såfremt det ikke bryter med reglene i f.eks. verneområder eller  annet. FAQ: Allemannsretten

Hvis en er i fare for å skape skade på andre markabrukere bør en dempe hastigheten og kjøre mer kontrollert. Det hadde vært interessant hvordan forsikringsselskaper vurderer det hvis en kjører på andre markabrukere. De vil vel fort vurdere som at en har vært uvøren/uaktsom. Vil anta det fort kan bli en straffesak i tillegg.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (3 timer siden):

Det er heller ikke noe logikk bak forslaget opprinnelig. Sykkel er sykkel. Fatbike, tynn, analog eller El. 

Det er mange legitime grunner til at lovforslaget ikke bør gå gjennom, men nå gjør du det litt for lettvint. Skal vi snakke logikk og konsekvens er det vel strengt tatt "motor er motor" som er mest logisk hvis det skal trekkes opp en grense. Som noen mente et side eller to siden: kommer det regler som tillater sterkere el-sykler i salg for bruk på vei, blir det i praksis umulig å opprettholde begrensningene på 250W. I alle fall vanskeligere enn det ville vært å skille mellom el og ikke el.

Jeg sykler på tur med både el- og kjøttsyklister. Det plager ikke meg at du føler du trenger hjelp opp bakkene for å ha det moro. Men det logiske ville vært å opprettholde et konsekvent forbud mot motorisert ferdsel i 2017. Det beste jeg håper på nå er vel en lov som oppretter dagens praksis, men rammer for el-sykler som tilsvarer dagens regler og som er definert uavhengig av hva som tillates på vegtrafikk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 timer siden):

Du stiller et litt vanskelig spørsmål. Som nevnt er det ikke tillatt å ta seg til rette uten grunneiers tillatelse. Det å sykle en sti hvor noen har drevet vedlikehold eller bygget hopp, uten grunneiers tillatelse, er vel ikke ulovlig? Det er den som har tatt seg til rette som har gjort noe ulovlig

Takk for gode innspill.

Det er akkurat det du skriver her jeg lurer på, hvis noen andre har bygget stiene uten tillatelse fra grunneier eller kommune. Har jeg lov sykle der da? Vil forsikring dekke person skade på en slik sti da det egentlig ikke er gitt tillatelse sykle der?

Jeg har kansje svart litt på eget spørsmål med utdragene jeg limte inn nedefor i denne posten.

Så om jeg har EL sykkel eller vanlig sykkel har ingen lov sykle på disse stiene i mitt området uavhengig av forbud mot EL på sti.

Jeg kan tenke meg det er veldig mange sånne løyper rundt om der folk har syklet opp og laget egne stier uten noen form for godkjenning.

De to første leddene i friluftsloven § 35 lyder slik:

  • Kommunen kan varde og merke opp ruter og turstier i utmark, og den kan på bestemte steder bygge klopper eller bruer og sette i verk andre tiltak for å lette ferdselen langs ruter og turstier i utmark.
  • Kommunen kan gi organisasjoner som har til formål å fremme reise- og friluftsliv, rett til å varde og merke opp ruter og turstier i utmark.

For å oppsummere:

Ingen har anledning til å etablere stier i utmark uten grunneiers godkjennelse. Men dersom grunneier nekter etablering av en slik sti, har kommunen mulighet til å formelt vedtak om at stien likevel skal etableres etter friluftsloven § 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-MTBman skrev (På 18.8.2024 den 18.18):

Ingen har anledning til å etablere stier i utmark uten grunneiers godkjennelse.

Det er riktig, men det er heller ikke en god definisjon i lovverket av hva som er en etablert sti. Dersom stien er etablert, lovlig eller ulovlig, av dyr eller mennesker, kan den sykles på av syklister med eller uten motor. Mange ekorntråkk i marka har blitt vurdert som etablert sti og syklet på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (På 24.8.2024 den 16.26):

Det er riktig, men det er heller ikke en god definisjon i lovverket av hva som er en etablert sti. Dersom stien er etablert, lovlig eller ulovlig, av dyr eller mennesker, kan den sykles på av syklister med eller uten motor. Mange ekorntråkk i marka har blitt vurdert som etablert sti og syklet på.

Det er jo egentlig slik alle stier blir til... "noe" har begynt å ferdes, andre ferdes mer, vipps er det en etablert sti.

Når jeg ser hva kommunen driver med i Trondheim/Granåsen nå så kan de ta "slitasje" argumentet på stier å kaste det langveis, det gruses/flislegges og lages brede veier midt i marka, med barnevognstandard og for å lette skiløype-legging fordi myrene er mindre frosset nå enn før(rart dette med store dieseldyr som kjører hele vinteren på kryss og tvers i utmark)... men fint om det tiltrekker fotfolk så får vi mindre trafikk på de fine stiene.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (17 minutter siden):

.. men fint om det tiltrekker fotfolk så får vi mindre trafikk på de fine stiene.

Egentlig enig, men de har jo begynt å lage "universell" standard på enkelte av de fine, smale bærekraftige stiene, ref Baklistien. Håper de roer seg nå, og kansje fokuserer på litt klopping av våte partier istedetfor opparbeiding og gruslegging av hele, lange strekninger. 

Sykkel, elsykkel eller fat, keep singletrack single!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (5 minutter siden):

Egentlig enig, men de har jo begynt å lage "universell" standard på enkelte av de fine, smale bærekraftige stiene, ref Baklistien. Håper de roer seg nå, og kansje fokuserer på litt klopping av våte partier istedetfor opparbeiding og gruslegging av hele, lange strekninger. 

Sykkel, elsykkel eller fat, keep singletrack single!

Yes, "universell" standard er jo helt krise.... 

Sett fra Granåsen til Rønningen nå?
Jeg får helt mark... hvis dette er standarden, barnevognvennlig sa kommunen på sin FB side... 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...