Gå til innhold

Fra Ripley til YT Jeffsy. Kan det bli bra?


Anbefalte innlegg

Har i dag en Ibis Ripley V4. Veldig godt fornøyd med sykkelen, liker godt hvor rå den er i tekniske klatringer og lekenheten generelt. Morsom og leken på lett sti, og den takler forsåvidt grov sti fint, så lenge man navigerer litt. Likevel har det dukket opp ønske om ny sykkel som har litt mer kapasitet i nedkjøringer som er lange og/eller grove. Rent følelsesmessig er det mye nedkjøringene jeg er ute å sykler for. Sommerferiene blir ofte lagt innom noen økter med heis/shuttling også, og der blir Ripleyen fort litt voldtatt. Tenker derfor det hadde vært både mer rett og mer morsomt å teste en ordinær stisykkel med 150-isj vandring framfor Ripleyen, med sine 120 mm bak.

Litt testlesing har pekt meg mot YT Jeffsy Core 4. Inntrykket etter å ha lest tester er at dette virker å være en fin kombo av lekenhet og stabilitet til en god pris.

Noen med erfaring med tilsvarende sykkelbytte? Hva ble dere skuffet over, og hva var bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med YT Jeffsy, men jeg har mye erfaring med både Ripley V4 og Ripmo V2.  Det er to sykler med stort overlapp, bygget på samme oppheng, , samtidig er det ganske markant forskjell på dem også. Drømmen er selvsagt å få kvikkheten til den ene kombinert med utforegenskapene til den andre, og det er jo der utfordringen starter. 

Ut fra YT sine sider så blir dette en ganske tung rigg, rundt 16 kg vil jeg anta ferdig rigget med pedaler, en Ripley veier til sammenligning inn på ca. 3 kg mindre. Mer vandring gir mer bevegelse i opphenget, både vekt og den økte vandringen gjør at denne sykkelen vil oppfattes tregere i praksis. 

Den har brattere seterør, men da i praksis kortere reach korrigert for dette, enn tilsvarende Ripley. For meg ser det ut til at Jeffsy har kortere faktisk reach enn en Ripley V4, for min del som er 192 cm ville jeg spørre meg selv om den er litt kort selv med en XXL? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Takk for godt svar. Ripmo kunne jo forsåvidt vært en god kandidat som erstatter, men fordrer at man graver litt dypere i lommeboka. Mulig du har rett ang jeffsy blir tung og seig.

Er klatreopplevelsen med ripley vs ripmo mye det samme, bare tyngre med sistnevnte? Hva med pop/kvikkhet i lett "pumpeterreng"? Hvilken sykkel blir oftest valgt når du stikker ut på tur, og hvordan er en typisk tur for din del? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt aluminiumsvarianten av begge disse. Hadde forrige generasjon Jeffsy i to sesonger. Etter det tenkte jeg at jeg ville ha noe lettere å tråkke rundt på lokale stier, så da ble det en Ripley AF. Angret fælt på det, selv om 95% av syklingen min forgår i Østfold med ganske få høydemeter.

I retrospekt syntes jeg aldri Jeffsy var dorsk. Min veide nok også tett oppunder 16 kilo. Det var en leken og morsom sykkel selv i kupert terreng som også kunne kjøres hardt nedover uten at jeg ble redd.. Når jeg var utenbys og jakta lengre nedkjøringer var jeg veldig glad for at jeg hadde såpass med sykkel.

Etter Jeffsy syns jeg Ripley AF ble litt for spinkel. Skal ikke skryte på meg at jeg kjører så grusomt hardt, men nedover følte jeg fort at jeg traff grensa for hva jeg var komfortabel med på den. Traff aldri den grensa med Jeffsy.

Oppover og bortover opplevdes selvfølgelig Ripley AF som en del kvikkere. Det føltes ut som den ga mer tilbake og det var mer givende å tråkke på litt. Men jeg hadde det mer moro med Jeffsy.

Etter Ripley ble det en Commencal tempo. Er veldig fornøyd med den. Til tross for at den tilsynelatende er ganske lik Ripley AF mtp mengde vandring og geometri, så føles den ut som en grovere sykkel. Mer lik Jeffsy, men samtidig har den mye av den samme kvikkheten som Ripley AF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Jeffsy mk2 core 2, som er min første og eneste stisykkel. Med mine 199cm ble den kjøpt i XXL som den sykkelen som tilsynelatende ga best forhold mellom stor størrelse og lav pris. Sykler mest lokalt i Nordre-Follo, men tar den også med til Hafjell et par ganger i året. Synes den funker ålreit på lokale stier, men der har jeg altså null sammenligningsgrunnlag.

Som Einar, så kjører jeg nok heller ikke så grusomt nedover, men synes Jeffsy funker bra. Mulig jeg er dårlig på sammenligning, men synes feks ikke den sto spesielt tilbake for en Trek Slash - i alle fall til min kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (13 timer siden):

Hm. Takk for godt svar. Ripmo kunne jo forsåvidt vært en god kandidat som erstatter, men fordrer at man graver litt dypere i lommeboka. Mulig du har rett ang jeffsy blir tung og seig.

Er klatreopplevelsen med ripley vs ripmo mye det samme, bare tyngre med sistnevnte? Hva med pop/kvikkhet i lett "pumpeterreng"? Hvilken sykkel blir oftest valgt når du stikker ut på tur, og hvordan er en typisk tur for din del? 🙂

Mine to Ibis'er var i karbon-utgaven, dvs. Ripley V4 og Ripmo V2. Begge var identisk satt opp med utstyrsnivå, dvs. Full Eagle X01 AXS drivlinje, Reverb AXS dropper og Ibis S35 karbonhjul. Forskjellene var i demperenheter, hvor Ripley hadde Fox 34/DPS Factory og Ripmo Fox 36/X2 Factory. Vektmessig veier da Ripley inn på drøye 13 kg med XTR-trailpedaler og Ripmo en kg tyngre. 

Svakheten til Ripley er først og fremst bakdemperen, den kan unngås ved å sette på f.eks en DVO Topaz så blir den langt mer kapabel nedover. En kan også øke fra 130 mm foran til 140 uten nevneverdig konsekvens. Siden jeg hadde en Ripmo i stallen ble det aldri til at jeg gjorde det. 

Jeg mener at disse syklene er noe av det beste som finnes på markedet den dag i dag, selv om jeg også mener det er på tide med en oppdatering rett og slett fordi den ene modellen har vært 5 år på markedet og den andre 4. Da ville jeg ønsket meg litt brattere setevinkel, noe slækkere på Ripley ref. f.eks AF versjonen av samme modell som ikke er lik her, lagring i underrøret og litt lengere hjulavstand. 

Klatremessig så vil en Ripley utklasse en Ripmo på tid hvis du setter dem head-to-head og holder samme puls hele veien opp. Det har jeg gjort selv flere ganger og resultatet er konsistent. I veldig teknisk klatring kan Ripmo gjøre det bedre rett og slett pga. at bakdemperen er bedre til å følge terrenget. Forskjellen er merkbar, men om det betyr noe er en helt annen sak, det må hver enkelt bedømme. 

Rent følelsesmessig så vil en Ripley føles mer "poppy/kvikk", til Østmarka-sykling hvor jeg har brukt syklene mye så mener jeg at Ripley er et bedre våpen. På langtur blir en også raskere sliten med en Ripmo, så kan man jo snu det og si at en blir raskere i bedre form med en Ripmo 🙂

Setter du nesa nedover så er Ripmo et bedre våpen, og skal du kjøre mye i røft terreng så vil den være et klart bedre valg enn Ripley, selv om en oppgraderer bakdemperen. 

Jeg har brukt disse syklene om hverandre på de samme stiene, og ser at selv om syklene har identisk oppheng, så legger Ripmo seg mer i "planted" kategorien, som mange er ute etter og Ripley i "leken". Så jeg skjønner godt de som har Ripmo som eneste sykkel, og det samme med Ripley. Begge deler gjelder altså karbon-utgaven, ikke AF. 

Personlig ville jeg aldri kjøpt en 16 kg sykkel i dag, den får for mye mot seg, hvis du er vant til kvikkheten og lekenheten til en Ripley er jeg helt sikkert på at jeg hadde fått en gedigen nedtur. 

Jeg har nå erstattet begge med en custom Orbea Occam SL. Denne sykkelen finnes i to utgaver SL utgaven som jeg har kjøpt har 140/140 som til mitt bruk er der jeg ønsker å ligge. I custom ligger at jeg har erstattet Fox DPS med Float X samt installert AXS T-type og fått akkurat det jeg ønsket, en kvikk og leken sykkel som dekker mine behov. LT utgaven har for øvrig 150/150 og kan også kjøpes med coil-demper (eller Float X) for de som vil ha slikt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for veldig godt og utfyllende svar. Virkelig nyttig informasjon i tankeprosessen.

Får meg til å bli nysgjerrig på hvordan Ripley ville føltes med en bedre bakdemper og gjerne stivere gaffel. Har jekket opp min fox 34 fit4 factory til 140 mm. Har aldri likt denne gaffelen. Synes ikke det var noen revolusjon å øke vandringa til 140 mm. Det mest merkbare var nyservet gaffel med mindre friksjon.

Noen med erfaring med oppgradert demper og gaffel på Ripley?

For øvrig virker Occam som et godt allrounder-valg. Takk for tips. Samboer kjøpte akkurat en fjorsåmodell Occam lt h20 til en svært god pris. Virker som en god og lettsykla sykkel, med ikke alt for slak og lang geometri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble et impulskjøp på en brukt Orbea Occam med 140 bak og 150 fox 36 fram. Pen pris på Finn gjorde det til en grei sak å teste uten for stor risiko, dersom det ikke skulle falle i smak. Ble overbevist etter å hørt Jeff Kendall Weed påstå at dette var mellombroren til Ripley og Ripmo, akkurat det jeg tror jeg er ute etter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...