Gå til innhold

Innleggsåler sykkelsko


msteiro

Anbefalte innlegg

Bruker folk innleggssåler i sykkelsko?

På fjellsko etc er det natt og dag å hive driten som følger med, og heller bruke noe mer tilpasset foten din og formålet. 

Tenker spesielt på å få sideveis støtte i fotbuen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sole såler i mine Specialized S-works sko.

Husker ikke helt hvor stor forskjell det faktisk er på de kontra Superfeet og Sidas, som jeg har i andre sko. Alt handler vel om å støtte opp en pronering. Her varierer vel føtter i så stort spekter at en nesten må finne det en liker best. Spesialtilpassede såler hos en ortoped er det beste for å finne riktig støtte, men det koster om en ikke får det dekket.

Til løping er det endel diskusjon om det er bra eller dårlig å bruke for store støtter, kontra det å faktisk trene opp fotsålen. Har selv merket at å trene musklene i fotsålen har hjulpet på balansen. For mye støtte vil over tid gi litt svake muskler under foten, og igjen veldig dårlig balanse. Har endt opp med et sett Asics Kayano for litt lange løpeturer og ellers brukes brede Altra Timp/Lone Peak til alt annet.

Til sykling er det en annen belastning. Gjerne en veldig monoton bevegelse, med variabel kraft, over lang tid. Feil pronasjon her kan jo gi vondter og det som er verre. Dog, hvis en opplever det er det vel kanskje smart å ta en BikeFit, nå som det er en mulighet flere steder.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (17 timer siden):

Bruker den grønne til Spesh i mine spesh-sko da jeg har høy fotbue. Stor forskjell for min del iallefall!

Ditto - fordi jeg har ganske lav fotbue... 😉  
Vurderer å bytte til blå i venstre skoen(e), men de grønne har fungert fint nå i 10+ år. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 14.6.2024 den 15.13):

Ditto - fordi jeg har ganske lav fotbue... 😉  
Vurderer å bytte til blå i venstre skoen(e), men de grønne har fungert fint nå i 10+ år. 

Er ikke de grønne de med størst kurve under fotbuen? Eller husker jeg feil nå 😆 opprinnelig såle var iallefall for flat for meg, og jeg har satt 2 solide PR på stravasegmenter med de grønne så de er beviselig fantastisk bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (12 timer siden):

Er ikke de grønne de med størst kurve under fotbuen? Eller husker jeg feil nå 😆 opprinnelig såle var iallefall for flat for meg, og jeg har satt 2 solide PR på stravasegmenter med de grønne så de er beviselig fantastisk bra

Jo, de grønne er det høyeste. Jeg trenger å dytte fotbuen opp for å unngå at ankelen setter seg ned på pedalen i hvert tråkk. Innleggssåler kan brukes både til å tvinge føttene på plass, eller til å fylle opp et tomrom for å unngå uønsket bevegelse. 

 

  • Like 6

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (På 13.6.2024 den 21.44):

Bruker den grønne til Spesh i mine spesh-sko da jeg har høy fotbue. Stor forskjell for min del iallefall!

 

SykkelØyvind skrev (På 16.6.2024 den 11.05):

Jo, de grønne er det høyeste. Jeg trenger å dytte fotbuen opp for å unngå at ankelen setter seg ned på pedalen i hvert tråkk. Innleggssåler kan brukes både til å tvinge føttene på plass, eller til å fylle opp et tomrom for å unngå uønsket bevegelse. 

 

Dette er forumets beste tips så langt i likhet med TPU-slanger! Ploppa inn et par grønne Specialized BG innleggssåler i skoa, og har plutselig blitt en KOM-maskin.🤩 

Virker som at jeg har sløst bort mange watt pga. ustabilitet i anklene, så tusen takk for tips!🤗

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hbakken skrev (På 19.6.2024 den 21.59):

Bruker Specialized sine blå og grønne i sykkelsko og faktisk alpinstøvler. Samt i dagligdagsko/joggesko så går det i Superfeet sine blå eller grønne der også 🙂

Fyller noen av disse betydelig opp sammenlignet med de ofte veldig tynne standard-innersålene i sykkelsko? Og er det noen betydelig forskjell på Superfeet sine og Specialized sine?

Førstnevnte er litt enklere å få tak i over disk for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 13.6.2024 den 14.25):

Bruker folk innleggssåler i sykkelsko?

Dro på meg plantar flasciitt for noe år siden etter svært lange fotturer. Etter forsøk på pillekur ble jeg henvis til en spesialist på fotsåler (jeg har høye fotbuer). Jeg hentet disse (og de gjorde at smertene forsvant etter en stund), og spurte om jeg like godt kunne få noe innelggssåler for sykkelskoene. Han (virket som om han var en svært erfaren fyr, og jeg tipper han var guruen der) sa at det var helt unødvendig. Jeg fikk dog med meg noen små "puter" jeg kunne klistre på de (originale) sålene, for å føle hvordan det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (På 6.8.2024 den 13.36):

Fyller noen av disse betydelig opp sammenlignet med de ofte veldig tynne standard-innersålene i sykkelsko? Og er det noen betydelig forskjell på Superfeet sine og Specialized sine?

Førstnevnte er litt enklere å få tak i over disk for min del. 

Ja vil si Superfeet bygger mer i sko. 

Men ikke værre enn at jeg bruker blå superfeet i dresssko/dagligsko mens i joggesko får jeg plass til de grønne.

Superfeet fungerer fint i sko man går/løper med, mens Specialized synes jeg er litt for spinkle til akkurat det. De er tynnere, men bygger oppunder fotbuen, så de er fine i sykkel/alpin for meg. Smak og behag. En kompis som bruker blå Specialized i alle sine sko.

Superfeet får du jo på Bjørn Myhre 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok akkurat en stå-test hos velo city for å få bukt med en smerte øverst i venstre kne som kommer etter to-tre timers sykling med mine nye klikk-sko. Den tempererte gummimatta der kunne avsløre at jeg egentlig burde ha grønn på venstre og blå på høyre, så jeg kjøpte blå og venter på tid til å ta en langtur så jeg får teste. Det er en overgang, og føles litt merkelig foreløpig, men det går seg nok raskt til. De bygde ikke noe særlig mer enn de sålene fizik skoene mine kom med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...