Gå til innhold

Hva bruker folk til å planlegge rutene sine?


Hva bruker folk til å planlegge rutene sine?  

76 stemmer

  1. 1. Velg det primære verktøyet hvor du legger inn veipunkter, men del gjerne erfaringer og supplementerende verktøy med innlegg

    • Strava
      48
    • Komoot
      11
    • Ride with GPS
      5
    • Garmin
      7
    • Annet
      5


Anbefalte innlegg

krrm skrev (På 30.7.2024 den 13.37):

 Google Maps har ledet meg ned på RV 4 mellom Gjøvik og Mjøsbrua med tett fredagstrafikk i 80 km/t, det var enda verre.

Den alternative sykkelruten mellom Gjøvik og Mjøsbrua via Kollsveien er forøvrig ganske tøff, så utenom rushtid er jeg ikke sikker på hva jeg hadde valgt. Den gir deg 300 bratte høydemetre ekstra i sekken. Jeg synes det er merkelig at det ikke er planlagt en ekstra bit gs-vei langs rv4 for å slippe det.

Sorry for digresjonen, det var en ergrelse jeg hadde i bakhodet etter en tur til Lillehammer for en stund siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det visst https://brouter.de/brouter-web som gjeld. Gløym alt anna.

Når det gjeld overnattingshytter er det dette geniale kartet: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1zqVpeAFh371N7jWLG8Gw9YMmAM-7vzPW&hl=en_US&ll=60.671653900345504%2C17.979019849999986&z=3

Og for å finne ut korleis ting faktisk ser ut på bakken: https://www.norgeibilder.no/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt Strava route builder, ofte med både heatmap og mtbmap.no eller Norgeskart som bakgrunn (via map switcher Chrome-plugin) når jeg har planlagt fra PC-en.

Jeg har også testet Komoot, men jeg syntes ikke den funka så bra. Den sendte meg ut på for mange små omveier, trapper o.l. i stedet for de "effektive" veiene når jeg skulle sykle et bra stykke.

Jeg har prøvd Brouter litt i det siste, men da mest som "dot watcher" i Transcontinental race og Via Race, ikke egentlig til planlegging av min egen tur. Men jeg har også testa Brouter litt for å planlegge ruter jeg allerede har syklet. Ser ut til å fungere fint, med mange muligheter til å legge inn personlige valg for f.eks. underlag, høydemeter, bratthet, unngå spesielle veger/tunneler/veiarbeid, osv.

Strava route builder er imidlertid mye enklere/kjappere, med lavere "brukerterskel", og den kan brukes litt i farten - f.eks. hvis jeg plutselig ønsker å ta en omvei jeg ikke hadde planlagt på forhånd. Det tar bare noen sekunder å tegne ruta, lagre den og synce til Garmin (NB, det funker kun hvis man har internettdekning). Og det er lett å få den til å finne kjappeste vei eller beste vei (på landevei eller grus). Utrolig mye enklere enn å få f.eks. Garmin til å lage tilsvarende rute (direkte på Edge 1040, eller i Garmin Connect). Garmin vil jo typisk be meg sykle rød/svart sti over åsen i stedet for den flotte utrafikkerte landeveien rundt - selv om jeg gjør alt av innstillinger for å velge vei framfor sti.

I terrenget (både på stisykkel og til fots) har jeg hatt litt suksess med å bruke OsmAnd+ for ruting. Funker flott, også offline (hvis jeg har lastet ned kart + høydekurver m.m. på forhånd), og det funker i store deler av verden. Samt at kartet kan vise mtb:scale direkte. Men hvis jeg bare trasker rundt i skauen trenger jeg jo egentlig ikke ruting, da kan jeg like gjerne bare åpne mtbmap.no i nettleseren (evt OsmAnd+ hvis jeg mangler nettdekning) og navigere på gammelmåten.

 

Mannen Faller Ikke skrev (På 30.7.2024 den 15.51):

Når jeg er på PC så klarer jeg ikke å finne Routes laget av andre - kun mine egne. Er jeg blind, eller går det ikke? Hvor eventuelt finner jeg det?

Dette er en funksjon som eksisterer kun i appen på Android eller iOS, ikke på PC (med mindre du begynner med en Android-emulator på PC-en...). Så beklager, du er ikke blind 😅

Hvis du vil redigere en slik rute på PC, velger du den først på telefonen, lagrer den, og så åpner du den i https://www.strava.com/athlete/routes på PC-en. Det går temmelig kjapt å gjøre det slik, men det er jo litt klønete at man ikke kan søke opp disse rutene direkte i nettleseren.

Jeg tror forresten ikke at dette er ruter "laget av andre", jeg tror det kun er ruter som Strava har autogenerert ut fra sine trafikk-data/popularitetsmål. Men det kan fungere fint likevel, når du er turist og vil finne de fineste veiene eller stiene.

  • Like 2
  • Thanks 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (10 minutter siden):

...Utrolig mye enklere enn å få f.eks. Garmin til å lage tilsvarende rute (direkte på Edge 1040, eller i Garmin Connect). Garmin vil jo typisk be meg sykle rød/svart sti over åsen i stedet for den flotte utrafikkerte landeveien rundt - selv om jeg gjør alt av innstillinger for å velge vei framfor sti...

Merket meg det for litt siden da jeg forsøkte å legge rute på Gamle Høgåsveien i Krokskogen og Lyfjellveien - Kjosmyrveien i Kjekstadmarka. Må være noe greier med at Garmin enten ikke klarer å la "følg veier" overstyre "populæritetsruting" eller at de definerer ræva (trille)sti som vei.

Stort sett synes jeg connect fungerer veldig bra til rutebygging, men akkurat det her må man være oppmerksom på. Føler meg ikke alltid like eventyrlysten som Garmin foreslår 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...