Gå til innhold

Hva bruker folk til å planlegge rutene sine?


Hva bruker folk til å planlegge rutene sine?  

76 stemmer

  1. 1. Velg det primære verktøyet hvor du legger inn veipunkter, men del gjerne erfaringer og supplementerende verktøy med innlegg

    • Strava
      48
    • Komoot
      11
    • Ride with GPS
      5
    • Garmin
      7
    • Annet
      5


Anbefalte innlegg

I forhold til avstemningen tenker jeg vi holder oss til det verktøyet du konstruere ruta ved å legge inn veipunkt, men suppler gjerne om andre nyttige verktøy i planlegging.

Alternativene er plukket fra eget hode og herfra:
Skrik ut om noe åpenbart burde vært et valg istedenfor "annet".
 
For meg er planneggingen halve morroa og noen vil mene at nøkkelen til en fin tur ligger der.
 
Selv havnet jeg på Garmin's Connect for å lage rutene pga. enhetene hovedsakelig. Var allerede inni Connect universet med klokke og gps. Synes det fungerer bra og ikke minst er det gratis, men vet ikke så mye om alternativene. Lært endel underveis. Bla. at populæritetsruting kan velge spenstige ting på sykkel. Her får man vel lov til å skylde på andre? Kan også velge "følg veier" for å unngå dette og"frihånd" som rutingsalternativ er også kjekt hvis det er noe Garmin ikke vet om. Angret litt på at jeg aldri testet ut Strava's ruteplanlegger før det ble begrenset til abonnenter.
 
Supplerer gjerne med https://ut.no/kart som jeg synes fungerer vedlig bra grafisk og ev. https://mtbmap.no/ for å si om enkle stier kan binde noe sammen. Har også benyttet Strava's heatmap. Garmin har også det, men Strava's er bedre grafisk og trolig også flere brukere.
 
Også er det delt nyttige tips om å finne teltplasser i andre tråder her av @Andreas
Sitat

Et tips for å finne teltplasser kan være å bruke https://fantastiskemarka.no/, https://www.mittfiske.no/ og https://www.2blua.com/post/overnattingssteder-i-nordmarka. Mye gode tips der.

 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå planlegger jeg litt forskjellig; sykling, fotturer og packrafting.

Sykling: Garmin Connect. En kamerat som sykler USA/Europa/Norge bruker kun Strava med mye heatmat, og litt Google Maps(streetview) for å dobbeltsjekke veiene. Man må nesten alltid dobbeltsjekke ruta, fordi det er ofte ting som kan dukke opp.

Fotturer og Packrafting: Litt Garmin Connect, mest Gaia GPS med premium abb. Satellittkartet til Kommunekart for å sjekke forholdene, og det vanlige kartet for å se etter f.eks. gamle koier.

Komoot er fin å dele ruter på, semi-anonymt og gratis. Plasser kan en dele slikt 2blua gjør, Google Maps MyMaps. En kan også dele ruter her, flott om en har en blogg eller lignende. Hadde sikkert brukt Strava om det var gratis, men vil ikke betale for noe jeg egentlig har fra før, samt mitt gubbeinntrykk er at det er en sportsutgave av Facebook/Instagram for tiden. Heatmap-funksjonen til Strava virker hakket bedre enn Garmin sin. Fant ruter i Femundsmarka i Strava som ikke var synlige i Garmin.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sykkelnorge.no/

Sitat

Informasjon om sykkelturer i Norge har vært vanskelig tilgjengelig. Det krever mye forarbeid på nettet med innhenting av informasjon om fine turer, overnattingssteder, kollektivtransport, tuneller osv. Syklistforeningen har i en årrekke fått spørsmål fra medlemmer og andre som planlegger lange eller kortere ferier, og vi har sett behovet for at all nødvendig informasjon bør inn i en plattform, slik at flere får oppleve den fantastiske ferieformen på to hjul.

Eksempel på en godt beskrevet tur.

Ellers i nærområdet har det ofte blitt Strava, turer man har lært av andre i en gruppe, noen forslag fra Landevei, eller ting jeg har oppdaget på måfå med mitt mål om å sykle alle veier i Oslo ( https://wandrer.earth/ )

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også mye tid til planlegging og drømmer og brukte Garmin Connect tidligere, men har kvitta meg med sykkelgps så nå er det Mapy som brukes. Har kokt ned kontroll og dobbeltsjekk til norgeskart og streetview på Google + tunnelkart/oversikten. 

Mapy står for planlegging og rute delt opp i ca dagsetapper og selve navigeringen underveis. Har det jeg trenger av info, er gratis og funker offline.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilappen Garmin Explore gir noen funksjoner når det kommer til kart. Lenge siden jeg har brukt den, men har man Garmin-konto kan en vel planlegge løypa på nettsiden til Garmin, også se/redigere ruta i Explore. Sånn om jeg husker korrekt. Løsningen var litt subpar, og var en av grunnene til at jeg valgte Gaia.

Gaia GPS er vel gratis med konto. Kan planlegge på nettsiden og i app. Lett å laste inn .gpx fra Garmin løypeplanleggeren. For offline-kart osv. trenger en premiumabb. Gaia er vel nå en del av Outside, som noen var litt misfornøyd med, uten at jeg vet årsaken. Standard kartet er vel et Open Street Map som jeg synes er veldig bra. I premium får en også satelitt og Norgeskart Topografisk.

Har kun Garmin Fenix 6 med kart, og det funker overraskende ok til å følge rute. Er jeg usikker sjekker Gaia. Offline er fint, siden det er som regel når jeg er uten for dekning at jeg er mest usikker på hvor jeg skal.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å lage selve sporet er Strava med Strava Map Switcher som gjør at du får kartet fra Mtbmap.no direkte i nettleseren helt suverent. Heatmap bruker jeg for å sjekke sanity-faktoren. Har ingen sykla der før så lyser det litt rødt. Jeg har ikke prøvd noen løsninger som er i nærheten av dette. Automagisk ekspert til Garmin 1040 fungerer 100 %.  

For å finne aktuelle ruter til både sti og landevei så bruker jeg mange ulike kilder. Lett å fortape seg Mtbmap.no og Trailguide. Vegtur har en veldig bra samling landeveisturer. I tillegg følger jeg masse folk på Strava, Insta m.m. 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Strava/heatmap i kombinasjon med norgeskart.no. Samt litt google maps for streetview, overnatting og resupply muligheter.

Andre land har også nasjonal kartverk med tjenester tilsvarende norgeskart.no
Selv er jeg mye i Sveits og bruker da:
https://map.geo.admin.ch

Liste over alle lands kartverk:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_national_mapping_agencies

Jeg tror Strava global heatmap nå er kun basert på et års data. Har erfart mange ganger at man går glipp av mye fint om kun dilter i flokk og følger andres spor. Jeg laget nettopp en Bandak rundt rute på grus. Fant noen utrolig fine veier uten en blå linje på heatmap. (Flekstveitvegen og Raudbergvegen)

https://www.strava.com/activities/11555989793

Kan også anbefale å bruke Strava for å sjekke om veier er "åpne" for sesongen. Nå sist var det tusenmeteren jeg lurte på. Da tar jeg bare et segment på veien og setter på This year..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Hva er best på mobil og hvilke er gratis?

Noen som bruker det får gjerne korrigere meg, men har inntrykk av at Komoot er bra og at basisfunksjoner er gratis. Betaling gir bla. "Out of region" tilgang og offline kart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (3 timer siden):

Noen som bruker det får gjerne korrigere meg, men har inntrykk av at Komoot er bra og at basisfunksjoner er gratis. Betaling gir bla. "Out of region" tilgang og offline kart.


Greit å merke seg at dersom du skal bruke Komoot-appen til navigering med Komoot's eget kart (via appen deres) på feks en Garmin Edge så faller det inn under "offline kart" biten. Det _går_ å bruke det innebygde kartet på min 530 men det er veldig mye smoothere med Komoot sitt. Men man kan selvfølgelig alltid bare eksportere en GPX fil fra planleggeren og det er uansett gratis.

Et annet stort pluss med betal-versjonen av Komoot er at du får mtb:scale markering av stier i kartet du planlegger i. Det er vel først og fremst relevant for stisykling. Det er 60 euro i året så for min del er det mindre enn jeg bruker på tursnacks i måneden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger og følger turene i Footpath hvis jeg skal holde meg på stier og veier som finnes i OpenStreetMap. For bushing og som komplement til Footpath bruker jeg AvenzaMaps hvor jeg laster inn kart som jeg lager selv (siden jeg er kartograf med tilgang til alt av data og programmer). 🙂

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips i tråden - må studeres nærmere!

Jeg har beskjedne behov og bruker Komoot for å planlegge turer og noen ganger dele ruter fra fjernt og nær med forumet. Kjøpte først som sist offlinekart for hele verden og abonnerte en tid på Premium. Begge deler er nyttig, sistnevnte særlig for turer over flere dager i ukjente områder eller land.

Komoots egengenererte ruteforslag kan dog ennå ikke stoles blindt på, med mindre du setter pris på utfordringen ved å sykle gjennom byggefelt, skytefelt og stengte tunneler, eller over nedraste broer og elver med høy vannstand.

Men jeg loggfører ikke turer, kan ikke utstå gamification, gratification og sosialmedifisering, og vil ikke følge eller bli fulgt. Så om jeg har slettet deg som følger, er det ikke personlig! 😖

(I anledning gratification, sendte jeg nettopp en melding til Komoot om de kunne være så snill å gi oss mulighet til å velge bort funksjonen Streak som registrerer og belønner hver dag du sykler (!) Fikk nesten dårlig samvittighet da jeg umiddelbart fikk høflig svar med instruks om hvordan jeg kan bli minst mulig belønnet 😆)

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mange timer på Strava route builder når jeg skal lage ruter på nye steder. Heatmaps er veldig fint. Ved stor usikkerhet så finner jeg et segment i nærheten og sjekker turene til de som har syklet der. Mye sjekking også med google maps underveis i prosessen. Kun landevei/grus dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har brukt Strava sin ruteplanlegger og er stort sett fornøyd. Men etter torsdagens tur er jeg passe misfornøyd. Tok toget til Kongsvinger for så å sykle hjem. Hadde tydeligvis ikke sjekket ruten godt nok, for Strava hadde klart å putte inn flere kilometer med myr/bekkestier fordelt på to ulike partier. Jeg er ikke noen stisyklist, men nekter å tro at noen av dere stisyklister der ute digger slike «stier», så det blir for meg en gåte at Strava anser dette som sykkelstier. Fikk tørket sko og sokker på en bensinstasjon etter 6 mil, og fullførte resten av turen som planlagt 😊IMG_1427.jpeg.af13afc0ca3111917a1bb690ccd5a79e.jpegIMG_1428.jpeg.166f677cbb750ecaa89f826c525e366e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komoot gjorde noe lignede med meg i Nordmarka, så knapt noe til stien engang 😅. Det ligger forøvrig en Lezyne Roaddrive pumpe et sted eller annet sted langs denne "stien". Men jeg burde visst bedre enn å stole for mye på slike verktøy, Google Maps har ledet meg ned på RV 4 mellom Gjøvik og Mjøsbrua med tett fredagstrafikk i 80 km/t, det var enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha skikkelige ruter, spesielt utenfor vei, må man bruke en del tid. Fordelen med Strava er heatmaps og segmenter. Jeg bruker begge deler for å sjekke om det er syklbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byråkratsiggen skrev (1 time siden):

Jeg har brukt Strava sin ruteplanlegger og er stort sett fornøyd. Men etter torsdagens tur er jeg passe misfornøyd. Tok toget til Kongsvinger for så å sykle hjem. Hadde tydeligvis ikke sjekket ruten godt nok, for Strava hadde klart å putte inn flere kilometer med myr/bekkestier fordelt på to ulike partier. Jeg er ikke noen stisyklist, men nekter å tro at noen av dere stisyklister der ute digger slike «stier», så det blir for meg en gåte at Strava anser dette som sykkelstier. Fikk tørket sko og sokker på en bensinstasjon etter 6 mil, og fullførte resten av turen som planlagt 😊IMG_1427.jpeg.af13afc0ca3111917a1bb690ccd5a79e.jpegIMG_1428.jpeg.166f677cbb750ecaa89f826c525e366e.jpeg

Nå er jeg absolutt ingen ekspert på ruteplanlegging på Strava - rett og slett dritdårlig. Men ser at om du er på PC så skal du kunne sortere på Heat map etter sykkel, samt kunne se hvilket materialet veien har (asfalt eller dirt). Mulig du har fått med noen løpespor? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg spesifiserte «sykkeltur», så rart om Strava ville hive inn noen løpesegmenter. Jeg bruker å kontrollere rutene ved å zoome inn på kartet og forsikre meg om at det faktisk er vei (grus eller asfalt) der jeg skal sykle, så her har jeg rett og slett gjort en for dårlig jobb, for å si det mildt. Kunne se andre hjulspor i gjørma enkelte steder, så jeg var ikke første mann men sykkel uti der😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting:

Når jeg er på Strava-appen så kan jeg søke opp "Routes" på en lokasjon (ref bilde). Da kan jeg lagre den Route'n på Strava-brukeren, som så populeres til Garmin 1030. 

Når jeg er på PC så klarer jeg ikke å finne Routes laget av andre - kun mine egne. Er jeg blind, eller går det ikke? Hvor eventuelt finner jeg det?

En annen ting:

Da jeg lagret en annen sin Route i Strava-Android-appen, men skulle ha en annen startplass enn det Routen opprinnelig ble lagret med, så ventet jeg helt til jeg skulle starte Garmin 1030 før Garmin minte meg på at jeg ikke sto der routen starter. Da fikk jeg spørsmål om å re-route hele greia, noe jeg vel sa Ja på. Da ble alt bare rot. Ble først sendt ut i motsatt retning, før jeg etter 4 kilometer endte opp på akkurat samme sted som jeg startet. Mulig sykkelcomputeren ikke var helt ferdig før vi startet å sykle. Er det en "smart måte" å endre startpunktet på uten at ting går i dass? 

Strava app android.jpg

Strava PC.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har korrekt rute på gpsen og du er på ruta, men bare starter et annet sted så skal du IKKE be om å  gjøre reroute og heller IKKE navigate to start!
 

Du bare starter med å sykle og etter litt vil den si Route found og det er bare å tråkke på.

Skal du endre start/stopp tror jeg du må bygge hele ruta på nytt i Strava. Det er i grunn fort gjort det og. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...