Gå til innhold

andre sykkel stjålet i oslo på under 4 måneder, hva skjer?


Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (24 minutter siden):

Vekta er jeg ikke så redd for, men er så greit med en kjettinglås du henger rundt livet. Lite gira på å skru av/på flaskeholder for å få inn låsholder når man skal inn til byn evt ut på tur. Er litt knot å komme til den ene skruen også, så man får skrudd ca 50 grader hver gang.

Jeg har en Kryptonite NY Fahgettaboudit som jeg trer skrått gjennom flaskeholderen og hviler på overrøret så den ikke er i veien. Fungert i 15ish år på alu-sykler. Lager litt lyd når det er humpete, men til pendling fungerer det greit. Også brukt Abus Granit City Chain 1010 i mange år. Transporterte det som et belte, men det var ikke så veldig praktisk alltid. Har akslinger uten QR, dermed forsvinner ikke forhjulet så lett.

Etter å ha plassert sykler rundt i Oslo hele livet, har jeg enda ikke opplevd å få en sykkel stjålet. Selv ikke på universitet, Bankplassen, vest for Karl Johan eller Sørenga. Selv om sykkelrommet på Sørenga ble raidet 3-5 ganger, ble en ganske fin pendlesykkel med karbongaffel/Thomson/Hope ikke stjålet fordi den var låst med Fahgettaboudit og en signalgul Biltema Låsewire 10mm. De tok den fine bakskjermen i fake-karbon da. Nå bor jeg heldigvis ikke der lengre, men usikker om sykkelen ikke hadde blitt stjålet nå siden hydrauliske boltekutter blir mer normalt. Pga. brannkrav/rømningsvei er det ofte lett å komme inn i sykkelrom i blokker når en først er inne i bygget, ytterdøren må som regel kunne åpnes innenfra uten nøkkel.

Det er mange grunner til at uønskede kommer inn i blokka, som regel er det slappe beboere som ikke lukker ytterdøra skikkelig og nøkler på avveie gjennom håndverkere, utleie(gjerne AirBnB eller en midlertidig kontrakt) eller uærlige/likegyldige beboere. Mtp. hvor mange kameraer det er f.eks. rundt Sørenga, skal det litt til for å ikke klare å fange opp de som brøyt seg inn.

Personlig tror jeg vinningskriminalitet ikke er så stas å etterforske, da det er mye annet som er spennende å satse på. I tillegg er politiet byråkratisk, ressursene brukes litt ineffektivt, ofte spesifikke satsningsområder og alt som er akutt eller handler om liv/helse prioriteres fornuftig nok høyere. Mye av det Lars-Erik skriver stemmer nok. De profesjonelle som eksporterer tjuvgods er nøye og kalkulerte, og etterlater mindre spor. Lykkejegere tar det de finner, enten for å ha selv eller stjele det for midler til f.eks. rus. Ved at konsekvensen er minimal, vil problemene bare øke og akkumulere seg. Det velfungerende samfunn må ta kostnaden av at problemet får vedvare.

Dessverre er det få gode løsninger på handlingene til lykkejegere. Gjerne er de politiske løsningene preget av idealisme og naivitet, og det er vel få i samfunnet som faktisk ønsker at 100 stjelte DBS Kilimanjaros skal gi 5-10år bak lås og slå. Ressursene som kreves for å endre livsstilen til lykkejegerne er gjerne større enn kostnaden av kriminaliteten deres. Det er iallfall min anekdotiske erfaring av litt jobbing på dagsenter engang i tiden. Rus er noe dritt, og avhengighet er svært vanskelig å løse om det har vært en stor del av livet til individer. Dessverre er Norge inne i en "Rus er kult"-bølge, utfallet av det vil bli spennende for samfunnet.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...