Gå til innhold

hvor mye beskyttelse bruker?


Anbefalte innlegg

On 6/18/2024 at 1:46 PM, Arnebv said:

På tur i helga skulle eg svinge litt i ei litt bratt bakke på naturleg sti. Sakte fart, kanskje 6km/t. Eg skulle til venstre og kroppen var klargjort for den retninga. Framhjulet sklei på ein skrånande stein til høgre. 

...

It's not the fart that kills, it's the smell. 

Sakte-fart er farligst! Sitter selv med en herlig lårhøne nå fordi styret traff et tre akkurat i det jeg tråkket i gang igjen etter en pause, landet med låret på en stein. Maks kløning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling på landevei og sti foregår med samme sikkerhetsutstyr dvs. hjelm, briller og hansker.

Stihjelmen kommer på av og til, men bruker like ofte XC/landevei hjelmen. 

Forskjellen er skjerm og litt mer dekning bak på sti hjelmen.

Hanskene sløyfes på varme dager på landeveien.

Sykler stort sett det som er av stier, men tilpasser fart etter evne stort sett.

Har hatt mine tryn, men aldri mer enn slagskader/blåmerker og skrubbsår - bank i bordet.

Sykla sti i 35+ år, siden det var 26" hjul/canti bremser/stiv gaffel og DBS var en bra terrengsykkel.

Favoritt dekka på den tiden var Panaracer Smoke/Dart for de som husker😀😀

Frykter egentlig landeveis tryn mer enn terrengtryn.

På landevei er du garantert å treffe noe hardt, farten er ofte høyere og faren for å blir overkjørt av trafikk eller andre syklister er vesentlig større.

  • Like 3
  • Thanks 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gullars - sannsynligheten for seriøs selvkvesting er mye større på landevei (eller pendling). Veldig mange usikkerhetsmomenter.

De fleste turene mine går med kortvandret fulldemper, og i bare nettoen (lycra + stihjelm, hansker). Det har ekstremt sjelden vært tryning på disse turene, selv om det er da jeg sykler fortest. For min del er det å være konsentrert og "på" viktig - da går det sjelden galt, samt at jeg med det valgte utstyr begrenser meg selv litt. Type flytsone.

Når grovere stisykkel tas frem blir det på med knebeskyttere, og ofte sekk med skinne. Selv om det foregår på de samme stiene, stort sett, er typen sykling veldig annerledes. Mer lek, mer risiko, men ikke minst så er jeg på langt nær så konsentrert mellom slagene, og sannsynligheten for å drite seg ut er betraktelig større.

Er det nedover-ritt, heis eller shuttling tar jeg frem helhjelm og albuebeskyttere, pluss goggles.

Har prøvd fryktelig mange forskjellige kne- og albuebeskyttere, men har ikke funnet noen gode nok til å være med på alle turer. Ubehagelig (brannsår, pump) eller de blir oppbrukt for fort. Svetter veldig mye, så selv baggyshorts funker ikke på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...