Gå til innhold

hvor mye beskyttelse bruker?


Anbefalte innlegg

Sekk er undervurdert beskyttelse(har reddet meg skikkelig to ganger), og det er lite som ser så dust ut som en kjempestor hofteveske. Uansett hvor hot enduro mote det er m. hofteveske så er det uansett mye bedre med en liten lett 10 L EVOC m. ryggplate. Så jeg slår et slag for sekken! Jeg har en 3 liter Evoc hofteveske, og den er OK når man kun har et par ting i den. Det selvfølgelig behagelig å sykle med ryggen fri, men i det store bildet så er sekken en god trygghet å ha, så jeg bruker den 90% av tiden. Hvis du ikke vil bli svett så anbefaler jeg en annen sport.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm, som regel knebeskyttere og innimellom hansker. Kjører samme stuk i inn og utland. 

Aldri helhjelm på stitur. Aldri albueebskyttere eller rustning. Altfor varmt. Jeg sykler hovedsaklig elsykkel på sti nå om dagen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Vanlig stihjelm, briller, hansker og baggy-shorts er standard-oppsettet. 
Noen ganger bruker jeg lette knebeskyttere som Leatt eller Sweet.  Knebeskytterne kommer gjerne på når/hvis jeg bytter til stihjulsettet på down-country-sykkelen, eller når det er glatt og kaldt på høsten.  Bruker noen ganger sekk med lett ryggbeskytter. 

Rundbane- og maraton-ritt er ofte like krevende teknisk som vanlig stisykling. Det går gjerne litt fortere med startnummer også. Det har aldri vært aktuelt å sykle ritt med knebeskyttere. Derfor greit å vende seg til å sykle uten ellers også, selv om det medfører noe forhøyet skaderisiko.

Over 30 år med stisykling har uansett ikke ført til mer enn noen fingerbrudd, dype kutt i panne (med helhjelm og goggles) og underarm, samt noen skrubbsår og blåmerker her og der. 


 

Nettopp!
Bruker ofte det som lakmustest jeg, hva sykler "rundbane" med??... på lettere/spinklere sykler, ofte raskere, også legger jeg til baggies fordi, og siden liker nerrover mere enn oppover, så ender jeg ofte med knebeskyttere. 
Dropper knebeskytterne hvis det bikker 25+ grader, ofte 🙂

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (37 minutter siden):

Med så mange ribbein jeg har tatt er jeg sjokka over at det var så mange her som ikke hadde tatt noen ribbein 😄

Tror jeg hadde fire runder i 2022-sesongen med ribbeinsbrudd

Bank i bordet, brukket ribbein EN gang, samtidig med min eneste hjernerystelse.
Samme klabbtrynet i Trysil.

Er visstnok ikke ekte syklist heller, har ikke brukket kragebeinet. 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (4 timer siden):

Helhjelm i Trulsen, da er vi hvertfall på forskjellig planet, uansett elsykkel 🙂
Men her kommer sikkert erfaring, hva man er vant til etc inn også.


Jeg gjør fortsatt sånne dumme feil så hvis jeg tror jeg ikke får heteslag av den tar jeg den med.

Årets ene smell så langt fikk jeg på vei fra Ytre Trulsen ned mot Solbergvann da jeg presterte å skulle tråkke igang litt ekstra fart og hekta en fot i ei rot eller noe som stakk opp fra bakken. Hadde en iXS Trigger og hakebeskytteren gjorde at jeg fikk enden av styret mitt opp i neseryggen i stedet for rett i tenna. Så kan man si at jeg kanskje hadde litt for ferten på en Strava-PR, men så lenge jeg fortsetter å gjøre sånne blemmer blir det nok samme hjelm-taktikk 🙂 Det året jeg klarer en hel sesong uten å gjøre noe spektakulært dumt tar jeg ny vurdering.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Ivar Nilsen said:


Jeg gjør fortsatt sånne dumme feil så hvis jeg tror jeg ikke får heteslag av den tar jeg den med.

Årets ene smell så langt fikk jeg på vei fra Ytre Trulsen ned mot Solbergvann da jeg presterte å skulle tråkke igang litt ekstra fart og hekta en fot i ei rot eller noe som stakk opp fra bakken. Hadde en iXS Trigger og hakebeskytteren gjorde at jeg fikk enden av styret mitt opp i neseryggen i stedet for rett i tenna. Så kan man si at jeg kanskje hadde litt for ferten på en Strava-PR, men så lenge jeg fortsetter å gjøre sånne blemmer blir det nok samme hjelm-taktikk 🙂 Det året jeg klarer en hel sesong uten å gjøre noe spektakulært dumt tar jeg ny vurdering.

fikk meg en lettvekts helhjem til enduroish og nå sykler jeg konsevent med den med mindre det er kunn blåstier og lett terreng, digger den! opplever den ikke som enormt mye varmere enn min vanlige sweet hjelm


ganske overasket over at folk til og med dropper kne besyttelse, regner med at dere sykler mere xc enn enduro? men stiene rundt i oslo i allefall er generelt ganske tekniske uansett så tenker at knebeskyttelse er nærmest bra uansett? lette kne beskyttere har så god luftning og er så formbare at de knapt merkes uansett?  mulig jeg pusher for hardt også, jeg faller relativt ofte dog mest i teknisk oppoverbakke på el

har knukket tommel, håndledd, albue, fot ankel og hel smat røket leddbånn og flere hjernerystelser! nesten alt på ski dog. rimelig dritt lei av skader da jeg kunne ikke gå i et halvt år med siste skade

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (11 minutter siden):

ganske overasket over at folk til og med dropper kne besyttelse, regner med at dere sykler mere xc enn enduro?

Hvorfor trekke inn konkurranseformer her? 

Med skadelisten din er det jo ingen tvil om at du bør bruke mye beskyttelse. For andre (ink. meg) så arter det seg annerledes. Jeg bruker kun hjelm og begynner sikkert å grine om jeg måker kneet i en skarp stein. Skal jeg sykle heisbasert (som jeg ikke gjør lengre) så kommer knebeskyttere på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har knekt det meste bortsett fra kragebein!

Men husk også på at vi sender signaler til andre markabrukere (utenom sykkelanlegg) med hvordan vi oppfører oss og hva vi har på oss. En dude med full rustning som kommer dundrende nedover stien gir inntrykk av at dette er skikkelig farlige saker, og da indirekte også at det er farlig for de andre som beveger langs samme sti. En helhjelm med briller inviterer heller ikke til blikkontakt.

Derfor unngår jeg helhjelm på sti så langt det går. Jeg får heller ta det litt med ro (dvs sykle innenfor grensene mine). Tar gjerne halvhjelmen og ansiktsbeskytteren når det skal testes noe nytt og skummelt.

I anlegg som Aron og Hafjell er det seff full rustning (inkl hoftepads), mens på sti er det hjelm, briller, hansker, knebeskyttere og sekk med plate. Evt albuebeskytter.

 

  • Like 2
  • Thanks 2

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (19 minutter siden):

har knukket tommel, håndledd, albue, fot ankel og hel smat røket leddbånn og flere hjernerystelser! nesten alt på ski dog. rimelig dritt lei av skader da jeg kunne ikke gå i et halvt år med siste skade

Jeg tror den beste måten å unngå skader på er å ta en liten runde med selv selv, for å være helt ærlig. Hvis du er drittlei skader så bør du først og fremst endre adferden, det er begrenset hvor mye hjelp du får av å polstre deg mer. De fleste skadene du lister finnes det ikke god beskyttelse for.

De alvorlige skadene du pådrar deg nå kommer til å hjemsøke deg når du blir eldre. Så det er ikke bare dritt mens du må ta en pause og trene deg opp igjen.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, JoeT said:

Hvorfor trekke inn konkurranseformer her? 

Med skadelisten din er det jo ingen tvil om at du bør bruke mye beskyttelse. For andre (ink. meg) så arter det seg annerledes. Jeg bruker kun hjelm og begynner sikkert å grine om jeg måker kneet i en skarp stein. Skal jeg sykle heisbasert (som jeg ikke gjør lengre) så kommer knebeskyttere på.

tja er ikke xc og enduro forskjellige måter å sykle på utover sin konkuranse kategori? 

 

 

3 minutes ago, Simenf said:

Har knekt det meste bortsett fra kragebein!

Men husk også på at vi sender signaler til andre markabrukere (utenom sykkelanlegg) med hvordan vi oppfører oss og hva vi har på oss. En dude med full rustning som kommer dundrende nedover stien gir inntrykk av at dette er skikkelig farlige saker, og da indirekte også at det er farlig for de andre som beveger langs samme sti. En helhjelm med briller inviterer heller ikke til blikkontakt.

Derfor unngår jeg helhjelm på sti så langt det går. Jeg får heller ta det litt med ro (dvs sykle innenfor grensene mine). Tar gjerne halvhjelmen og ansiktsbeskytteren når det skal testes noe nytt og skummelt.

I anlegg som Aron og Hafjell er det seff full rustning (inkl hoftepads), mens på sti er det hjelm, briller, hansker, knebeskyttere og sekk med plate. Evt albuebeskytter.

 

litt ergelig det men altså de nye lette helhjelmene er bare så gode selvom de ser litt skumle ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (4 minutter siden):

tja er ikke xc og enduro forskjellige måter å sykle på utover sin konkuranse kategori? 

Jeg mener ikke det. XC er stisykling med konkurranse på runder. Enduro er stisykling med tidtagning på nedoveretapper. Så er det selvfølgelig forskjeller på hva folk bedriver innen stisykling. Noen sykler kun flate "grønne" stier, mens noen foretrekker kuperte "svarte". I konkurranseform har man også dette spekteret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, arne_and said:

Jeg tror den beste måten å unngå skader på er å ta en liten runde med selv selv, for å være helt ærlig. Hvis du er drittlei skader så bør du først og fremst endre adferden, det er begrenset hvor mye hjelp du får av å polstre deg mer. De fleste skadene du lister finnes det ikke god beskyttelse for.

De alvorlige skadene du pådrar deg nå kommer til å hjemsøke deg når du blir eldre. Så det er ikke bare dritt mens du må ta en pause og trene deg opp igjen.

difinitivt, ski har vist seg å være myyyye farligere enn mtb sålangt. de fleste skadene her var i tenårene da jeg drev med jibbing på toppidrett nivå dog arm på sykkel for 2 år siden og faktisk så presterte jeg å revne pungen sist år. jeg må nok skru ned for risikoen men syntes det er vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med hjelm, briller, hansker, knebeskyttere og som regel sekk. Sekken har reddet meg noen ganger, men jeg må tilstå at jeg gjerne vil droppe den på de varmeste dagene. Albuebeskyttelse kommer på om vinteren når underlaget er is og det ligger et lag av pudder på toppen. 

Briller er det nyeste, etter at jeg fant noen briller som ikke dugger, så er de med på hver eneste tur året rundt med utskiftbare glass som enten er helt klare eller fotokromatiske. Tidligere var det først og fremst noe jeg tok fram i pent vær.  

Skademessig så har jeg brukket kragebein, skulder, mindre brudd i hånd samt div brist/brudd i ribbein. De mest alvorlige skadene, dvs. kragebein og skulder ser jeg ikke at noe beskyttelse ville hjulpet mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuene har fått kjørt seg, men det har aldri vært alvorlig.

Ellers har jeg aldri knekt bein eller armer på sykkel. Underlige kuttskader har forekommet. 

Det er klart beskyttelse er viktig, men man blir ikke supermann av å ta på seg helhjelm. Om man ser på krasjet til Remy Mettailer fra Romsås for noen uker siden ser man også det at å være i god form tar opp en del impact. Jeg hadde seriøst knust store deler av overkroppen i det fallet som han gikk fra uten andre mén enn blåmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukbar og anvendelig beskyttelse er noe som har kommet mer og mer de siste 10-15 årene. Mange av de som kun bruker vanlig hjelm og hansker begynte å sykle sti lenge før dette. For 20-30 år siden var det noen som prøvde seg med skateboardknebeskyttere på sti og hockeyutstyr nedover, men i hvertfall på sti funket det ikke veldig bra.  
 

etter min mening er det mer digg, gir mer frihetsfølelse å sykle uten knebeskyttere en med klamme knebeskyttere. Når det er sakt sykler jeg klart mer med knebeskyttere nå en før.  Egentlig virket det som det ble en mote blandet stisyklister med knebeskyttere når 661 kom på banen.

sykler jeg vanlig stitur blir det hjelm, hansker og 60% knebeskyttere

sykler jeg ned f.eks vettakollområdet og skal gasse litt slenger jeg på en sånn myk ryggskinne man putter bak i bibben

sykler jeg heisbasert blir det full DH hjelm, kraftige knebeskyttere og rygg/brystplate opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steffone skrev (6 timer siden):

Sitter her på Sunnmøre og lurer på hva dere mener med sykling på vanlig sti?

Jeg tenker "vanlig" sti er noe som kan sykles i begge retninger 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Standardutrustningen på de lokale ettermiddagsstiene er alltid helhjelm, rygg-, bryst-, kne- og albuebeskyttelse. Hadde jeg syklet på slike stier som nevnt over, hadde det nok blitt halvhjelm, men fortsatt kne- og albuebeskyttelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler med halvhjelm med god dekning, alltid hansker, alltid briller (som regel klare glass) og som oftest knebeskyttere (har et lett og et grovt par). Men jeg er nesten aldri nedpå, og da som regel mer en "velt" med mindre krefter involvert. Vurderer å skaffe en litt lettere hjelm og droppe knebeskytterene.

Føler at overbiked-trenden også har glidd over på utstyr. Når jeg ser hva XC-gutta sykler med av klær, beskyttelse og utstyr så lurer jeg litt på hvor mye man egentlig trenger. Spørsmålet blir vel hvor stor sikkerhetsmargin du kan leve med, og for den gjennomsnittlige stisyklisten er det kanskje verdt å bære med seg den ekstra sikkerhetsmarginen på bekostning av tider og pulssoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2024 at 9:27 AM, Arnebv said:

[snip] 

Hansker, kne - og albogebeskyttar, alltid sekk med drikkeblære og diverse, lange sokkar, lett heilhjelm (sånn med avtagbar hake), briller.

[snip] 

 

På tur i helga skulle eg svinge litt i ei litt bratt bakke på naturleg sti. Sakte fart, kanskje 6km/t. Eg skulle til venstre og kroppen var klargjort for den retninga. Framhjulet sklei på ein skrånande stein til høgre. 

Eg falt med ansiktet først i den retninga eg hadde tenkt eg skulle. Rakk å ta meg for med ei hand, som på ingen måte hadde styrke nok til å stanse noko som helst av resten av kroppen. 

 

Hakebeskyttar gjekk deretter i stein på bakken med ansiktet mitt rett bak. Haka traff innsida av hakebeskyttar. 

 

Fortumla sat eg og forventa at mangel på smerter, kom av adrenalin, medan eg leita etter blødningar, knekte tenner og kjevedeler i lyngen. 

Fann ingenting. Utanom litt ømheit i haketippen og i kjeveledd, kunne eg sykle vidare og nyte turen. 

 

It's not the fart that kills, it's the smell. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Hjulservice said:

I september 2023 klarte jeg knuse lårbeinet på et glatt svaberg under rolig langtur i Nordmarka. Fram til da brukte jeg kun hoftebeskydtere på enduro konkurranser og dedikert fartstrening.. Er fortsatt sykemeldt..

Tror du hoftebeskytter hadde reddet deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at det gikk en liten infeksjon i et sår på kneet,  blei det alltid knebeskyttere så lenge det er sti og rett styre.  Også i rundbaneritt.  Nevnte skade oppsto under oppvarming i barnelløypa før et ritt....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...