Gå til innhold

Fellesturer - litt historie og en guide til mer sosial og inkluderende sykling


Anbefalte innlegg

Veldig bra innlegg Anders (som jeg ble kjent med på tirsdagsklubb i østmarka)!

Forslår følgende tillegg i første setning av Bekledning; 

husk at det ofte blir kaldere utover kvelden og at fellesturer kan bli mye start stopp. Svett rygg og 10 minutters stillstand kan bli kaldt. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra påpekning Stefan - jeg har heldigvis historisk sett vært baktropp og sjelden ventet på andre 🙂 Men det kan bli skikkelig grøssent når man står i 3-4 m/s høstvind og venter på andre.

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, andersar said:

eg tenkte å lage en tråd tilsvarende @ventle sin tråd om møter med andre forumgjengere, men så langt har jeg ikke kommet. Men jeg har en bildebank fra starten, og bildet under er fra den første turen jeg tok med speilreflekskamera. Vi dro ut en onsdagskveld, nærmere bestemt 24-09-2008. Om jeg husker rett så startet vi nok ut fra Riks'n, nærmere bestemt den bittelille snuplassen ved Risbekken, på nedsiden av Rikshospitalet. Ruta gikk da opp Geologistien, videre på Seniorløypa før man traff på Måneskinnsløypa, før man krøket seg ut på kanten av Vettakollen. Både Måneskinnsløypa og Seniorløypa vekker minner som svært steinete og fuktige partier, men det har nok skjedd en del her i senere år.

Under har vi @Altabjørnog @baronKanon mens i forgrunnen er det Eva og Silje, begge fast inventar på gamleforumet.

OnsdagsturTerrengsykkel.no033.JPG.2ba02c83a8e149b1019ac7821cdedc97.JPG

Den turen var legendarisk. Var det ikke du, jeg og Silje som kjørte en vei go Alta og Eva som kjøre en annen vei?

Kan nevne at fellesturer og bekjentskaper gjennom disse har gjort at jeg har samboer, rekkehus og to barn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skremmende mye bedre hukommelse enn meg! Jeg er ikke sikker - det ble ganske mange turer over Vettakollen i denne perioden. Jeg må grave litt mer i bildearkivet!

Jeg lurer på om dette var den turen der jeg stilte med svært begrenset lys foran og knotesyklet meg ned halvveis i blinde. Mulig jeg har fortrengt avslutningen ut av ren PTSD.

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et viktig innlegg du har der @andersar

Selv har jeg sjelden vært den mest aktive på fellesturer etter omtrent 2007, men har gode minner likevel. Nå om dagen er det enten egentrening eller tur med de faste. 

Jeg setter meg et mål om å sykle fellestur litt oftere i sommer. 

Mitt favorittminne fra Tirsdagsklubben er den gangen jeg ble forsøkt overbevist av en alvorlig ung mann med albu- og knebeskyttere og hjelm med hakebeskytter, og autoriserte five-10 sko at det ikke var en god ide å sykle i Trulsrunden med min Bontrager hardtail. Det var visst både teknisk og farlig der ute. 

Farene unngikk vi ved at det tok 90 minutter å komme gjennom runden den ettermiddagen. 


LarsB
 

  • Like 2
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesturer var gull for meg og min fødsel som stisyklist. Det sosiale, det å lære om nye plasser å sykle (lenge før noen begynte å tegne inn og gradere dem i OSM), og det å se folk som var mye flinkere enn meg sykle vanskelige crux både opp og ned, slik at jeg lærte at det var mulig og turte å prøve. God stemning!

...og først nå innser jeg hvem du er i det virkelige liv @andersar, jeg så ikke koblingen til brukernavnet ditt på gamleforumet før jeg leste denne tråden. Vi har jo til og med vært på tur sammen, tilbake i 2012 😁

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var med på en giga-fellestur fra Grinda, over til Fagervann. Ca 60 fremmøtte eller deromkring, veldig fin tur (jeg stilte i nybestillt T-skjorte med Terrengsykkel.no-logo). Kan ha vært perioden 2002-2005 men hvem vet? Artig å feste navn og nicks til ansikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 6.6.2024 den 12.14):

...

For de uinvidde så var Tirsdagsklubben et utelukkende Østmarka-fenomen, med den harde kjernen av seiglivede entusiaster som bestemte rute og oppmøtested. Som oftest startet vi ut fra Østmarksetra eller Skullerud. Men navnet var hellig - i starten var det Plenum™ som stod for innkalling og ellers alt administrativt. Men nåde de som prøvde å appropriere navnet og innholdet!

...

For de uinnvidde så inviteres det fortsatt til Tirsdagsklubb i Østmarka med litt ujevne mellomrom på herværende forum, så bruken av fortidsformer vil jeg ha meg frabedt. @DesmoSkier og jeg er vel de to som inviterer oftest. Oppmøte er ikke like stort som i glansdagene, men vi har gjennomført masse gøy siden du flyttet fra byen! 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 6.6.2024 den 12.14):

For de uinvidde så var Tirsdagsklubben et utelukkende Østmarka-fenomen, med den harde kjernen av seiglivede entusiaster som bestemte rute og oppmøtested. Som oftest startet vi ut fra Østmarksetra eller Skullerud. Men navnet var hellig - i starten var det Plenum™ som stod for innkalling og ellers alt administrativt. Men nåde de som prøvde å appropriere navnet og innholdet!

For å ikke komme på kant med disse, ble Tirsdagsforeningen etablert, den mer sofistikerte nikkers-versjonen. Dette var da primært for sykling i Nordmarka, med start fra Grinda, Riks'n, men også avstikkere i Lillomarka.

 

Det er ikke helt riktig, mitt første møte med Tirsdagsklubben var trolig i 2008. Da møtte jeg de over Grønliåsen og ble invitert til å sykle resten av turen sammen med dem. Jeg har vært med en del Tirsdagsklubber i dette området siden og også guidet siden det var min bakgård den gang, oppstarten var som regel fra Hurlumhei-huset på Sofiemyr. For uinvidde så ligger Grønliåsen i Sørmarka, rett nok så henger den sammen med Østmarka, og er sammen med Truls-området også det beste vintersyklingsområdet når det er mye snø. 

Tirsdagsforeningens etablering husker jeg godt, klarer ikke helt å tidfeste den, men den var nok i landet rundt 2009/2010. Det passet egentlig ganske fint, da Tirsdagsklubben til tider hadde veldig mange folk på tur og folk kom også fra andre miljøer, f.eks Son og Fredrikstad for å delta. Det var noen kule opplevelser med 40+ deltakere på mørkesykling, men fort gikk det ikke. 

For meg betydde Tirsdagsklubben mye både ift. å henge på andre ift. teknikk som var mye bedre enn meg, men også å lære om nye områder som var mulig å sykle. Den gangen var ikke marka så kartlagt som den er nå, GPS-teknologien var i sin spede begynnelse, så det å ligge på hjul med f.eks @Altabjørn var en sann oppdagelsesreise.

I dag muliggjør teknologien at det er lettere å dra ut på tur og enten dra i andres gpsspor, eller utforske nye muligheter som åpenbart har påvirket deltakelsen og interessen. Det sagt så er det alltid trivelig å være med på en slik tur. 

Jeg har selv vokst opp ved Lillomarka før jeg i en periode på 25 år var bosatt i Follo, så da jeg flyttet tilbake til Oslo i 2016 så var det med mye kunnskap om steder å dra på tur i Østmarka takket være Tirsdagsklubben. Da hadde også Pioneren åpnet sånn ca. ett år tidligere. Pioneren som sådan har nok bidratt til å øke tilgjengeligheten for mange til Østmarka i kombinasjon med en GPS. Den er et fint utgangspunkt som senere kan brukes om base for å utvide horisonten. Her et bilde fra selve åpningen i 2015 med Øyvind Rørslett og Steinar Saghaug (som var stand-in for Lan Marie Berg som var Byråd):

DSC05479.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 8.6.2024 den 9.55):

Det er ikke helt riktig, mitt første møte med Tirsdagsklubben var trolig i 2008. Da møtte jeg de over Grønliåsen og ble invitert til å sykle resten av turen sammen med dem. Jeg har vært med en del Tirsdagsklubber i dette området siden og også guidet siden det var min bakgård den gang, oppstarten var som regel fra Hurlumhei-huset på Sofiemyr. For uinvidde så ligger Grønliåsen i Sørmarka, rett nok så henger den sammen med Østmarka, og er sammen med Truls-området også det beste vintersyklingsområdet når det er mye snø. 

 

Ah, jeg burde tatt forbehold om "ingen nevnt, ingen glemt" 🙂 

Grønliåsen var selvfølgelig også populær og definitivt del av Tirsdagsklubbens utvidede aksjonsområde. Jeg var også med på noen turer fra den kanten de første årene. Prinsdal var også et bra utfartssted for Grønliåsen. Husker at vi krysset E6 ved det som nå er beredskapssenteret for å sykle Taraldrudåsen og videre østover også. Mange flotte områder der.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (På 7.6.2024 den 15.38):

For de uinnvidde så inviteres det fortsatt til Tirsdagsklubb i Østmarka med litt ujevne mellomrom på herværende forum, så bruken av fortidsformer vil jeg ha meg frabedt. @DesmoSkier og jeg er vel de to som inviterer oftest. Oppmøte er ikke like stort som i glansdagene, men vi har gjennomført masse gøy siden du flyttet fra byen! 

Jeg ber ydmykt om forlatelse og har korrigert eventuelle språklige avvik i hovedinnlegget, og håper intensjonen med å fokusere på gleden og nytten ved fellesturer kan veie opp for eventuelle avvik fra faktum. Det er godt å se at Plenum™ fortsatt holder stand 😄

 

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...