Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er sikkert alderen som tar meg igjen, men jeg er lei av små støt i baken når jeg farter rundt på elsykkelen. Så det hadde vært fint med en dempepinne.

Hva er det som gjelder om dagen?

@geiranders (jeg antar det er samme Geir Anders - korriger meg om jeg tar feil) har en veldig fin gjennomgang i Cargobike Magazine: Anbefalt: Fjæring på pinne. Artikkelen begynner å bli noen år nå, siden den er fra 2016. Det ser uansett ut som at det er mye av de samme traverne som ofte blir anbefalt, Cane Creek Thudbuster og Suntour SP. Ser at BBB, XLC og Ergotec også har noen alternativer.

I gjennomgangen nevnes det at SR Suntour SP12-NCX er favoritten. Dessverre kan jeg ikke finne den modellen i 31,6mm 350mm i norske butikker, og tolker jeg Rose bikes så er den tilgjengelig om 17 uker (sikkert en annen måte å si engang langt frem i tid). Det er litt dumt siden prisen hos Rose er fin, og at den er - eller iallefall var - favoritten til Geir Anders er en fin indikasjon på at det er en god pinne.

Sykkelnerden i meg har litt lyst på Cane Creek, men økonomen i meg grynter litt over prisen. Gjerne dobbelt av andre. Finner den ei heller i norske butikker på lager i 31,6mm.

Nå er jeg ingen ingeniør, men ligner ikke Suntour og XLC dempepinnene veldig på hverandre? Er det kopiering eller oppkjøp? Dessverre finner jeg ikke den i 31,6mm.

SP12_1024x1024.jpg?v=1582929896

2502072420-01.jpg

Antar at jeg må ta ut setepinnen på sykkelen, og undersøke hvor lang dempepinnen kan være. Noen av de kan ikke kappes såvidt jeg har forstått.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Eg brukte Cane Creek eeSilk+. Det var den einaste delen på sykkelen eg ikkje var heilt tilfreds med. Eg opplevde at den kunne gjere ein god jobb over vaskebrett på grusveg, men den kunne på ingen som helst måte fungere som eit alternativ til fulldemping. Faktisk var det veldig vanskeleg å i det heile tatt merke at det var noko demping der. Dette var med standard elastomer, som er den som skal passe mi vekt.

Andre ting som trekk ned er prisen og byggekvaliteten. Den svarte fargen falma umiddelbart ved kontakt med ramme og seteveske. Og fjøringa er kjent for å utvikle irriterande knirking. Bolten som tas av for å skifte elastomer kan knekke, og eg turte ikkje anna enn å ta med ekstra bolt i Marokko.

Skulle gjerne prøvd ein Redshift for å samanlikne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Suntour sin helt siden jeg leste anmeldelsen på det som den gang het Transportsykkelmagasinet. Har fungert godt i mange år nå, er ihvertfall fem år gammel den jeg har. Må smøres opp med ujevne mellomrom, sprayer med marin X5 fra biltema så forsvinner alt av knirk. Legger ikke merke til hvor mye den demper i det daglige, men merker det ekstremt godt når jeg bruker en av syklene som ikke har dempepinne 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Suntour NCX SP12 som jeg har hatt i ca 12 år. Den har gjort nesten daglig tjeneste til og fra jobb siden da og fungerer fortsatt. Den burde sikkert fått mer pleie, jeg har omtrent ikke rørt den. Den er ikke følsom, men den demper definitivt slag. Det ser ut som denne butikken har den på lager, jeg går ikke god for butikken:
https://www.elife.no/product-page/suntour-sp12-ncx-setepinne

Jeg har en i 27,2mm pluss shim, det er jo noe å vurdere om du finner den i 27,2.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...