Gå til innhold

Fulldemper til tiåring


Anbefalte innlegg

Jeg har klart å holde igjen på fulldemper i eget hus - og det er nok bare "se hva de andre har" som driver det følte behovet for fulldemper i klubben vår. Veldig mange sykler på Reaper og Ripcord, og de er jo satt opp som slagskip om du spør meg.

Pleier å ha akkurat den samme praten med foreldre hvert år, når det kommer til hva slags utstyr de skal se på. Jeg anbefaler mer eller mindre alltid hardtail av akkurat de grunnene som @Gullarsnevner. Naboen fikk nettopp tak i en BMC med pen vekt, 27.5 hjul og 12-delt girgruppe. Skulle han hatt fulldemper snakker vi minst det dobbelte, antagelig 3x prisen. Det blir sprøtt for meg å anbefale uten noen spesielle oppsider.

De færreste jeg ser i alderssegmentet 6-12 (som er de jeg ser mest til i klubbsammenheng) har noe som helst behov for fulldemper. Snarere tvert i mot, mange tror de kan fly og takle helt uproporsjonalt vanskelige hopp bare fordi de har fulldemper.

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (24 minutter siden):

Som nevnt oppi tråden her, så klarer jeg nok å vri han over på hardtail, som sikkert hadde vert det mest fornuftige til "hverdags". Men han har sesongkort i Hafjell, så det blir mer og mer heisbasert, og da er jeg plutselig litt på tankegangen du nevner her ja. Fulldemper + en billig/arvesykkel til skolesykling.

Største utfordringen for far sin del er at han har en yngre bror som puster han hardt i nakken (og vel så det), så må argumentere godt for å unngå at det skal bli to nye sykler.. 

 

Ha ha. Jeg er en av de få i tråden her som ville valgt FS ser jeg. Fulldempet når man har sesongkort i Hafjell mener jeg er helt tipp topp match. 🙂 

Selv har jeg ingen betenkeligheter med at minien her skal ha fulldemper etterhvert. Tenker man konkurranse og rundbane blir det litt annerledes, men til lek og gøy i heisanlegg er FS knall.

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (38 minutter siden):

Som nevnt oppi tråden her, så klarer jeg nok å vri han over på hardtail, som sikkert hadde vert det mest fornuftige til "hverdags". Men han har sesongkort i Hafjell, så det blir mer og mer heisbasert, og da er jeg plutselig litt på tankegangen du nevner her ja. Fulldemper + en billig/arvesykkel til skolesykling.

Største utfordringen for far sin del er at han har en yngre bror som puster han hardt i nakken (og vel så det), så må argumentere godt for å unngå at det skal bli to nye sykler.. 

 

Jeg leste ikke årsskort i Hafjell så da heller jeg og mot fulldemper..... selv om en langaflet hardtail vil gjøre jobben.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har leid fulldemper et par ganger i Trysil, og digger det til heis, men sier at til Østmarka vil han heller ha hardtail. Har prøvd å prakke på ham fulldemperlyst, men han har begynt å ville slutte på sykkeltrening og bare gå på FOPPALL. Det er faktisk en mye verre problemstilling enn fulldemper vs ht.

  • Like 2
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen søk liggende på Finn etter noen sånne i små størrelser, men det var ikke ofte de dukket opp, og prismessig var det også langt unna hva jeg var villig til å betale. Så de slettet jeg rett og slett.

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaringer med fulldemper for barn. Masse kids i nærområdet mitt som koser seg med Canyon Neuron Young Hero. Leide en slik til guttungen på et tidspunkt, men ble ikke veldig imponert, egentlig. Det satt en 29-er-gaffel på den, blant annet, ikke 27.5, og komponentvalget virket litt tilfeldig. Mulig de har endret dette på nyere årsmodeller. Litt stor var den også, jeg fikk tak i en demobrukt Rocky Mountain Reaper 26, som satt som et skudd i to sesonger før den ble for kort og ble erstattet med en Reaper 27.

Fulldempet har vært et viktig bidrag til å få opp sykkelinteressen — vi hadde neppe syklet heisbasert med hardtail.

Ift. økonomien i det gjør vi slik: Han betaler halvparten og får ta fra sparepengene, så splitter vi summen 50/50 igjen når sykkelen selges. Dette for å motivere til å ta vare på tingene sine. I tillegg er jo jeg over middels interessert i å mekke og holde ting ved like, så Reaper 26 ble solgt for samme pris som vi kjøpte den for. Innboksen på Finn.no var rødglødende! Godt holdte barnesykler av god kvalitet holder seg godt i pris — de tre siste syklene til junior har gått så og si i null. Tror Reaper 27 skal bli grei å selge også. Den er foliert og ser nærmest ny ut etter halvannen sesong.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (31 minutter siden):

Innboksen på Finn.no var rødglødende! Godt holdte barnesykler av god kvalitet holder seg godt i pris — de tre siste syklene til junior har gått så og si i null. Tror Reaper 27 skal bli grei å selge også. Den er foliert og ser nærmest ny ut etter halvannen sesong.

 

Har autosøk både på reaper og ripcord. Som du sier der det ut som de er ganske så enkle å selge.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (37 minutter siden):

Ift. økonomien i det gjør vi slik: Han betaler halvparten og får ta fra sparepengene, så splitter vi summen 50/50 igjen når sykkelen selges. Dette for å motivere til å ta vare på tingene sine. I tillegg er jo jeg over middels interessert i å mekke og holde ting ved like, så Reaper 26 ble solgt for samme pris som vi kjøpte den for. Innboksen på Finn.no var rødglødende! Godt holdte barnesykler av god kvalitet holder seg godt i pris — de tre siste syklene til junior har gått så og si i null. Tror Reaper 27 skal bli grei å selge også. Den er foliert og ser nærmest ny ut etter halvannen sesong.

Dette er en god plan, han har spart opp en del til nysykkelen og er klar for å spytte inn ca halvparten! Så får vi ordne en deal med at småsøsken og må spytte inn litt når det er tid for å arve, som går tilbake til storebror. 

Vi har vel bestemt at det blir en fulldemper nå, men hvilken er ikke bestemt 🙂 Har noen autosøk, men ja, må følge godt med der!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at sykkelinteressen fortsetter og vokser😀

Det er nok av andre ting som trekker barn og unge ned på rompa og inn i hus, så "alt" som kan holde de ut og i aktivitet er bra i mine øyne.

  • Like 4

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
suverin skrev (På 7.6.2024 den 9.38):

Dette er en god plan, han har spart opp en del til nysykkelen og er klar for å spytte inn ca halvparten! Så får vi ordne en deal med at småsøsken og må spytte inn litt når det er tid for å arve, som går tilbake til storebror. 

Vi har vel bestemt at det blir en fulldemper nå, men hvilken er ikke bestemt 🙂 Har noen autosøk, men ja, må følge godt med der!

 

Hva endte dere på? Har mulighet til å kjøpe en 2024 Reaper 26 til 20k nå, som kun er brukt 2 turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (På 24.8.2024 den 18.35):

Hva endte dere på? Har mulighet til å kjøpe en 2024 Reaper 26 til 20k nå, som kun er brukt 2 turer.

Ingenting enda! Vi har leid fulldemper et par ganger i Hafjell, så han har fått testet, ellers har han lekt seg med 24"-eren og ville klare seg med det til vinteren kom. Så er planen å ha noe klart til våren! 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi endte med en Reaper 26. Høgevarde fjellpark solgte ut 2 stk, og den vi kjøpte var ikke leid ut en eneste gang. De har fortsatt én til til salgs til 20k, som er leid ut et par ganger. Demperne virker bra tunet til lette barn, og kunne fint justere bakdemper til 30% sag selv om han veier godt under 30kg.

Har byttet dekk til Rocket Ron og satt opp slangeløst. Sparte 540g på det, og har bestilt kortere kranksett. Har også bestilt lette bremseskiver fra Ashima. Virker som det er ganske tungt hjulsett på den, men veier nå 12.8kg uten pedaler (før krank og bremseskiver er byttet).

Om noen vet om et lett 26" hjulsett med boost tar jeg gjerne mot tips. Kan også vurdere uten boost, og kjøpe boost adapter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
suverin skrev (På 5.9.2024 den 13.21):

Ble til slutt Neuron young hero på «end of season sale», 4900,- i avslag. Havnet da på 17 blank ferdig levert.

https://www.canyon.com/en-no/mountain-bikes/youth-kids/neuron-young-hero/neuron-young-hero/3164.html

Fornøyd med det valget selv, kjøpte den pent brukt i sommer til noen lapper mindre. Vekta var ikke så verst ut av boksen og demper/gaffel ser ut til å være ganske okay for vektklassen.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

superjon skrev (6 timer siden):

Synes den er tung, vurderer den fro en på 144cm

Ja den er vel relativt tung, men det er også problemet særlig på fulldemper. Alle de lette komponentene koster det samme og er de samme som en voksen sykkel. Så skal man ha en lett versjon av den geniusen er det fort 100 000+. Noe svært få ville ha kjøpt. 🙂 

For barn blir fulldempere slik jeg ser det for nedover/enduro type sykling. Ellers er det HT som gjelder.

Jeg har en Transition fulldemper jeg har prøvd litt på mini (6 år). I Hafjell var dette supert. Til mer normal sykling i hverdagen er det tungt.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en vanlig fulldemper fra noen år tilbake i størrelse XS med 26" hjul? De bør vel funke fint fra kidsa er rundt 140cm. Følger man med litt på finn så kan man få en slik til under 10 lapper. Fikk selv tak i en slik fra rundt 2008, velholdt med XT/XTR deler, ombygget med 1x10 delt gir og lette hjul. Satt på styrelager med 1 grad ekstra slakk som gir ca 67 grader styrevinkel. Ok det for vanlig stisykling og rælling på feks Trysil. Sykkelen veier inn på rundt 11kg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk slanket Rocky Mountain Reaper ned til 12.0kg for litt over 5k. 1.4kg mindre roterende masse. Newmen hjulsett, Rocket Ron slangeløst, Ashima bremseskiver. Kjøpte også kranksett med kortere krankarmer, siden det satt på 165mm orginalt.

Kunne ha spart en del på lettere kassett og lettere gaffel. Men demperne som sitter på er veldig fint tunet til lette barn, så kommer ikke til å gjøre noe med dem. Veldig fornøyd med sykkelen.

63.9-65.3 grader styrevinkel, 73.4-74.8 grader setevinkel, senkepinne, 130mm vandring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...