Gå til innhold

Prosjekttråd? - Jamez' Birkensykkel 2024


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Da var Birken overstått. Kom velberga i mål - såvidt. Var sinnsykt nærme i å gå i bakken etter 20minutter, da en prøvde å klemme seg på siden av meg og hekta styret mitt, som er ganske godt gjort når det er såpass smalt. Men, klarte å holde meg på hjulene. 

Syns egentlig sykkelen funka strålende hele veien. Gikk litt saktere enn jeg kunne tenkt meg på gåpartiet og påfølgende terrengparti, men der får motoren få skylda. 

Når farta ble høy kom den virkelig til sin rett. Var tydelig at aero-egenskapene er bedre enn mange. Trilla noe vannvittig godt nedover. 

2.2" Raceking dekk gir definitivt et fortrinn på raske (terreng-)nedkjøringer sammenlignet med 40mm som jeg sykla på i fjor, men syns de er litt sketchy i svingene og føler de skal vrenge av og at de "sitestepper" noe mer. Selv om dekkene tar mer vibrasjoner, og jeg har denne dempegaffelen med 30mm vandring syns jeg det er utrolig mye mer slitsom for hendene med flatt styre. Jeg syns bare bukkestyre er mye bedre på å unngå å få småslag og vibrasjoner opp i hendene. I år var det mye småhull på grusvegene, så når man lå tett i feltet dundra man plutselig nedi et hull uten forvarsel som var ekstra slitsomt for hendene. 

Jeg kom i mål på 2:49 og tredjeplass i klassen. Et minutt raskere i fjor. Hadde en "lettere" tur i år, både i starten men særlig på midtpartiet fra terrengparti 2 til rosinbakken med 40w lavere snitt enn på gravel i fjor, hvor det ble kjørt solo og med jevnt skuv. Kjøres på en annen måte i stor gruppe i pulje 1 enn i allroad hvor man mer durer på for å få en god tid. 

Nedover fra Storåsen var det veldig gøy og gikk unna. Kunne slippe løs litt mer enn med 40mm dekk, og slapp dessuten å ligge å  gjøre forbikjøringer på samme måten som i Allroad-klassen. Kunne nok kjørt fortere på Sjøseterveien. Der er farta høy og sykkelen stortrivdes. Lå mye i front der, men var ingen andre som gidda å bidra og motivasjonen for å bruke opp for mye krefter på å trekke med meg 20 mann var ikke stor nok. Sparte heller krefter til siste bit, og da var det friske bein og god fres. 

Ser at jeg hadde årsraskeste tid av alle, uansett klasse, siste 4km til mål, så sykkelen var hvertfall ikke noe hindring i ballettbakken og de raske partiene inn mot mål. 

Spent på om det kommer noen kule bilder tatt i løypa etterhvert - håper på det. 

Nå er det bare å få på bukkestyret igjen og sette sykkelen i pendlermodus igjen 🙂

Hva neste år vil bringe vil vise seg - tror det kommer litt an på hvordan Birken løser klasseinndelingene, og hva de gjør med Allroad-klassen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra kjørt  

 

Ser at kanskje årets raskeste tid ble satt i Gravel klassen i år. (Hvis man tar med hvor sjukt mange han må forbi). Hadde vært gøy å se hva tidene kunne blitt hvis de som på papiret er best kunne syklet Gravel også

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig @Olechr. Men regner med det i elite ikke kjøres full gass/tempo hele veien i likhet med i pulje 1. Blir mer ett spill om å spare krefter til Rosinbakken virker det som. Regner med det er noe av det samme i elite. 

I gravel derimot er det jo rett over i tempo-modus, og især på de lange 'flate' transport-etappene der et mtb felt kjører roligst og ingen gidder å dra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (30 minutter siden):

Enig @Olechr. Men regner med det i elite ikke kjøres full gass/tempo hele veien i likhet med i pulje 1. Blir mer ett spill om å spare krefter til Rosinbakken virker det som. Regner med det er noe av det samme i elite. 

I gravel derimot er det jo rett over i tempo-modus, og især på de lange 'flate' transport-etappene der et mtb felt kjører roligst og ingen gidder å dra. 

Var vel ganske likt i år. Kjørte ikke Ådne stort sett alene også? Etter hva jeg kan se så var han vel ganske alene ved Bringbu alt. 
 

Mulig eliten har forandret seg veldig, men stort sett har man jo prøvd å bli kvitt folk lenge før Rosinbakken. Landeveisgutta vet jo at kjører de ikke av terreng gutta tidlig har de ikke kjangs på slutten. Det er jo bare å se hvor mye Eskil tok på siste delen. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet nok du mer enn meg om. Men, som nevnt i den andre Birken-tråden ble det kommentert at det er litt for lite stigning og strekk i feltet før djuposet nå. Gåpartiet strakk ut P1 ganske godt da. Jeg mista et minutt på de raskeste der, så må tydeligvis jobbe med løpeteknikken til neste år. Hadde veldig uegna sko iår, med ståltupper på tåa (for CX bruk) som glei veldig på steinene. Det er selvsagt altfor tynn unnskyldning , men det hjalp hvertfall ikke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (9 minutter siden):

Det vet nok du mer enn meg om. Men, som nevnt i den andre Birken-tråden ble det kommentert at det er litt for lite stigning og strekk i feltet før djuposet nå. Gåpartiet strakk ut P1 ganske godt da. Jeg mista et minutt på de raskeste der, så må tydeligvis jobbe med løpeteknikken til neste år. Hadde veldig uegna sko iår, med ståltupper på tåa (for CX bruk) som glei veldig på steinene. Det er selvsagt altfor tynn unnskyldning , men det hjalp hvertfall ikke 🙂

He he. Ja gåpartiet er nesten det viktigste i hele Birken det. Er du tidlig ute av det da er mye gjort. Og er du bak der da blir det seigt å ta igjen. (Som du sikkert merket)

  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...