Gå til innhold

Prosjekttråd? - Jamez' Birkensykkel 2024


Anbefalte innlegg

Ace skrev (53 minutter siden):

Nei, det er ikke et terrengsykkelritt.

Det er klart det er et terrengsykkelritt. Det blir syklet på terrengsykler og terrengsykler brukes til å vinne rittet. Det er ikke spesielt krevende terrengmessig og er derfor i den ene enden av terrengsykkelskalaen. Terrengsykkelrittet, enduroritt og annen teknisk stisykling er i den andre enden av terrengsykkelskalaen.  
Men det var et problem for 10-15 år siden at mange trodde Birken var standarden for terrengsykkelritt. Jeg fikk f.eks mange kraftige reaksjoner etter de første årene med Terrengsykkelrittet da Birkensyklister mente det ikke var sykling, til tross for at det ble informert i det lange og breie at Terrengsykkelrittet var vesentlig mer teknisk krevende enn ritt som Birken og Grenserittet. 
Terrengsykkelritt som kan fullføres på grussykler er også terrengsykkelritt, om enn enkle teknisk. 

Har du syklet Birken Ace?

  • Like 5

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge Level TL hendlene er reparert og klare for montering. Bestilte adapter flatmount til postmount både foran og bak, og noen ESI grips som jeg venter på. Tenker like godt bruke TL kaliprene også. Men, jeg kjører 160mm foran og 140mm bak siden det er det jeg har. Og det holdt fint ifjor. 

Det jeg må finne ut av nå er om hva jeg ellers skal bruke av komponenter som jeg har liggende. Tenker prøve å unngå å kjøpe noe mer nytt. 

Tror det blir 11-speed 10-42 kassett med 44T foran.  Kunne evt lånt 12-speed 10-52 kassetten fra fulldempern og kjørt med 48T klinge som jeg har liggende foran, men det blir tyngre og egentlig ikke noe mer nyttig foruten større range som jeg ikke trenger for Birken. 

Lysten på å låne Red kranken fra den andre graveln, om jeg får til å bruke 'dub road' på Lauf. Den er 5mm smalere enn 'dub wide' , og dub wide har allerede en 3mm spacer på høyresiden, og denne strammemutra for å justere preload på kranklageret tror jeg fint jeg kan slipe ned litt. Alternativt bare fjerne den og bruke 3D-printede spacers i passe mengde til å ta få rett preload. Red kranken er om jeg har gjort research på R2 bike og i mine notater trolig 289gram lettere enn Rival kranken. Så faktisk verdt en liten effort? 

Videre lurer jeg på å låne enten treningshjula fra racern (56mm dype Light karbonhjul) eller karbonhjula som står på den andre graveln. Begge 2-400gram lettere en aluhjula som står på Lauf. 

Lettere sete skal på. Har liggende et ekstra Prologo Scratch sete som rumpa mi er glad i, 180gram. Minst 100gram å spare her for det som står på tror jeg er massivt. 

Styre jeg har liggende er fra en DBS 02:52 birkensykkel anno 2009, og var passelig smalt og 180gram, så sparer nok oppmot 200gram mot Spank Vibrocore m styreteip. Stem blir fort litt tyngre for jeg må få i en mye lengre. Noen som har en 140 eller 150mm liggende? 

Har mekanisk Rival 1x11 fra før, som ikke er så tunge, men sparer antageligvis 300 gram med Level TL bremser + shifter likevel. 

XTR istedenfor M540 pedaler er 40gram spart. 

Sannsynligvis burde jeg få vekta på den ned fra ca 10 blank til rundt 8.8kg. Ikke ultralett, men føler det blir mer riktig verktøy for jobben enn fulldempern på ~11kg. Og så er det jo gøy å mekke og modde litt 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! Og gode tanker, men er du sikker på at du bør ha 140 eller 150mm stem? Er jo rimelig sjelden vare... Er logikken stemlengde pluss reach på bukkestyre? Jeg tror ikke det blir riktig når du korrigerer for vinkel på håndledd(og dens effekt på din rekkevidde på overkroppen) samt den økte styrebredden som selv et smalt flatt styre vil medføre. 

Ville startet med 120mm eller 130mm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Supermann,  har ikke testa enda, så vet ikke om jeg trenger så lang stem men er nesten sikker på at 110 eller 120 som er det lengste jeg har tilgjengelig blir litt kort. 

Det er jo litt avhengig av om man tenker å flytte setet fram litt for å sitte mer terrenglikt, eller om man skal beholde landeveis/gravel-aktig setback også. Tenkte i utgangspunktet at å sitte like langt bakpå som jeg er vant til bare er en fordel på såpass flatt ritt som Birken. Gjør at jeg får brukt glutes slik jeg er vant til, og gir tryggere tyngdepunkt i nedkjøringene. 

Lauf'en har nokså kort reach, men heldigvis ganske lang til gravel å være. 71mm kortere reach enn fulldempern min, som vel har 50mm stem. Bruker Lauf med 80mm stem fra før og ganske relaxed sittestilling. Reach på landeveisstyre er vel typisk rundt 70-80mm. Derfor jeg tenker at 140 fort blir nødvendig. 

Styret jeg har liggende er under 60cm bredt, husker ikke hvor langt ned på 50-tallet, så det blir ikke såå mye samlere grep og kortere reach pga det. Kunne jo alternativt fått tak i et breiere styre da, men ser ikke at det heller er nødvendig på Birken. Sykla med 37/42cm ifjor. 

Kan montere sammen med 110 eller 120mm stem jeg har først og se hvordan det blir... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Race King 2.2" - de er vel perfekte.

Eller er Thunder Burt tingen? 2.1 eller 2.2 ?

RK ruller vel ørlitt dårligere men har ørlitt mer grep kanskje. Tror egentlig ikke jeg gidder handle nye når jeg allerede har, selv om jo Burt hadde vær fine dekk for komfy pendling også, som jo er daglig formål med Lauf'en min 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (17 minutter siden):

Har et par Race King 2.2" - de er vel perfekte.

Eller er Thunder Burt tingen? 2.1 eller 2.2 ?

RK ruller vel ørlitt dårligere men har ørlitt mer grep kanskje. Tror egentlig ikke jeg gidder handle nye når jeg allerede har, selv om jo Burt hadde vær fine dekk for komfy pendling også, som jo er daglig formål med Lauf'en min 🙂

 

Det vanlige her er vel TB bak og RK foran.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være noe sponsor-årsaker til at han ikke kjører Schwalbe også da...? Men, virker jo som typen til å velge utstyr avhengig av hva som funker best. Saling blanding av sram, shimano, Felt, Lauf, Reynolds og Enve på sykkeln der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starta jeg på å bygge om ikveld. Frambremsa var veldig grei.  Tok bare av bukkestyre og slange og framkaliperen. Satt på ny, med en flatmount til postmount adapter. Siden de har hver sin slange kunne jeg fint kappe den så kort som den trenger å være også. Null stress å lufte, og virka til å bli god brems. 

 

Gir gikk også greit. Lot ytterstrømpen sitte i ramma. Slengte på en XX1 12-speed shifter jeg hadde liggende, rett mot 11-speed rival bakgiret. Satt det opp så når jeg girer fra 11 til 12. gir skjer det ingenting. Girer pent og rent. 

 

Men, ble ikke ferdig med bakbremsa. Viser seg at Rival 1x11 mekaniske bruker en litt rar "beveled banjo" oppe på hendlene. Jeg kobla løs der, det var jo helt unødvendig, for skjønner jo nå at jeg blir nødt å bytte hele bremseslangen for at det skal gå.  Da må jeg vel fjerne oliven i enden mot kaliper og trekke gjennom den den nye slangen gjennom ramma bakfra og forover. På den måten kunne "rival bremseslangen" fått lov å bli hengende fast i styret. Og på Level TL kalipren kan bremseslangen få lov og henge fast men må ha ny oliven mot hendelen. 

Fant denne linken som forteller de forskjellige typen bremseslanger på sram, om andre måtte lure:  https://www.sram.com/en/service/articles/SRAM-Brake-Hose-Overview 

Da er det jo faktisk sånn at det var ingen grunn for å kjøpe sram bremser om jeg likevel? Kunne like gjerne fått i et sett Shimano bremser, som ut fra det jeg har forstått er litt mer nice på mtb?

 

Satte på en 100mm redshift stem jeg hadde liggende foreløpig, og kjenner jo at dette blir for kort. Tror 120 eller 130mm er nødvendig for å få i nærheten av vant og aero sittestilling, selv om nok mange hadde likt sittestillingen som den er nå. 

Hadde noen gamle Cane Creek grips med barends. Tror ikke jeg blir å bruke disse men satt de nå på foreløpig. Tror det blir et par Esi chunky foam grips... 

Syns jo dette ser jo helt j@v|i ut - men jaja, sånn er det 😄  Blir kanskje bedre med andre grips og annen stem. 

image.png.c1307f3d5497c4a8fbc23b708570ceb6.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa til jobb idag. Sitter som mistenkt veldig oppreist med 100mm stem, så må få i en lengre og teste. Uvant for en roadie med så bredt styre også. Hele 58cm 🙄😄

Ny læring Rival 1 bakgir funker ikke med eagle 1x12 shifter. Girer bra enten øverst eller nederst, ikke begge samtidig. Ser på google at Rival har exact actuation, som vist ikke er det samme pull ratio som x-actuation... 

Men, jeg har jo liggende xx1 1x12 bakgiret som hører til shifteren som jeg satt på, så får bytte til det. Spacing på 1x11 og 1x12 kassett skal hvertfall være lik, så da må det jo bli rett.

On the positive. Bremser funker helt nydelig. Lett og fin hendel, med god modulering og bra bremsekraft. Klarer å låse både bak og forhjul om jeg klemmer til, selv om jeg har bare 140mm skive bak. 

 

Spørsmål: Med 1x11 10-42 kassett , og 1x12 XX1 bakgir - er det fortsatt 11 speed kjede som gjelder? 

Og hvis noen har en 130 eller 140mm stem liggende , helst i Trondheim, som jeg kan prøve så rop ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Sitter som mistenkt veldig oppreist med 100mm stem, så må få i en lengre og teste

Hva hvis du vrir styret, så du får front-sweep i stedet for back-sweep?

Høres nesten ut som en spøk…men hvorfor ikke prøve….

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (41 minutter siden):

Hva hvis du vrir styret, så du får front-sweep i stedet for back-sweep?

Høres nesten ut som en spøk…men hvorfor ikke prøve….

Prøvde litt før jeg monterte styret. front-sweep vris albuene utover... Ergonomisk kunne jeg tenkt meg mer backsweep heller, om noe. 

 

Olechr skrev (32 minutter siden):

Ville ha kuttet styre så smalt det går.

begrenser seg litt av hvor langt inn det går å montere bremsehendlene på dette styret pga taper. Men, burde kunne ta det ned til kanskje 55-56... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (7 minutter siden):

Prøvde litt før jeg monterte styret. front-sweep vris albuene utover... Ergonomisk kunne jeg tenkt meg mer backsweep heller, om noe. 

 

begrenser seg litt av hvor langt inn det går å montere bremsehendlene på dette styret pga taper. Men, burde kunne ta det ned til kanskje 55-56... 

 

Ja begrenser seg litt, men ett par cm får du til=masse gratis watt 😄

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle helst hatt en sånn matchmaker klemme for venstreside så jeg hadde fått hengt shifteren lengre til venstre på bremsehendelen også tror jeg... syns den kommer litt i konflikt med grepet sånn som den henger som standard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, 

Jamez skrev (10 timer siden):

Ny læring Rival 1 bakgir funker ikke med eagle 1x12 shifter. Girer bra enten øverst eller nederst, ikke begge samtidig. Ser på google at Rival har exact actuation, som vist ikke er det samme pull ratio som x-actuation... 

Men, jeg har jo liggende xx1 1x12 bakgiret som hører til shifteren som jeg satt på, så får bytte til det. Spacing på 1x11 og 1x12 kassett skal hvertfall være lik, så da må det jo bli rett.

Hm. 

Dette skulle vist ikke være så enkelt. Glad og fornøyd demonterte jeg og rensa jeg det gamle xx1 bakgiret møysommelig. Fjerna alt av olje og dritt så det skulle være klart for vokset kjede. Rensa kulelager og greaset opp på nytt til og med. 

Først oppdaget jeg jo at XX1 giret har "forward cable exit", så girstrømpen var for lang. Lett å kutte den da. Monterte sammen. (Må trekke ny når jeg skal ha ting tilbake - men det måtte jeg likevel gjort, for kappa av den ved styret også for å ikke få en halvmeter til gode- og den har vært med et par vintre, så godt å få den bytta før frosten kommer)

Større problem var når jeg skulle begynne å justere gir - ser jo jeg må ha mye lengre kjede med eagle 12-speed bakgir - selv med 10-42 kassett. Kjedet må jo være lengre for å få riktig gap og komme nært nok til å gire greit med så stor cage... Hadde en spiller ny ukappet 118 link XX1 11-speed liggende, ferdig vokset til og med - men den er jo pokker ikke lang nok heller!  

 

Nå trenger jeg tips fra forumet på hva jeg skal gjøre? 

 

option 1: få i lengre 11-speed kjede. (f.eks. Shimano HG-701 ser jeg leveres i både 126 linker og til og med 138 links). Shimano 11-speed skal vel være like bra med sram drivverk det. Kjedet kan jo kortes ned og brukes på nytt senere også - så ikke bortkastede penger på noe vis. 

option 2: Har et nytt ubrukt Eagle X01 kjede liggende - som er langt nok - 1a: trosse anbefalingene om å bruke det med 11-speed kassett og gjøre det likevel. 

option 3: Hvis jeg skal bruke 12-speed kjede , og likevel må bruke 12-speed kassett, så blir det å låne XX1 10-50 kassetten fra fulldempern midlertidlig. Da kan jeg likegodt låne AXS bakgiret og triggern også. (riktignok minst 100gram unødvendig vekt og setter fulldempern utav drift som ikke er så gøy. Men da får jeg så mye giring at jeg da kan sette på 48T drev foran, som jo ser litt kult ut selv om det er helt meningsløst) 

Fins sikkert endel dålige alternativer også, som innebærer å kjøpe mere parts. F.eks. S-700 trigger som funker med Rival bakgir og matchmaker, eller apex trigger som koster bare 300kr, men blir vanskelig og få plass til styret. Ikke så verst pris på denne X01 11-speed pakka til 1550kr på finn , men når jeg alt har et sett mekanisk 1x12 xx1 jeg kan bruke ser jeg ikke vitsen i å kjøpe denne for å slippe å ha så lang cage og kjede. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for option 1 - lengre shimano XT HG701 kjede. Da ble giringen bra. 

Lånte 120mm stem fra en av de andre syklene, Enve aero stem, som er justerbar på vinkel, satte den som -17grader. Kappa også ned styret til 56cm bredt. Får ikke hendlene lengre inn mot midten enn at noe mindre er hensiktsmessig. Nå begynner å ligne litt mer på sittestillingen jeg ønsker, men føler enda at jeg har lyst å gripe litt foran styret, og føles litt "kompakt"/cramped. 140mm -17 hadde sikkert vært perfekt. Ikke sikker på om jeg gidder å kjøpe nytt for å få det perfekt. Får til å sykle greit med denne, og kan kanskje argumentere for at litt kortere en fordel i nedkjøringer så vektbalansen ikke kommer så veldig langt fram. 

Fikk tatt en liten testrunde på den i helga også. Tur/retur segment, relativt flatt. 31.6km/t snitt på 218w snitt - som nok er samme fart som jeg ville fått på racern med samme dekk. (Dette var med 28mm gp5000s tr)

image.png.76cbeec4dfe3eee04f4c5080e1ad1123.png

image.png.2c1f50a9210b28d3597fa342c0387d57.png

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten update... 

Ble så jeg lånte Red kranken fra en av de andre syklene. 331 gram istedenfor 570 gram er en pen besparelse. Red kranken er ikke dub wide, så det måtte trikses til litt. Fjerna justeringsdingsen på venstresia og erstatta med ca 4mm spacers (3D-printet) og så ble det bare 1-2millimeter spacers på høyresia. Drevet kom litt tettere på kjedestaget, men er god klaring og faktisk bedre kjedelinje sånn. På begge sider kom krankarmene litt tett på, men med nok klaring til at det ikke tar i. Totalt kom vekta på sykkelen seg ned på ~8.8kg nå. Ikke superlett, men heller så ille med såpass tunge hjul på. 

Har fått sykla ca 500km på den siste måned - og blitt ganske komfortabel med hvordan den funker. Har kjørt litt stier i Estenstadmarka, og er ikke like komfortabel på røffe nedkjøringer med flatt styre som jeg er med bukkestyre, men det kommer seg. Sykla Stokkfjellet opp i går og sykkelen klatrer godt, og ikke minst sitter jeg fint og aero som gjorde at det ble mye tid i front på meg i motvinden. 

Bare et par uker igjen til Birken nå - gleder meg. Kjennes ut som helt rett verktøy for jobben. 

Siste evt finpuss nå er å prøve ut med 130mm stem istedenfor 120mm, men har egentlig blitt ganske godt vant til sittestillinga og syns den føles bra som den er. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...