Gå til innhold

Bra prat om sone2-trening med Olav Aleksander Bu


Anbefalte innlegg

baroudeur skrev (32 minutter siden):

Sammenlignet med for rolig og halvhardt, hvordan sikrer du at intensiteten er effektiv rolig? Puls, watt, RPE, kombinasjon? 

En kombinasjon ja, pluss snakketest hvis jeg skulle være i tvil - men det skjer nok mest ifm løp og langrenn. På sykkelsetet ser jeg nok mest på pulsen under rolige økter og legger meg ca midt i sone 2, så jeg ikke trenger å følge så veldig med. Kikker kanskje litt på Normalisert watt i ny og ne, for å dobbeltsjekke at den ligger noenlunde riktig. Møter jeg litt terreng prøver jeg å holde litt igjen og ser da nok litt mer på watten og kjenner på følelsen, for å komme pulsstigningen i forkjøpet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 timer siden):

Om du klarer å tyne deg så mye som du liker å tyne deg, ville jeg fortsatt med det. Om intensiteten går på bekostning av volum og eventuelt frekvens, kan det være verdt å skru ned. Litt avhengig av hvordan du definerer "form" vil det å skru ned intensiteten uten grunn kanskje være uklokt. 

Det har blitt min naturlige approach, så fint å høre at det ikke er direkte destruktivt iaf 😄

Jeg gønner på til/fra jobb, en halvtimes tur hver vei i sone3(82%max) i snittpuls, tidvis oppe i sone5(95%), dog med økt trafikkmengde på tdf blir det roligere inn til jobb enn før, også får jeg stort sett til en langtur (kaanskje to) i helga. Det har vært perioder der jeg har kjent at lårene har vært dårlige i helga pga for mye gønning i uka, og når jeg da har steppa litt ned på intensiteten i pendlinga har det forsvunnet. Har ikke sjans å ha tid til å trene for mye, så da blir det overnevnte "program" fordi det er gøy.

Langturene er stort sett sone to i snitt, men en del spurter/maksdrag når terrenget innbyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (23 timer siden):

Hvilken %FTP og %HRmaks pleier du å ligge på her?

HRMaks bruker jeg ikke og har ikke testa den på lang tid, så det blir litt gjetting. Men området jeg normalt sikter på å ligge i er 65-80%FTP og 75-85%LTHR. Har da LT1 på 83%FTP og 88%LTHR henholdsvis. Så jeg sikter kanskje litt over midten av sone 2, men så pusher jeg ikke like mye i nedoverbakker som jeg holder igjen i motbakker, så snittet havner i praksis litt lavere.

Forøvrig enig at man ikke bør ta ned intensiteten uten grunn, det må være f.eks. enten totalbelastningen som dere er inne på, eller at man evt. har stagnert litt og vil prøve en annen approach. Eller evt. bare av nysgjerrighet. Mener ikke å si at masse sone 2-trening er eneste riktige vei, bare at det har en del fordeler som kan gjøre det verdt å prøve å bake inn litt mer av det i treninga si. Men det er fordeler og ulemper med det meste, så man må jo bare vurdere hva man vil og hvilke metoder som da passer best. Min erfaring med rolig trening er også at det må en viss mengde til før man merker noen effekt, så om man i utg.punktet har lite tid til rådighet, er det nok andre treningsmodeller som kan gi bedre effekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...