Gå til innhold

Emballasje for hjemmelagde energibarer


Anbefalte innlegg

Holder på å teste litt oppskrifter for diverse energibarer, både til hverdags og tur/ritt. Men "problem" som oppstår er hvordan pakke de inn? En sjokolade eller bar kjøpt i butikken kan man rive av emballasjen med tenna og få den lett av, men feks med alufolie så blir det fort mye fikling og fare for biter folie som faller av. 

Spes i ritt eller type Dawn Patrol med mye folk er jeg lite keen på å fikle for mye med sånt, må være enkelt å få av.

Hva bruker folket? I en perfekt verden skulle man hatt noe enkelt som kunne forsegles med varme ala vakuumpose, men ikke funnet noe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en matpapir eller bakepapir løsning der man bretter endene inne mot midten (vanskelig å forklare) og fester med en liten tapebit? 

Bakepapir er jo belagt slik at jeg tror det er ganske tett og litt vannavstøtende samt at det ikke er plast.

Folie er noe dritt da den ryker lett og for mye aluminium er heller ikke heldig å få i seg.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er superfunksjonelt her, men bivoks-papir (linduk med voks tror jeg) som du får kjøpt funker veldig godt til matlagring, men det er (med vilje) ikke helt tett hvis det er viktig.

Får kanskje tak i små nok ziplock-bags? De kan jo gjenbrukes også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

Hva med en matpapir eller bakepapir løsning der man bretter endene inne mot midten (vanskelig å forklare) og fester med en liten tapebit? 

Bakepapir er jo belagt slik at jeg tror det er ganske tett og litt vannavstøtende samt at det ikke er plast.

Folie er noe dritt da den ryker lett og for mye aluminium er heller ikke heldig å få i seg.

Det har slått meg ja, men litt skeptisk til vanlig tape og vokset papir. Plutselig ryker tapen og så har man smuler og rester av baren overalt i lommene. 

 

Ndreas skrev (1 time siden):

Får kanskje tak i små nok ziplock-bags? De kan jo gjenbrukes også

Kan også funke, men så er det med å fikle for mye med de da. Ziplock-varianter føler jeg er veldig enten eller; lukker ikke eller sitter som støpt. Men er ikke dumt hvis man finner riktig størrelse, ganske lett tilgjengelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test for første gang å lage riskaker i fjor, brukte Bacofoil (parchment paper), funker helt genialt (ok, riskakene ble litt grisete, men det var ikke innpakningens feil). "Alu-foliete" på ene siden, og "matpapirete" på andre siden. Fikk dog en kamerat til å kjøpe det med fra UK spesifikt for formålet, usikker på om noe lignende er å få tak i i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et evig problem dette, og de fleste bruker en form for alu folie. Også proff lagene.

Jeg har tenkt på å gjenbruke papiret (emballasjen) fra de energibarer jeg har kjøpt!!!

Bare å åpne de forsiktig på trening og ta papiret med hjem.

 

Ellers er jaknudsen forslag ikke dumt heller.

 

Kan i øvrig dele en oppskrift her.

25 gram smør smeltes ved lav (lav!) varme

Hell opp i 250 gram marshmellows, stadig lav varme.

Når marshmellows er smeltet bland inn 250 gram puffet ris

Hell ut i bakeform med bakepapir og spre det ut over med våt spatula.

30 minutter på kjøl og kutt i passende barstørrelser.

Direkte hentet fra pockitfuel på insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...