Gå til innhold

Innbyggingsovn som går til 300 grader


Anbefalte innlegg

Den gamle ovnen trigger jordfeilbryteren, ihvertfall på over/undervarme, så den bør nok byttes ut

Har krav om 300 grader (pizza...), pyrolyse, over/undevarme og varmluft og helst steketermometer. Har ikke damp, mikro, wifi eller annet fancy idag, og tror vel ikke jeg trenger det heller..

Noen gode kandidater innenfor "normal" pris (la oss si maks 10 000). Litt vanskelig å søke, ingen lar meg filterer på maks temperatur

Fant AEG 7000-serien BBS6402B hos Power men har null erfaring med AEG.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min innbyggingsovn fra AEG er fra 2017-2018 ca, og har dampfunksjon++ men IKKE pyrolyse. Det skulle jeg ønske jeg hadde, selv om dampfunksjonen er veldig fin. Så maks temp er 230, og det er jo alt for lite til pizza, så jeg har leeenge grunnet over om jeg skal oppgradere/nedgradere meg til noe som går høyere, kjøpe dedikert Effeuno ovn eller en utendørs ved/gassfyrt variant.

Det har vært et hyggelig eie sånn forøvrig, den har humpet og gått smertefritt siden den var ny. Et par ganger har touch panelet fått hikke, og da har jeg tatt sikringen. Ellers har alt fungert nydelig, og jeg har knapt stilt klokka på den. Programautomatikk for å starte steking/tilberedning har jeg også blitt veldig glad i.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må den gå til 300? Hva med grillfunksjon og pizzastål? Vi kjører det med 6mm tjukt pizzastål rett under grillelementet som forvarmes i 30-60 min. Det er en Siemens-ovn som med egen pizzafunksjon går til 275 grader, men bruker ikke den da grill + stål virker bedre synes vi.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (1 time siden):

Må den gå til 300? Hva med grillfunksjon og pizzastål? Vi kjører det med 6mm tjukt pizzastål rett under grillelementet som forvarmes i 30-60 min. Det er en Siemens-ovn som med egen pizzafunksjon går til 275 grader, men bruker ikke den da grill + stål virker bedre synes vi.

Hvordan oppfører ovnen seg når du gjør dette? Blir det veldig varmt i omliggende skap og slikt? Skrur du ned grillfunksjonen når du setter inn pizzaen? 

Har det jeg vil tro er omtrent samme ovn, men fra Bosch, som går til 300 i over/under, men kun 275 i pizzamodus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvinsr skrev (11 minutter siden):

Hvordan oppfører ovnen seg når du gjør dette? Blir det veldig varmt i omliggende skap og slikt? Skrur du ned grillfunksjonen når du setter inn pizzaen? 

Har det jeg vil tro er omtrent samme ovn, men fra Bosch, som går til 300 i over/under, men kun 275 i pizzamodus. 

Har ikke opplevd problemer med det eller sett tegn på varmgang. Har treskap på hver side og laminert benkeplate med induksjonstopp over.

Lager jo kun tynnbunnet italiensk pizza uten tungt fyll på den måten. Hver pizza er bare 3-4 minutter i ovnen og er da ca. 5cm under grillelementene når plata er på øverste trinn. Skrur ikke ned varmen under steking. Skal det være langpannepizza må det bli på annen måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mer tiltro til teknikk enn noen få grader ekstra her. Du får pumpa formidable mengder varme inn i pizzaen med stål, så tror du får bedre resultat med det enn du får alene med 25 grader ekstra i ovnen.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svaret trådstarter ønsker seg, men her er min erfaring fra forrige uke:

Vår Siemens (/Bosch) ovn fra 2018 tok jordfeilbryteren i leiligheten. Deretter viste deg seg at ovnen knapt klarte å oppnå varme. 

Fant ut at varmeelementet oppe ikke gav varme. Vår ovn har tre varmekretser: En ved viften, en nede og en oppe. Så det er lett å finne ut om det er en som ikke fungerer. 

Bestilte deretter nytt varmeelement oppe fra Siemens og byttet dette ut, og har nå velfungerende ovn igjen. Youtube forklarte fremgangsmåten. Når jeg tok ut varmeelementet så var det lett å se visuelt at elementet var defekt. 

Om du er litt pertentelig og ikke har ti tommeltotter er det å bytte varmelement en høyst overkommelig oppgave. Og mye billigere enn å bytte ovn. 


Uansett, glem dette. Svi av 12000kr på ny ovn. Mye morsommere. Kanskje den lager nye og spennende pipelyder også 👌

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Supermann said:

Ikke svaret trådstarter ønsker seg, men her er min erfaring fra forrige uke:

Vår Siemens (/Bosch) ovn fra 2018 tok jordfeilbryteren i leiligheten. Deretter viste deg seg at ovnen knapt klarte å oppnå varme. 

Fant ut at varmeelementet oppe ikke gav varme. Vår ovn har tre varmekretser: En ved viften, en nede og en oppe. Så det er lett å finne ut om det er en som ikke fungerer. 

Bestilte deretter nytt varmeelement oppe fra Siemens og byttet dette ut, og har nå velfungerende ovn igjen. Youtube forklarte fremgangsmåten. Når jeg tok ut varmeelementet så var det lett å se visuelt at elementet var defekt. 

Om du er litt pertentelig og ikke har ti tommeltotter er det å bytte varmelement en høyst overkommelig oppgave. Og mye billigere enn å bytte ovn. 


Uansett, glem dette. Svi av 12000kr på ny ovn. Mye morsommere. Kanskje den lager nye og spennende pipelyder også 👌

Egentlig det svaret trådstarter ønsket 🙂 (men ikke "turte" å spørre om)

Både ovn og robotstøvsuger har dødd mer eller mindre samtidig, igår skrudde jeg fra hverandre støvsugeren og fant ut at sugeviften gnikker plast mot plast (det lukter brent plastikk...). Youtube sier at det er fiksbart med et klippet kredittkort 🙂, så idag er planen å teste det.

Kanskje jeg skal skru fra hverandre ovnen også (blir bare litt mer rot på kjøkkenet av en ovn vs. en støvsuger, men det får vi tåle)

Takk!


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (46 minutter siden):

Har også mer tiltro til teknikk enn noen få grader ekstra her. Du får pumpa formidable mengder varme inn i pizzaen med stål, så tror du får bedre resultat med det enn du får alene med 25 grader ekstra i ovnen.

Er det betydelig forskjell på pizzastål vs pizzastein (som jeg allerede har)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, torsteis said:

Egentlig det svaret trådstarter ønsket 🙂 (men ikke "turte" å spørre om)

Både ovn og robotstøvsuger har dødd mer eller mindre samtidig, igår skrudde jeg fra hverandre støvsugeren og fant ut at sugeviften gnikker plast mot plast (det lukter brent plastikk...). Youtube sier at det er fiksbart med et klippet kredittkort 🙂, så idag er planen å teste det.

Kanskje jeg skal skru fra hverandre ovnen også (blir bare litt mer rot på kjøkkenet av en ovn vs. en støvsuger, men det får vi tåle)

Takk!


 

Det eneste jeg angret på når jeg byttet var at jeg ikke bestilte delen først, basert på at jeg allerede hadde identifisert at den var ødelagt og at jeg visste konkret hvilken ovn jeg hadde _før_ jeg demonterte ovnen. Da slipper man å åpne opp ovnen to ganger for å gjennomføre jobben. Du identifiserer lett om en varmekrets er defekt med hvorvidt den avgir varme eller ikke når du skrur den på.

Om det er Bosch/Siemens så finner du modellinformasjon på siden av luken til ovnen. På bakgrunn av den informasjonen kan man bestille delen på forhånd. Helt sikkert mange andre også. 

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, arne_and said:

Er det betydelig forskjell på pizzastål vs pizzastein (som jeg allerede har)?

En stund siden siste vekttall i fysikk, men et tjukt pizzastål har vel en god del høyere termisk konduktivitet enn en typisk stein, og vil dermed både trenge kortere oppvarmingstid og overføre varmen til emnet oppå en god del raskere. Inntrykket mitt er hvertfall at de som har testet begge deler sier stål er bedre til pizza.

Men du får nok fortsatt en stor fordel av stein vs ingen stein. Men skal jeg ha meg noen av delene til ovnen, vil jeg nok kjøpe stål. Har en stein til grillen, men det er fordi jeg har sånn Crafted-ramme på den som har plass til Webers tilbehør i den serien.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pizzastål på 10mm og min ovn går til 230 grader. Det blir for spinkelt syns jeg, selv om jeg skulle prøve å jukse meg forbi og bruke grillfunksjon for å få maks strålevarme ovenfra. Det blir rett og slett for uforholdsmessig mye varme fra bunn vs varme fra taket. Bunnen blir raskt klar, men osten på toppen henger ikke med.

Har sett samme problem på grillen; jeg får kjempebra varmeoverføring fra stålet men om jeg kjører full blås på gassen under stålplate så blir det uforholdsmessig mye varme tilført der vs det som kommer som strålevarme ovenfra, så jeg får svart bunn og men ikke noe stekeskorpe på toppen/smeltet ost.

(Det som ble bedre på grillen, var å ikke kjøre varme direkte under stålet, men bare på brennerne ved siden av, og så bare lage en ørliten åpning for å få inn pizza og så smekke igjen lokket.)

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, andersar said:

Jeg har pizzastål på 10mm og min ovn går til 230 grader. Det blir for spinkelt syns jeg, selv om jeg skulle prøve å jukse meg forbi og bruke grillfunksjon for å få maks strålevarme ovenfra. Det blir rett og slett for uforholdsmessig mye varme fra bunn vs varme fra taket. Bunnen blir raskt klar, men osten på toppen henger ikke med.

Har sett samme problem på grillen; jeg får kjempebra varmeoverføring fra stålet men om jeg kjører full blås på gassen under stålplate så blir det uforholdsmessig mye varme tilført der vs det som kommer som strålevarme ovenfra, så jeg får svart bunn og men ikke noe stekeskorpe på toppen/smeltet ost.

(Det som ble bedre på grillen, var å ikke kjøre varme direkte under stålet, men bare på brennerne ved siden av, og så bare lage en ørliten åpning for å få inn pizza og så smekke igjen lokket.)

Du må sette stålet på (nest) øverste i stekeovnen med grill på.

På grillen er det håpløst, fordi du har for stort rom over stekeflaten. Du får sveise deg en liten "hule" som dekker over pizzastål/stein. Det finnes også kommersielt for bruk på grill - alternativt skaff deg en Ooni Koda 16, så blir det bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (21 timer siden):

Er det betydelig forskjell på pizzastål vs pizzastein (som jeg allerede har)?

Jeg har begge deler.

Pizzastein fungerer også fint, men har ikke samme varmelagringskapasitet og tar derfor lengre tid og jeg mener pizzastålet gir hakket bedre pizza.

Men jeg tar fortsatt i bruk steinen en gang i blant når jeg steiker pizza på utegrillen, fungerer veldig fint det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Miele ovn som "kun" går til 250 C. Jeg var litt redd for at jeg skulle angre på det da jeg flyttet far em Siemens som gikk til 300. Nå 4 år senere har jeg vel aldri følt at jeg mangler noe. Som andre peker på er det bruk av stål, stein og grillelement som gjelder når du skal svi noe. Ja og skal du ha ordentlig god pizza er det vel nettopp pizzaovn som gjelder 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (6 timer siden):

Du må sette stålet på (nest) øverste i stekeovnen med grill på.

På grillen er det håpløst, fordi du har for stort rom over stekeflaten. Du får sveise deg en liten "hule" som dekker over pizzastål/stein. Det finnes også kommersielt for bruk på grill - alternativt skaff deg en Ooni Koda 16, så blir det bra.

Har selvsagt satt den så høyt som det går, men blir fortsatt ikke optimalt. Er ikke nok guffe i grillelementet. Det var nok trade-off'en med dampfunksjonen 😄 

Har siklet på Koda'n en stund, men får se om jeg sprenger banken snart. Har lyst til en grill med litt mer guffe også. Og så har jeg en 200L rustfri tank stående som egentlig skulle bli en grill for lavtemp røyking...

Decisions, decisions...

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg *har* pizzastein, jeg har pizzastål (foretrekker stålet), jeg har Ooni pizzaovn (den har forresten kun stein, der er det forbedringspotensiale)

Likevel ønsker jeg meg 300 grader... Du vet hva du har, og når du har det vil du ikke miste det 🙂

Men etter tips fra @Supermann testet jeg ovnen litt og fant ut at det er nedre varmeelement som trigger jordfeilbryteren. Electrolux har nytt element for 400 kroner (er det overhodet noe som koster 400,- nå?), så det bestilte jeg

Så kanskje jeg ikke ender med ny sykkel (ovn...). Gir beskjed 🙂

Takk for hjelpen så langt

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...