Gå til innhold

Tips til MTB-hjelm og lås


afixy

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Trenger da tips igjen nå til MTB-hjelm og sykkellås.

 

Er på utkik etter en lett prisgunstig MTB-hjelm, gjerne en litt «sprek»en med flipp el lignende. Bruksområdet lett terreng / kupert eller kose asfalt turer - driver dog ikke med ekstremsport. Hode mål 55.5 cm så sikkert strl. M.

Lås: gjerne en praktisk en som kan fungere «allrounder» trenger nok ikke en atomsikker på 50 kg – da jeg har mulighet parkere i lukket parkeringsanlegg i jobb- og hjem. Ellers er jeg noe forsiktig med parkering på fritiden. Foretrekker nøkkel-lås framfor kodelås. Igjen prisgunstig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (18 minutter siden):

Hva er prisgunstig?

Se Sweet sine Ripper-modeller, gjerne med mips. Disse er bra prisa, dukker opp jevnlig på tilbud, og har kommet godt ut i tester.

Ellers er dette en utrolig bra pris for en kanonhjelm, https://www.brukas.no/smith-session-mips

Er slik type hjelp jeg tenker, hva er prisgunstig? ca. 500-1500kr. Er sikkert verdt hver eneste krone beskytte hodet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at over et visst prisnivå så går de ekstra pengene til komfort og features, ikke sikkerhet.

Jeg tenker at det nivået er rundt 1000-1200 kr (veiledende) et sted, kanskje til og med lavere.

De forskjellige hjelmprodusentene har forskjellig passform, så det er lurt å dra litt rundt til butikker for å prøve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (6 minutter siden):

Er slik type hjelp jeg tenker, hva er prisgunstig? ca. 500-1500kr. Er sikkert verdt hver eneste krone beskytte hodet 😄

Du får veldig mye hjelm for penga for den Smith-saken til 799. De har også en modell over som heter Forefront 2 som koster 1199 på tilbud... 2500++ veil. Jeg har to slike selv.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge variantene av Smith hjemlene er svært aktuelle, men finner de bare på tilbud i strl small og funky farger 🤣

 

https://www.vpg.no/Fox-Speedframe-Helmet-MIPS/323375/ - Lav vekt og ser grei ut.

 

https://bikeshop.no/lazer/blc2447892173/lazer-lupo-kineticore-hjelm-sage-green-str-uni-54-61cm - eller denne svært billig og praktisk da jeg allerede skal bestille noe annet fra bikeshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldo472 skrev (5 minutter siden):

Se denne om lås:

 

 

Godt poeng, dersom noen vil stjele vil sykkelen uansett bli vekke ....... 

Trenger en lås om kan oppbevares i sekk, samtidig som den er "sikker" 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (1 time siden):

Jeg har denne. Helt super og komfortabel hjelm. Elsker at den har "Fidlock" som gjør at det er enkelt å klipse hjelmen på plass med kalde fingre og hansker. (Eller med én hånd på vei utfor et dropp ... )  

Edit: Men passform er selvfølgelig viktigst - mitt hode passer ikke til Sweet sine hjelmer for eksempel. Det er fryktelig plagsomt med gnagsår i panna og plass til to fingre mellom tinningen og hjelmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (23 minutter siden):

Jeg har denne. Helt super og komfortabel hjelm. Elsker at den har "Fidlock" som gjør at det er enkelt å klipse hjelmen på plass med kalde fingre og hansker. (Eller med én hånd på vei utfor et dropp ... )  

Edit: Men passform er selvfølgelig viktigst - mitt hode passer ikke til Sweet sine hjelmer for eksempel. Det er fryktelig plagsomt med gnagsår i panna og plass til to fingre mellom tinningen og hjelmen.

Ja så var det passformen da, kjedelig bruke tusenlapper så passer ikke hjelmen min hodeform, kanskje jeg rett og slett må kjøpe en hjelm lokalt. Har sport1 og xxl. Men den Fox hjelmen så slettes ikke dum ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne fra XXL til terreng og pendling.
Limar Alben Mips

til 799 gir den følgende:
Mips for økt sikkerhet
(Veldig) Lett vekt
God lufting.
Nøytral/kjedelig farge
Passer til meg.
Skygge som ikke kan justeres. 
Enkel byggekvalitet og materialer. (sammenlignet med f.eks Smith over)
Mangler brilleparkering
Ser måtelig smart ut, selv om jeg ikke alltid gjør det.
 


image.jpeg.e7932e938463a8ddd5e37be00541c45c.jpeg

Er man ikke særlig opptatt av rotasjonsenergi og fall og sånt finnes den i en versjon uten Mips også til 200 mindre.
Mipsutgaven er for øvrig ikke i de butikkene jeg har kiket. Der er det er bare ikke-mips å se.

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (13 timer siden):

Jeg bruker denne fra XXL til terreng og pendling.
Limar Alben Mips

til 799 gir den følgende:
Mips for økt sikkerhet
(Veldig) Lett vekt
God lufting.
Nøytral/kjedelig farge
Passer til meg.
Skygge som ikke kan justeres. 
Enkel byggekvalitet og materialer. (sammenlignet med f.eks Smith over)
Mangler brilleparkering
Ser måtelig smart ut, selv om jeg ikke alltid gjør det.
 


image.jpeg.e7932e938463a8ddd5e37be00541c45c.jpeg

Er man ikke særlig opptatt av rotasjonsenergi og fall og sånt finnes den i en versjon uten Mips også til 200 mindre.
Mipsutgaven er for øvrig ikke i de butikkene jeg har kiket. Der er det er bare ikke-mips å se.

LarsB

Det ble spurt tidligere i tråden hva jeg mente en prisgunstig. Dette innlegget til LarsB er kroneksemplet hva et fornuftig kjøp som innehaver de viktige funksjonene til en grei penge og ikke masse dill-dall som skyter prisen til værs! Kudos LarsB! NB! Sylfrekke briller slike ønsker jeg.

Endte opp på en fox hjelm da jeg kom over en til 1000-lappen, med MIPS (Ble bestilt før dette innlegget ble postet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @afixy 
Lykke til med Fox hjelmen. 

Brillene er Oakley Jawbreaker med Prizm Low LIght glass. 
I fornuftens ånd skal det nevnes at jeg fant dem på salg hos min Brilleland til 600. Kvalitetemn er som vanlig fra Oakley strålende og jeg trenger sjelden/aldri mørke glass. Da er disse fine. Jeg har også helt klare til nattbruk. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tydelig ulempe med Limar-hjelmen som LarsB anbefaler er at den ikke har plastskall på undersiden. Her er skummet eksponert. Det gjør at den fort blir ganske stygg hvis den plasseres med åpningen ned på diverse underlag. 
Hjelmer med plastskall rundt hele er gjerne dyrere og tyngre, uten at de nødvendigvis er noe særlig bedre ellers. De er litt mindre utsatte for småskader som oppstår under transport og lagring

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, og viktig. I innlegget mitt over gikk det under punktet:
-Enkel byggekvalitet og materialer. (sammenlignet med f.eks Smith over)

Uten at det var spesifisert veldig nøyaktig. 
Slenger man den rundt blir det hakk og sår. Samme om man skulle miste den med åpningen ned. 
Nå er jeg litt forsiktig, og det har ikke skjedd meg enda. Men det er ofte et svakt punkt på de rimeligere hjelmene, og vel verd å tenke på ved kjøp. 

LarsB 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (13 timer siden):

En tydelig ulempe med Limar-hjelmen som LarsB anbefaler er at den ikke har plastskall på undersiden. Her er skummet eksponert. Det gjør at den fort blir ganske stygg hvis den plasseres med åpningen ned på diverse underlag. 
Hjelmer med plastskall rundt hele er gjerne dyrere og tyngre, uten at de nødvendigvis er noe særlig bedre ellers. De er litt mindre utsatte for småskader som oppstår under transport og lagring

Selvsagt, men tror disse folkan som ikke tar vare på tinga sine/behandler alt røft/ikke er så nøye med ting, sliter/hakker/fort i stykker en hjelm til 2.500 kr med "hel skall". Tatt i betraktning hvor mange Limar hjelmer jeg bruker noe forsiktig før de slites ut, vs en dyr til flere tusen - kan slite ut et par hjelmer på den summen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker hvordan det er å bruke DC skatesko til sykkelsko, har kjøpt crankbrothers-pedaler med pigger. Skateboard sko er jo helt flate, som som passform er de helt perfekte, og sålen er jo noe mer robust og noe stivere enn vanlige, men om piggene vil spise de opp mon tro?

Har bestilt absolutt alt jeg trenger nå utenom sko, da jeg synes det er vanskelig kjøpe sko online, str 40/41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (12 timer siden):

Tanker hvordan det er å bruke DC skatesko til sykkelsko, har kjøpt crankbrothers-pedaler med pigger. Skateboard sko er jo helt flate, som som passform er de helt perfekte, og sålen er jo noe mer robust og noe stivere enn vanlige, men om piggene vil spise de opp mon tro?

Har bestilt absolutt alt jeg trenger nå utenom sko, da jeg synes det er vanskelig kjøpe sko online, str 40/41

Kan hende det fungerer greit, men gummien i sykkelsko er ganske seig, som gir veldig godt grep mot skruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (7 minutter siden):

Kan hende det fungerer greit, men gummien i sykkelsko er ganske seig, som gir veldig godt grep mot skruene.

Også er det en helt annet stivhet inni sålen som gjør at man ikke blir dødssliten "inni" foten.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Jørgen S. said:

Også er det en helt annet stivhet inni sålen som gjør at man ikke blir dødssliten "inni" foten.

Dette er et veldig viktig poeng!

Det merkes ganske godt om man sykler lengre strekk på vanlige sko hvis en først har blitt vant med stivere sykkelsko.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (På 27.5.2024 den 14.34):

Begge variantene av Smith hjemlene er svært aktuelle, men finner de bare på tilbud i strl small og funky farger 🤣

 

 

Snodig, bestilte en Medium Forefront 2 i svart nå i dag.
Min tredje av samme type i stallen (har kræsja en i tillegg) 🙂

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...