Gå til innhold

Sende sykkel?


Krisch

Anbefalte innlegg

Hvordan sender man en sykkel i dag uten at det koster skjorta? 

En vanlig sykkeleske er for stor til at Posten kan sende den som Norgespakke og på MybBring koster det 3500kr å sende. Hvilke muligheter finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår informasjonen på Postens nettside riktig så kan du fint pakke inn sykkel i sykkeleske, og du vil bli belastet prisen for største Norgespakke pluss et behandlingsgebyr på 186,-.

image.png.f47f4a2872e8883dba77128bba1eb857.png

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sendte en sykkel i høst så måtte jeg klippe ned og tilpasse sykkelesken for å komme innenfor. Det gikk mye tape, og jeg måtte også ofre et liggeunderlag for polstring der jeg helst ville hatt stødig og hel pappeske. Husk at sykkelen blir ørlite kortere med gaffel snudd bak-frem. og lite/ingen luft i bakdekket. Da jeg leverte esken på post i butikk så var det ingen som sjekket at dimensjonene var innafor. 

Den nye sykkelen jeg kjøpte kom også i posten og den eska var betraktelig lengre og dermed for stor for reglene til posten. Det gikk nå bra det og. Om jeg skulle sendt igjen så tror jeg jeg hadde tatt sjansen på å ha for stor eske. Om de måler på posten så hadde jeg tatt turen hjem og modifisert innpakningen og levert den dagen etter istedetfor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krisch Hvilken sykkel er det?

Har selv sendt alt fra vever landeveissykkel til rittfulldemper med Posten, i tråd med @RoyE og @andersar sine innlegg.

Har møtt opp på Posten og betalt for vekt + håndteringstillegg for stor pakke. Pakken kan da maksimalt være 240 cm lang og lengde + omkrets 360 cm, og mine esker har vært innenfor.

Utfordringen er heller at erstatning for tapt Norgespakke er begrenset til kr. 10.000, så ekstra forsikring bør vurderes ved kostbar sykkel.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også "nekt" av posten på å sende vanlig sykkelkassestørrelse i høst. Jeg tror ikke det lar seg gjøre uten bedriftsavtale. Min løsning ble å pakke og sende hjul for seg, og resten for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk også "nekt" av posten på å sende vanlig sykkelkassestørrelse i høst.

Hva er i ditt tilfelle vanlig størrelse?

Størrelsesbegrensningene er som oppgitt over.

Har selv en sykkelkartong stående i boden som er godt innenfor kravene.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sepeda det er en Transition Spur. 

Jeg har tidligere sendt "Norgespakke liten" som har maksmål 35 x 25 x 12cm. Ene siden var 14cm, men jeg tok sjansen. Jeg fikk da en regning tilsendt i ettertid, der jeg måtte betale prisen for å sende "stor pakke" 135kr + ett gebyr som jeg ikke husker hva det var på.
Jeg er derfor redd for ekstraregninga det kan bli ved å sende den som den er. Ett alternativ kan være å prøve å gjøre eska mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (25 minutter siden):

Hva er i ditt tilfelle vanlig størrelse?

Husker ikke eksakte mål. Startet med en standard for fulldempere fra Orbea og kuttet gradvis ned til absolutt minimum for en fulldempet stisykkel i Medium, med kun bakhjul montert. Det var ikke i nærheten engang. Det som er forvirrende er at appen "godtok" input av mål som var godt over max, men at du ikke fikk noe varsel før du skulle videre til betaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer jeg å komme på eller under 156 x 28 x 74cm er jeg innafor. Hvis jeg tar av dropperen og slipper lufta ut av dekkene kan det gå. Ellers må jeg gjøre som Arve sier; å sende hjulene for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (1 time siden):

Kuttet gradvis ned til absolutt minimum for en fulldempet stisykkel i Medium, med kun bakhjul montert. Det var ikke i nærheten engang. 

Begge hjul kan tas av ved behov 🙂 

Og pakkes som i enkel sykkelkoffert.

Samme prinsipp som her: Slik pakker du sykkelen i pappeske

Vel er disse terrengsyklene digre, men de er ikke så digre 😀 Som nevnt, rittfulldemper 29" i L gikk utmerket å pakke i sykkeleske som var innenfor kravene.

Om jeg skal tillate meg å spekulere vilt, virker det som eskene har est ut noe voldsomt i takt med inntoget av el-sykler. Men terrengsykler kan fortsatt pakkes flatt og kompakt, gjerne i kartongeske for gravel/landeveissykkel.

Butikkene er som regel bare glad for å bli kvitt eskene, og deler villig ut.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Snakket med posten nå og som uemballert sier de at sykkelen får eget bur. Greit å beskytte litt ramme og sånt med bobleplast.

Noen som har gjort dette, det virker jo veldig greit å slippe styre med en tung ELsykkel i pappeske. I eget bur burde jo det gå veldig greit. 

Kjøper betaler så utgift er ikke en faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JC1 Håper du får svar. Og deler erfaringer, om du velger å sende sykkelen som uemballert, om enn i bobleplast.

Eget bur høres betryggende ut og burde gi en viss valuta for prisen kr. 1164.

Merk at ifølge Posten kan det for elsykler være begrensning med hensyn til farlig gods (batteri).

For øvrig samme betingelser som Norgespakke, noe som medfører at erstatning fra Posten ved tap eller skade er begrenset til kr. 10.000.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sykkel på vei selv i "eget bur", der selger spanderte på frakten. Spennende å se tilstand når jeg får hentet den, dessverre blir det ikke før etter en ukes reise. Kommer til å krible greit når man vet en Exploro venter på nærmeste post i butikk en hel uke og man er bortreist.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 27.6.2024 den 12.52):

@JC1 Håper du får svar. Og deler erfaringer, om du velger å sende sykkelen som uemballert, om enn i bobleplast.

Eget bur høres betryggende ut og burde gi en viss valuta for prisen kr. 1164.

Merk at ifølge Posten kan det for elsykler være begrensning med hensyn til farlig gods (batteri).

For øvrig samme betingelser som Norgespakke, noe som medfører at erstatning fra Posten ved tap eller skade er begrenset til kr. 10.000.

1350,- ink håndteringstillegg for sending uten ytre emballasje. 

Hadde nok ikke vurdert dette for en vanlig sykkel som er lettere å pakke og håndtere i eske. 25kg + ELsykkel blir en litt annen historie.

Nå ble vi ikke enige om oppgjør så jeg får den levert på annen måte. Dvs den går over med bil. F.eks Fiks ferdig støtter ikke en sånn forsendelse. 

Batteri er sjekket med Posten og elsykkel med fastmontert internt batteri er OK, løse eksterne batterier er ikke ok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (På 1.7.2024 den 9.29):

Nå ble vi ikke enige om oppgjør så jeg får den levert på annen måte. Dvs den går over med bil. F.eks Fiks ferdig støtter ikke en sånn forsendelse. 

Det ble til at jeg sendte den likevel. Posten er tydeligvis ikke enige med seg selv om priser, betalte 1164,- noe de insisterte på at var riktig. 177 (Norgespakke 10-25kg) +987 (uemb. sykkel).

Sykkelen ble godt motatt av kjøper og betaling gjort med overføring. Det er risikoen å ta. 

Sporing så der, mottager fikk ikke denne av uvisse grunner å la den til manuelt. 48 timer fra postavgang var den fremme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...