Gå til innhold

E-mtb frakt til utlandet?


Anbefalte innlegg

skal til spania i en måneds tid til i vinter og vil såklart ha med emtb! problemet er jo da at ingen batterier er mulig å frakte via fly, men finnes det noe landtransport? 
å leie batteri der nede klarte jeg ikke å få til så det er heller ikke et alternativ. Siste løsning er å ta toget hele veien dit med sykelen men det er både dyrt og tidskrevende. noen ideer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Plankepetter said:

Flyttebyråer kjører jevnlig nedover i Europa, men det koster mye.

det er en mulighet værtfall! undersøker i morgen. tenker at det uansett koster 1500kr extra med tog en vei vs fly så tur-retur kan fint koste 3000kr, men flytte firma koster nok mere enn 3000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen erfaring eller kjenner betingelser eller priser, oppgis det flere steder at elsykkel kan sendes som frakt (ikke innsjekket bagasje) forutsatt riktig merking og sertifisering.

Sitat

International Air Transport Association (IETA): Det er  ikke  mulig å få med elsykkel på fly på grunn av restriksjoner knyttet til batteriene på elsykler. Dersom din elsykkel skal med på ferien kan du sende den med lastefly, men da må batteriet være forsvarlig pakket, sendt separat som farlig gods og sertifisert for transport.

Ute: Frakt av sykkel på reise

Elektriske sykler anses som farlig gods og må sendes som frakt.

SAS:  Sportsutstyr på fly

Vær oppmerksom på enkelte selskaper ikke aksepterer el-sykkel som innsjekket bagasje selv når batteriet er fjernet.

Sitat

Elektriske sykler kan ikke transporteres som innsjekket bagasje, selv om batteriet er koblet fra eller fjernet, fordi de anses som farlig gods.

Norwegian: Sportsutstyr

En del tips her:

Bikeradar: Airline ebike regulations and battery power limits explained - How to get around restrictions

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre et klart bedre alternativ å leie sykkel i Spania enn å frakte egen ned. 

Det er såpass dyrt å få fraktet batterier på det transportørene nå anser som en forsvarlig måte, at det egentlig ikke er en opsjon. En må også regne med ledetid på selve transporten i begge ender.  Skal man absolutt ha med seg en elsykkel er det nok det beste å kjøre med egen bil særlig når oppholdet er såpass langvarig. Jeg har sykkelstativ for hengerfeste som er sertifisert for 160 km/t, så en trenger ikke å være noe sinke i trafikken heller. Den bør nok pakkes inn i en Velosock eller lignende som også koster et par tusen kr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise med elsykkel uten batteri er vel uproblematisk? 

Om leie av batteri utgår, så har jeg en litt dristig idé:

Hva med å kjøpe et batteri i Spania? Bosch batterier eksempelvis får du fra 400EUR online. 

Før hjemreisen kan du plukke fra hverandre batteriet og ta det med i håndbagasjen. Maks 20 enheter av 100Wh er tillatt så helt umulig er det ikke å få til 😉. Garantien ryker, men det er ikke umulig å mekke det sammen igjen når du kommer hjem igjen. Alternativt sende batteriet separat med posten hjem. Å sende batterier med spedisjon er uproblematisk, da disse kan bestilles online uansett. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sepeda skriver så er det ikke alle flyselskaper som godtar elsykkel selv uten batteri.

Når du foreslår å demontere batteriet så antar jeg du også mener at det skal remonteres ved hjemkomst. Det er høyrisikoaktivitet hvis man ikke har egnet utstyr. Lodding direkte på LiIon-celler kan være farlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, arne_and said:

Som sepeda skriver så er det ikke alle flyselskaper som godtar elsykkel selv uten batteri.

Når du foreslår å demontere batteriet så antar jeg du også mener at det skal remonteres ved hjemkomst. Det er høyrisikoaktivitet hvis man ikke har egnet utstyr. Lodding direkte på LiIon-celler kan være farlig.

Absolutt risiko om man skal montere det sammen igjen på egenhånd, dog ikke umulig. Selv loddet jeg batteripakker for RC-biler før puberteten. Tror ikke elsykkelbatterier er så mye skumlere enn det egentlig. Kommer an på trådstarter. 

Trådstarter virker dog villig til å gå langt for å unngå å tråkke motbakkene på egenhånd(bruke sykkel uten assistanse) 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sepeda said:

Uten at jeg har noen erfaring eller kjenner betingelser eller priser, oppgis det flere steder at elsykkel kan sendes som frakt (ikke innsjekket bagasje) forutsatt riktig merking og sertifisering.

Vær oppmerksom på enkelte selskaper ikke aksepterer el-sykkel som innsjekket bagasje selv når batteriet er fjernet.

En del tips her:

Bikeradar: Airline ebike regulations and battery power limits explained - How to get around restrictions

selve sykkelen er problemfri å sende, det er selve batteriet som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lars-Erik said:

Det er nok dessverre et klart bedre alternativ å leie sykkel i Spania enn å frakte egen ned. 

Det er såpass dyrt å få fraktet batterier på det transportørene nå anser som en forsvarlig måte, at det egentlig ikke er en opsjon. En må også regne med ledetid på selve transporten i begge ender.  Skal man absolutt ha med seg en elsykkel er det nok det beste å kjøre med egen bil særlig når oppholdet er såpass langvarig. Jeg har sykkelstativ for hengerfeste som er sertifisert for 160 km/t, så en trenger ikke å være noe sinke i trafikken heller. Den bør nok pakkes inn i en Velosock eller lignende som også koster et par tusen kr. 

så på dette selv, det var nesten billigere å kjøpe et batteri å ha der nede enn å leie sykkel i så lang en periode. har desværre ikke lappen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Supermann said:

Absolutt risiko om man skal montere det sammen igjen på egenhånd, dog ikke umulig. Selv loddet jeg batteripakker for RC-biler før puberteten. Tror ikke elsykkelbatterier er så mye skumlere enn det egentlig. Kommer an på trådstarter. 

Trådstarter virker dog villig til å gå langt for å unngå å tråkke motbakkene på egenhånd(bruke sykkel uten assistanse) 🙂 

har kun en emtb etter at min vanlige mtb ble stjålet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (37 minutter siden):

selve sykkelen er problemfri å sende, det er selve batteriet som er problemet

Som sagt, er det flere selskap, blant annet Norwegian, som oppgir at de ikke aksepterer elsykkel som innsjekket bagasje, selv uten batteri.

Som jeg siterte i innlegget.

Nevnte det bare for at man bør være oppmerksom på det.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (35 minutter siden):

Som sagt, er det flere selskap, blant annet Norwegian, som oppgir at de ikke aksepterer elsykkel som innsjekket bagasje, selv uten batteri.

Som jeg siterte i innlegget.

Nevnte det bare for at man bør være oppmerksom på det.

i det tilfellet er kan jeg bruke et annet frakt selvskap da det finnes en masse flytransport selvskaper for vanlig mtb, har skrevet mail til flere og spurt om emtb men intet svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre er inne på, kjøp et batteri i Spania og send det med befrakter hjem etterpå. Vil på ingen måte anbefale å demontere batteri. Celler og celle-blokker er punktsveiset og ikke loddet. Dessuten kan du risikere at BMS- (Battery Management System) ikke vil fungere etter demontering. Lodde lipo-celler uten loddeører krever høy varme og fort kan medføre at en ødelegger celler.

Men avhengig av hvor i Spania du skal kan det by på problemer å sende batteri hjem igjen. Her er hva f.eks. Fedex sier om sending av lipo-batterier til/fra Spania så det bør sjekkes.
- Service not available from and to Canary Islands, Balearic Islands, Ceuta and Melilla.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, san said:

Som andre er inne på, kjøp et batteri i Spania og send det med befrakter hjem etterpå. Vil på ingen måte anbefale å demontere batteri. Celler og celle-blokker er punktsveiset og ikke loddet. Dessuten kan du risikere at BMS- (Battery Management System) ikke vil fungere etter demontering. Lodde lipo-celler uten loddeører krever høy varme og fort kan medføre at en ødelegger celler.

Men avhengig av hvor i Spania du skal kan det by på problemer å sende batteri hjem igjen. Her er hva f.eks. Fedex sier om sending av lipo-batterier til/fra Spania så det bør sjekkes.
- Service not available from and to Canary Islands, Balearic Islands, Ceuta and Melilla.

det er snakk om girona, prøvde å chatte med fedex nå nettop og de hadde ikke peiling, ikke lett det her! det er mulig å sende via post men det er nesten ingen oplysninger om pris osv. Jeg har beholt orginal embalasjen til mitt x2 batteri med varselmerkene på osv tenker at jeg kan bruke denne til sende da jeg mottok den via posten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, arne_and said:

Jeg har aldri fått bruk for sikkerhetsbelte. N=1 osv.

Er ikke heeeelt enig i den sammenligningen. Er fullt mulig å gjøre slikt arbeid skikkelig. Du kan tro jeg var opptatt med å ettergå dårlige loddepunkter eller kontakter for å unngå varmgang. Den gang så var mange av batteripakkene som var ferdiglaget utstyrt med dårlige kontakter som smeltet om de ble belastet hardt, men om man gjorde dette selv så kunne man konstruere seg unna problemene. 

Analogt kan man ta bremser: Hvorvidt man fikser bremser på sykkelen selv eller ikke. Bremser er sikkerhetsrelevant, og man man gjør det feil så kan det bli farlig, men om man gjør det skikkelig så vil det være trygt, og man tilegner seg samtidig ferdighetene for å holde bremsene istand samt tidlig erkjenne mulige problemer. 

Ikke at jeg anbefaler alle å fikse sine egne batteripakker, eller bremser for den saks skyld. Jeg sier det er mulig. Og det er mulig å gjøre trygt, forutsatt at man vet hva man gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plukke fra hverandre et elsykkel-batteri og ta det med i håndbagasjen i enheter av 100Wh høres ut som en like god idé som å spøke om bombe i skosålen i sikkerhetskontrollen 🙂

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte et Shimano di-2 batteri med posten til Spania i fjor.

Det kostet en god del og tok en ukes tid.

Det var regler på antall celler og watt timer.

Et elsykkelbatteri vil være mye større enn det posten var villige til å frakte.

Det var også egne regler for hvordan det skulle pakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (22 timer siden):

Er ikke heeeelt enig i den sammenligningen. Er fullt mulig å gjøre slikt arbeid skikkelig. Du kan tro jeg var opptatt med å ettergå dårlige loddepunkter eller kontakter for å unngå varmgang. Den gang så var mange av batteripakkene som var ferdiglaget utstyrt med dårlige kontakter som smeltet om de ble belastet hardt, men om man gjorde dette selv så kunne man konstruere seg unna problemene. 

Analogt kan man ta bremser: Hvorvidt man fikser bremser på sykkelen selv eller ikke. Bremser er sikkerhetsrelevant, og man man gjør det feil så kan det bli farlig, men om man gjør det skikkelig så vil det være trygt, og man tilegner seg samtidig ferdighetene for å holde bremsene istand samt tidlig erkjenne mulige problemer. 

Ikke at jeg anbefaler alle å fikse sine egne batteripakker, eller bremser for den saks skyld. Jeg sier det er mulig. Og det er mulig å gjøre trygt, forutsatt at man vet hva man gjør. 

Poenget er at dersom du lodder direkte på LiIon-cellen så må du nødvendigsvis varme den opp. Såvidt jeg vet er smeltepunktet til vanlig loddetinn langt over makstemperaturen LiIon-cellene er garantert å tåle. Det har ingenting med evt dårlige loddepunkter å gjøre. Men det er jo ikke garantert å gå dårlig, det kan jo gå bra. Kanskje hadde cellene du loddet loddeører eller ledninger, så du ikke loddet direkte på cellen? Kanskje tålte de mer varme enn vanlig, og/eller du kaldloddet? Og der kommer bilbeltesammenligningen inn, selv om det gikk bra for deg så betyr ikke det at det alltid vil gå bra for alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at dette var på den tiden man benyttet NiCd & NiMh batterier. Ikke Lithium celler. Jeg loddet definitivt direkte på cellene, men det er noen år siden.

Jeg er enig dine annmerkninger og en forutsetning for at det skal lykkes er jo at man vet sånn ca. hva man gjør og hvilke hensyn man må ta. Å bare lodde Sam Pilgrim-style er neppe veien til suksess. Men rent faktisk så er batteripakkene loddet sammen i moduler. F.eks Bosch sine powertube er 125Wh moduler med 10 respektive celler. En 500Wh pakke har eksempelvis fire moduler med sammenloddete celler og så har henholdsvis 625wh og 750wh en og to moduler ekstra. Om man kan leve med å bare dele opp til 125wh moduler så slipper man å lodde på enkelt-cellene med utfordringen knyttet til celletemperatur. 

Jeg tar ingen ansvar for hva noen måtte gjøre med denne informasjonen!

Analogien med bremser synes jeg også passer fremdeles, da bremsekomponenter som ikke er tette f.eks. kan være potensielt livsfarlig under gitte forutsetninger. Opplevd sviktene bremser på landeveien ned et fjell noen gang? På samme måte som en batteribrann definitivt er skummelt under ugunstige betingelser. For meg så handler det om å gjøre bevisste valg og håndtere risikoen i begge scenarier

Tror vi begge er enige når det kommer til stykket. 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (6 timer siden):

Nå skal det sies at dette var på den tiden man benyttet NiCd & NiMh batterier. Ikke Lithium celler. Jeg loddet definitivt direkte på cellene, men det er noen år siden.

Det er to veldig forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok ikke akutuelt med å lodde batteri osv

nei vet ikke om jeg skal bare gi opp, liten respons fra frakt selvskaper på pris og innpakning for å sende batteri sepperat. mulig eneste løsning blir tog i 24 timer+ yay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...