Gå til innhold

Trans Østerdalen trenger påmeldinger


Anbefalte innlegg

Godt at det koster å sykle en tredagers Kai💪🏻🤪. Skal ikke være for alle å fullføre disse tre dagene, det skal koste… du syklet meget sterkt mr, så må være positiv nå. Du har knapt syklet terreng som du sier, og til tross for det såpass bra tider pr etappe. Hallo!!! Kan jo ikke vente annet enn at det gjør vondt i kroppen da, når du stort sett sykler asfalt😉. Tre dager med mye sti er jo noe helt annet. Dette skal ikke og kan ikke endres til mer grusretning, for da forsvinner de fleste av deltakerne som nå var med. Enig med deg Kai at vi som nå var dere oppe må jobbe litt i vårt eget miljø med å få med flere neste år. Jeg tror at med alle positive opplevelser for de aller fleste fra årets versjon, så blir det lett å få med flere neste år. 
 

Rittledelsen og TØ bør åpne for en meget god pris på tidlig påmelding. Feks 800kr før nyttår. Da tipper jeg mange melder seg på tidligere. Så kam de øke litt og litt frem mot start. Kanskje de kan lage en tilbudspris til klubber som får med 5 stk, 8 stk, 10 stk osv… jo flere med jo bedre pris.. ordne en avtale med hotell og camping om ekstra gode priser ved tidlig påmelding.

ps: jeg blir med neste år også💪🏻

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra engasjement i tråden og mange gode forslag som arrangør/rittledelse bør ta til seg (noen får tipse de om den hvis de ikke er klar over den, generelt har arrangører vært veldig lite aktiv på TS forumet og da denne nå). Syntes Øistein har noen gode punkt. Som markant billig Earlybird-tilbud før jul/nyttår, senere start fredag (17 ?). Vil kanskje gjøre det lettere for noen å gå for tre-dagers ritt ? For selv om jeg nevnte å gjøre det til 2 dagers ritt i stedet, så er det noe spesielt å ha en tre-dagers på planen. Jeg har lyst å si "jeg blir med neste år", men samtidig ser jeg at det det sannsynlig kolliderer med Mother North og hvis det arrangeres så blir det min prioritet nr 1 (for hele sesongen kanskje). Ellers godt forslag fra Kai at de som brenner for arrangementet/trasen bør ha som mål å rekruttere minst en ny deltager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 19.8.2024 den 22.16):

Det er riktig! Grønfjellet er benevnelsen på hele fjellområdet mellom Tynset og Brydalen. Jeg sykla over der første gang i et annet årtusen, så det er på tide at flere får sjansen 😀

Det er noen crux i nedkjøringa, men skal ikke mye til for at de kan utbedres litt.  

At løypa legges over Grønfjell tror jeg nok er utopi i dagens format. Digger stiene der personlig, men sammenlignet med resten av stiene i TØ er de betydelig mer knot/teknisk/bratt/cruxete og passer nok således ikke inn i konseptet «flytsti» for arrangør og menigmann. I tillegg en god del høydemeter ekstra som går utelukkende på sti og fort 1t ekstra rittid.

 

Nedkjøringa fra Bratthøa/Grønnfjell hadde dog vært ei fin enduroetappe. Har faktisk sysla med tanken om å en gang fått arrangert enduroritt på Tynset…🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille er vel å ta i, men ikke direkte flyt i denna sammenhengen heller. Særlig når referansepunktet og hva det reklameres med er barnålsstier hvor det knapt er ei rot å se. 

Relativ lang og tidvis bratt klatring på sti opp. En god del gjengrodd høyfjellssti (steinete) med innslag av finere partier oppå fjellet. Avsluttes ned ei bratt nedkjøring med tidvis større steiner/berg. Men helt klart syklebart og ikke noe utover hva du kan treffe på i Oslomarka feks. 

Men ganske sikker på at det hadde blitt pushbike opp og ned ved flere anledninger over der for en stor prosentandel av dagens TØ-felt. Og det er vel fort også den andelen som er minst innstilt på å gjøre akkurat det i et sykkelritt.
 

Ellers er jeg enig at det er en fin tur over der👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (7 minutter siden):

Du har jo Savalen Fjellhotell 20 minutter unna som et alternativ, og som ble nevnt under NorthEast Gravel så finnes det ikke parkeringsvakter i Tynset.

Savalen er selvsagt et alternativ, men det er litt dyrere, og som sagt en kjøretur unna. Både noe av greia med enkelheten og det sosiale er at man både sykler og bor i Tynset. Jeg ser av lokalmedier at det lokalt er noe protester mot planene, men det er kanskje for sent og det blir Coop istedet for camping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (29 minutter siden):

Savalen er selvsagt et alternativ, men det er litt dyrere, og som sagt en kjøretur unna. Både noe av greia med enkelheten og det sosiale er at man både sykler og bor i Tynset. Jeg ser av lokalmedier at det lokalt er noe protester mot planene, men det er kanskje for sent og det blir Coop istedet for camping. 

Nå skal det også sies at Tynset har noen av de beste terrengsyklistene i Norge på plass, og Nesteby, Bjørnstad og en del andre er gode til å finne spor. Litt artig å se hvor stor forskjell der er på å kjøre grus og terreng. Det er et segment rund Savalen mot klokka der 

Finnes ikke bedre overnattingssted enn Savalen. Du får Airbnb fra rett over 1000 kr med soveplass til 5-6. Litt lenger unna, men det er det verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle vise forskjellen på å sykle på grusen vs terrenget på Savelen/Tynset. Har utallige turer der og Tor Halvor Bjørnstad har hytte der oppe også. Han har ikke vært av de som har brukt mest tid på trening, men begynte å kjøre opp formen med en tur i ny og ne forut TØ (følger på Strava- 70 timer lagt ut i år, snakker vi talent og bra motor?). Blant annet er det et segment rundt Savalsjøen med klokka som er fint for å teste formen, 27 km. 

Der er det jeg har mine fordeler som gammel landeveissyklist og akkurat passe teknisk utfordrende, med lite røtter og knot. 

I år kjørte Tor Halvor så og si maks i slutten av juli ser jeg ut fra puls på tiden: 52.09 med 169 i snittpuls.

Jeg har mange turer rundt der, men bla var jeg hare for kona i 2022 med tiden 52.05 med snittpuls på 150 (terskel er 156).

3 dager tidligere helt solo med tiden 51.22 , puls 150, og satte KOM dagen etter på bakhjulet til Mats Morønning som kjørte gravel med tiden 47.42 med 154 i puls og 250w.  (For de som mener at forholdene ikke kan sammenlignes så kan de det- jeg har kun kjørt en gang rundt der i år med tiden 59.37 og 131 i puls, 199w- slik at jeg vet jeg ville kjørt ned mot 50 min alene ut fra årets form vs tidligere. ). 

Min bestetid vs Tor halvor her er nesten 5 minutter bedre.

På ren grus kjører jeg altså minst like fort som Tor Halvor i en snau time. (mulig han kunne tynt seg litt mer, men..)

https://www.strava.com/segments/18210351?filter=overall

Ser vi så på dag 3 av TØ så var han ute i 1.35 og hadde kun noen få foran seg totalt og ble nr. 8 inkl elite ( noe feil med pulsmåleren hans der): 

https://www.strava.com/activities/12177565735

Mens jeg tråkket det jeg hadde og kom inn på 1.59. Han slo meg altså med 24 minutter på såpass kort kjøretid. 

Ser ut som jeg må velge meg grusritt neste sesong:-)

 

.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet kan være å hive Conti terrengdekkene på fyllinga der de hører hjemme , sette opp fulldemperen riktig , trene litt teknikk og vipps så er ikke terreng fullt så skummelt lenger 🤓

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde da Rocket Ron foran, 2.25 til og med. Nå har jeg sett at Lysakerud og Karlsen har conti ig de sykler brukbart de.

Etter at jeg gikk over til tubeless og mindre luft i dekka så er ikke terrenget så vanskelig syns jeg. Det går nok mere på at man blir god til det man trener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to er gode terrengsyklister så de kan nok slippe unna med dårlig grep , men som du sier , man blir god på det man trener på . Det er ikke mye teknikktrening som skal til for å heve nivået fra ” deathgrip" til stort smil i nedkjøringene på TØ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (9 timer siden):

Savalen er selvsagt et alternativ, men det er litt dyrere, og som sagt en kjøretur unna. Både noe av greia med enkelheten og det sosiale er at man både sykler og bor i Tynset. Jeg ser av lokalmedier at det lokalt er noe protester mot planene, men det er kanskje for sent og det blir Coop istedet for camping. 

Leste et sted at de holder åpent ut august 25. Så neste år er reddet. For min del er det uaktuelt å skulle kjøre et stykke før rittet, så da blir det eventuelt villcamping.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...