Gå til innhold

Trans Østerdalen trenger påmeldinger


Anbefalte innlegg

Helga gikk fint, ingen uhell og bra vær så da kan man ikke klage. Valgte fulldemperen alle tre dagene og det var lurt. 

Enda lurere hadde det vært å kjørt på den mer enn en gang før man setter igang med et 3-dagers ritt som består av så mye sti og ujevnt underlag. Selv om det tidsmessig gikk bra så er det frustrerende å være så svak i terrenger. Kombinert med uvant sittestilling ble det en hårfin balansegang mellom å tråkke godt til, og å holde krampa unna. 

For de som liker slike stier og løyper er det en drøm å få være med på slikt, bare synd at flere som hare den interessen ikke stiller.

Jeg snakket med en som jeg har trent litt sammen med og som er en habil Birkensyklist. Han hadde vært nyskjerrig på TØ og deltok for første gang. Med 38 drev og 11-42 kassett, samt et kjede som hoppet av med jevne mellomrom pga all ristinga fikk han prøvd seg skikkelig. Men kom godt fra det og er i god form. Han hadde snakket med arrangøren som gjerne ønsket større deltagelse. Men segmentet "vanllige" terrengsyklister faller nok utenom TØ. Han mente at ingen av de han brukte å trene sammen med ville prøve seg på TØ når han fortalte hvordan de forskjellige etappene var.

Jeg vet ikke hva som skal til for å få større deltagelse. De som kommenterer her inne elsker jo løypene og vil gjerne ha det slik det er-minst.

Kunne det vært en ide å ha en etappe snillere- som et grusritt slik at de som liker det og som ikke "tør" prøve seg slik det er lagt opp nå. Som eksempel var dag1 mye snillere i fjor enn i år. Ved å ta vekk litt terreng før Savalen, samt heller kjøre asfalten ned Fådalen vil ihvertfall en etappe bli overkommelig for mange fler. Du skal være ganske ivrig terrengsyklist for å like stipartiet ned Fåa- personlig var jeg akkurat i grenseland med å ha kontroll gjennom gjørmepartiene der. 

Forstår de som gjerne vil ha underlag der de får fram sine gode ferdigheter- men hvem skal TØ henvende seg til for å få større deltagelse? Er det bare 100-140 syklister i Norge som finner det interressant? 3-dagers ritt: Pris: 1600kr, pluss overnatting osv gjør det også til et forholdsvis kostbart arrangement, noe jeg tror skremmer en del. Hadde det vært enklere med 2 dager?

Inte vet jag,

M8181575-Forbedret-NR.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (45 minutter siden):

Må vel innrømme at den ser veldig svensk ut🙂

Gul Støren ? 
Da var det skikkelig forumtreff lørdag da, og delvis i dag og. Hyggelig å sykle sammen begge dager 👍🏼

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at folk har kost seg.
Har alltid hatt lyst til å delta på TØ men passer aldri. Glad det ikke ble lagt ned iallfall. jeg tror 3 etapper over 3 dager vanskeliggjør deltagelse for mange. Hva med en variant med en kortere prolog på fredag hvor man lager en slags konstruksjon hvor man også får tid selv om man ikke stiller/rekker fram? Vinnerens tid +25 % eller noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost:Jeg vet ikke hva som skal til for å få større deltagelse. De som kommenterer her inne elsker jo løypene og vil gjerne ha det slik det er-minst.

Kunne det vært en ide å ha en etappe snillere- som et grusritt slik at de som liker det og som ikke "tør" prøve seg slik det er lagt opp nå. Som eksempel var dag1 mye snillere i fjor enn i år. Ved å ta vekk litt terreng før Savalen, samt heller kjøre asfalten ned Fådalen vil ihvertfall en etappe bli overkommelig for mange fler. Du skal være ganske ivrig terrengsyklist for å like stipartiet ned Fåa- personlig var jeg akkurat i grenseland med å ha kontroll gjennom gjørmepartiene der. 

Forstår de som gjerne vil ha underlag der de får fram sine gode ferdigheter- men hvem skal TØ henvende seg til for å få større deltagelse? Er det bare 100-140 syklister i Norge som finner det interressant? 3-dagers ritt: Pris: 1600kr, pluss overnatting osv gjør det også til et forholdsvis kostbart arrangement, noe jeg tror skremmer en del. Hadde det vært enklere med 2 dager?

----------------

Tja.. vanskelig å si. Vi har jo diskutert det og det er mange gode tanker her og i andre tråder(bla gamleforumet). 
Som en som liker og får til å utnytte stiene, syns jeg nedkjøringa på fredag over de 28 gjørmehullene er av det minst interessante.. Stiene før skistadion på Savalen er jo av typen som man kan ta med nybegynnere for å gi de flotte og fine flytstier. Ja de skiller noe i konkurransesegment, men det er nå sånn det er. Noen er hardere oppover, andre på sti og noen holder 3-timers bedre enn andre. 

Tror egentlig Trans Østerdalen gjør mye rett. At sykkel er i nedre sjikt av bølgedalen + covid (som ikke skal undervurderes) er nok mye av årsaken. 
Når det kommer til de litt større rittene som koster mer, hvor man kanskje skal overnatte tenker jeg at 4-5 slike arrangementer (Offroad Valdres, Cyklevasan, Grenserittet, Trans Østerdalen, Birken) på rekke og rad i august er i overkant mye for tett for mange. 
Nå fikk vel Grenserittet en oppsving med over 1000 totalt. Det er tøft å konkurrere med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapporter, det ser sabla bra ut og jeg er grønn av misunnelse. Valgte tur på beina (!!) denne helga i anledning bursdagsfeiring for kompis, ellers hadde TØ vært høyt oppe på ønskelista.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helg da: 
Har jo skrevet litt om fredag og lørdag. Følte meg bra på fredag, men kjørte jevnt på 85% til Savalen av respekt for 3-dagers, men måtte utnytte terrenget og sette fart og fikk med Øistein hele veien til mål fredag. 
Lørdag kjørte vi oss begge vi ett hakk lenger opp i starten, og fikk en super gruppe innover Gammeldalen som nevnt, med meg, Øistein, henrik og Ketil som det viste seg.. skikkelig forumtreff. Samt Kai første dag... 

I dag var jeg spent på beina. Øistein var så positiv før start og "beina føles så bra". Trodde kanskje han prøvde å psyke seg opp, men han hadde rett. Jeg lå på hjul lenge oppover starten, men siste km fikk han 15 sekunder og 5-6 mann i mellom oss. Lå lenge på rekke og rad, men avstanden økte nok noe da han lå først og jeg bakerst på rekka. Bak meg virket det som det ble avstand. Både Henrik og Ketil var i denne mixen i dag og. Tror det var ca 40 sek til Øistein på laveste punkt før den lange stigningen langs elva/bekken. Her forsvant en sprek Henrik ut av synet og. Jeg måtte kjøre mitt eget tempo. På toppen av denne nesten 20 min lange stigningen kjente jeg at beina ble bedre og bedre. Fikk heng på Ketil på sti, til han høflig tilbøy oss å bytte plass, og jeg sa "bra kjørt, heng deg på". 
Beina ble bedre og bedre og på stiene her følte jeg at dette var terreng for meg. Variert, ikke for knotete, og ikke for bratt. Kjørte det jeg orket hele veien og fikk plukket et par mann før mål. 
Alt i alt en god dag selv om beina måtte sveives igang fra start. Ca 50 sek bak Øistein i mål i dag og fornøyd med det. 

 

Trans Østerdalen fortjener ihvertfall all deltagelse og honnør for dette var en helg jeg vil huske lenge. Veldig gøy, veldig slitsomt(men det er gøy det og), masse trivelige folk både i løypa, før og etter start, på hotellet og til middag. Takk til arrangør og frivillige. 

IMG_5132.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (23 timer siden):

Dette tror jeg ender som spillefilm azz. Skal ikke dra den mye lenger eller sjangersette den. Men helt klart spillefilm. Evt en episode i terrengsykkelpoden. 

Fattern har video av målgang både fredag og lørdag. Det er kroppskontakt begge dager 😉 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (7 timer siden):

Fattern har video av målgang både fredag og lørdag. Det er kroppskontakt begge dager 😉 

Godt vi slapp det siste etappen da, for det hadde blitt litt for romantisk😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt som dere hadde det i helga har jeg virkelig en følelse å gå glipp av noe. Interessant det dere skriver om hvor (bør) veien gå videre for TØ. Både mht kostnad, løyper og antall dager. Når det gjelder det siste så tror jeg 2-dagers hadde passet bedre for noen da en slipper å ta en ekstra dag fri. Men da mister en også muligheten for det eneste 3 dagers terrengrittet i landet (tror jeg da). Men personlig hadde det vært lettere å lagt inn 2-dagers ritt i planleggingen. Tynset er jo for mange litt langt unna så antar for de ivrige så lokker det med "ha nok" sykling hvis en først skal ta turen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å kjøre NC som 3-dagers og Tur som 2-dagers. Jeg selv blir lett med på både 4 og 5 dagers ritt i Tynset for å si det sånn. Men jeg reiser ikke til Tynset for å banke grus. Grus ritt har vi nok av i Norge. Jeg skjønner at totalpakken kan bli kostbar for en slik helg men så er vel dette den eneste muligheten vi har for et flerdagers terrengritt i Norge. Skal du ha noen enklere stier en det som er i Tynset så er de vel merket med gul stripe i midten. Litt må vi ha å strekke oss til. Jeg ønsker meg mer sti på lørdagen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at TØ skal holde koken å trekke til seg flere (returnerende) deltagere må de utvikle rittet videre. For min egen del vil det være viktig at løypene endres slik at man ikke sykler de samme sløyfene igjen og igjen. 

På lørdagen skulle jeg gjerne hatt mer sti. De kan f.eks ta i bruk stiene på toppen av Grønfjell (Lauvåskletten og Bratthøa). https://mtbmap.no/#13/62.2516/10.8627

En gjeste-etappe på Røros eller Alvdal hadde også vært spennende, masse stier å velge i!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (12 timer siden):

Forstår de som gjerne vil ha underlag der de får fram sine gode ferdigheter- men hvem skal TØ henvende seg til for å få større deltagelse? Er det bare 100-140 syklister i Norge som finner det interressant? 3-dagers ritt: Pris: 1600kr, pluss overnatting osv gjør det også til et forholdsvis kostbart arrangement, noe jeg tror skremmer en del. Hadde det vært enklere med 2 dager?

Man må vel ikke være med på alle 3 dagene? Sånn var det i hvert fall før. 
Jeg var påmeldt kun dag tre for et par år siden. Hadde bestilt hytte og gledet meg til turen, men ble syk og måtte droppe det.
Dro i stedet opp året etter for å prøve løypa for dag tre, og det var noe av de beste flytstiene jeg noen gang har syklet. Helt på høyde med f.eks. Røros. 
Drar gjerne tilbake dit igjen med startnummer, men kommer ikke til å sykle alle tre dagene. Kanskje de bør annonsere at man også kan ta dagene som enkeltritt, hvis det skulle passe bedre med logistikk osv. (om det fremdeles er tillat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være med på en eller to etapper om man ønsker. Kona måtte jobbe lørdag og søndag, og fikk da kjørt fredagsetappen. 

I tillegg til han jeg nevnte tidligere her så har jeg en annen kjenning som har hytte på Savalen. Både han og kona sykler ganske mye, og han deltok på Trysil-Knut rittet. Men utfordringene på TransØsterdalen ligger over det han og kona ser for seg som overkommelig. De sykler gjerne rundt Savalsjøen og klarer stier som det var i starten. 

Det er greit nok at de av dere som som elsker stier og ønsker enda større utfordringer liker det og vil ha mer av det dere er gode på. Men jeg syns det er litt flåsete sagt at om du skal ha lettere stier enn det som var så må man ha gul stripe i midten. Kan nevne mange steder i løypa der det er utfordinger over det "grussyklistene" har i sin komfortsone. Ned Fåa er absolutt en av dem. Kanten ned mot Auma dag 3 en annen. 

Hvem var massene på tidligere terrengritt? Mest grussyklister er vel svaret. Og selv om gravel visstnok skal være det nye store, så er vi ikke der i Norge- og de fleste som sykler grus gjøre det vel fremdeles på en terrengsykkel.

Jeg tror fremdeles at om man hadde markedsført at en etappe er en grus/kjerreveg etappe uten store utfordringer, og trase man kan sykle uten å gå av sykkelen (for alle) så er nedslagsfeltet mye større. Se til Cykelvasan der de har tilbud til flere målgrupper. Målgruppen TØ er hardbarka stisyklister- vil de bli skremt vekk av at en etappe av tre er grus? Da kan de jo kjøre de to andre- og grussyklisten kan sykle en. Tanken må være at det er noe for alle? Eller mener du at dette skal være et "smalt" tilbud.

En annen ting jeg har lagt merke til vs Sverige er fokuset på de beste i TØ. For min del hadde jeg gjerne sett av evt premiering gikk i en fellespott som ble trukket mellom de som startet slik at alle hadde mulighet til å "vinne". 

Var og syklet Fjellturen landevei 120 km for noen uker siden. Da det var premieutdeling la de som var tilstede sitt startnummer i en badebalje og så ble det trukket premier blant dem. (Den norske totalvinneren ble litt lang i maska da han litt forut premieutdelingen gikk bort til rittleder og spurte om han ikke kunne ta den litt raskt da han hadde et stykke hjem. Da han etterhvert forsto at han ikke ble ropt opp for å hente noen premie, men kun ble nevnt som vinner gikk også han bort til badebalja og la startnummeret sitt oppi). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke arrangørene av Trans Østerdalen ønsker å gå vekk fra terrenget for å få med massene. Det var jo flere forslag som dukket opp under middagen på fredag, blant annet å kutte ut Gammeldalen på lørdagsetappen for å få mindre grus. Grussykling (eller "gravel" som noen vil kalle det) var også nevnt, men ble ganske fort avvist... Konseptet er og blir sti. Er jo ikke enig med runermm om at løypa bør endres fra år til år 🙂 og start/mål bør være på en plass. Å bo to minutter unna startstreken er jo gull. 

Ellers liker jeg tanken om en kortere prolog på fredag. Den trenger ikke å telle i sammendraget, men kan kanskje gi bonustid eller noe i den dur. Kanskje enkeltstart? Og så kan etappen på lørdag starte litt senere slik at folk kan komme seg til Tynset sammen dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette rittet er eneste av sitt slag i Norge, og svært viktig å beholde. Tre etapper med muligheter for å velge antall selv. Første etappe var svært bra, og bør beholdes slik. Dette er stier som de fleste fint kommer gjennom uten store problemer. For noen som liker grus og asfalt mest så er det selvsagt litt utfordrende, men er ikke det litt av greia a🤪. Dette er ikke et etapperitt som skal trekke til seg flest mulig av de som legger alt i typ birken. Første etappe er derimot utfordrende med tanke på at den skal gå fredag kl 14. Kunne kanskje gått kl 17/18? Så kunne lørdagsetappen startet 14, søndag 10 og 10.30 som nå. 
Lørdagsetappen er også meget fin, men enig i flere at det lange grusstrekket i den dalen er noe som kunne vært kuttet. Den er tøff hvis man ikke er i en gruppe som jobber godt. Og digger man grus så tror jeg den fortsatt er seig med tanke på det man i forkant har vært igjennom. Hadde man kuttet ut det grusstrekket til fordel for mere herlige stipartier, opp og ned så hadde denne etappen blitt enda bedre. Ned Fåa hører med syns jeg, man må bare bruke huet og kjøre etter evner ned der. Er jo kjærreveg, opplyst i forkant om div gjørmehøl. Da bør man beherske den nedkjøringa greit. Problemet er vel heller at mange tror de vinner mye på å kjøre som gale ned. Men, opp til hver enkelt. 
 

søndagsetappen er magisk slik den er, så ikke endre denne. Distansen lurer oss litt, virker som en lett skrue å tråkke siste etappe, men den koster😉
 

Så har vi kostnader. Rittet i seg selv er dyrt nok. De ønsker at vi ryttere melder oss på tidlig. Hva med å ha en svært hyggelig startpris tidlig. 800-1000 kr for alle tre etapper. Da kan det være flere melder seg på tidlig. Hotell koster selvsagt, og får bli opp til hver enkelt. Kanskje man kunne ordnet en hyggeligere pris på hotellet også hvis tidlig påmelding? Campingen er jo rimelig. Det går med litt mer penger på en slik helg, men når det blir som i år er det absolutt verdt hver krone. Et minne for livet og det er noe eget med det å sykle slik over tre dager med mange av de samme medsyklistene rundt seg, det sosiale, det gode humøret, hjelpsomheten, kameratskapet. I tillegg ser man titt og ofte verdens største spark👍🏻
 

ble langt innlegg dette, men håper virkelig ikke de endrer stort bare pga at man er i en bølgedal om dagen. Blir det mer i retning grus er det nok flere som ikke gidder, blant annet meg. Tynset og Trans Østerdalen er synonymt med herlige stipartier. Også enig i det som blir sagt om å kutte ut en etappe, kun to feks. Tror det er et dumt valg, har man ikke mulighet til 1.etappe kan man fint komme for de to andre. Men, gjerne 1.etappe noe seinere enn 14. 

Jeg syns det er moro med like etapper fra år til år, for da kan jeg også sammenligne mine egne tider opp mot gamle resultater.. at det fra tid til annen kan skje små endringer er jo selvsagt. Er også moro å komme tilbake ett år eller flere år etter også husker man plutselig det og det partiet👍🏻. Med andre ord, ikke nye etapper hvert år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det arrangeres igjen. Utgikk for meg fordi jeg klarte å skade foten dagen før. Om det blir fin værmelding og foten ikke bruker alt for lang tid på å komme seg håper jeg å ta turen opp før vinteren kommer. Er det overkommelig å ta alle etappene på en dag? Gleder meg til å sjekke ut stiene der 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (5 minutter siden):

Håper det arrangeres igjen. Utgikk for meg fordi jeg klarte å skade foten dagen før. Om det blir fin værmelding og foten ikke bruker alt for lang tid på å komme seg håper jeg å ta turen opp før vinteren kommer. Er det overkommelig å ta alle etappene på en dag? Gleder meg til å sjekke ut stiene der 😄 

Du får det til, men det er fort 8-9 timer sykling om du skal sykle etappene, kanskje mer. 

Hvis det er sti du er ute etter, så så ville jeg feks startet med etappe 2, første del, og vurdert når du kom ned til veien om du skal sykle Gammeldalen, som blir et langt grusstrekk i motbakke eller ta snarveien gjennom sentrum opp i området med sti som du sykler siste del av etappe 2 og hele etappe 3. Da får du en del timer sykling der "kremen" av TØ sykles, på sti.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at forslag om mer grus raskt ble nedstemt av de som var i salen- for det er sannsynligvis dere som er kremen av stisyklister. Men hvis dette da er et av Norges flotteste ritt innen sin kategori bør dere klare å rekruttere minst en rytter hver til neste år- da bikker man 250, noe som begynner å ligne på noe. For når det er så bra som dere sier så er vel ikke dere den eneste i gjengen som sykler den type terreng?

Men forumet her er nok ikke rette plassen for å komme med forslag som går mer mot den "gjennomsnittlige terrengsyklist".

Har også fått høre hvor bra Å i Heiane, Terrengsykkelrittet og Furusjøen Rundt er pga terrenget. Du må være mer enn spesielt interresert for å tenke på å bli med på slike ritt tenker jeg. Vurderte faktisk Furusjøen Rundt før det ble avlyst, men ble faktsik frarådet det av en meget merittert terrengsyklist om været ikke var bra. Da tenker jeg mitt egentllig.

Nå skal det sies at jeg hadde ei veldig bra helg og kom igjennom uten uhell av noen sort. Tubeless på terrenghjulene har også  bidratt til bedre opplevelse i terrenget. Men for en som sliter med artrose med bla. leddgikt i alle fingre så sliter det skikkelig på kroppen. Fingrene er så stive etter helga at jeg ikke klarer å få bøyd dem inn i håndflata. Har også måttet inverstere i axs gir da jeg etter en halvtimes tid får så vondt i tommelen at jeg ikke klarer å gire med tommelen om jeg har mekanisk gir.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få/ingen som vil ha vanskeligere og tøffere stier i TØ, men gjerne mer av dem! De kan eksempelvis  legge om løypa på lørdag slik at man sykler over Åbrua og opp Brydalsveien til Hugudalsvangen i stedet for å ta den harde omveien om Gammeldalen. Da blir det tid og krefter igjen til nye stipartier over Grønfjell. 

TSR og Furusjøen rundt Pathfinder er noe helt annet enn TØ. TSR i nåværende utgave er overhodet ikke egnet for ryttere som ikke har vært gjennom løypa på forhånd, helst flere ganger. Traseen er absolutt underholdende for oss som kjenner hver stein i Østmarka, men ikke for ryttere som stiller uforberedt. Skal TSR øke deltagerantallet må de lage en ny og snillere trase, men virker ikke som om de er interessert i det. 

Furusjøen rundt Pathfinder var/er ikke bare teknisk og bratt, men også med noen saftige motbakker, som nærmest kommer med krampegaranti. Definitivt ikke alles kopp te, men Furusjøen rundt i den gamle normaltraseen vil jeg si ligner på TØ. Flotte grusveier og fin flyt på stipartiene.   

PS! AXS er superdigg for gammelt folk og uvørne stinisser som har tatt leddbåndet i tommelen og annet faenskap 😉 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (4 minutter siden):

Det er få/ingen som vil ha vanskeligere og tøffere stier i TØ, men gjerne mer av dem! De kan eksempelvis  legge om løypa på lørdag slik at man sykler over Åbrua og opp Brydalsveien til Hugudalsvangen i stedet for å ta den harde omveien om Gammeldalen. Da blir det tid og krefter igjen til nye stipartier over Grønfjell. 

Mer av samme type sti er i hvert fall mitt ønske. Tipper det er noe slikt arrangør har som alternativ når de sa de vurderte å kutte ut Gammeldalen. Ser litt på mtbmap, men finner ikke Grønfjell. Er det dette området? 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i det området. Rett opp for der vi kom inn på asfalten etter Gammeldalen. 

Er ganske godt kjent i området da vi kjøpte vår første hytte i området Tynset på Brydalskjølen, Ørdet hyttefelt, rett ved foten av Grønnfjellet. Vil si det er flott året rundt, men faktisk mest på vinteren. Sist vi tok sti oppover var det grassat med fluer.

Men edna finere på Savalen der vi har vært siden 2014.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig! Grønfjellet er benevnelsen på hele fjellområdet mellom Tynset og Brydalen. Jeg sykla over der første gang i et annet årtusen, så det er på tide at flere får sjansen 😀

Det er noen crux i nedkjøringa, men skal ikke mye til for at de kan utbedres litt.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...