Gå til innhold

Tubeless på landevei og grus


Anbefalte innlegg

BentKa skrev (På 10.7.2024 den 22.50):

Ny guffe fra Muc-Off for høyere trykk i landevei og gravel dekk. 

Kan det være snake-oil?

Har kjørt standardguffa fra MucOff med 60-80 psi på min gravel/landevei i flere år nå. Har sett rester av guffe på ramma, så alt tyder på at den har gjort jobben. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @BentKa

Det er utmerket at Muc-Off utvikler guffe egnet for forskjellig trykk og nå selger guffe spesifikt for landevei/gravel og for terrengsykling. Sistnevnte er den opprinnelige guffen som vi kjenner fra før.

Det er også å håpe at dekkprodusentene vil anbefale guffe som faktisk fungerer under aktuelt lufttrykk, om det så er under andres eller eget merkenavn. Særlig i det siste tilfellet er det flere dekkprodusenter som synder.

Den opprinnelige Muc-Off-guffen gjorde det rimelig godt i landeveistest hos Cycling Weekly. Guffen tettet et hull på 6 mm på høye 70 PSI. Det bekrefter både de gode erfaringene hos @Furu og Muc-Offs egen påstand om 6 mm opp til 80 PSI. Men det er noe av et kvantesprang om den nye landeveisversjonen faktisk tetter hull på hele 7 mm på skyhøye 110 PSI. Det burde gi trygghet på mer alminnelig lufttrykk.

Med god tetningsevne under høyt trykk ved hjelp av bambusfiber og mineralflak, utfordrer Muc-Off vinneren av testen, Silca Ultimate, med sin resirkulerte, rene karbonfiber. Begge guffene er fri for ammoniakk, noe som er en forutsetning for bruk i dekk med bl.a. naturgummi. Men Muc-Off synes å ha (minst) én viktig praktisk fordel fremfor Silca, nemlig at den kan føres inn gjennom ventilåpningen i stedet for direkte inn i dekket. Det åpner for enklere oppsett og etterfyll, så vel som for påfyll av fersk guffe ved trykktap på tur. Jeg har allerede lagt ut noen erfaringer med Silca Ultimate.

Jeg håper at den nye guffen fra Muc-Off snart vil inngå i en grundig sammenliknende test av tetningsevne under landeveistrykk. Og så gjenstår det å få svar på spørsmål som hvor lenge latex i guffen holder seg flytende og velfungerende under forskjellige temperaturer, uten at fiber og flak klumper seg sammen. Muc-offs anslag på opptil seks måneder lyder optimistisk.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derrr gikk jeg på en tubless smell. Jeg var klar over at det var lenge siden jeg hadde sjekket guffen i dekkene, men jeg skal bytte dekk i neste uke, og regnet med at det skulle holde noen turer til... fikk jo en punktering forrige helg, og brydde meg ikke å sjekke.

Bakdekket mitt er ganske slitt, og jeg syklet gjennom en mengde knust glass, og fikk punkteringer i flertall. Plugget to av de, og hjalp til for å prøve at guffen skulle tette de andre stedene det piplet ut. Men nei, måtte inn med slange, og da var det lett å se hvorfor det ikke tettet; guffen var tørket til klumper og ikke noe flytende igjen i det hele tatt.  Totalt min feil.  Hadde ikke Viggo lånt meg en av de elektriske pumpene sine før han dro hadde dette blitt en tragedie i flere etapper😎  Rakk ikke ønsket ferge fra Langevåg, og vil ikke rekke siste ferge fra Arsvågen ( På vei Bergen-Stavanger) . Og for en gangs skyld har jeg ikke teltet med😩 

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (8 minutter siden):

Æsj.

Håper det ordner seg.

(Hvorfor det er kjekt å alltid ha med en miniflaske/pose med egen guffe som standardutrustning.)

Jepp, har en sånn pose liggende i boden hjemme 😎 pakket litt lett siden det bare er en tur retur tur... og det var jo siste tur før dekkene skulle av😜 ikke noe krise , har sovepose og liggeunderlag 👍 en annen ting, har aeropack med baklys og ikke noe kobling som med enkelthet kan kobles fra sykkelen, det ble også litt tungvint når hjulet skulle av. Jeg må rett og slett ta litt bedre kontroll på utstyret mitt😂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å lage et reisebrev her, men for å avslutte så fikk jeg jaggu en punktering på den eneste slangen jeg hadde med. Heldigvis hadde jeg lappesaker , og kom frem til slutt. 

Men én ting er sikkert; om noen ikke har elektrisk pumpe enda; så løp og kjøp. Når uflaksen( og dumskapen ja) virkelig treffer viften , er det et eventyr å hvertfall kunne blåse opp dekket uten anstrengelser . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (23 timer siden):

....så fikk jeg jaggu en punktering på den eneste slangen jeg hadde med.

Huffameg.

Det er dessverre en klassiker.

Hvorfor folk fortsetter å mene at ekstraslange er rett beredskap for slangeløs punktering, forblir et mysterium for meg 😀

Sveinung1 skrev (23 timer siden):

Men én ting er sikkert; om noen ikke har elektrisk pumpe enda; så løp og kjøp. Når uflaksen( og dumskapen ja) virkelig treffer viften , er det et eventyr å hvertfall kunne blåse opp dekket uten anstrengelser . 

Siden vi er i tråd om slangeløs punktering:

Jeg ser poenget at det er behagelig å ha en liten elektrisk pumpe dersom man bruker slange eller har plugget et slangeløst hull.

Men som vi var inne på - ved slangeløs punktering, er første steg å blåse opp dekket igjen og arbeide med guffen for å tette, eller å fylle på fersk guffe gjennom ventilåpningen, blåse opp dekket, og arbeide med guffen for å tette hullet. Mye enklere og kjappere enn plugging eller konvertering til slange.

Men det forekommer meg at en elektrisk pumpe som sakte fyller dekket med luft, og luften dermed sakte kan sive ut av hullet, ikke vil være like effektivt som mini-håndpumpe av et visst volum der man raskt kan pumpe opp og siden spinne eller bevege på hjulet for at guffen skal tette.

Det forekommer meg også at elektrisk pumpe har begrenset virketid alt etter størrelse på batteri. På lengre turer, der man pumper opp for reisefølge og ukjente som måtte ha behov for hjelp, regulerer lufttrykk etter underlag og har beredskap for punktering, forekommer en håndpumpe med ubegrenset virketid og kapasitet å være et tryggere alternativ.

Burde ha spurt @Sun Flyer men han er jo ute på enda et imponerende ultradistanseløp, og skal ikke måtte svare på slike bakstreverske og teknologifiendtlige innvendinger!

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte faktisk to elektriske minipumper etter anbefaling fra @Sun Flyer, en til kona og en til meg. Testet den på hardtailen for å se hvor godt den pumpet opp. Tappet ut lufta- RaceKing 2,2 med 20 psi tubeless, for så å se hvor raskt det gikk opp til overkommelig trykk ut fra følelse ved å trykke inn dekket. Stoppet da jeg syns det kjentes bra ut og da var det på ca 15 psi- det gikk på drøye 30 sek. Det gikk raskere enn det tar å løsne pumpa og skru fast slangen til ventilen. Regner med jeg kan etterfylle luft fire-fem ganger på den måten om det er behov for det.

Når det gjelder å evt etterfylle guffe gjennom ventilen- hva vil dere anbefale som den letteste måten å gjøre det på? Tenker opp imot Cykelvasan, i tilfelle kona får problemer (ikke veldig interressert i hvordan saker og ting henger sammen da hun som regel har en som gjør jobben og hun bare sykler). Har med slange, men som dere er inne på er det raskere og enklere å pumpe luft, evt etterfylle guffe og la denne jobbe ved på spinne hjulet rundt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaiost

Min innvending mot elektrisk pumpe går ikke på samlet tid for hele operasjonen, men hvorvidt man raskt kan blåse opp et punktert slangeløst dekk slik man kan ved hurtig pumping med håndpumpe. Det er en forutsetning for å oppnå et visst lufttrykk og siden la guffen tette punkteringen. 

For å etterfylle fersk guffe, fjerner man ventilkjernen, fyller på guffe gjennom ventilåpningen ved hjelp av miniflaske eller pose med egnet guffe, og skrur ventilkjernen inn igjen. Det man trenger er ventilverktøy for å løsne og skru til ventilkjernen. Ventilverktøyet kan være løst, være del av multiverktøy, eller være i pumpe eller i ventilhette.

Jeg vil for øvrig advare mot å sette opp slangeløst i anledning et ritt. Dere trenger både interesse, velvilje og ikke minst tid for å få plass nye vaner og mestre oppsett og rutiner lenge før ritt.

Men om dere velger slangeløst oppsett, vil dere gjerne stille opp på startstreken med fersk guffe i dekkene. Da er det mindre behov eller nytte av å fylle på fersk guffe underveis, slik det kan være etter flere uker/måneders bruk.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med på tur mini flaske (60ml muc-off) og den korte plastslangen for påfylling av ev guffe, vid oppsett bruker jeg den litt større tomme Mavic flasken 120ml med samme slangen, bare og klemme i guffa. Har med slange også i tilfelle noen andre trenger en😄

20240715_113553.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hardtail og fulldemper har vi kjørt tubeless siden i fjor vår. Fikk jo litt aha opplevelser på et par terrengritt tidligere da folk jeg normalt ganske greit syklet fra, bare fløt fra meg i terreng som var litt mer utfordrende enn ren sti. Så det var som en ny verden som åpnet seg da jeg fikk den flyten i terrenget jeg tidligere manglet. Hadde lest om guffe som størknet så sjekket begge hardtailen i vår. Kona sine dekk var helt fine inni mens bakdekket mitt så ut som om det var tørket ut med finsand og et hvitt belegg rundt hele. Mener jeg hadde etterfylt med en annen guffe enn jeg først den opp med, så kanskje det var grunnen. Kjørte også tubeless på fulldemperne på Valdresrittet og Cykelvasan og det fungerte veldig bra på det bløte underlaget. Skal sjekke hvordan det ser ut inni dekkene etter ferien.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (9 minutter siden):

Mener jeg hadde etterfylt med en annen guffe enn jeg først den opp med, så kanskje det var grunnen. 

Trolig, ja. Erfarne @SykkelØyvind har også advart mot å blande forskjellige guffer. Selv har jeg en ubekreftet teori om at man særlig ikke bør blande guffer med og uten ammoniakk 🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Trolig, ja. Erfarne @SykkelØyvind har også advart mot å blande forskjellige guffer. Selv har jeg en ubekreftet teori om at man særlig ikke bør blande guffer med og uten ammoniakk 🙂

Jepp - De gangene jeg har kommet til å blande Stans og Muc-Off så har guffa blitt til sandlignende korn inne i dekket. Lett å høre når man rister på hjul/sykkel.  Det gjør det litt krevende å bytte guffe-merke uten å vaske både dekk og felg skikkelig godt. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et punkt til @Sepedas avhandling: en liten tpu-slange har man ingen skade av å ta med. Enten tilfelle man får en for stor flenge til at guffa kan tette, eller hvis en annen syklist trenger hjelp. 

Nylig fikk jeg også erfare verdien av å ha litt gorillatape med (evt kjøpe på bensinstasjon) for å tette flenge fra innsiden. Samme egentlig for servietter/papir og en liten frysepose for søppel. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten er primært snikskryt av at eg sykla Sverigetempot for nokre veker sidan, sekundært ei slangelaus solskinnshistorie.

Eg hadde kjøpt inn Silca Ultimate Sealant for anledninga, og bedt min amerikanske ven gjere det same. Eg køyrer 28 mm GP 5000 med 80 psi.

2-3 dagar uti rittet, etter eit parti med vegarbeid og grov grus, stoppa eg for ein pissepause. Då la eg merke til guffe framme på sykkelen. Snurra litt rundt på framhjulet og fann ganske kjapt ei punktering. Det pipla litt guffe ut, og det vart verre då eg tok borti det. Bestemte meg for å rulle vidare og sjå korleis det utvikla seg. Resultatet var null meir problem. Eg kjente på dekket ofte dei neste dagane, men det var heile tida nok luft til at det ikkje var noko vits i å ta fram pumpa.

Litt seinare i rittet skjedde akkurat det same med min amerikanske ven. Hans impulsreaksjon er å umiddelbart forsøke å fikse. Men eg ba han rulle vidare og sjå kva som skjedde. Heller ikkje her vart det noko meir problem, og nok ein gong slapp vi å fiske fram pumpa.

I mellomtida har min Marokko-sykkel fått flatt bakdekk. Det er ei lita punktering i sjølve dekket som den halvt år gamle guffa ikkje vil tette. Skal ta inn Silca Ultimate der også, så tenkjer eg den saken er i boks.

EDIT: Høh, det er heilt tørt inni det dekket. Ser faktisk ut som at eg har køyrt utan guffe heile våren!

Endret av torhovland
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deilig solskinnshistorie @torhovland 

Ruller selv fortsatt på Silca Ultimate, men vær oppmerksom på at jeg har oppdatert mitt eget forsøk på oppsummering med et siste punkt spesifikt om felgtape. Bak den oppdateringen skjuler det seg en historie om lastverk, guffe, TPU, badekar og et lokalt verksted i Vilnius som jeg kan dra ved anledning 😄

Venter også spent på test av Muc-Offs landeveisguffe.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for øvrig at det ligger litt kognitivt bias bak å tolke "guffe tettet det => ville punktert med slange" på alle hull man ser guffe i.

Jeg kom tilfeldigvis til å fukte dekket da jeg nylig roterte dekk mellom frem- og bakhjul, og observerte flere knappenålshull hvor det piplet litt luftbobler omringet av vann da jeg pumpet opp slangen (antar at luften ble presset ut av dekket som følge av at slangen ekspanderte for å fylle dekket). Slangene holder luften og er tette, og har brukt slangene og dekkene i noen år uten punktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gruskverner Er dekkene med knappenålshullene dekk for slange eller for slangeløst oppsett? Dekk for slange er ikke nødvendigvis lufttette og kan lekke luft når det pumpes opp, gitt luft mellom dekk og slange, slik du observerte. Likeledes kan slangeløse dekk som er TLR/TLE/TLC lekke luft før det er brukt guffe som tetter, særlig i sideveggene. Har ikke nødvendigvis noe med punktering å gjøre, men egenskaper i materialet.

Men du har utvilsomt rett i at enhver liten skade eller knappenålshull i dekket ikke nødvendigvis medfører punktering av slangen. Uten at denne tråden dreier seg om slange versus slangeløst 🙂

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var på godt brukte tubeless-ready Pirelli Cintaruto Gravel M grusdekk, i kjørebanen - de har for øvrig aldri vært satt opp slangeløst. Har aldri observert at TL dekk lekker fra kjørebanen ved førstegangs påfyll av guffe, men mange av dem lekker fra sideveggen ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen flere betraktninger om guffe en søndag formiddag:

SilcaUltimatebilde.jpg.3bff07dc72a032c9e679cc6b0c58b27f.jpg

Jeg har som nevnt forsøkt å oppsummere noen erfaringer med Silca Ultimate her.

Et av forholdene jeg er usikker på, er 1) hvor lenge lateksen holder seg flytende og 2) hvor lenge karbonfibrene holder seg flytende i lateksen. Kikket inn i et par dekk i dag der guffen har vært i henholdsvis to og fem uker.  Kan bekrefte at lateksen er flytende i begge dekk. Men det synes  å være lite flytende karbonfibre igjen i lateksen etter fem uker mens fibrene er mer påtagelige (bokstavelig talt) etter korte to uker. I mitt hode bekrefter det at Ultimate trolig vil ha best tetningseffekt de første ukene etter påfyll. Silca opplyser da også selv at dersom man følger deres foreslåtte rutine med å fylle på replenisher (lateks uten karbonfibre) med tre måneders mellomrom, vil mengden karbonfibre og dermed tetningsevne over tid reduseres.

Jeg skal sjekke igjen om noen uker. Men etter egen erfaring og rapporter her og på andre fora, synes det åpenbart at mange sykler rundt med inntørket guffe og man kan med fordel være oppmerksom på levetid og påfyll.

***

Jeg landet på Silca Ultimate etter test på landeveistrykk 70 psi i Cycling Weekly. Testvinnerne Silca Ultimate tettet et hull på 7 mm under trykk på 70 psi og standard Muc-Off (nå kalt Mountain Bike) tettet et hull på 6 mm på samme trykk. Jeg venter fortsatt på test av Muc-Offs nye Road & Gravel, der bambusfiber og mineralflak sies å tettet hull helt opp til 110 psi.

Best-Tubeless-Sealant-For-MTB-Gravel-Road-Tires-1920x1024.jpg.2d0d02b090f28e275c5f0cc79059b7b4.jpg

Kom nylig over en oppsummering av forskjellige tester i Cycling About: The 5 Best Tubeless Sealant Products According To Science (Lab Tests)

Både tester og erfaringer fra brukere om spesifikke guffer er ofte svært sprikende, og avspeiler alle variablene som kan telle inn. Men det kan likevel være verdt å sjekke hva som skrives om den guffen du måtte bruke eller vurderer å bruke.

Dessverre er ikke resultatene fra den nevnte testen i Cycling Weekly med, men for meg er det en del resultater som peker seg ut blant testene som refereres i Cycling About:

  • Silca Ultimate: Dårlig resultat i oppsummeringen gitt dårlig resultat (Failed!) i test hos Off-road.cc. Grusdekk på 40 psi. Det synes dog å være noe tvil rundt den testede guffen (det forekom en tidlig produksjonsfeil) og bruken av Co2-patroner. Viser uansett at Ultimate kan prestere varierende. 
  • Levetid: Testen hos AmbMAG ble gjort etter at guffene hadde vært i dekkene 36 dager. Dekktrykk kun 22 psi og hull opp til 6 mm. Blant 11 testede guffer kom original Orange Seal på førsteplass mens Silca og Muc-Off landet på delt sjetteplass. Bedre enn jeg hadde fryktet fra Silca.
  • Grustrykk 40 psi: Testene hos Off-road.cc gir best resultat for Peaty’s Holeshot Biofibre, fulgt av Vittoria Universal og Halo Fiber-Tech
  • Landeveistrykk 87 psi og 101 psi: Gruppetest hos Fiets.nl i 2019 med beskjedent hull på 1,5 mm og 87 psi ga førsteplass til Peaty’s Sealant (opprinnelig versjon) fulgt av Joe’s No Flats Elite og Squirt Seal. Ved 101 psi (!) ble det gitt kun fail eller pass. Blant dekkene som klarte å tette 1,5 mm under så høyt trykk var Bontrager, Continental Revo, Joe’s No Flats Elite, Squirt Seal, Stan's Race Day - og Peaty’s.
  • Peaty's kom med andre ord best ut under høyere trykk, både 40 psi og 87 psi. Den var dessverre ikke med i testen for levetid, men den siste versjonen av guffen fikk gode ord fra Off-road.cc for levetid. Har biofiber for å bedre tetningsevnen. Ble da også i oppsummeringen i Cycling About omtalt som beste guffe for grus- og landeveisdekk.
  • Stan's Original, som gjenfinnes i Schwalbe Doc Blue, er en klassiker og elsket av mange, men testene bekrefter det trådstarter selv erfarte: Dette er ikke guffen for høyere trykk. 

Selv må jeg innrømme at jeg savner muligheten for å fylle på guffe gjennom ventilåpningen, med alle dets fordeler ved oppsett eller på tur, og vurderer alternativer til Silca Ultimate. Peaty's Holeshot Biofibre seiler opp som en god kandidat ved siden av utestede Muc-Off Road & Gravel.

  • Like 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AkselE 

Om du er kommet deg vel hjem, vil lapping av hull fra innsiden av dekket være en bedre, permanent og mer pålitelig løsning enn plugging. Bruk da lappesaker for slangeløse dekk, som for eksempel Tip Top. Fungerer utmerket.

Ute på tur, vil plugging kunne være en god løsning dersom hullet ikke tettes av guffen i dekket, påfyll av fersk guffe fra miniflaske eller eventuelt noe i retning av B.A.M. Jeg har registrert tre hovedtyper, som alle har sine fordeler og ulemper, tilhengere og motstandere:

  • Tradisjonelle larver. Solid og praktisk løsning med larver av varierende tykkelse. Kommer i en mengde varianter. F.eks. Muc-Off. Ikke verdens mest elegante løsning, men pålitelig. Brukt med hell den ene gangen i løpet av nærmere ti år at jeg har måtte plugge på tur 😅
  • Dynaplug med messingspiss og larver i forskjellig størrelser. Får ros for enkelhet i bruk og pålitelighet. Etterlater messingspissen i dekket. Har ikke brukt selv.
  • Notubes Dart med fjærlignende pluggemateriale i stedet for larver. Min erfaring etter forsøk på test hjemme på gammelt dekk, er at mekanismen kan være noe skjør

Larver/fjær skal reagere med vulkanisert gummi i dekket. Kan også være nyttig å ha med en liten tube med sementlim som likeledes reagerer med gummien, i kombinasjon med en av de ovennevnte pluggene. Tube med lim følger med slangeløse lapper som nevnt over og i enkelte pluggesett.

Hva som vil fungere best for deg, vil avhenge av selve hullet og personlige preferanser. Om det er en revne i sideveggen, vil plugging ofte ikke være tilstrekkelig, og man må ty til innvendig lapping eller i verste fall bytte dekk. Eller ty til nødslange på tur.

Merk at enkelte løsninger for plugging omfatter bruk av Co2-patroner. Vær da oppmerksom på patroner bør brukes lengst mulig vekk fra guffen i dekket. F.eks. snu hjulet slik at ventilen er øverst, mens guffen samler seg nederst. Forskjellig guffe reagerer i varierende grad på iskald Co2. Pumpe er tryggere.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et notat vedr. plugging: Vær obs på lengden plugg som stikker ut av dekket. Den kan både fjerne lagg fra rammen og seg selv hvis den stikker for langt ut. De er også skikkelig seige, så et trimmeverktøy kan være å anbefale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...