Gå til innhold

Tubeless på landevei og grus


Anbefalte innlegg

Nå blir jeg fryktelig usikker på hvilken guffe jeg skal bruke, jeg har jo både mucoff og orange sealant og har jo så sjeldent (tør ikke si aldri selv om det er mest riktig..)punkteringer at jeg stengt tatt ikke aner om de virker når det først skulle skje....

Kan noen bare gi en enkel fasit her? Gjelder 32mm conti på krokløse zipp 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå (i fjor og denne sesongen) hatt gode erfaringer med Muc-off på både landeveisykkel (28 mm), gravel og terreng. Jeg kjøpte de "små" posene som de hadde på salg hos XXL i fjor (tror ikke de har de mer) og de er geniale å bruke gjennom ventil. Har også brukt Stans racing og orange på landevei. Begge funker for min del. Ett problem med å bruke larve på racer er at tykkelse på dekket gjør at en fort kan ødelegge dekket mer en fikse det hvis en tar i for hardt (har erfart at jeg har ødelagt dekk i stedet for fikse). Dette har jeg ikke opplevd på terreng da dekkene er ganske mye tykkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (4 timer siden):

Nå blir jeg fryktelig usikker på hvilken guffe jeg skal bruke (...) Kan noen bare gi en enkel fasit her? Gjelder 32mm conti på krokløse zipp 😎

Ja, nå har vi dessverre åpnet Pandoras eske og forumet fylles av nagende tvil om guffe og landeveistrykk 😨

Den kombinasjonen er av rimelig ny dato, og det er begrenset med både informasjon og tester. Mitt håper er at Landevei skal gjenta testen i Cycling Weekly med landeveistrykk, men med en hel armada av forskjellige guffer.

Kanskje @Alpers tar saken - eller at @SykkelØyvind vender tilbake fra permisjon og gir klarhet.

***

Selv er jeg rimelig trygg på Silca Ultimate, selv om jeg opplever at den har sine utfordringer og særegenheter som beskrevet her. Som for de fleste andre produkter, er det blandede tilbakemeldinger på nettet, særlig gitt feilproduksjon i en av de første partiene guffe. Og brukerfeil og rot, siden ingen vil lese bruksanvisningen 😀 Men merket meg i sin tid at også @Olechr bruker den.

Har sett at Silcas Josh Poertner på annet forum har sagt at de opprinnelig testet mange guffer på høyt trykk, og at Stan's Race og standard Orange Seal var de beste. Men opp mot 80 psi fungerte selv de på kun mindre hull. Silcas egen guffe er ment å løse problemet.

Brukte selv tidligere standard Orange Seal uten problemer, og guffen i medbragt miniflaske fikset hull i landeveisdekk til kompiser. Men resultatet i testen i Cycling Weekly var ikke bra.

Hadde også tro på MucOff etter godt resultat i samme test, men ser at erfaringene er blandet.

Stan's standardguffe har jeg mistet troen på akkurat til landeveisbruk, som forklart her. Utgangspunktet for denne tråden er da også at Stan's ikke tetter hullene i dekket til trådstarter.

Flere dekkprodusenter har lansert egne guffer, men det er ofte ikke klart hvorvidt dette er re-branding av eksisterende guffer eller om det faktisk er egne guffer utviklet for landeveisdekk.

DT Swiss utmerker seg med å tilby guffe spesifikt for landeveistrykk, men det oppgis at den ikke tetter mer enn 3 mm hull. Det samme gjelder Joe's guffe for landevei. Disse skal dog fungere under vanvittig høyt trykk, så mulig at de tetter større hull på lavere trykk som er bedre egnet på slangeløst oppsett.

Så håper jeg at denne tråden kan være et sted å utveksle erfaringer. Takk til alle som har kommentert så langt!

Oddefa skrev (4 timer siden):

Ett problem med å bruke larve på racer er at tykkelse på dekket gjør at en fort kan ødelegge dekket mer en fikse det hvis en tar i for hardt (...)

Godt poeng.

Verdt å merke seg at larver kommer i forskjellige tykkelser, og at det er forskjellige utforminger av både larve og innføringsverktøy.

Jeg unngår plugging så langt som mulig, og foretrekker derfor miniflaske med frisk guffe som kan føres rett inn gjennom ventilstammen. Har reddet både kompiser og meg selv fra å plugge. 

Om man først har plugget et landeveisdekk, ville jeg ved første anledning ha fjernet larven og lappet dekket fra innsiden med lapp for slangeløst oppsett, f.eks. Tip Top Tubeless.

  • Like 1
  • Sad 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Verdt å merke seg at larver kommer i forskjellige tykkelser, og at det er forskjellige utforminger av både larve og innføringsverktøy.

Når det kommer til plugger føler jeg slike med messingspiss - alá DynaPlug fungerer bedre i landeveisdekk enn pluggene som innføres med gaffel. I typiske landevei, og i for seg, gravelpunkteringer blir ofte gaffelen for vanskelig å få inn i hullet. Messingspissene fungerer bedre i små hull i tynne dekk, og bedre på hull i sidevegger da du ikke trenger å stikke pluggen så langt inn i dekket. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Muc-off guffe/tape/5000tr nå for noen uker siden  kun 30-40 mil inntil nå, ingen lekkasje/punka forløpig.

Før det har jeg 4sesonger på Mavic Yksion dekk og Mavic guffe som kun skal klare opp til 3mm, ikke ett eneste uhell kun sett guffe rester på rammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lange turer synes jeg det er kurant å ha med en miniflaske med guffe, men hva slags guffe bør man da ha med? Jeg har to hjulsett. Landeveisett med Silca og grusett der jeg fortsatt bruker Orange Seal (har opptil 50 psi her, og på den måten får jeg brukt opp flaska med Orange Seal samtidig som jeg slipper å sløse bort Silca på dekk med lav psi). 
 

Så da er spørsmålet: @Sepeda, du ser ut til å ha over gjennomsnittlig kontroll på guffe: Kan Silca og Orange Seal blandes? Eller må jeg ha med Silca til landevei og Orange Seal til grus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg dessverre ikke. I utgangspunktet tenker jeg at forskjellig guffe ikke bør blandes, med mindre man vet sikkert at de fungere sammen, ref. kommentar fra Sykkeløyvind. Og som nevnt tidligere, er det en praktisk svakhet ved Silca Ultimate at den ikke kan føres inn gjennom ventilåpningen med injektor og heller ikke fra alminnelig miniflaske. Karbonfiberet samler seg i flasketuten. Da må man ty til Replenisher, som er skummende latex uten karbonfiber og ikke har samme tetningsevnen.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kontroll på alle merkene jeg har prøvd av guffe, men min erfaring er:

-på landevei/gravel uten innlegg er Silca helt knall. 
-orange Seal og stans er også trygge valg. 
-stans race er bra for de som bytter dekk oppe, men guffe bråker litt
 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No Puncture Hassle 140 ml, kun Tubeless-guffe - Tilbehør hjul, dekk & slange - No Puncture Hassle 140 ml, kun Tubeless-guffe | XXL

Denne er det jeg har kjøpt siste året (XXL har den fortsatt online, ikke butikker virker det som). Stiv pris, men bare å vente til neste Reward da. Denne kan også være fint å ta med seg på tur, muligens jeg skal ta med meg halv slik en på Bright Midnight også, for lett å pakke, former seg fint. Er helt sikkert billigere å kjøpe større kvantumvarianter, men liker de posene veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horpest skrev (17 timer siden):

Stemmer nok veldig bra som Sepeda skriver over. 

Gikk til innkjøp av denne guffa etter anbefaling på Spinn. Står at den holder opp til 100 psi så det burde gjøre susen!

 

Har brukt denne i 2 år og 3 par dekk til nå. På alt fra 25-32 mm dekk. Har fungert fint til nå. 🙂. Prøver nok noe nytt neste gang, kun for å prøve, ikke annet 🙂 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 26.5.2024 den 19.45):

Cycling Weeklys test i tekst og video. I

Den testen tror jeg ikke et sekund på. Her er mine erfaringer med guffe:

Muc-off: Hold deg langt vekk fra den den her. Skal denne liksom tette hull på 3mm? Som andre i tråden her erfarer, tetter den ikke en gang mikrohull som ikke er mulig å se i dekket. I tillegg har du et skikkelig problem dersom du skulle være så uheldig å få en punktering på litt størrelse og en ramme nedgriset med deilig rosa guffe. Hvis du ikke vasker det av med en eneste gang og lar denne dritten få tid til å størkne et sted du ikke vil at den skal være TIL EVIG TID, så forvandler den seg til verdens sterkeste lim. Jeg har seriøst gitt opp å bli kvitt restene av denne drittguffa som sitter igjen på ramma, det er sterkere enn karbonen ramma er laget av. Jeg har selvfølgelig også prøvd med Muc-offs egen lim- og guffe-fjerner. Dette vil sannsynligvis ikke skje så ofte, da guffa nok allerede har piplet uit gjennom en haug usynlige mikrohull allerede når du skulle få en skikkelig punktering. Fuck-off.

Effetto Mariposa's Végétalex: Jeg er litt flau over å ha blitt lurt til å tro at en blanding av noe rester fra olivenoljeproduksjon skulle kunne tette hull i landeveisdekk. Det hadde ikke vært så ille hvis den bare hadde fungert dårlig, men med denne guffa følger det med en annen bonus. Når du har innsett at olivenoljeskall blandet i noe oljegreier ikke er helt optimalt og du står der med flatt dekk og en plugg i hånda, så tar det ikke så veldig lang tid før du også innser at denne oljedritten ikke akkurat gjør at pluggen har kjempelyst til å bli værende i hullet. Jeg har lært at man skal forsøke å gi mer ros enn kritikk, gjerne minst i en ratio på 5/1. Det blir vanskelig her, men jeg kan melde at denne guffa i det minste ser ut til å vare lenge. Jeg forsøkte også denne guffa i noen 40mm grusdekk, men byttet den ut med noe annet etter relativt kort tid da det piplet olje ut av en haug med mikrohull. Det gjør det fortsatt etter rundt to år, selv om jeg har byttet ut guffa med noe annet. The gift that keeps giving. 

Har også brukt Joes/Stans, og Orange Seal, men de gjorde meg bare skuffet, ikke sint, så bør vel ikke klage.

Kjører ikke noe crazy, 28-30mm landeveisdekk, typ Pro-One, GP5000-S-TR, og normalt tubelesstrykk på 70-75 psi. Jeg kunne sikkert prøvd Silca, men kjøper heller en god Akevitt, det er billigere per liter. Nå gidder jeg ikke mer og kjører TPU. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring. Det er få ting som gjør meg så irritert som å styre med tubeless og at det ikke fungerer på ørsmå punkteringer en gang. For ikke å snakke om alt sarvet en må dra med seg når guffa ikke fungerer. Er tilbake til butyl etter en par dårlige erfaringer med TPU. Neste blir latexslange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er fint å få innspill fra begge sider , selv om jeg ikke kjenner meg igjen i utfordringene dere har med slangeløst.  Lurer jo på om jeg faktisk ikke har hatt  punkteringer på dekkene, og lever på en falsk trygghet 😟 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Stans, Orange Seal Endurace og Muc-Off. Mest Muc-Off siden den var ganske rimelig i stor flaske for et par år siden.

GP5000 TL i 32 mm med Stans og Orange. Punkterte aldri på 2,5 sett, selv med ganske røffe innslag av grov «grus». Tilskriver det solide dekk. Trykk på 50-60 PSI.

GP5000 S TR i 28, 30 og 32 mm med Muc-Off. Har lett forseglet to mindre rifter og et par småhull uten mye trykktap eller særlig mye søl. Trykk på 50-60 PSI.

Ulike dekk fra Panaracer, WTB Riddler og Conti Terraspeed 40 mm med Muc-Off. Kun sett antydning til at et Panaracer SK+ har blitt forseglet uten at jeg merket det under sykling, men trykket var typisk 35-40 PSI på dette så burde være grei skuring.

Min erfaring er altså at Muc-Off fungerer bra, men jeg har ikke hatt så veldig mange hull i dekkene. Ser ikke frem til den dagen det spruter lilla Muc på sykkel og klær, for den kommer sikkert før eller siden. Har prøvd å søle den på bakken tidligere og det er skikkelig svineri - som jeg tenker lover godt for forseglingsevnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt muc-off i tre år på terrengsykkelen, sommer som vinter. Syntes det har funka veldig bra.

Fikk tilogmed en punktering som spruta guffe over hele ramma/klærne. Klærne ble vaska med en gang og ble flekkfrie, sykkelen gikk det vel et par uker før jeg fikk levert muc-off sin guffefjerner, og den ble helt ren etter litt gnukking den og. Så jeg kjenner meg ikke igjen i erfaringen over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuh

Jeg har nemlig en hel flaske Muck-off til terrengsykkelene og ønsker ikke at de skal dekkes av rosa steinhardt lim. 
Nå håper jeg at Muck-off ikke stinker kunstig bringebær sånn som alt annet derfra.

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt guffen i hele sesongen, bare etterfylt litt nå og da. Vært 0 problem å spyle ut av dekka på slutten av sesongen, og da har den hengt en mnd eller noe uten å røres i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg! Den gjør jobben. Hadde en punktering på Tenerife hvor guffe spurten sto noen minutter før guffa tettet. Deretter holdt det resten av turen ca. 45 km. Synlig rift/skade i dekket 2 mm kanskje? 
 

Testet å pumpe opp igjen når jeg kom tilbake. Guffa holdt tett opp til 75 PSI ca. Da den måtte gi tapt. Syklet resten av ferien med 60-70 PSI i dekket, uten problemer på de neste 300 km. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til Muc Off da jeg hadde lest at den var lett å vaske vekk.

Kan bekrefte at den både virker som tetteguffe OG er lett å vaske vekk.

Når den har virket er det ofte spor her og der, som er lett å vaske vekk med kaldt vann fra hageslangen. En klut eller svamp for å gni kan hjelpe.

Men den infrarøde lysdioden for å lete etter småhull er et helt unødvendig søppelrask.

Så må jeg nevne at den ‘pouchen’ de har gjør påfylling superenkelt og så godt som sølefritt for meg. Etterfyller ‘pouchen’ fra litersflaske.

  • Like 2
  • Thanks 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Oslosportlager igår der er det ikke noe guffe fra Peaty's og få kjøpt, noe dem heller ikke haft inne enligt selger. Forøvrig ikke noen andre produkter heller kun noen små 60ml Stans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5-liters dunk med Muc-Off. Den er 3/5 tom nå etter 2-3 års bruk. Synes den funker helt ok så lenge den ikke mikses med Stans.

Ganske lett å vaske/skrape ut av dekk også. 

 Panzer er den verste guffa jeg har brukt når det kommer til krevende fjerning. Den ble lim på ramma etter en punktering. Verken rødsprit, Zalo eller wd40 var i stand til å få vekk de gule klumpene.
Men den holder grusdekkene på vinter/transportsykkelen tette om ikke annet. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (52 minutter siden):

Jeg har en 5-liters dunk med Muc-Off. Den er 3/5 tom nå etter 2-3 års bruk. Synes den funker helt ok så lenge den ikke mikses med Stans.

Ganske lett å vaske/skrape ut av dekk også. 

 Panzer er den verste guffa jeg har brukt når det kommer til krevende fjerning. Den ble lim på ramma etter en punktering. Verken rødsprit, Zalo eller wd40 var i stand til å få vekk de gule klumpene.
Men den holder grusdekkene på vinter/transportsykkelen tette om ikke annet. 

Den femlitersdunken? Ikke noe problem med at guffa tørker inn litt etter noen år?

Må kjøpe en ny ‘batch’ nå og har brukt enlitere før. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (21 timer siden):

Den femlitersdunken? Ikke noe problem med at guffa tørker inn litt etter noen år?

Har ikke opplevd at guffa har tørket ut, nei, men pumpefunksjonen sluttet å fungere ganske raskt. Nå må jeg skru ut hele pumpa og helle rett fra dunken. Vet ikke om jeg ville ha kjøpt fem-litern igjen. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er fint med 1-literen er at den forseglings-hetta som er under tuten er veldig fint gjenbrukbar. Så når jeg er ferdig setter jeg den på, skyller godt gjennom tuten og slangen og setter det tilbake. Tror man må skylle pumpa ganske ofte/hver gang for å hindre at den tetter seg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...