Gå til innhold

Tubeless på landevei og grus


Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt tips i forhold til punktering av tubeless dekk. 
 

Merket på fredag når jeg var ute å syklet at jeg hadde mistet en del luft i dekket, kom meg nesten hjem før det var helt flatt. Fylde så i ny guffe og pumpet dekket opp igjen og var ute på en 40 minutters rolig tur for å la dette gjøre jobben. Det siver rolig ut halvparten av luften fra dekket mens jeg da sykler, pumper opp igjen men virker ikke som guffen klarer fikse hullene. 

Dette er flere små hull som jeg trodde og har lest meg opp til at guffen skal klare å tette. 

Prøvt uttallige ganger iløp av helgen å pumpe opp igjen og trille rolig men det samme skjer over igjen, dekket mister halvparten av luften etter kort tid med rulling. 

Jeg er på nippet til å reise ut å kjøpe nytt dekk imorgen og gi opp. 

Er det mulig å redde eller er det bare å gi opp og få handlet nytt?

Viser bilde der du ser flere små hull med guffe piplende gjennom. 

Takk for svar på forhånd!

IMG_1907.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder grunnen for punkteringen(e) så er det nok at jeg har vært litt slakk med etterfylling av guffe. 

Da det og er 5+ små hull så er det ikke bare å smelle inn en mark og kjøre videre heller 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schwalbe Doc Blue er Stan's Notubes alminnelige guffe.

Som tidligere opplyst på Stan's flasker, skal guffen takle trykk opp til 45 psi. Over det trykket, vil den ofte briste og ikke tette hull. Slik du opplever.

Du bør tenke på å bytte til guffe som egner seg bedre for landeveistrykk.

I din forrige tråd om slangeløs punktering, lenket jeg til Cycling Weeklys test i tekst og video. I testen brukes 70 psi. Den gir et godt inntrykk av forskjeller og er absolutt verdt å kikke på.

Forhåpentligvis vil produsentene fremover være mer åpne om hvilke guffer som egner seg for landeveistrykk, og hvilke som bør forbeholdes lavere lufttrykk i brede dekk for terreng og kross/gravel. 

(Og for ordens skyld, husk alltid å riste flasken med guffe godt før bruk 🙂)

  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk deg om før du velger testens vinner Silca Ultimate. Den er effektiv, men mer krevende å sette opp og vedlikeholde. Kan ikke føres inn i dekket via ventilstammen. Og er i det hele tatt en smule lunefull. For entusiaster som gjerne lærer seg nye rutiner 🙂

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på å pumpet opp til mitt vanlige trykk på 80 psi så ikke rart den bobler ut av hullene…

Tar meg en tur på min lokale sykkelbutikk Spinn imorgen og ordner ny guffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (12 timer siden):

Bare tenk deg om før du velger testens vinner Silca Ultimate. Den er effektiv, men mer krevende å sette opp og vedlikeholde. Kan ikke føres inn i dekket via ventilstammen. Og er i det hele tatt en smule lunefull. For entusiaster som gjerne lærer seg nye rutiner 🙂

Sånn bortsett fra at den ikke kan helles inn via ventil, er vel denne ganske enkel å ha med å gjøre? Nå er jeg på første sesongen med Silca, så jeg skal ikke påsto noe hardnakket, men når jeg snart etterfyller guffe tre måneder etter at jeg satte opp dekkene, bruker jeg Silca Replenisher - og denne kan fylles på via ventilene. 
 

Altså ganske enkelt.
 

Og med et par påfyll av denne, har jeg ut sesongen (og mest sannsynlig hele dekkenes levetid), før jeg må helle på ny Silca Ultimate neste år.

 

Eller er det andre måter den er lunefull på?
 

Den største fordelen jeg merker med Silca, er at den ikke tetter ventilene. Med tidligere guffer kan det være litt utfordrende å måle dekktrykk (og med hookless er det greit å være innafor), da guffa halvveis tetter ventilene, noe som gjør PSI-målingene uforutsigbare. Dette har jeg etter to måneder med Silca ennå ikke opplevd. 
 

Så er det med sånn med guffe at det er litt vanskelig å måle hvor god den faktisk er. Det viser seg jo ikke før den eventuelt ikke funker lenger, og hvor mange hull den har tettet før man står der til knærne i søl og banner, er det ikke godt å vite. 😊

(Men mine erfaringer til nå: Orange Seal, både original og endurance, er veldig bra. Denne lyktes jeg i kombinasjon med en Stans Dart å tette en svær rift i sideveggen, sånn at jeg kom meg ned et fjell på ganske lav psi før jeg måtte skifte dekket. Den har også tettet flere hull underveis, sånne jeg ikke oppdager før jeg er hjemme og ser at jeg har mister litt luft.  MucOff er søppel, da det fortsatte å piple fra selv de minste høl så fort jeg var på 50+psi. Silca: Inntil nå veldig fornøyd, men aner i og for seg ikke om jeg har punktert i løpet av i overkant 2000 km med den). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@zwift 

Orange Seal:

Siden vi er på landeveisforumet, må jeg spørre: Er erfaringene dine med Orange Seal på landeveisdekk med trykk over 60 psi? Jeg brukte selv tidligere Orange Seal, men valgte det bort etter dårlig resultat i test på landeveistrykk. Uten at jeg har opplevd trykktap eller punktering da jeg brukte Orange Seal!

MucOff:

Interessant at din erfaring er at Muc-Off er søppel (!) på høyere trykk. Guffen gjorde det godt nettopp i test på høyt trykk, rundt 70 psi. Har ingen erfaring selv, men har på bakgrunn av testen likevel kommet i fare for å anbefale det til enkelte landeveissyklister på forumet og i vennekretsen. 

Silca:

Jeg er på Silca Ultimate på andre året. Brukt på tre hjulsett og med dekk fra 30 til 42 mm. Og snart på enorme 2,25" (!)

På gamleforumet var det dedikert tråd om guffen der de fleste aspekter av guffen ble diskutert. Jeg ser at mange tråder på forumet fortsatt er tilgjengelig for å lese, men klarer ikke gjenfinne tråden.

Jeg orker ikke ta lange diskusjoner og håper ikke at dette gir slangefolket blod på tann igjen. Poenget mitt er ikke at slangeløst og spesifikt Silca er vanskelig, kun at det krever noe andre rutiner og forutsetter en viss interesse og entusiasme. Som hos @zwift og meg.

Uansett, her er noen av mine poenger fra gamleforumet:

  • Guffen er såkalt fiberfoam. Man bruker resirkulert karbonfiber, gjenvunnet i en prosess der helsefarlige bindingsstoffene fjernes og man sitter igjen med pyrolysert karbon, som er ett steg fra biokull. Selve latexvæsken danner ved bruk et skum. Om man fjerner ventilkjernen etter oppsett og spinning av hjul, vil du se at det kommer hvitt skum ut av ventilåpningen 🙂
  • Tetningsevnen synes imponerende. Tetter effektivt hull under fart (opplevde det på langtur med minimalt trykktap) og holder godt på trykket dersom sykkelen står stille over noe tid. Har også merket meg gode brukererfaringer fra krevende ritt som Tour Divide og Race to the Rock.
  • I tråd med hva Silca selv oppgir, må guffe fylles rett i dekket. Jeg har bekreftet ved egne forsøk at det ikke fungerer å fylle på guffe gjennom ventilåpningen uansett om man bruker miniflaske eller injektor. Det samme gjelder for øvrig guffe som Stan's Race.
  • Det går selvsagt fint å fylle guffe rett i dekket før det poppes, eller i verste fall poppe på dekket og siden vippe av dekkanten og fylle på guffe. Men for enkelte kombinasjoner av felg og dekk, er det ikke ideelt. F.eks. er lekre ikke-vulkaniserte dekk av open tubular-typen helt flate. Disse har ikke tradisjonell avrundet dekkform som vulkaniserte og danner dermed ikke en naturlig glip mellom felg og dekk. Har løst problemet med å helle guffe inn gjennom en trakt. Men de færreste bruker slike dekk, så det er en utfordring for de spesielt interesserte.
  • Man kan fylle på med Replenisher gjennom ventilåpning. Anbefales hver tredje måned. Det vil ifølge Silca gi guffen en levetid på opptil et år. Men som Silcas opplyser, vil evnen til å tette etter hvert bli redusert ettersom andelen Replenisher uten karbonfiber versus original guffe med karbonfiber øker. Det plager meg tilstrekkelig til at jeg heller tar meg bryet med å vippe av dekkanten og etterfylle guffe rett i dekket.
  • Påfyll av fersk guffe fra miniflaske er som kjent gull på tur for deg eller dine medsyklister dersom guffen i dekket skulle ha mistet noe av tetningsevnen eller skulle være tørket inn. Replenisher vil dessverre neppe gi samme effekt som guffe med karbonfiber i slike tilfeller. Jeg vurderer derfor alternativer. 
  • I bruk, oppgir Silca at guffen skal holde seg flytende opp til tre måneder uten påfyll. Det synes noenlunde riktig, men er rimelig sikker på at optimal funksjon varer kortere. Og merk at guffen størkner rimelig raskt dersom sykkel mot formodning står i ro. Kan ikke anslå nøyaktig antall uker, men færre enn ved bruk.
  • Hvorvidt guffen tetter ventiler, avhenger etter min erfaring av utforming av ventil. F.eks. siste versjon av MucOffs ventil har seks spor/åpninger i bunnen av ventilstammen for å slippe luft lettere inn og være kompatible med dekkinnsatser/innlegg. Disse åpningene er ikke heldig i kombinasjon med Silca Ultimate, som da har en tendens til å bygge rundt åpningene og til slutt tette. Alminnelige ventiler uten åpninger synes å fungere bedre med Silca. Bruker nå ventiler fra Orange Seal med tradisjonell utforming og opplever ingen tetting. 
  • Et av de første partiene som ble tilbudt i 2022 var produksjonsfeil med for høy andel karbonfiber. Det førte til negative brukererfaringer som at fiberet samlet seg i klumper. Jeg har ikke opplevd det, men la merke til at min første flaske hadde mye karbonfiber.
  • Guffen er ikke kompatibel med alle felgtaper. Silca anbefaler selv strekkfast polypropylen (tensilized polypropylene) uten trykket skrift/logoer, som for eksempel Stan's Notubes. Jeg har god erfaring med sistnevnte, mens original slangeløs tape på for eksempel Hunt-hjul både løsnet opp i lim og ble tydelig redusert ved bruk av Silca.

Konklusjonen min er som før at ja, Silca er høyt på listen om du ønsker markedets beste tetningsevne, men det forutsetter at du har både interesse for å lære deg å bruke det på rett vis og at du tar uforutsette komplikasjoner med godt humør. Andre guffer er gjerne rimeligere og enklere i bruk, har også god tetningsevne, og vil dermed være en rimeligere, enklere og velfungerende løsning for de fleste.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Horpest said:

Nå er det vel lite vits for oss landeveisyklister å gå til innkjøp av guffe som ikke tetter over 60psi…

Med mindre man sykler med 30mm dekk og kjører 60 PSI 😁

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke de siste innleggene.

Om man kjører rundt 60 tpi i 30 mm dekk, som er helt alminnelig høyt landeveistrykk for slangeløst oppsett, bør man åpenbart velge guffe som fungerer godt på landeveistrykk, f.eks. rundt 70 psi.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte opp 28 mm Conti GP5000 TR i går. På Zipp 303S. Brukte MucOff. 
Helte inn ca 0,3-0,4 dl guffe i dekket før jeg vippet siste del på plass. Krevde ingen bruk av dekkspak. Første dekk gikk opp på første forsøk ved bruk av kompressorpumpa til Topeak. Det andre gikk opp med vanlig pumping. Litt pipling langs dekkanten, men helt tett etter noen minutter med tilhørende mekking. Problemfri sykkeltur på ettermiddag/kveld.
Pumpet opp til ca 70 psi. Noe som er omtrent maks på de krokløse Zipp-felgene. 

Noe det er verdt å være klar over er at det går dårlig å blande guffer - i hvert fall med MucOff og Stan's. Da blir guffemiksen til sand inne i dekket etter noen dager/uker. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (44 minutter siden):

Noe det er verdt å være klar over er at det går dårlig å blande guffer - i hvert fall med MucOff og Stan's. Da blir guffemiksen til sand inne i dekket etter noen dager/uker. 

Godt poeng.

Har forsøkt å bli klok på hvilke guffer som kan blandes og hvilke som reagerer på hverandre. Har ikke lykkes. Mistenker at bl.a. innhold av ammoniakk kan ha noe å si. Stan's har ammoniakk, MucOff har det ikke. Unngår selv guffer med ammoniakk i dekk som ikke er vulkaniserte og har naturgummi, slik produsentene tilråder. Men jeg vet altså ikke.

Vet heller ikke hvordan det går med guffen som allerede er i dekket om man skulle være så uheldig å punktere og velge å bruke f.eks. spesialiserte Tufo Carbon reparasjonsguffe.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Sepeda said:

Som tidligere opplyst på Stan's flasker, skal guffen takle trykk opp til 45 psi. Over det trykket, vil den ofte briste og ikke tette hull. Slik du opplever.

No vart eg veldig nysgjerrig på kor bra det ville fungere dersom trådstartar pumpa opp til 45 psi og tok ein ny prøvetur.

Men dette gir jo ikkje meining. Dersom det hadde vore slik, ville jo lekkasjen la trykket falle til 45 psi, og så ville det bli tett.

Her er det noko meir muffens.

EDIT: Med mindre du med "briste" meiner permanent skade på guffa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville selvfølgelig vært fint om jeg tar feil, men jeg skriver ut fra både informasjon om maksimumstrykk på 45 psi som tidligere var oppgitt på Stan's flaske, erfaringer som rapporteres i diverse fora, også av trådstarter, resultatet i den nevnte testen, og helt fersk egen erfaring med punktering hos kompis med Pro One 28 mm og Stan's standardguffe.

Da vi pumpet opp dekket, holdt guffen det vesle hullet tett til opptil rundt 50 psi. Ved høyere trykk måtte guffen etter en stund gi tapt og lekkasje oppsto. Selv med påfyll av fersk guffe.

Man kan selvsagt ta sjansen på å holde så lavt trykk som 40-45 psi i 28 mm dekk, men det gir fare for gjennomslag.

Når guffen først brister og luften blåses ut, er min erfaring at den ikke tetter seg igjen når den når 45 psi. Da mister du mer av trykket. Det er sikkert helt galt i prinsippet, og avhenger garantert av flere forhold, men jeg vil helst ikke ta en fysikk & kjemi-debatt om det 🙂

Størrelsen på hull vil åpenbart påvirke guffens evne til å tette, så erfaringer vil variere.

For øvrig er Stan's elsket av generasjoner av syklister. Jeg prøver bare å gi velmente råd til trådstarter, som synes å oppleve det samme som beskrevet over.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sepeda Takk for gjennomtenkt innlegg. Jeg har ikke satt meg inn i hva Replendisheren er, jeg bare kjøpe en flaske siden jeg så det ble anbefalt. Det er godt mulig det kan være lurere å legge inn mer av Ultimate når behovet melder seg. Det er jo ikke veldig vanskelig å legge det inn ved å nappe av dekket. GP5000 str - som jeg bruker, er ekstremt enkelt å sette opp slangeløse.

Angående orange seal: Jeg brukte den en sesong med 32mm (GP5000) og en sesong med 30mm (GP5000). Trykket var rett over 60. Flere ganger opplevde jeg punkteringer jeg etter tur så at den hadde tettet. Sesongen med 32mm syklet jeg også mye i marka, også på sti. Null problem. Den eneste gangen jeg sleit var da jeg opp Sa Calobra på Mallorca reiste meg opp, tråkket til og traff en spiss stein. Da spruta guffa veggimellom, og jeg måtte av sykkelen. Var ikke i stand til å tette flenga i sideveggen ved å surre hjulet rundt. Før jeg skulle til å sette inn slange, kom jeg på at jeg hadde et par Stans Dart i lomma. Du skal ha ganske store hull for at denne i det hele tatt skal gå inn, og jeg dytta inn to stykker ved siden av hverandre, holdt sykkelen sidelengs og lot gutta (hadde heldigvis litt igjen i dekket) gjøre jobben.  Deretter klarte jeg å pumpe opp, men kun hardt nok til at jeg kom meg drøyt 4 mil tilbake ned fjellet, veldig forsiktig (regna som et helvete i tillegg, så det var helt greit å kjøre forsiktig ...). Dekket ble skifta da jeg var tilbake. Dette var 30mm GP5000. Måtte kjøpe nytt da jeg kom tilbake til Port Pollenca, og siden jeg ikke klarte å oppdrive 30 eller 32mm, ble det 28mm. Det er også derfor jeg gikk over til Silca i år. Fordi jeg vet at den skal holde bedre ved høyere trykk, og med 28mm har jeg rundt 65 PSI.

MucOff ga jeg opp i fjor sommer, etter en halv sesong. Da fikk jeg en haug med småhull (sånne piplehull som nesten er betydningsløse), og den tettet ikke engang dem. Lurte på om det var noe galt med guffa, så dårlig var den, og jeg prøvde både fra flaske og fra de små posene jeg også hadde en av, før jeg ga meg. Er åpen for at det kan ha vært noe galt med dekkene, dog, og ikke guffa. Det hele var litt rart. MucOff så ut til å funke (men hvordan vet man det uten å begynne å stikke hull i dekka?) fram til jeg hadde 3 uker med sykling i Thailand i fjor sommer. Rett etter at jeg kom hjem dukket det etter en tur opp hauger av småhull i begge dekk. Jeg husker ikke hvor mange jeg telte, men det var totalt over 10. Lurte et øyeblikk på om det var varmen som hadde ødelagt dekkene (jeg lot ved et par anledninger sykkelen tørke i asiatisk solsteik etter vask), men jeg vet egentlig ikke. Valgte å skifte både dekk og guffe, så jeg fant heller ikke ut om de samme dekkene ville få småhullene tettet med Orange Seal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Horpest Jeg håper du blir fornøyd med Joe's. Men i ditt sted ville jeg for ordens skyld ha sett litt på tester før bruk.

Har dessverre merket meg at den ikke scoret så høyt hos f.eks. Off.road.cc.

Jeg blir også litt skeptisk når en produsent anbefaler sitt produkt for all bruk (slangeløst, pariser, slange) under alle temperaturer (-20 til +70) og alle trykk (15 til 100 psi) og for hull på helt opptil 6 mm.

Joe's Super er en av de opprinnelige guffene, latex-basert med små partikler som skal hjelpe med å tette. Men jeg kan ikke helt se hvordan den skal kunne leve opp til løftene.

Beklager at jeg gjør det vanskelig for deg.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...