Gå til innhold

Tubeless på landevei og grus


Anbefalte innlegg

Jeg reddet VM-kvalik i Halmstad forrige helg med en Dynaplug. Jeg støtet fra gruppa som skulle gjøre opp om siste pallplass og plasseringene ned til 7. -8. plass, men gikk litt hardt inn i en steinete utforkjøring. Rift i sideveggen på Terra Speed-dekket ble ikke tettet av guffa i dekket. Stoppet og fikk pirket inn en DynaPlug og så pumpet opp dekket med en Co2-patron. Tapte totalt 3-4 minutter på dette og det å sykle uten felt de siste 40 km, men reddet meg inn på en av de siste kvalik-plassene likevel. 
 

IMG_0840.jpeg

  • Like 9

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (28 minutter siden):

Et notat vedr. plugging: Vær obs på lengden plugg som stikker ut av dekket. Den kan både fjerne lagg fra rammen og seg selv hvis den stikker for langt ut. De er også skikkelig seige, så et trimmeverktøy kan være å anbefale.

Godt poeng!

Weldtite.jpg.6f0b8d392a628718c801cd7f4e794103.jpg

Vil berømme gode, gamle, rimelige Weldtite for å ha nyttige småsaker i så måte. Har tatt noe av dette med meg inn i andre sett.

Jeg sier ikke at man behøver alt, men fint å kunne velge!

Foruten minikniv for å kutte larven, er det seig stift for å markere hvor hullet er, sandpapir for å bearbeide dekk rundt hullet, raspe for å bearbeide hullet og lim som reagerer med vulkanisert gummi.

(Siden jeg så sjelden behøver plugging, er jeg dog betydelig mer opptatt guffen, ref. betraktninger en søndag formiddag 😄)

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med Dynaplug er at messingspissen sørger for at overtrykket i dekket ikke dytter larven ut igjen. Tradisjonelle larver fungerer nok greit i terrengdekk, men ved høyere trykk vil larven kunne ha en tendens til å sakte bevege seg ut før den får vulkanisert seg godt til dekket.

Ellers ser Lezyne Pro Plug fine ut for reparasjon av slangeløse dekk hjemme:

https://ride.lezyne.com/products/tubeless-pro-plugs

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 25.8.2024 den 10.46):

Noen flere betraktninger om guffe en søndag formiddag:

SilcaUltimatebilde.jpg.3bff07dc72a032c9e679cc6b0c58b27f.jpg

Jeg har som nevnt forsøkt å oppsummere noen erfaringer med Silca Ultimate her.

Et av forholdene jeg er usikker på, er 1) hvor lenge lateksen holder seg flytende og 2) hvor lenge karbonfibrene holder seg flytende i lateksen. Kikket inn i et par dekk i dag der guffen har vært i henholdsvis to og fem uker.  Kan bekrefte at lateksen er flytende i begge dekk. Men det synes  å være lite flytende karbonfibre igjen i lateksen etter fem uker mens fibrene er mer påtagelige (bokstavelig talt) etter korte to uker. I mitt hode bekrefter det at Ultimate trolig vil ha best tetningseffekt de første ukene etter påfyll. Silca opplyser da også selv at dersom man følger deres foreslåtte rutine med å fylle på replenisher (lateks uten karbonfibre) med tre måneders mellomrom, vil mengden karbonfibre og dermed tetningsevne over tid reduseres.

Jeg skal sjekke igjen om noen uker. Men etter egen erfaring og rapporter her og på andre fora, synes det åpenbart at mange sykler rundt med inntørket guffe og man kan med fordel være oppmerksom på levetid og påfyll.

***

Jeg landet på Silca Ultimate etter test på landeveistrykk 70 psi i Cycling Weekly. Testvinnerne Silca Ultimate tettet et hull på 7 mm under trykk på 70 psi og standard Muc-Off (nå kalt Mountain Bike) tettet et hull på 6 mm på samme trykk. Jeg venter fortsatt på test av Muc-Offs nye Road & Gravel, der bambusfiber og mineralflak sies å tettet hull helt opp til 110 psi.

Best-Tubeless-Sealant-For-MTB-Gravel-Road-Tires-1920x1024.jpg.2d0d02b090f28e275c5f0cc79059b7b4.jpg

Kom nylig over en oppsummering av forskjellige tester i Cycling About: The 5 Best Tubeless Sealant Products According To Science (Lab Tests)

Både tester og erfaringer fra brukere om spesifikke guffer er ofte svært sprikende, og avspeiler alle variablene som kan telle inn. Men det kan likevel være verdt å sjekke hva som skrives om den guffen du måtte bruke eller vurderer å bruke.

Dessverre er ikke resultatene fra den nevnte testen i Cycling Weekly med, men for meg er det en del resultater som peker seg ut blant testene som refereres i Cycling About:

  • Silca Ultimate: Dårlig resultat i oppsummeringen gitt dårlig resultat (Failed!) i test hos Off-road.cc. Grusdekk på 40 psi. Det synes dog å være noe tvil rundt den testede guffen (det forekom en tidlig produksjonsfeil) og bruken av Co2-patroner. Viser uansett at Ultimate kan prestere varierende. 
  • Levetid: Testen hos AmbMAG ble gjort etter at guffene hadde vært i dekkene 36 dager. Dekktrykk kun 22 psi og hull opp til 6 mm. Blant 11 testede guffer kom original Orange Seal på førsteplass mens Silca og Muc-Off landet på delt sjetteplass. Bedre enn jeg hadde fryktet fra Silca.
  • Grustrykk 40 psi: Testene hos Off-road.cc gir best resultat for Peaty’s Holeshot Biofibre, fulgt av Vittoria Universal og Halo Fiber-Tech
  • Landeveistrykk 87 psi og 101 psi: Gruppetest hos Fiets.nl i 2019 med beskjedent hull på 1,5 mm og 87 psi ga førsteplass til Peaty’s Sealant (opprinnelig versjon) fulgt av Joe’s No Flats Elite og Squirt Seal. Ved 101 psi (!) ble det gitt kun fail eller pass. Blant dekkene som klarte å tette 1,5 mm under så høyt trykk var Bontrager, Continental Revo, Joe’s No Flats Elite, Squirt Seal, Stan's Race Day - og Peaty’s.
  • Peaty's kom med andre ord best ut under høyere trykk, både 40 psi og 87 psi. Den var dessverre ikke med i testen for levetid, men den siste versjonen av guffen fikk gode ord fra Off-road.cc for levetid. Har biofiber for å bedre tetningsevnen. Ble da også i oppsummeringen i Cycling About omtalt som beste guffe for grus- og landeveisdekk.
  • Stan's Original, som gjenfinnes i Schwalbe Doc Blue, er en klassiker og elsket av mange, men testene bekrefter det trådstarter selv erfarte: Dette er ikke guffen for høyere trykk. 

Selv må jeg innrømme at jeg savner muligheten for å fylle på guffe gjennom ventilåpningen, med alle dets fordeler ved oppsett eller på tur, og vurderer alternativer til Silca Ultimate. Peaty's Holeshot Biofibre seiler opp som en god kandidat ved siden av utestede Muc-Off Road & Gravel.

Jeg endte med å kjøpe Peatys på XXL Hamar da det var det eneste de hadde og jeg var tom for guffe, Ikke tatt i bruk enda. Spent på den både mht landevei, gravel og mtb. Var dyr da, 500 kr for 1 liter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda endret tittelen til Tubeless på landevei og grus
imag skrev (På 26.8.2024 den 12.22):

Den store fordelen med Dynaplug er at messingspissen sørger for at overtrykket i dekket ikke dytter larven ut igjen.

Ulempen er når du må ty til reserveslange for å redde deg hjem og så glemmer å dra ut pluggen før du legger inn en slange.  

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@imag @SykkelØyvind

Paranoid spørsmål angående Dynaplug:

Etter bruk av Dynaplug, er det noen fare for at messingspissen i dekket skader felgtapen dersom man enten sykler bevisst på lavt lufttrykk eller får nytt trykktap/punktering slik at dekket klemmes mot felgen?

(Vil gjerne like Dynaplug, men merker at jeg ikke liker tanken på en messingspiss inne i dekket og ville ha følt behov for å fjerne den ved første anledning. Åpen for at det er en tvangstanke!)

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved normale punkteringer i slitebanen sitter messingspissen igjen rett innenfor dekkstammen, og den bygger da ca 3(?) mm innover mot felgen. Jeg tviler på at den har stort potensiale til å skade felgtapen - spissen er heller ikke spiss i normal forstand, den har en avrundet tupp som det ikke er mulig å stikke seg på, selv om man skulle prøve. Min forsiktige gjetning er at om man skulle smelle så hardt nedi at tuppen kommer i kontakt med felgen, så løsner rett og slett tuppen fra resten av larven.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos felgtape så vil jeg gjerne slå et slag for felger uten hull til niplene slik at man slipper å bekymre seg for tapen. Det er heller ingen grunn til å være redd for eventuelle eikebrudd, gikk veldig bra å bruke en magnet til å flytte rundt på nipler i felgen. Bare la det være igjen en bit av en ståleike.

Nå har jeg heller ikke dårlige erfaringer med felgtape så lenge den er lagt av andre enn meg. 😄 Den orginale DT Swiss tapen holdt vel i 6 slangeløse år før den gav seg nå i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (19 timer siden):

@imag @SykkelØyvind

Paranoid spørsmål angående Dynaplug:

Etter bruk av Dynaplug, er det noen fare for at messingspissen i dekket skader felgtapen dersom man enten sykler bevisst på lavt lufttrykk eller får nytt trykktap/punktering slik at dekket klemmes mot felgen?

(Vil gjerne like Dynaplug, men merker at jeg ikke liker tanken på en messingspiss inne i dekket og ville ha følt behov for å fjerne den ved første anledning. Åpen for at det er en tvangstanke!)

Om du ser på et tversnitt av felgen, er det jo en cm-ish fra toppen av felgringen ned til felgbunnen. Om scanariet ditt skal skje må du kjøre på en langsgående pinne med samme fasong som felgens tversnitt - bare litt mindre, slik at pinnen får presset dekket inkludert dekksider ned i felgbunnen. Dette må da skje så hardt at tapen ryker, og for at de.......

Det skjer ikke. 

La oss heller vente på hen ene som har fått det til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krrm skrev (14 timer siden):

Apropos felgtape så vil jeg gjerne slå et slag for felger uten hull til niplene slik at man slipper å bekymre seg for tapen. Det er heller ingen grunn til å være redd for eventuelle eikebrudd, gikk veldig bra å bruke en magnet til å flytte rundt på nipler i felgen. Bare la det være igjen en bit av en ståleike.

Jeg har slike felger på grusraceren min. Aberet er at niplene som benyttes (i hvert fall på mine Easton hjul) er av det sjeldne slaget. Heldigvis kunne Deler AS skaffe en håndfull når jeg fikk eikebrudd og et par sprukne nipler i fjor. Mine nipler er gjenget både på utsiden og innsiden. Har holdt seg tett og fint slangeløst i det minste 🙂
Vil samtidig slå et slag for Sykkelsport AS i Arendal som fant en passende eike og fikset hjulet mitt på en formiddag når jeg i sommer fikk eikebrudd på første dag av ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en sige "punktering" på vei gjennom Finnemarka i går. Fant ikke noe hull i dekket, og problemet viste seg å være lekkasje rundt ventilen inn mot felgen. Strammet mutteren med fingrene, uten at det hjalp. Var 25 km hjem så jeg valgte å stoppe å pumpe hvert 5-10 min og kjøre sakte heller enn å begynne å legge inn slange. Sjekket hjulet og dekket i dag. Vippet av dekket ved ventilen for å så om det var skade på felgtape eller om den satt skjevt. Viste seg at guffa (Orange Seal) hadde størknet helt. Kunne dra ut det meste uten å ta av dekket. Siste påfyll var vel i slutten av juni. Nå var det ikke noe flytende igjen. Ble en grovrensk uten å ta av dekket og påfyll av ny guffe. Dekkene skal uansett skiftes etter sesongen. Ble litt overrasket at tilnærmet all guffe har størknet på såpass kort tid? 

Noe søl med tubeless, men det virker jo utmerket når det først er på plass. NB! På raceren med 28 mm dekk er det og blir det TPU. 

20240902_165023.png

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@altitude

Orange Seal har en oppgitt levetid på 45-90 dager, så det er ingen overraskelse at den er tørket inn etter 60-70 dager sommerstid. Godt at den var så lett å fjerne, da! Fin slangeham. Eller Alien!

Orange Seal Endurance har oppgitt gjennomsnittlig levetid på 60-120 dager, men tetter ikke like store hull. Levetid og tetningsevne henger som regel sammen.

Det er utvilsomt mange som farter rundt med inntørket guffe i dekkene. Eller guffe med redusert tetningsevne, som inntreffer tidligere. Har kommet i fare for det selv. Derfor jeg i flere år har mast og mast om at trikset for å hjelpe seg selv og andre er å rutinemessig ha med litt frisk guffe i miniflaske eller pose om uhellet skulle være ute. Og derfor ble jeg rent rørt da @Legendarisk faktisk hadde det med på sin 500 km sammenhengende tur 😎

Det er langt mer overraskende at @rosandholm sin Orange Seal har holdt seg flytende i nærmere 365 døgn. Nesten så jeg lurer på om latexen ikke er ristet grundig sammen med de tettende partiklene ved montering. Eller om dekkene er TL og ikke TLR/TLE/TCS der sideveggene trekker til seg guffe 🤔

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda klistret denne emne

Jeg skal teste slangeløst på vintersykkelen, rett og slett fordi piggdekkene (45Nrth Gravdal) er så tighte på felgen at jeg sliter med å få de på uten å lage hull i TPU-slangen. 

Er det en guffe som er bedre enn andre på vinteren? Hadde tenkt å kjøpe Silca sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maggan

Jeg ville vært forsiktig med å velge Silca på vinteren. Både fordi den ikke er den enkleste å ha med å gjøre og fordi den oppgis med grense minus 12 grader. Det medfører trolig redusert funksjon en del grader før det. Kanskje allerede ved frysepunktet.

Har selv en flaske Orange Seal Subzero stående og vurderer den for den kommende vinteren. Skal holde seg flytende og tåle temperaturer ned mot minus 30. Men tetningsevnen er lavere enn både alminnelig Orange Seal og Orange Seal Endurance.

Alminnelig Stan's oppgis også å skulle fungere ned mot minus 30. Flere andre hevder å skulle fungere ned mot 20 minus.

Forutsatt innendørs montering, vil trolig enhver guffe kunne sikre oppsett og lufttrykk.

Men om en guffe faktisk tetter hull av en viss størrelse i vintertemperatur, vet man dessverre ikke før man får en større punktering. Dertil kommer lufttrykk for landevei/grus. 

Har ikke sette noen tester i vintertemperaturer og håper vi får høre erfaringer fra forumet.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (4 timer siden):

Jeg har kjørt muc-off på terrengsykkelen i minus femten helt uten problemer såvidt jeg husker, men det er sikkert tre år siden jeg testa det sist.

Jeg har brukt MucOff de siste årene også. Jeg kjøpte en femliter i 2022 og har brukt den siden. Piggdekkene har holdt litt dårlig på lufta, men jeg har ikke punktert på noen turer de siste vintrene. Det gjelder både på terrengsykkel og gravel/vei. Dette innebærer også noe overgangssykling med barfrost og mange kuldegrader både med piggfrie og piggdekk. 

 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har trua på Muck Off kan jeg tilby en fantastisk deal. 

Kom og hent en halv litersflaske gratis hos meg. 
Det eneste kravet er at du tar med en trekvart full boks med håndrens i samme slengen. 

Makan til driitprodukter har jeg ikke vært borte i. Ikke får jeg tettet bittesmå hull i Aspendekkene og ikke får jeg olje av fingrene heller.  Og ikke start meg på kjedesmøringen deres som jeg har brukt hundrevis av kroner på pre varmvoks. Stinker syntetisk bringebær gjør de og. 

Alt av Muck Off er bænna fra LarsB husholdningen. 

Send en PM og belag deg på at du må tilpasse henting etter min timeplan 😉
Kan hentes på Bjølsen eller i Bjørvika etter ønske. 

Grr
LarsB

Endret av LarsB
stinker
  • Like 2
  • Haha 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 13.9.2024 den 10.28):

Makan til driitprodukter har jeg ikke vært borte i. Ikke får jeg tettet bittesmå hull i Aspendekkene og ikke får jeg olje av fingrene heller.  Og ikke start meg på kjedesmøringen deres som jeg har brukt hundrevis av kroner på pre varmvoks. Stinker syntetisk bringebær gjør de og. 

Altså…å bruke kjedesmøring til å tette Aspendekkene dine virker i overkant optimistisk🤔 Hvis du hadde testet tetteguffen, så inneholder den ikke olje og lar seg lett skylle vekk med kaldt vann 🙃

  • Haha 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i hvert fall gått helt fint med butyl på det silkemyke markaføret om vinteren i løpet av mine 10 år der - men tanken på å én gang i fremtiden måtte skifte slange i minusgrader på trange piggdekk frister dog ikke.

Som med ymse andre tråder i dette forumet hvor folk kun fremsetter anekdotisk "bevis", har det lite/ingen statistisk signifikant verdi med mindre det er en overveldende mengde som kan avkrefte hypotesen om at "produkt X funker bra/er best" (slik som at alles guffe har størknet til en hørbar gummiball, alles slanger har fryst og eksplodert e.l.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...