Ndreas Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september @torhovland definitivt, det er slett ikke usannsynlig. Men jeg mener mer at guffa ikke fryser/skiller seg, ser fin ut ved utvask/bytte når piggdekkene skal av. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 21. september Del Skrevet 21. september Her er jo litt positive kommentarer til tubless på landevei hvertfall. Hadde blitt noen slangebytter hvis en hun hadde kjørt et gammeldags oppsett med slanger 😎 Virker som hookless også kan fungere greit. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horpest Skrevet 24. september Forfatter Del Skrevet 24. september Kan komme med en oppdatering på Joe’s super sealant som jeg kjøpte. Har fått et bitte lite hull som jeg var helt overbevist om at guffa skulle tette, etter gjentatte turer der jeg har måttet stoppe opp og pumpe for at guffa ikke klarer tette skikkelig ved ordentlig trykk (tetter på 40 psi men ikke over). Har og etterfylt. Er nå lei og har gått til innkjøp av Silca Ultimate. Tok av dekket idag og rensket dette for Joe’s og fylte opp med Silca. Bra start da jeg klarte å pumpe opp med vanlig fotpumpe etter fylling. Første tur blir imorgen da jeg ikke hadde tid til en liten tur idag. Veldig spent på om guffa klarer tette men har nytt dekk på lur hvis den ikke skulle klare det. Var nødt til å gi dekket en siste sjans da det er et Victoria Corsa Pro som jeg kjøpte i sommer…. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SigmundS Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Sett i lapp fra innsiden ? Da blir det så godt som nytt 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horpest Skrevet 24. september Forfatter Del Skrevet 24. september SigmundS skrev (22 minutter siden): Sett i lapp fra innsiden ? Da blir det så godt som nytt 🙂 Det blir det hvis guffa ikke tetter nå 👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Sveinung1 skrev (På 21.9.2024 den 10.39): Her er jo litt positive kommentarer til tubless på landevei hvertfall. Hadde blitt noen slangebytter hvis en hun hadde kjørt et gammeldags oppsett med slanger 😎 Virker som hookless også kan fungere greit. Om jeg legger til grunn antall km kona og jeg har syklet de siste to årene opp imot antall punkteringer ville det blitt 2 slangebytter-Hadde jeg kjørt på Continental Gatorskin hadde det vel blitt ingen tenker jeg. Med TPU slanger selvsagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Kaiost skrev (30 minutter siden): Om jeg legger til grunn antall km kona og jeg har syklet de siste to årene opp imot antall punkteringer ville det blitt 2 slangebytter-Hadde jeg kjørt på Continental Gatorskin hadde det vel blitt ingen tenker jeg. Med TPU slanger selvsagt. Veldig tydelig at du ikke har sett filmen Sveinung linker til. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Sun Flyer skrev (13 minutter siden): Veldig tydelig at du ikke har sett filmen Sveinung linker til. Hva vet du om det da? Statistikk kan brukes akkurat slik man ønsker til egen fordel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Kaiost skrev (9 minutter siden): Statistikk kan brukes akkurat slik man ønsker til egen fordel. Ja, og det er akkurat det du gjør. Selv om du ikke har syklet en centimeter av de veiene Lael W slet med på turen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Må passe på hjertet nå og ikke ta alt så alvorlig og bokstavelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Kan jeg ydmykt be om at tråden ikke blir en diskusjon om fordeler og ulemper versus TPU? Det har vi allerede en massiv tråd om 🙂 *** Noen som har erfaringer å dele om nye Muc-Off Road & Gravel? Holder den hva den lover om å tette opptil 7 mm hull og opptil himmelropende 110 PSI? Mangel på test plager meg. Håper at Landevei tar ballen. 4 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Nå svarte bare jeg Sveinung som dro inn slanger her med påstand om at det ville bli en god del punkteringer med gammeldags oppsett…ettersom ingen har gjort samme tur med slanger og lagt det ut er dette en påstand- må kunne gå an å ytre seg vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Kaiost skrev (23 minutter siden): Nå svarte bare jeg Sveinung som dro inn slanger her med påstand om at det ville bli en god del punkteringer med gammeldags oppsett…ettersom ingen har gjort samme tur med slanger og lagt det ut er dette en påstand- må kunne gå an å ytre seg vel? En punktering er jo en punktering? Bare at slangeløst har evnen til å tette punkteringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Enig, og der er tubeless helt topp. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Horpest skrev (På 26.5.2024 den 19.21): Hei! Trenger litt tips i forhold til punktering av tubeless dekk. Merket på fredag når jeg var ute å syklet at jeg hadde mistet en del luft i dekket, kom meg nesten hjem før det var helt flatt. Fylde så i ny guffe og pumpet dekket opp igjen og var ute på en 40 minutters rolig tur for å la dette gjøre jobben. Det siver rolig ut halvparten av luften fra dekket mens jeg da sykler, pumper opp igjen men virker ikke som guffen klarer fikse hullene. Dette er flere små hull som jeg trodde og har lest meg opp til at guffen skal klare å tette. Prøvt uttallige ganger iløp av helgen å pumpe opp igjen og trille rolig men det samme skjer over igjen, dekket mister halvparten av luften etter kort tid med rulling. Jeg er på nippet til å reise ut å kjøpe nytt dekk imorgen og gi opp. Er det mulig å redde eller er det bare å gi opp og få handlet nytt? Viser bilde der du ser flere små hull med guffe piplende gjennom. Takk for svar på forhånd! Min erfaring er at enkelte dekk er klin umulig å få tette og at slange er eneste løsning. det enkleste er ofte det beste => slange Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september I Dalsland Gravel syklet jeg en del bak en fyr som hadde rosa guffe oppover hele seterøret, rumpa og ryggen. Han hadde fortsatt mer en nok luft i bakhjulet, men sannsynligvis ikke så mye guffe igjen inne i dekket etter hvert. Jeg tror jeg sist så ham rundt 100 km inn i rittet. Da var det fortsatt nok luft i dekket uten at han hadde stoppet for å etterfylle. Antar det var MucOff-guffe og kan være sikker på at han ikke hadde kommet særlig langt hvis han hadde startet med slange i dekket. 1 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Sepeda skrev (2 timer siden): Noen som har erfaringer å dele om nye Muc-Off Road & Gravel? Holder den hva den lover om å tette opptil 7 mm hull og opptil himmelropende 110 PSI? Mangel på test plager meg. Håper at Landevei tar ballen. Har rundt 4000 km med den nye Road & Gravel guffa og er så langt godt fornøyd. Har dog ikke klart å pådra meg noen 7 mm hull da 🫣 Har nå kjørt den i G-One RS, Caracal Race og GP 5000 S TR i både 30 og 32 mm. Silca guffa er nok fremdeles noen hakk bedre på selve tettingen, men er villig til å gi opp litt effektivitet på selve tettingen mot en guffe som ikke tetter ventiler og vaskes lett ut med varmt såpevann 👍 Når det gjelder trykk har jeg enda til gode å være over 60 psi (på 30 mm GP 5000 S TR) da ingen av dekkene jeg eier tillater høyere enn 73 psi. Sweet spot for meg for blandet bruk på Caracal Race har endt på 34/36 psi og 52/55 psi for 32 mm GP 5000 S TR 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Tetter Silca Fillmore-ventiler også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober @Gruskverner Det lille jeg har sett av omtale av Fillmore-ventiler med Silca Ultimate, indikerer at Fillmore i liten grad tettes av Silca. Men det har kun vært anekdotisk på nettet fra brukere. Har ikke sett noen grundige tester. Håper vi får høre fra noen på forumet med erfaring. Har også merket meg Stan's nye ventiler Exo-Core som også skal hindre at ventiler tettes. *** Noen kommentarer om Silca og tette ventiler: Silca kan som kjent ikke påføres gjennom ventilåpning, hverken med injektor, miniflaske eller trakt. Tetter ventilåpningen. Må fylles direkte inn i dekk, i likhet med f.eks. Stan's Race. Fillmore løser ikke det problemet. Hva gjelder tette ventiler som følge av alminnelig bruk, er min erfaring at Silca ikke nødvendigvis tetter ventiler forutsatt alminnelige grep som å la ventilen peke opp ved parkering etter bruk når dekket er fylt med frisk, skummende guffe. Samtidig har Silca en tendens til å bygge seg opp og tette særlig ventiler som har spor/åpninger i bunnen av ventilstammen for å være kompatibel med dekkinnlegg. F.eks. Muc-Off sine V2-ventiler. Har brukt forskjellige ventiler, og hittil har jeg best erfaring med Orange Seals ventiler som i liten grad tettes av Silca. Innbiller meg at det skyldes den flate bunnen av ventilstammen. *** Ser at Silca gjerne omtaler sin guffe som "perfect match for your race season". Det er verdt å merke seg. Guffen gir høy effekt i begrenset tid. For tetningseffekt må det etterfylles med maksimum 2-3 måneders mellomrom, gjerne hyppigere. Eventuelt ved bruk replenisher gjennom ventilåpningen. Dette er ikke en fit and forget, endurance-type guffe som varer hele sesongen. Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Sepeda skrev (1 time siden): Ser at Silca gjerne omtaler sin guffe som "perfect match for your race season". Det er verdt å merke seg. Guffen gir høy effekt i begrenset tid. For tetningseffekt må det etterfylles med maksimum 2-3 måneders mellomrom, gjerne hyppigere. Eventuelt ved bruk replenisher gjennom ventilåpningen. Dette er ikke en fit and forget, endurance-type guffe som varer hele sesongen. Kan skrive under på dette. Flott guffe, men kun for de som gjerne skifter en del dekk evnt sjekker. 2 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Gruskverner skrev (8 timer siden): Tetter Silca Fillmore-ventiler også? Dessverre ja. Har kjørt Fillmore på datterens Blur med 3 hjulsett under 2 rittsesonger og erfaringen er at den også tetter disse. Det tar riktignok litt lenger tid enn med Tubolight, Muc-Off, Orange Seal etc. ventiler. Her har vi derimot valgt å leve med det i og med den overlegne evnen til å tette. Her bytter vi også mye oftere dekk og har da en naturlig mulighet til å gjøre ren ventiler med jevne mellomrom. Erfaringen med replenisher har vært litt så som så. Har erfart at guffen har klumpet seg selv om vi har tilført replenisher relativt ofte. Her skal det sies at vi alltid har kjørt med litt større mengde guffe og Tubolight EVO SL innlegg og at dette muligens har påvirket noe i forhold til klumpingen. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludrepapp Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Hvordan gjør du rent Fillmoreventilene, @BentKa? Jeg kjøpte Fillmore for å unngå tetting med SilcaUlt, men bør kanskje tenke mer på det før jeg anser problemet som løst. (Lurer på om vi en gang i framtida ler av at vi styrte så mye med at tetteguffa vår tetta ting vi ikke ønska skulle tettes. Håper det.) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (Løse presta-ventilkjerner hverken veier eller koster noe, så det har jeg alltid for hånden både hjemme og på tur 😊 ) 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 3. oktober Del Skrevet 3. oktober Pludrepapp skrev (På 1.10.2024 den 10.00): Hvordan gjør du rent Fillmoreventilene, @BentKa? Jeg kjøpte Fillmore for å unngå tetting med SilcaUlt, men bør kanskje tenke mer på det før jeg anser problemet som løst. (Lurer på om vi en gang i framtida ler av at vi styrte så mye med at tetteguffa vår tetta ting vi ikke ønska skulle tettes. Håper det.) Det er jo en av få ulemper med Fillmore ventilene. For å gjøre de helt rene må du skru ut innmaten innenfra. Det vil si at du minimum må poppe av ene dekksiden for å få tilgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 3. oktober Del Skrevet 3. oktober Har ikke sett de tilgjengelig for bestilling enda, men muligens er de nye Muc-Off ventilene med klassisk kuleventil design svaret på den siste lille biten med hodebry (for noen) vedrørende vedlikehold av tubeless oppsett 😉👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.