Gå til innhold

Pasta bak på bremseklosser?


san

Anbefalte innlegg

Har lenge slitt med forbrems som lager ulyd ved nedbremsing. Høres ut som ABS-bremser, tsjt-tsjt-tsjt.
Har prøvd "alle" triks i boken og utallige justeringer av kaliper inkl. rens av stempler mange ganger. Ingen "lazy" stempler og lysåpning mellom skive og klosser ser fin og lik ut.
På biler brukes noen ganger kobberpasta bak på klossene. Tenkte å prøve det som ett av mange forsøk. Men er kobberpasta det beste? Kan det på sikt ødelegge stempeler/pakninger?  Det finnes flere ulike pasta, kobber, aluminium, og ser at det også finnes keramisk pasta. Her står det, riktignok for bil: "Forhindrer ulyd og vibrasjoner i skivebremser. Egnet for ABS. Ingen fare for galvanisk korrosjon."
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/keramisk-pasta-100-g-2000037637

Er det noen som har vært plaget med slik ulyd og har prøvd pasta bak på klossene med vellykket resultat, og eventuelt hvilken pasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallfri/keramisk pasta er det som brukes på bremser på bil. Jeg bruker dette "rund baut" på glidepinner og klosser ved hvert dekkomlegg vår/høst. Men på sykkel har tanken aldri slått meg.... Kanskje det er en superløsning? 🕵️‍♂️

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremse (u)lyder kan være så mangt, hvis det er tsjt-tsjt-tsjt lyd, dvs subbende lyd så kan det være partikler som har festet seg i bremsebelegget. I såfall kan du pusse over med sandpapir, når du først er der så rund av kantene på belegget og skyll godt etterpå.
Hvis det derimot er en høyfrekvent lyd, litt skjærende og vond å høre på, så kan kobberpasta eller keramisk pasta gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre prøvd det du nevner, pusse klosser samt skråfile kantene. Leste/så en lengre innføring på hvordan lyd kan oppstå i "trailing egde" , i enden av klosser. Finner dessverre ikke tilbake til artikkelen. 
Uansett, nok en ny variant av bremseskive og klosser er på vei. Siste forsøk, før kjeramisk pasta. 
Om ikke det hjelper må jeg nok bare slå meg til ro at jeg har "ABS-brems".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har litt ujevn bremsekraft rundt skiva, så kanskje du har vært uheldig med innkjøringen av bremsene? Jeg har hatt tilsvarende nylig (med metalliske klosser). Da var det endel vibrasjon i tillegg ved bremsing.

Vaska skiva med blåsprit/isopropanol og gjorde en grundig innkjøring på nytt og det hjalp veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et nytt sett med skive/klosser, det 3'dje. Samme "ABS-lyd". Som dere ser av videoen så kaster den i et større område, ca. 40 grader, med opp til 0,14mm. 180 grader på motsatt side omtrent 0,04mm på et mye mindre område, ca 20 grader.
Har kviet meg tidligere for å begynne å bende på nye skiver fordi en først må finne det rette punktet, bøye korrekt vei samt korrekt distanse.  Så med utgangspunkt i video-eksemplet, hvilken vei skal det bendes på området med mest kast, 0,14mm. Inn mot sentrum?

Utgangspunktet er at bremsene ikke subber men at jeg prøver å bli kvitt den for meg irriterende "ABS-lyden" ved nedbremsing. Og er det fåfengt å begynne å bende, for å rette opp på så lite som 0,14mm?

(Sykkelkomponenter ba meg bende, før reklamasjon/bytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål har den fine egenskapen at det har en elastisk og plastisk sone ved deformasjon, det er bla annet en av faktorene som gjør at man får sykkelrammer med "spenst" om man bygger det rett i stål.

For å oppnå en varig endring så må du bøye skiven over i plastisk sone som sannsynligvis er over 0,14mm for å oppnå mindre kast.

Tror rett og slett du må prøve deg frem.

0,14mm er sannsynligvis innenfor normal produksjonstoleranse for bremseskive samt at de i tillegg vil vri seg litt når de blir varme under bremsing og når de kjøles ned igjen.

Om du klarer å få den rett ved bending så tipper jeg den blir skjev igjen etter første tur, dessverre.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker treige stempel eller ikke skikkelig oppretta når du beskriver problemet, men det ser jo ut som at du har kontroll på dette.

Du har kanskje ulik skivediameter foran og bak, slik at du ikke så enkelt kan se om problemet flytter seg om du flytter skive og skive/klosser, men jeg lurer veldig på om problemet flytter seg om du bytter om på for og bakbrems? Det kan du jo sjekke. Om du har intern wireføring osv, så er det vel enklest å flytte kaliper foran->bak, og ev. bak-> foran og så lufte på nytt. 

 

For ordens skyld, hvilket bremsesystem bruker du, hvilke klosser og hvilke skiver? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magura MT4, Magura MDR-P skive 180mm og Magura 7S klosser.
Som nevnt, 3'dje sette av Magura jeg har prøvd. Storm HC skive, Magura MDR-C samt ovennevnte.  2 ulike gafler er prøvd, hvorav på den første ble kaliperfeste planfrest hos Bike Fixx. 2 ulike hjulsett er prøvd. Og, komplett ny forbrems, hendel og kaliper. Bak hører jeg ingenting, med samme type skive etc.

Så "alt" er prøvd. Det som nå kanskje irriterer mest er muligens ikke lyden av ABS lengre, men at å høre lyden minner om mange feilede forsøk på å bli kvitt den. Heldigvis subber ikke bremsene, men de er kilne å få innstilt. Magura bruker 2mm tykke skiver, og jeg forutsetter at kalipere er konstruert for det.
 

Gullars skrev (1 time siden):

Om du klarer å få den rett ved bending så tipper jeg den blir skjev igjen etter første tur, dessverre.

Ja, har tenkt det samme. Derfor forkastes det å prøve å rette opp 0,14mm. Og, pasta bak på klossene blir bare nok en feilet forsøk. Gir nå derfor opp og må bare leve med lyden og slutte å irritere seg av den, og av de mange feilede forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste som kan skje ved bending er at skiva går til helvete, og da kjøper du en ny. Men det skal veldig mye til. Bruk et passelig verktøy og test. Min erfaring med skivebending er at det går ganske ofte ganske bra. 

Jeg har en sånn:
image.png.5c0933606c9c0e965143d896f8e569bd.png

 

Bare fra trickstuff så min er mye kulere. 

Ellers så sier internett mye om hvor vanskelig det er å få vekk tsjing-lyd fra Magurabremser. 

lykke til

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke føler behovet for nytt bling verktøy så funker en skliftenøkkel eller Knipex parallell tang  like bare og i tillegg kan den brukes til endel annet😀

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...