Gå til innhold

Låsering utenpå lager


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte svingpunktlager i baktriangelet på min Orbea Occam men har støtt på et lite problem.

På non-drive siden er det en låsering utenpå lageret (den vises såvidt på bildet, åpningen er til venstre her). Men det er ingen hull i låseringen for å bruke en låseringtang.
Er det noen som har tips til hvordan man får av denne? Må jeg kakke med en bittelite flatskrujern, eller skal jeg bare presse ut lageret så kommer låseringen med på kjøpet?

 

laasering.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer meg selv her. Var innom Unaas for en ny pull & turn (uheldig patent fra Orbea den der) og spurte om dette samtidig. De sa at de pleier å presse den ut sammen med lageret. Da var jeg inne på det, og gjør et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (På 25.5.2024 den 15.13):

Fungerer nok å presse den ut, men ser faren i at sporet den ligger i blir skadet. 
Det skal jo gå fint å pirke ut den med med syl eller rissenål.

Det hade jag också tänkt att man skulle göra. Att dra ut de låter som att allt möjligt kan gå till helvete 😬

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ville ikke presset ut. Byttet lager på Occam selv i høst, og da klarte jeg etter litt arbeid å få den ut med en liten flattrekker tror jeg, enten det eller liten pick/syl. Hvis jeg husker rett så ligger den i et spor, og noe annet gir ikke mening egentlig, for det er jo ikke en spacer.

Den dumme "Pull and turn" er fjernet på nye occam tror jeg. Fin tanke å kunne fjerne uten verktøy, men ehm helst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (1 minutt siden):

Oi, jeg ville ikke presset ut. Byttet lager på Occam selv i høst, og da klarte jeg etter litt arbeid å få den ut med en liten flattrekker tror jeg, enten det eller liten pick/syl. Hvis jeg husker rett så ligger den i et spor, og noe annet gir ikke mening egentlig, for det er jo ikke en spacer.

Den dumme "Pull and turn" er fjernet på nye occam tror jeg. Fin tanke å kunne fjerne uten verktøy, men ehm helst ikke.

For det er en type split-ring det er snakk om?

Høres jo i det tilfellet helt fjernt og feil ut om importør/leverandør-verksted presser alt ut...

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet ser det ut som om det er tilsvarende låsering jeg har plundret med for lenge siden i et Kinglager. De har en skrå slisse der det går an å få inn en liten skrutrekker eller noe og så jobbe den forsiktig løs rundt der hele. Pass fingrene og bruk vernebriller eller lesebriller. Du er vel på alder med det siste 😉

Å presse ut heile driiden høres ut som en forferdelig dårlig ide. 

 

LarsB 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt mer og mer sikker på at han på verkstedet på Unaas må ha misforstått når jeg viste ham bildet av hva det dreide seg om. 
Har forhørt meg med et annet verksted i byen også, og de sa at en liten skrutrekker er veien å gå (med vernebriller.. eh, nei, lesebriller på plass).

Vel, jeg har forsøkt men ikke klart å rikke på den. Den har en skrå slisse på den ene siden, men det hjelper ikke.
Jeg åpnet i stedet tetteringen på lageret med en mini-skrutrekker, pakket inn mer fett, og lukket den igjen. På andre siden byttet jeg lager. Satte på ny "pull and turn" i samme slengen, og kastet så mange gloser i retning Orbea for den at jeg sverget på aldri å kjøpe Orbea igjen. Inntil jeg oppdaget at derailleurhanger.com selger en variant som har et lite alu-hjul som smettes på, eller North Billet som lager en variant med et lite hjul som skrus fast. Riktignok til over $60.

Det viktigste av alt, nå er sykkelen helt knirkefri igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic kanskje men jeg har akkurat fettet opp alle lagrene i fremtriangelet i min Occam (22-modell), men ikke tatt de bak. Er det plundrete å ta disse fra hverandre, evt. hva er c-momentet her? 

Sitat

Det viktigste av alt, nå er sykkelen helt knirkefri igjen 🙂

 

Jeg fikk også litt knirk etter ca 500km, det var forspenningen på rammelageret oppe foran som var synderen. Satte den riktig på 4 nm, men det ble løst/knirk igjen. Har forsøkt med Locktite nå (selv om manualen ikke spesifiserer dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet kranklager etter 1000km. Deretter byttet jeg de største lagrene i rammen (main pivot, de som er nærmest kranken) på ca. 1100km.

Så var den altså stille igjen frem til 1500km før jeg nå altså byttet lager på bak på høyre kjedestag og fettet opp bak på venstra kjedestag.

Det er viktig å følge moment-instruksene til punkt og prikke. På main pivot brukes det en bolt med en slags ekspanderings-ring. Her hadde jeg ikke rett momentnøkkel og strammet "sånn passe". Bolthodet brakk av og jeg måtte kjøpe en ny før jeg fikk satt det sammen igjen - og altså kjøpt en skikkelig momentnøkkel i samme slengen.

Ikke noe som helst problem å ta de bak fra hverandre, hadde det ikke vært for den irriterende dårlige pull & turn, samt den irriterende låseringen på motsatt side 😉

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...