Gå til innhold

Vuelta a España 2023


baroudeur

Anbefalte innlegg

Det er Roglic som er steinen i skoen her. 

“I have my own thoughts about that but I will try to do it the way it is.”

Vingegaard gikk etter Roglic på Angliru for å passe på at han i hvert fall ikke tok seieren, men det er tydelig at han ønsker Kuss i rødt. Roglic forsvinner nok neste sesong. Jeg synes han viser lite selvinnsikt når han synes de burde kjøre om det internt med tanke på hvor mye hjelp han har fått selv. Å si at det er mer "fair" om TJV hadde kjørt om kapp er ikke riktig, men det er det forhåpentligvis få som mener.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er mer og mer som tyder på at Roglic er problemet. Teoriene om at han prøver å bevise at han fortjener kapteinsrollen i TDF virker ganske sannsynlige. Noe han i mine øyne ikke er i nærheten av når han konkurrerer mot JV. 
 

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumbo Visma startet Vueltaen med å sende en løytnant i brudd. Det er en god taktikk , men som jeg ikke husker har ført til at løytnanten har kunnet holde til siste tappe. Om JV ikke er villig til å kjøre den taktikken helt inn når de har muligheten, så er det vanskelig å bruke den taktikken igjen fordi andre lag ser at det er en bløff.

Kuss (og Roglic) lot Vingegaard få mye tid så han kunne vinne etapper og få mer tid til andre lag. Om de etterpå lar den som er sterkest vinne så lærer du laget at de ikke kan slippe lagkamerater opp veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (9 minutter siden):

Enig her også, og der jeg for noen dager tenkte Kuss + Rog hadde bedre kjemi en de Vinge og de to ser jeg at det er helt klart sitter dypere for Rog nå å akseptere faktaen at det er Kuss som "skal" vinne vueltan. 

Er egentlig ikke så rart at det sitter dypest for Rog. For det første har han satset på dette rittet og han er ikke kaptein i TDF. For Jonas er vel det rittet her mer som en bonus/trening å regne. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (Akkurat nå):

Er egentlig ikke så rart at det sitter dypest for Rog. For det første har han satset på dette rittet og han er ikke kaptein i TDF. For Jonas er vel det rittet her mer som en bonus/trening å regne. 

Sant det. Sånn sett kan en forstå "det var jo ikke slik det skulle være" følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestmarka skrev (3 timer siden):

Jumbo Visma startet Vueltaen med å sende en løytnant i brudd. Det er en god taktikk , men som jeg ikke husker har ført til at løytnanten har kunnet holde til siste tappe. Om JV ikke er villig til å kjøre den taktikken helt inn når de har muligheten, så er det vanskelig å bruke den taktikken igjen fordi andre lag ser at det er en bløff.

Kuss (og Roglic) lot Vingegaard få mye tid så han kunne vinne etapper og få mer tid til andre lag. Om de etterpå lar den som er sterkest vinne så lærer du laget at de ikke kan slippe lagkamerater opp veien.

Litt usikker på om jeg tolker dette riktig og treffer med svaret mitt... Mine tanker er uansett at taktikken til TJV var å spille ut sine sterke kort, det lykkes de vel med på første forsøk. Det var knyttet spenning til om TJV ville beskytte trøya og kjøre for SK i de påfølgende etappene. Det var nok ikke et sterkt krav fra publikum om at de skulle kjøre for ham, og det gjorde de heller ikke. De to andre forsøkte å kjøre ham inn, men de greide det ikke. SK holdt følge og viste etterhvert at han var sterk nok. På ett eller annet tidspunkt kommer forventningene om at de kjører for SK. Man er vant til at lagene ikke angriper egne ryttere og at den som bærer ledertrøya nyter respekt. Så hjelper det selvfølgelig at SK er usedvanlig ydmyk i alle sine uttalelser.

Endret av knut7

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite glimt fra tidligere hjelperyttere som får sjansen, TdF 65 hvor Gimondi debuterer og etablerer seg som en av sportens største ikoner. Det startet med bruddseier og senere styrke i fjellene og seier mot Raymond Polidour i fjelltempo osv. Unge Gimondi var heldig, kom inn som reserve, laget ønsket å beholde trøya tidlig i rittet og da kapteinen Adorni var ute fikk han hele laget i ryggen. For en mann ! Så tok det ikke lang tid før Merckx entret scenen. Ikke mange som har vunnet alle tre GT, Felice Gimondi er en av dem.
 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1965_Tour_de_France

 

IMG_8779.jpeg

Endret av Emil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskede morsom sisteetappe. Mange gode historier, flotte fjell og klatringer har gjort at jeg tross alt har hatt godt engasjement. Mens det faktum at JV dominerte så mye i GC kampen drar det ned selvsagt, om det er aldri så imponerende resultatet de får. Remco sin sprekk og spanjolene som rett og slett ikke holder like høyt nivå som JV er selvsagt grunnen. Men Remco skal ha for sin tilbakekomst og måten han har sykla siste halvannen uken har vært moro å se. Vender mine gode side til og gir vueltan 23 terningkast 4.

Endret av Oddefa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende helt inn i finalen i Giro’n hvor evig-unge G til slutt måtte gi tapt, de to store i TdF frem til Pog knakk på spektakulært vis og viste storhet i etterkant, Uno-X og finalen i Spania hvor stjernene tilsynelatende unnet sin viktigste mann en måned i rødt mens Remco slikket sår og slo tilbake. Masse bruddseiere, noen unge talenter, kamp om flere trøyer og dramatikk. Jeg kan ikke huske et år med bedre underholdning i tre ukers rittene når man ser de samlet. 

En stund til MVDP, WVA og Pidcock denger løs på hverandre i CX og klassikersesongen med nye dueller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (57 minutter siden):

Enig i oppsummeringen. Ellers en morsom seanse på Eurosport med 11,7 km igjen:

Theis: "Niko Denz, tanken slo meg, han må jo være den syklisten som ligner mest på den norske rapduoen Niko & Vinz... Niko & Denz... eheheh..."

Henrik: "Det har vært en lang Vuelta nå."

De to er forresten blitt en veldig god duo, har syntes det i flere år. Henrik er vel egentlig den ekspertkommentatoren jeg liker best, både mht idrettsformidling/kunnskap og humor. Theis sine underfundigheter blir flott balansert av Henrik sin tørre humor. Velger nå nesten alltid ES/GCN+ foran Tv2, men kan fint kose meg med de også. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theis og Henrik via GCN sin app er et soleklart førstevalg!

Hvis jeg skal finne noe å pirke på så er det at Henriks litt hyppige tirader med "Oj, oj, oj, oj" 😄 

Ellers enig med Emil, det har vært en begivenhetsrik sesong. Mest gledelig er utvilsomt gjennombruddet for Søren W. og nesten-gjennombruddet for Tobias. Kristoff og øvrige nordmenn har vært litt under pari. Av de internasjonale rytterne er det Jonas som har imponert mest, både med en rå seier i TdF og fin opptreden i Vuelta. VM-seieren til MvdP i Gotham City var årets råeste endagsprestasjon. Mye å se fram til neste år. 🤞 for at UX får være med Touren igjen! Da tror jeg vi vil få den første helnorske etappeseieren!  

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på skryt av Theis og Henrik hos GCN+/ES. De er utrolig behagelige å høre på, med god flyt og høyt faglig nivå.

TV2 bærer preg av produsere for litt bredere publikum kanskje, med det som i mine øyne blir en litt mer slitsom produksjon og å se på i flere timer av slengen. 

En meget god sesong etter min vurdering også. Spent på UNO X fortsettelsen, og håper sånne som Alex kjører inn litt mer poeng neste år. Det er man vel avhengig av om det skal være håp for WT-lisens etter hvert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig sesong, med øyeblikket da G dro opp cav på vueltaen. Bare gliste, la seg i front og kjørte! Herlig. Unna cav en etappe i touren, kanskje han tar ett år til nå, for å ta det.

Jeg bruker gcn+ (som jo er sammen med eurosport), herlig blanding av eksproffer og andre eksperter som kommenterer, og helt uten reklame!
 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (11 minutter siden):

TV2 bærer preg av produsere for litt bredere publikum kanskje, med det som i mine øyne blir en litt mer slitsom produksjon og å se på i flere timer av slengen. 

En meget god sesong etter min vurdering også. Spent på UNO X fortsettelsen, og håper sånne som Alex kjører inn litt mer poeng neste år. Det er man vel avhengig av om det skal være håp for WT-lisens etter hvert. 

TV2 manglet jo også intervjuer etter målgang, og noen dager manglet de sidekommentator pga. fotball/basket. Hele sendingen virket litt halvhjertet, ofte rask avslutning etter målgang og rett i reklame.

Hvis den høytflyvende spekulasjonen om at Quickstep kjøpes opp og slås sammen med Ineos ender opp med å bli virkelighet, kommer det vel en WT lisens til salgs - men i så fall er Q36.5 kanskje et lag som er klarere for denne enn Uno-X?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (10 timer siden):

Ellers enig med Emil, det har vært en begivenhetsrik sesong. Mest gledelig er utvilsomt gjennombruddet for Søren W. og nesten-gjennombruddet for Tobias. Kristoff og øvrige nordmenn har vært litt under pari.

 

Tiller må vel også få godkjent? Med 2 siere på Pro nivå og 100 UCI-poeng mer enn Tobias. Og Dversnes bør vel nevnes og, med NM + 2x kat1 seiere.

Forøvrig synes jeg vueltaen var overraskende underholdende. Det manglet ikke på drama selv om TJV var overlegne. Jeg hadde ikke trodd det etter etappe 13.

  • Like 1

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (13 timer siden):

TV2 bærer preg av produsere for litt bredere publikum kanskje, med det som i mine øyne blir en litt mer slitsom produksjon og å se på i flere timer av slengen. 

# # 

TV2 skal ha stor ros for at sykkel har blitt allemannseie og med kun Eurosport / GCN ville det fortsatt vært for de spesielt interesserte. Fruen som har null interesse kunne høre på SENIOR Kaggestad i timevis. Etter at han ga seg sitter jeg alene og ser på Theis eller engelsk GCN. Theis har forlengst kommet seg ut av skyggen til Arild Eriksen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriterte ikke siste etappe i går, men satte på reprisen til middag i dag (bare det er jo 2-0 til GCN), og for et fyrverkeri de siste milene. Til og med Rui Costa var med å gå rundt, og til og med så ut som han la noe i det. Og at de klarte å holde unna i spurten når de ble tatt igjen er utrolig. 

Slenger meg på hyllesten av Theis og Henrik. Behagelig, kunnskapsrik og underfundig radarpar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut7 skrev (13 timer siden):

Tiller må vel også få godkjent? Med 2 siere på Pro nivå og 100 UCI-poeng mer enn Tobias. Og Dversnes bør vel nevnes og, med NM + 2x kat1 seiere.

Forøvrig synes jeg vueltaen var overraskende underholdende. Det manglet ikke på drama selv om TJV var overlegne. Jeg hadde ikke trodd det etter etappe 13.

Tiller får godkjent selv om han _egentlig_ kan enda bedre, men ser fremdeles ut til å slite med å gjøre de siste, gode taktiske beslutningene i finalene.

Anbefaler mental trening der i vinter!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurosport/GCN.gutta gjør en god jobb, men at de må ha på ambient-lyden mens de engelske får snakke i fred er slitsomt for oss som ser på. Særlig irriterende med mototsykkellyd mens vi ser helikopterbilder. Da virker det som om noen legger på lyd bare for å ha det.

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...