Gå til innhold

Ny stisykkel? elstisykkel? Sykkelstall-strategi


Anbefalte innlegg

Ønsker råd om sykkelstall-strategi 🙂

AS IS situasjon: Har i dag en Specialized Vado 3.0, en Trek Slash 9.8 29 og en Specialized Crux. Der jeg tidligere nesten bare sykla sti, sykler jeg nå nesten bare blandevei, og bruker elsykkelen til pendling til og fra jobb (ca 5km per vei). Om noen måneder så blir det et tilskudd i familien som på sikt vil kreve slike ting som sykkelvogn, levering i barnehage o.l. Vi har én bil i dag, og har ingen ambisjoner om å kjøpe flere biler, derfor tenker jeg at mulighet til å sykle hele året blir enda viktigere fremover, samt å kunne levere i barnehage med sykkel store deler av året. 

Jeg vil gjerne sykle mer sti, men trekkes nok mer mot flytstier, og har lyst på en noe lettere/mer kortvandret sykkel(F.eks. Transition Spur, Ibis Ripley eller tilsvarende). Men samtidig så har jeg vurdert å selge både den manuelle stisykkelen og den elektriske pendlersykkelen og kjøpe meg en elektrisk fulldemper. Jeg tenker en elektrisk fulldemper(f.eks. Turbo levo, Fuel Exe eller tilsvarende) kunne gjort en god jobb som helårs-elsykkel, samt vært en god sykkel for å ha det gøy på sti, trekke sykkelvogn osv. Det er vanskelig å forsvare økonomien i å kjøpe både en elektrisk fulldemper og en ny manuell stisykkel, men samtidig så ønsker jeg ikke en stisykkel med skjermer, lys, feste for sykkelvogn og alt mulig slags dill, jeg kjenner også jeg er skeptisk på å trekke vogn om jeg f.eks. går for en el-fulldemper i karbon, men mulig det er helt uproblematisk?

Jeg er fornøyd med Vadoen til pendling på den varme halvdelen av året, den har lys, skjermer og alt slikt på plass. Men på vinteren liker jeg den ikke, den er ok når det er lett is/frost og slikt, men om det er litt snø eller holke så velger jeg heller bilen. Jeg tenker at dette hadde vært bedre med en litt grovere sykkel. Den er heller ikke av de sprekeste syklene, og når jeg veier nærmere 3-sifret så ser jeg for meg at det kan bli litt treigt i bakker om man i tillegg skal ha med seg vogn. 

En siste betraktning er at en dyr og fjong elfulldemper ikke vil være så kul å parkere fra seg overalt. Jeg bor i en liten by på nordvestlandet, men sykkeltyverier er nokså vanlige her også. Vadoen bor i dag utendørs bak huset, og så har vi innendørs sykkelparkering på jobb, men jeg liker å kunne parkere og gjøre ærend på vei til og fra jobb. 

Syklene jeg har er i god stand, og tipper jeg får igjen noe sånt som 20 for Vadoen og 25 for Slashen. Så det er ikke allverden, men jeg skal klare å spytte inn litt mer for å få det jeg vil ha. 🙂 

 

Forslag 1: 

Selge Vado og Slash, kjøpe en elektrisk stisykkel/fulldemper. Bygge om mellom sesonger med f.eks. skjermer, lys og slikt. Billigste løsning? 

Forslag 2: 

Selge Vado og Slash, kjøpe en noe sprekere og grovere elsykkel som rendyrket pendlersykkel, kjøpe en noe mindre grov stisykkel. Blir nok litt kostbart. 

Forslag 3: 

Beholde det jeg har og spare pengene fordi gresset ikke alltid er grønnere og sånt. 

Andre forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for forslag 2 om økonomien ikke går i dass. Det er i hvert fall kjøpers marked på stisykler om dagen. 

Kunne du modifisert forslag 2; kjøpt ny stisykkel og beholdt Vadoen? (IMHO er pendelrsykler litt kjedelige, og så lenge de funker trenger de ikke være så bling.)

Edit: leste litt nøyere og så at den ikke var optimal ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer på alt. 2

Jeg tror det egentlig blir rimeligere enn alt 1 i lengden, det er dyrt vedlikehold på elfulldempere (eller fulldempere generelt).

I tillegg er det dumt å ikke ha sykkel til pendlingen når du har kjørt i stykker noe på en sti (eller omvendt). Og så er det hyggelig å sykle sti uten motor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er førstefødte du får nå, så går det an å gi det ltid etter fødsel før du evaluerer hvor mange sykler du rekker å bruke. Om du sykler lite sti i dag er det ikke sikkert det blir mere fremover. Pendlesykkelen er den du bruker daglig og er kanskje viktigst at du er fornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

Ikke kjøp en dyr elfulldemper som pendler-SUV. Du vil da kjøre den i filler på kjedelig sykling og lure på hvorfor du hater den så mye.

Forslag to eller tre. 

Så jævli mange turbo levo'er i saltsørpa gjennom vinteren. Får litt vondt i hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kopp said:

Om det er førstefødte du får nå, så går det an å gi det ltid etter fødsel før du evaluerer hvor mange sykler du rekker å bruke. Om du sykler lite sti i dag er det ikke sikkert det blir mere fremover. Pendlesykkelen er den du bruker daglig og er kanskje viktigst at du er fornøyd med?

Ja, men da er ca. det dummeste du kan gjøre, å gjøre dørstokkmila lengre ved å fjerne kjøreklare sykler fra boden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2

Pendlesykkelen vil slites raskt siden det er mange mange kilometer den vil få i uka. Anbefaler Boschmotor, belte og skikkelig skjermer. Belte er dyrere, men da kan du sykle med mindre vedlikehold. Ren pendlesykkel. Kanskje også en som kan ta litt bagasje. Om vinteren kan du da sykle trygt med Suomi Piikkisika. Noe av det billigere en får med Bosch og belte er vel Precede:ON Comfort 7 (kommer vel kanskje som oversteg etterhvert).

Alternativ: Dekker Vado rekkevidden om vinteren kan du oppgradere lys* og dekk til vinteren. Det er billigste løsningen. Boschmoteren er kanskje kraftigere, men til ren pendlesykkel trenger en jo ikke alltid så mye futt, men futt nok til gjøremålene.

Stisykkel må du nesten velge etter forholdene. Den vil jo få mye mindre km enn pendlesykkelen. Dermed holder delene lengre. Kjipt å erstatte dyre deler fordi man bruker de til uhensiktsmessige formål.

* Lupine lykter kan såvidt jeg husker monteres på Brose motor. Vado kommer vel med litt forskjellige motorer? Standard løs lykt er det letteste. Tråd: Lykt til elsykkel

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Supermann men to av de tre alternativene TS skisserer innebærer jo nettopp dette. Om han kjøper nytt tror jeg ikke det er det dummeste du kan gjøre å kjøpe én sykkel i slengen i denne fasen.

Folk har selvsagt forskjellige liv med smårollinger i hus men jeg er glad jeg ikke spanderte på meg en rå stisykkel for å feire farskapet- den hadde støva ned- i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere er inne på. Ikke forslag 1. 

Kjøp deg den pendlersykkelen du trenger. 

Kjøp deg den stisykkelen (el eller ikke el) du vil ha. Dersom elsykkel, så fungerer den som reserve pendlesykkel de gangene du trenger det. 

Du må jo ha litt motivasjon for å komme deg på stisykkelen også, så det må friste å sette seg på den. Det gjør det ikke om det er sykkelen du akkurat har henta i barnehagen med. 

Du får sykla masse selv om du får en unge i hus 🙂 Dørstokkmila blir kortest med en el-stisykkel er min mening. 

 

Blitt noe klokere av tilbakemeldingene? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk fulldemper til pendling er bare no-go! Det samme ift å trekke vogn også.  

Pendling og stisykling er to forskjellige grener og trenger to forskjellige sykler. 

Jeg ville ha prøvd å strekke Vado så langt som mulig inntil den var utslitt og skaffet den stisykkelen som du har lyst på. Det må da være mulig å få bedre pigg til den? Selv bruker jeg Piikksika på min pendlersykkel om vinteren, den har EP8 motor og når jeg har den i mode to av tre merker jeg ikke noe særlig at jeg har pigg vs sommerdekk på pendlertid. 
 

ift stisykkel, så er det gode alternativer både på elektrisk og analog. Hvis du må kjøre med en analog, men kan sykle med en elektrisk så kan det kanskje dra mot en elektrisk.  Tipper det er mulig å få en Orbea Rise rimelig siden de har generasjonsskifte på gang og allerede lansert 2025 modellen. Må du kjøre uansett så spiller det ingen rolle utover at en elektrisk har det best på hengerfestet ift. vekt. Ripley, Tallboy, Occam SL, RM (husker ikke hva modellen heter) osv er alle gode alternativer  


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i ettertid så ser jeg at jeg faktisk fikk litt sykkeltid det første året med en kid. Var ute minst 2-3 ganger i uka, men turene ble begrenset til 1-1,5t. Mekking og dilling med sykkelen etc ble totalt nedprioritert.
Det er først senere at det strammet seg til, og da først med barn nr 2 og så når den største begynte med aktiviteter etc. 

Jeg tror ikke du trenger å stresse med dette da du uansett ikke kan ha ungen i sykkelvogna før det nærmer seg året uansett. 
Jeg ville uansett ha sørger for at det var en kjøreklar sykkel som er kjøreklar, dvs ikke bytte dekk etter føre eller må bruke 20 minutter på å finjustere gir eller lufte bremser i eningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ettersom hvordan dere legger det opp på hjemmebane så får du syklet, men mitt tips er: gjør det så enkelt som mulig. 
 

Pendlersykkel er grei. Der er det bare å ha en som funker bra. 
 

Ellers ville jeg kjøpt en fulldemper elsykkel. Med ganske stor sannsynlighet vil en del av syklingen din på sti bli om kvelden. Da er elsykkel helt herlig. 
 

Etter jeg ble pappa for 3 stk så er det Zwift sykkelen som har blitt brukt mest med god margin. Nå har jeg igjen bestilt meg en fulldempa elsykkel. Grunnen til det er at når man drar ut i 9 tiden om kvelden og er sliten så er det så mye enklere å komme seg ut med elsykkel. 😀

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (13 timer siden):

Blitt noe klokere av tilbakemeldingene? 

Ja, blitt en del klokere, mange gode tips, takk til alle for det. 🙂

Jeg tror pri. 1 blir å se om jeg finner en litt bedre(kraftigere motor og mulighet for breiere dekk)elsykkel som egner seg bedre på vinteren, ikke veldig hast med dette, så da kan jeg se om det dukker opp noen gode tilbud. Og så får jeg se hvor mye jeg faktisk bruker stisykkelen i år, den fikk nettopp se dagslys for første gang siden i fjor, og fikk en liten trilletur med hunden etter at bremsene var ferdig lufta. 

Og så spørs det om Zwift får tas i bruk flittig til høsten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...