Gå til innhold

Skadefri: Nettside og app


Anbefalte innlegg

Sykkelsesongen er i gang, og småvondter kan dukke opp.

Greit å minne om at Skadefri.no eksisterer, på nett og i app. Skadefri: Sykling.

SKADEFRI er en del av Senter for idrettsskadeforskning som ble etablert ved Norges idrettshøgskole i mai 2000. Senteret er et tverrfaglig forskningsmiljø med både idrettsfaglig og medisinsk kompetanse.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette innlegget skulle komme nå; våknet opp i dag med noe som kjennes ut som "forstuet" halebein, alternativt at det føles som det er et veldig stort blåmerke akkurat der. Ubehag om jeg trykker på halebeinet, og heller ikke behagelig å hverken sitte eller stå. Vil ikke gå så langt som til å kalle det smerter, men det er ubehagelig nok til å være ganske forstyrrende. Sjekket skadefri.no men fant ikke noe spesifikt der (jo, kanskje "oppsøk lege"?).

Hadde årets første drag på temposykkel i går, uten at jeg skjønner at det skal kunne forårsake det, ettersom belastningen der er "på andre siden". Men igjen, har vel før opplevd at det er sammenhenger i kroppen som ikke nødvendigvis er intuitive, så det kan vel være tilfellet her også. Ut over dette tror jeg ikke jeg har bedrevet noe utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være svak musklatur (et eller annet sted) eller bare rett og slett uvant for kroppen, sånn siden det var årets første tur. Bør vel kanskje først bekymre seg om smerten vedvarer ved gjentatte forsøk/turer?

Er ikke uvanlig at en kjenner vondter på "motsatt side". Har selv kjent på vondter fremside hofte og en følelse av veldig stiv psoas-muskel, hvor kanskje årsaken var mer svak baksidemusklatur. Vondtene kom rett og slett fordi svak musklatur førte til at andre mindre muskelgrupper måtte hjelpe til i en grad de ikke var vant til. Lett å overbelaste mao.

Første gang jeg virkelig la merke til det var på en 100km langtur (med bagasje) med mye stigning, hvor jeg hadde skikkelige smerter på siden og framsiden av hofte når jeg kom frem. I den grad at jeg måtte ligge på gresset en god stund og hadde smerter i flere dager når jeg gikk. Det utviklet seg senere til endel ryggsmerter også. Etter en tur til fysio og beskjed om tung styrketrening på ben (f.eks. knebøy) samt litt stabiliserende øvelser som etbens seteløft og/eller etbens rumens markløft, så har jeg ikke kjent på de vondtene.*

*Passert 40, så alltid noe som gjør litt vondt om man utsetter kroppen for litt harde eller nye påkjenninger.

0 vekttall innefor noe relevant.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenker vel at det er noe i den retning du nevner der. 
Er ikke god på fysiologi, men sjølvaste store setemuskel (begge forsåvidt) er vel festet i vondt-området sånn ca, og er vel mulig de kjenner på litt mer belastning i tempostilling, derav ubehaget. Får ta noen turer til og se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...