Gå til innhold

Toleransegrense på vekt forskjell dekk


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!
Hva skal man ha som toleranse grense på differanse mellom oppgitt vekt på et dekk vs faktiskt vekt? 🙂

Bestilte Schwalbe Pro One TLE 30mm med varenr 11653976 og GTIN 4026495861632
Oppgitt vekt på flere nettsider for dekket er 295gram. Tok å sjekket de ved mottak, og fant at ene dekket veide 319gram og det andre 332gram. 
Noen gram hadde i mine øyne vært ok, og hadde ikke reagert, men 8 % mer på førstnevnte dekk og  12,5% mer i vekt på sistnevnte er jo ganske mye. 
Har hendt jeg har veid dekk tidligere, og som oftest har det vært spot on oppgitt vekt eller lavere. 
Andre som har sett disse forskjellene, eller bare uheldig med en batch dekk med avvik? 
Testet vekt på par andre boks nye dekk jeg hadde i boden av andre type størrelser, og de var mer eller mindre spot on oppgitt vekt. 

Det skal sies at butikk har tilbudt både 10% avslag og retur på de. Men tenkte å lufte hva andre mener før jeg beholder eller sender tilbake. 
Jeg har utgangspunktet ikke noe vekt freak på sykkeldeler, men av den grunn trenger jeg heller ikke dra på meg mer vekt en nødvendig.. 😄


 

Endret av anerzd
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et ukjent problem / fenomen. Siste lette dekket jeg kjøpte var et FuriousFred og det veide 10% mer enn oppgitt vekt. Har lest at vekten øker med økt slitasje på støpeformene. Om dette virkelig er forklaringen vet jeg ikke. Burde ikke da knastene bli mindre skarpe med økt vekt, eller slites ikke mønsterdelen av formen? Og blir vekten jevn fordelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MItt forslag til trådstarter er å bråbremse mye en ukes tid. Vei sykkelen når dekkene er satt på. Når den veier 60 gr mindre er du der dekkene skal være. Da er det bare å tråkke på....men være litt forsiktig når du bremser for nå er jo rullebanen ekstra slitt. På en annen side, det er ingen som vinner ritt med å bremse. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (11 timer siden):

MItt forslag til trådstarter er å bråbremse mye en ukes tid. Vei sykkelen når dekkene er satt på. Når den veier 60 gr mindre er du der dekkene skal være. Da er det bare å tråkke på....men være litt forsiktig når du bremser for nå er jo rullebanen ekstra slitt. På en annen side, det er ingen som vinner ritt med å bremse. 

Gjenstår å se om du etter det forslaget tørr å gamble under Randsfjorden rundt i morgen, ved å sitte på bakhjulet mitt i den tro at jeg går for seier og ikke bremse, eller kommer til å bremse hardt for å spare vekt/watt på de siste kneikene på østsiden av vannet. 
😁
Nytt bakdekk må på i dag da gamle tynnslitt, så får se om det blir 30mm eller et knapt ubrukt 25mm.
30mm settet var tiltenkt ett annet hjulsett som forhåpentligvis kommer med posten i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som de andre sier ganske velkjent fenomen. Noen merker er helt håpløse andre bedre. Vet at flere av world cup lagene på terreng veide alle dekkene når de fikk en forsendelse. De tyngste ble treningsdekk, de letteste for de viktige rittene. 🙂 

Ser at andre butikker oppgir 310 gram på de dekkene. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvinsr skrev (1 time siden):

Så her burde flere nettbutikkker ikke bare i norge oppdatere varedeklarasjonen sin.  Men manuell jobb trolig så skjønner at ikke lett å oppdatere på alt. det er tross alt ikke matvarer med allergener, eller burde vi ha et sykkel "mattilsyn" som passet på at alle tekniske detaljer og innhold var korrekt 😂

Monterte ene dekket, det tyngste, på bakhjulet på sykkel nå. Poppet rett på med kompressor uten bruk av såpe eller annet glidemiddel. 
Så dette har vært en av letteste monteringsjobbene jeg har hatt. Bare håpe holder luften også nå etter fått i guffe. 
Forøvrig montert på Hollowgram hjul på en 2020 C Supersix Evo.  Målte 29,7 i bredde med mitt digitale Temu skyvelær(kontrollmålt med manuelt stål skyvelær)

Takk for synspunkter og betraktninger. 
Case closed 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig påminnelse om å forholde seg til produsentens hjemmeside om man ønsker korrekt informasjon.

Lenge lever forhandlerleddet, men det er veldig mye rart å finne i omtale i butikkene.

For øvrig: Som enkelte produsenter oppgir, må man ta høyde for at reell vekt kan skille seg fra oppgitt vekt med rundt 10% gitt materialer og toleranser i produksjon. Men som regel kun i én retning 🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (4 minutter siden):

Nyttig påminnelse om å forholde seg til produsentens hjemmeside om man ønsker korrekt informasjon.

Lenge lever forhandlerleddet, men det er veldig mye rart å finne i omtale i butikkene.

For øvrig: Som enkelte produsenter oppgir, må man ta høyde for at reell vekt kan skille seg fra oppgitt vekt med rundt 10% gitt materialer og toleranser i produksjon. Men som regel kun i én retning 🙂

Selv om det er gøy med lav sykkelvekt, så ville jeg vært skeptisk hvis vekta hadde hatt relativt store avvik i negativ retning, f.eks. 10%. Betyr det at det er tynnere gummilag? Ufullstendig armering? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...