Gå til innhold

Ombygging fra Sram XD 11-delt til 12-delt


Anbefalte innlegg

Har en Scott Spark 900 RC 2017-modell (se link: https://www.cykellagret.se/p10298/scott-spark-900-rc) som jeg har hatt mange fine turer med. Den har i dag Sram XD 11-delt med 10-42 utveksling med 12 x 142 mm aksling. Jeg ønsker en litt større "range" på utvekslingen og vurdere å bygge om til Sram 12-delt. Er det så enkelt som å bytte til en 12-delt XD kompatibel kassett, nytt bakgir som takler økt "range", kjede og 12-delt girhendel, eller må jeg også oppgradere bakhjul til 12 x 148 mm? Klarer ikke helt å bli klok på hva som faktisk må gjøres eller om det er noe meg ikke har fått med meg. Vegrer meg litt for å kjøpe masse deler hvis det ikke passer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å beholde det meste, men handle 11-girs Garbaruk 11-50-kassett.   Jeg har 11-delt Garbaruk/Shimanogir på en sykkel, og 12-delt GX på en annen.  Definitivt 11-delt som er min favoritt.  Mye mindre ulyd og småjustering som skal til.

Skal du på 50t "må" du modde bakgiret: https://www.garbaruk.com/rear-derailleur-cage-for-sram-11-12-speed.html

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ØysteinS said:

En mulighet er å beholde det meste, men handle 11-girs Garbaruk 11-50-kassett.   Jeg har 11-delt Garbaruk/Shimanogir på en sykkel, og 12-delt GX på en annen.  Definitivt 11-delt som er min favoritt.  Mye mindre ulyd og småjustering som skal til.

Skal du på 50t "må" du modde bakgiret: https://www.garbaruk.com/rear-derailleur-cage-for-sram-11-12-speed.html

 

 

17 minutes ago, DesmoSkier said:

Det er så enkelt som det, ja.

Bare pass på at SRAM 12-delt gikk fra 10-50 til 10-52 for litt siden. For å kjøre 10-52 trenger du det oppdaterte giret.

Bakgiret må byttes uansett ser jeg da SRAM XX 11-delt takler maks 42 tenner 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på priser så ser jeg at "SRAM-pakka" med bakgir, girveksler og kjede koster mye mer enn Shimano. Er det et bedre alternativ å kjøpe en XD 12-delt kassett (10-50) og gå for Shimano bakgir, kjede og girhendel? Ser at hele pakka i Shimano XT er mye billigere enn Sram XO....Skal ikke de i teorien være kompatible med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen Kristoffersen skrev (6 minutter siden):

.Skal ikke de i teorien være kompatible med hverandre?

I teorien skal de ikke funke sammen, men i praksis gjør det det. Jeg har Shimano xt 1x12 på terrengsykkelen. Men jeg bruker SRAM-kassett på ett av to hjulsett. Det fungerer helt ok, ikke perfekt, men med mekaniske gir er det lett å få det til å gire bra nok likevel. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen Kristoffersen skrev (8 minutter siden):

Når jeg ser på priser så ser jeg at "SRAM-pakka" med bakgir, girveksler og kjede koster mye mer enn Shimano. Er det et bedre alternativ å kjøpe en XD 12-delt kassett (10-50) og gå for Shimano bakgir, kjede og girhendel? Ser at hele pakka i Shimano XT er mye billigere enn Sram XO....Skal ikke de i teorien være kompatible med hverandre?

De passer om hverandre, men du må matche kjede til kassett.

Jeg har kjørt Sram 12delt med både sram og shimano kassett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste blir nok å bytte til en Garbaruk 11-delt 10-50-kassett med Garbaruk girarm. Da bytter du ut girarmen på XX1-giret med Garbaruk-armen, og du får mulighet til å kjøre opp til 50-tenners kassett uten problemer. KJører tilsvarende på to sykler selv, både blandevei og stisykkel. Stisykkelen beholder jeg som den er til krampa tar meg, siden jeg har en skikkelig god XX1-girhendel fra 2013 som bare funker og funker godt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Shimano sine 12-delte bakgir er betydelig billigere enn SRAM GX og spesielt X0. Prisen på kassett kan også være stor, men forskjellen i vekt er da også betydelig. Hvis man foretrekker Shimano så kan det være aktuelt å bytte boss til Microspline hvis man får tak i. Jeg har tidligere alltid syklet på Shimano, men SRAM GX Eagle har vært en positivt erfaring og fungert veldig bra mange år nå.

Sjekk også ut finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?product_category=2.69.3963.258&q=gx+eagle
Der er det mye deler til gode priser.

Jeg oppgraderte to fulldempere til GX Eagle 10-50 rett etter at det kom for 7 år siden, fra SRAM 2x10 og 1x11. Byttet på min sykkel fra X0 2x10 til 1x12 var en super oppgradering, men også på konas med nesten ubrukt X01 1x11 så var det en bra oppgradering. Jeg slet dog med støy og å få den til å gire bra, men GX Eagle løste det med en gang. Jeg kjøpte komplette pakker da, men hvis hvis ikke så hadde jeg vurdert å oppgradere girspak til X01.

Jeg kjøpe to halvdempere med SLX 12-delt for to år siden og det fungerer også greit, men den ene har allerede begynt å få litt problemer med treg giring. Jeg og svogeren har også litt dårlige erfaringer med 11-delt Deore bakgir og 11-51 på sykler hvor vaieren er rutet på kjedestag bakover; giret har fort blitt tregt og man må minst bytte strømpe. Jeg syns GX/X01/XX1 med trinse virker som en overlegen løsning kontra strømpe med kraftig bøy, men har for lite statistisk grunnlag til å trekke noen sterk konklusjon.

Jeg syns også Garbaruk alternativet Baronen nevner over virker fint: https://www.garbaruk.com/rear-derailleur-cage-for-sram-11-12-speed.html?category=15

SRAM GX AXS har også fristet litt og er relativt billig nå, men kablet funger også veldig bra. Nye Transmission frister selv om det er temmelig dyrt, for jeg er lei av å rette opp skjeve girører. Spesielt når sønnens sykkel har en lei tendens til å ta saltoer..

Endret av rokkitan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shimano gir+hendel og SRAM Eagle kassett+kjede på alle mine sykler. Fungerer meget bra og er en fin og holdbar oppgradering fra GX gir+hendel. Helt konkret så vil det altså si:

  • SRAM XG-1275 kassett (10-50T)
  • SRAM PC GX Eagle kjede
  • Shimano RD-M8100-SGS gir
  • Shimano SL-M8100-R girhendel

En fin oppgradering for å få den ultimate presisjonen i giringen er å sette på narrow-wide pulleys på giret, da anbefaler jeg 12T + 14T til M8100. Selv bruker jeg disse (hollow-varianten): https://www.aliexpress.com/item/1005002492297411.html

 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen Kristoffersen skrev (1 time siden):

Når jeg ser på priser så ser jeg at "SRAM-pakka" med bakgir, girveksler og kjede koster mye mer enn Shimano. Er det et bedre alternativ å kjøpe en XD 12-delt kassett (10-50) og gå for Shimano bakgir, kjede og girhendel? Ser at hele pakka i Shimano XT er mye billigere enn Sram XO....Skal ikke de i teorien være kompatible med hverandre?

Rent sammenligningsmessig vil jeg si at XT og GX er mer på nivå enn XT vs X0. 

Jeg prøvde meg på Shimano-kjede på Eagle kassett og det var helt fint da jeg koblet på en Eagle kassett på et brukt Shimano-kjede, men da jeg skiftet til ett nytt kjede så "snappet" det forholdsvis fort, så jeg har ikke forsøkt meg på den komboen siden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona og jeg har hver vår Scott Spark 2015 og 2016, samt at hun har en Scott Scale 2015 eller  noe. Alle var oppsatt med 11 delt XX1, og jeg gikk over til 12 delt på alle tre. 

Kjøpte Sram GX Eagle AXS upgrade kit for under 5k og er meget godt fornøyd med hvordan de har fungert. Satte det på kona sin hardtail og min fulldemper. På kona sin fulldemper tok jeg GX mekanisk, som også har fungert helt upåklagelig.

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/gruppesett/sram-gx-eagle-axs-upgrade-kit-girpakke?variant=00.7918.104.000&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIv7yKl-alhgMVkwCiAx2ydQIcEAQYASABEgJq_vD_BwE

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...